Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowaczy aspekt lekcji wychowania fizycznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1252 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

WYCHOWAWCZY ASPEKT ZAJĘĆ WF

Podstawowym celem edukacji rozumianej jako szeroko ujmowane wychowanie jest przygotowanie dzieci i młodzieży do dorosłego, samodzielnego, aktywnego i szczęśliwego życia. Podstawowym warunkiem aktywnego i szczęśliwego życia jest zdrowie. Mówiąc o zajęciach wychowania fizycznego na ogół koncentrujemy się właśnie na ich prozdrowotnym aspekcie. Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Sport Wyczynowy 1996) definiuje wychowanie fizyczne jako „proces kształtujący harmonijny rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży”. W kontekście zajęć wf przyjęło się akcentowanie drugie członu  - rozwój fizyczny. Chciałbym jednak zwrócić szczególną uwagę na inny aspekt zajęć wf, który często bywa traktowany „po macoszemu”, a stanowi przecież równie istotny „warunek” dorosłości i szczęśliwego życia, mianowicie na postawę wobec drugiego człowieka i świata.
          Zajęcia wychowania fizycznego to nie tylko edukacja fizyczna (czyli przekazywanie wzorów wartości i zachowań dotyczących ciała), ale również socjalizacja (szczególnie ważna w grach zespołowych i zawodach drużynowych) oraz nauka tolerancji. Nauczyciele wf doskonale znają z autopsji sytuacje, w których uczeń nie przynosi odpowiedniego stroju lub nie przychodzi na zajęcia, bo wstydzi kolegów, czy wręcz boi się ich reakcji. Wiadomo, że aby coś polubić, trzeba mieć związane z tym przyjemne doświadczenia, a przynajmniej nie należy się tego bać. Dlatego właśnie na zajęciach wf szczególnie ważna jest postawa nauczyciela, kierującego grupą.
Każdy cykl zajęć powinien rozpoczynać się od nauki tolerancji. Kształtowanie tolerancyjnych postaw uczniów powinno obejmować akceptację „inności”, niepowtarzalności, oryginalności fizycznych cech i możliwości drugiego człowieka, a także akceptację cech charakterologicznych. Praktyka pedagogiczna wskazuje, że wychowanie „do tolerancji” należy zacząć od kształtowania najprostszych postaw. Pierwsze zajęcia powinny obejmować nie tylko zagadnienia związane z anatomią, ale również zagadnienia z zakresu kultury osobistej. Następnie uczniowie dokonują autooceny (czy jestem dobrym kolegą, dobrym członkiem zespołu). Po zakończeniu cyklu kształcenia weryfikujemy ocenę (pod koniec semestru uczniowie powtórnie dokonują oceny). Na każdych zajęciach nauczyciel przypomina, że kultura osobista to akceptacja odmienności drugiego człowieka, przy czym w trakcie zajęć nauczyciel wskazuje, co oznacza pojęcie odmienności. Właśnie w trakcie zajęć wf najlepiej uczeń zrozumie, że akceptowanie drugiego człowieka, nie oznacza tolerowania jego agresji, złośliwości czy egoizmu. Należy pamiętać o konsekwencji – trzeba reagować na każde niewłaściwe zachowanie. Oczywiście niedopuszczalnym jest niewłaściwe, niekulturalne, czy (jak to niestety często jeszcze zdarza się w szkołach) złośliwe zachowanie nauczyciela.
Kolejnym zadaniem wychowawczym, jakie powinno być świadomie realizowane podczas zajęć wf jest integrowanie grupy (klasy). Oczywiście integracja grup dokonuje się niejako „samoczynnie” podczas podziału na drużyny.  Jednak podział na zespoły stanowi olbrzymie wyzwanie dla nauczyciela, przede wszystkim dlatego, że młode osoby bardzo szybko identyfikując się ze swoją drużyną postrzegają członków przeciwnego zespołu jako wrogów, co dodatkowo jest stymulowane przez tendencje do tworzenia zespołu ze swoich najbliższych kolegów. W takiej sytuacji mamy do czynienia nie tylko z brakiem integracji całej klasy, uczestniczącej w zajęciach, lecz wręcz z narastaniem wrogości. Niewątpliwie najprostszym sposobem przeciwdziałania jest częste zmienianie składu drużyny. Jednakże zbyt częste zmiany nie wpływają korzystnie na poziom „zgrania”, współpracy w drużynie, a co za tym na poziom umiejętności zespołu. W takich sytuacjach po raz kolejny najlepszym rozwiązaniem jest powrót do rzeczy najprostszych, a więc do kultury osobistej – człowiek kulturalny obdarza drugą osobę szacunkiem. Szczególnie ważne jest akcentowanie przez nauczyciela, że członkowie drugiej drużyny to nasi przeciwnicy (a nie wrogowie!), którzy jutro będą naszymi partnerami. Mówiąc uczniom o zasadzie fair play należy podkreślić różnicę pomiędzy radością z odniesionego zwycięstwa, a radością z porażki przeciwników. Z dużym zainteresowaniem uczniów spotka się na pewno podawanie konkretnych przykładów sportowców, którzy wyżej niż zwycięstwo cenili „ czyste, sportowe zachowanie”. Należy jednak pamiętać, że nie wystarczy wskazywanie uczniom wybitnych wzorów do naśladowania. Lepsze rezultaty  daje raczej porównanie zachowania konkretnego ucznia do postawy wybitnego sportowca (lepsze efekty daje pochwała i nagroda niż nagana czy kara). Praktyka wskazuje, że świetnym rozwiązaniem jest wprowadzenie cyklicznego plebiscytu na mistrza fair play.
Widzimy więc, że nauczyciel wf podczas zajęć nie tylko dba o wszechstronny rozwój fizyczny uczniów, ale realizuje szeroki program wychowawczy, który przygotowuje młodych ludzi do odpowiedzialnego i mądrego uczestnictwa w życiu społecznym. Warto podkreślić, że wychowywanie „do tolerancji”, promowanie kultury osobistej, kształtowanie odpowiedzialności, samodyscypliny, otwartości na drugiego człowieka to wyznaczniki nowego modelu edukacji, który musi mieć wymiar europejski. Należy jednak pamiętać, że realizowania tego modelu nie zapewni kolejna reforma systemu edukacji, lecz właściwa, świadoma i kreatywna praca każdego nauczyciela. Pamiętajmy, że to my poprzez wychowanie dzieci i młodzieży kształtujemy przyszłe społeczeństwo.

Opracowali nauczyciele wychowania fizycznego w ZSO w Rzucowie
Paweł Plaskota i Marzena Dąbrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie