Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia Kompensacyjno- wyrównawcze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8182 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to program do zajęć kompensacyjno- wyrównawczych prowadzonych w ramach zajęć świetlicowych dla ucznia klasy I z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
PROGRAM ZAJĘĆ KOMPENSACYJNO – WYRÓWNAWCZYCH DLA UCZNIA KLASY I


I ZAJĘCIA MANUALNE

1. Malowanie. Rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk.
  • Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru
  • Malowanie form kolistych
  • Malowanie form falistych
  • Malowanie dużych konturowych rysunków

2. Usprawnianie końcówek palców.
  • Stukanie czubkami palców
  • Malowanie suchym palcem
  • Malowanie pęczkiem waty
  • Modelowanie w glinie i plastelinie
  • Wyrywanki i naklejanki:

a) tworzenie mozaiki z gotowych ścinków
b) naklejanki z elementów wyrywanych z papieru z nacięciami
c) mozaika – wyrywanka
d) kompozycje z kolorowych pasków
e) kompozycje z różnych form

  • Nawlekanie koralików
  • Haftowanie na tekturze z dziurkami

3. Ćwiczenia graficzne
  • Kreślenie form kulistych
  • Malowanie kredkami kolorowych rysunków
  • Kopiowanie rysunków
  • Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.

II USPRAWNIANIE SPOSTRZEGANIA WZROKOWEGO I ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ

· Rozpoznawanie treści, obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach.
· Dobieranie par jednakowych obrazków:
a) swobodne dobieranie par
b) domino obrazkowe
c) dokładanka
d) dobieranka
e) loteryjka obrazkowa
f) dobieranka odkrywanka
· Układanie obrazków po lewej i prawej stronie
a) układanie poprzedzone pokazem czynności
b) rozpoznawanie i układanie obrazków według instrukcji słownej
c) określenie położenia obrazka przez dziecko
· Układanie obrazków w szeregu według kolejności w jakiej były pokazywane
· Dobieranie części do całego obrazka
· Układanie obrazków z części
· Dobieranie jednakowych form geometrycznych
· Układanie kompozycji geometrycznych z części:
a) układanie według wzoru cały czas widocznego
b) układanie z pamięci
c) układanie według instrukcji słownej
· Rysowanie kompozycji geometrycznych za pomocą szablonów
· Kończenie zaczętych rysunków
· Rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru.

III USPRAWNIENIE ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ, KOORDYNACJI SŁUCHOWO – RUCHOWEJ I SŁUCHOWO – WZROKOWEJ

1. Odtworzenie „rytmu” i wiązanie go z układem przestrzennym:
· Odtwarzanie „rytmu” ilustrowanego układem przestrzennym,
· Rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu „rytmowi”,
· Rozpoznawanie „rytmu” zgodnego z układem przestrzennym,
· Odtwarzanie w układzie przestrzennym wystukanego „rytmu”,
· Wystukiwanie „rytmu” według podanego układu przestrzennego,
· Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu.
2. Analiza zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby:
· Układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy,
· Rozwijanie zdań i porównywanie liczby wyrazów w zdaniach
· Dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab
· Liczenie sylab
· Porównywanie liczby sylab
· Kończenie i zaczynanie wyrazów 2 – sylabowych
· Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby
· Sztafeta sylabowa
· Rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia.
3. Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów:
· Wybieranie obrazków, których nazwy rozpoczynają się od podanej głoski
· Rozpoznawanie nazwy na podstawie pierwszej głoski,
· Wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazka,
· Dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską,
· Podawanie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
· Rozpoznawanie nazwy obrazka na podstawie ostatniej głoski,
· Wydzielenie ostatniej głoski z nazwy obrazka,
· Rozpoznawanie, w którym wyrazie określona głoska znajduje się na początku
a w którym na końcu,
· Dobieranie par obrazków, w których nazwa drugiego rozpoczyna się taką samą głoską, jak kończy się nazwa pierwszego,
· Rozpoznawanie samogłosek w wyrazach jednosylabowych,
· Rozpoznawanie określonej głoski położonej w dowolnym miejscu wyrazu,
· Różnicowanie głosek
· Określenie miejsca położenia w wyrazie rozpoczynanej głoski,
· Rozpoznawanie głoski powtarzającej się w wyrazie:
a) rozpoznawanie głoski i ustalenie miejsca jej położenia,
b) rozpoznawanie ile razy dana głoska występuje w wyrazie.
· Dokładniejsze określenie miejsca położenia głosek w wyrazie.

IV CZYTANIE I PISANIE SYLAB I WYRAZÓW

1. Utrwalanie znajomości liter i różnicowanie samogłosek i spółgłosek
· Dobieranie par jednakowych liter
· Segmentowanie liter
· Wyszukiwanie podanej litery w tekście
· Rozpoznawanie i nazywanie liter
· Dobieranki obrazkowo - literowe utrwalające znajomość liter:
a) dobieranka obrazkowo – literowa,
b) dobieranka literowo – obrazkowa
c) swobodne zestawienie par z liter i obrazków
d) „Kupowanie” obrazków za litery
· Dobieranie liter wielkich do małych
· Dobieranie par z liter drukowanych i pisanych
· Pisanie liter odpowiadających pierwszej głosce nazwy obrazka
· Wprowadzenie pojęcia samogłoska i spółgłoska
a) porównywanie kilku spółgłosek z samogłoskami
b) rozpoznawanie liczby głosek przy czytaniu kolejnych liter alfabetu
· Utrwalanie samogłosek i spółgłosek – odkrywanka literowa
· Dobieranie samogłosek do wyrazów jednosylabowych.
2. Czytanie i pisanie sylab i wyrazów
· Tworzenie sylab dwuliterowych otwartych – podstawianie spółgłosek do stałej samogłoski
· Tworzenie sylab dwuliterowych otwartych – podstawianie samogłosek do stałej spółgłoski
· Rozpoznawanie i czytanie całych sylab dwuliterowych
· Wysłuchiwanie samogłosek w sylabach dwuliterowych otwartych
· Samodzielne tworzenie i pisanie sylab otwartych z wszystkimi samogłoskami
· Zestawianie różnych spółgłosek i samogłosek w sylaby otwarte dwuliterowe
· Czytanie w krótkich ekspozycjach i zapisywanie sylab
· Utrwalenie czytania sylab dwuliterowych
a)dobieranie par jednakowych sylab
b)dobieranie obrazków do sylab
c)dobieranie sylab do obrazków
· Czytanie sylab dwuliterowych i łączenie ich z podanymi słowami w nowe wyrazy
· Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych dwuliterowych przez podstawianie sylab początkowych do stałej sylaby końcowej
a) podstawianie sylab przez readukatora
b) tworzenie wyrazów za pomocą suwaka lub składanki
· Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych dwuliterowych przez podstawianie sylab końcowych do stałej sylaby początkowej
· Czytani sylab dwuliterowych otwartych i tworzenie z nich wyrazów wypowiadanych przez readukatora
a) uzupełnienie wyrazów
b) układanie całych wyrazów
· Czytanie sylab dwuliterowych otwartych i tworzenie z nich wyrazów przy zastosowaniu loteryjek obrazkowo – sylabowych i obrazkowo – wyrazowych
· Układanie napisów pod obrazkami według wzoru
· Tworzenie różnych wyrazów dwusylabowych z sylab dwuliterowych otwartych
i trzyliterowych zamkniętych
a) układanie napisów pod obrazkami
b) dobieranie sylabowe
· Tworzenie trzyliterowych sylab otwartych
· Czytanie od razu całych sylab trzyliterowych otwartych
· Rozpoznawanie położenia samogłosek w sylabach trzyliterowych zamkniętych
i otwartych
· Tworzenie sylab trzyliterowych zamkniętych i otwartych:
a) dobieranka – odkrywanka sylabowo – spółgłoskowa
b) dokładanie spółgłosek do sylab
· Tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylabą trzyliterową otwartą
a) dostosowanie różnych sylab do jednej stałej
b) układanie napisów pod obrazkami
c) tworzenie różnych wyrazów przez zestawienie sylab trzyliterowych otwartych
z dwuliterowymi i trzyliterowymi zamkniętymi
· Tworzenie wyrazów kilkuliterowych ze zbiegiem spółgłosek przez łączenie pojedynczych spółgłosek z podanymi wyrazami
a) rozwiązywanie rebusów
b) tworzenie wyrazów ze zbiegiem spółgłosek przez zestawianie pojedynczych liter
z napisanymi wyrazami
· Analiza dźwiękowa wyrazów jednosylabowych ze zbiegiem spółgłosek
a) segregowanie wyrazów według samogłosek
b) rozpoznawanie określonej spółgłoski występującej w grupie spółgłoskowej
c) segregowanie wyrazów według pierwszych spółgłosek występujących w zbiegu
z innymi
d) segregowanie wyrazów według drugiej głoski w zbiegu spółgłosek
· Rozpoznawanie i czytanie jednosylabowych wyrazów cztero- i pięcio- literowych
a) rozpoznawanie i czytanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej
b) dobieranie obrazków i napisów
· Przekształcanie wyrazów przez zmianę lub dostawianie sylab
a) przekształcanie wyrazów za pomocą łamigłówki sylabowej
b) przekształcanie wyrazów za pomocą rozsypanki sylabowej
c) dobieranie obrazków do napisów
d) uzupełnianie napisów pod obrazkami
e) układanie całych napisów z pojedynczych sylab
f) układanie całych wyrazów pod napisami z sylab
g) układanie całych wyrazów pod obrazkami bez napisów
· Samodzielne układanie dowolnych wyrazów przez dziecko z sylab dwuliterowych otwartych
· Usprawnianie czytania sylab i tworzenie dowolnych wyrazów dwusylabowych
a) dobieranka sylabowa
b) dobieranka – odkrywanka sylabowa
c) łańcuch sylabowy
· Tworzenie trzyliterowych sylab zamkniętych przez podstawienie różnych elementów do stałej części sylaby
a) dostosowanie sylab otwartych do stałej spółgłoski
b) dostosowanie różnych spółgłosek do stałej sylaby otwartej
· Tworzenie sylab trzyliterowych z różnych sylab dwuliterowych i spółgłosek
a) układanie sylab wypowiadanych przez readuktora
b) samodzielne tworzenie dowolnych sylab trzyliterowych zamkniętych
· Czytanie i pisanie od razu całych sylab trzyliterowych zamkniętych
a) dobieranie jednakowych napisów
b) rozpoznawanie sylab trzyliterowych zamkniętych
c) czytanie całych napisów
d) czytanie sylab trzyliterowych w krótkich ekspozycjach
· Analiza dźwiękowa sylab trzyliterowych zamkniętych i czytanie ich całościowo
a) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek
b) wyodrębnianie spółgłosek z trzyliterowych sylab zamkniętych
· Przekształcenie wyrazów stanowiących trzyliterowe sylaby zamknięte
· Łączenie sylab trzyliterowych z danymi słowami w nowe wyrazy
· Tworzenie dwusylabowych wyrazów z sylab trzyliterowych zamkniętych
i dwuliterowych przez podstawianie różnych sylab do jednej stałej
· Rozpoznawanie i czytanie od razu całych wyrazów dwusylabowych
a) dobieranie takich samych wyrazów
b) rozpoznawanie wyrazów
c) czytanie pokazanych wyrazów
d) czytanie wyrazów w krótkich ekspozycjach
· Czytanie wyrazów trzy – i więcej sylabowych
· Pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab poprzedzone dzieleniem na sylaby
I wyodrębnieniem samogłosek
· Usprawnianie czytania i pisania wyrazów o różnej liczbie sylab przy pomocy
Dobieranek obrazkowo – wyrazowych
· Czytanie wyrazów w krótkich ekspozycjach i segregowanie według liczby sylab
· Pisanie wyrazów w krótkich ekspozycjach i segregowanie według liczby sylab
· Pisanie wyrazów poprzedzone zapisaniem rozpoznanej w nich spółgłoski
lub określonej cząstki
· Czytanie i pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab i łączenie ich w określone zestawy tematyczne
· Ćwiczenia poprawiające grafikę pisma
a) pisanie ciągłym ruchem pojedynczych liter
b) kreślenie dużych liter całą ręką
c) kreślenie liter za pomocą szablonu
d) pisanie liter w zeszycie w trzy linie
e) łączne pisanie liter

V CZYTANIE ZADAŃ I DŁUŻSZYCH TEKSTÓW

1. Czytanie i pisanie pojedynczych zdań
· Układanie zdań z pojedynczych wyrazów według wzoru
· Pisanie wydzielonych zdań poprzedzone dzieleniem zdania na wyrazy


· Układanie coraz dłuższych zdań z pojedynczych wyrazów
a) układanie kolejnych zdań z coraz większą ilością wyrazów
b) stopniowe dopełnienie jednego zdania
· Układanie od razu całych zdań rozwiniętych z pojedynczych wyrazów
· Dobieranie całych zdań do obrazków
· Czytanie pojedynczych zdań i porządkowanie ich
a) dobieranie podpisów do ilustracji po przedstawiających historyjkę obrazkową
b) porządkowanie zdań opisujących akcję jednego obrazka
c) porządkowanie zdań bez pomocy ilustracji
2. Czytanie tekstów z przesłoną
· Czytanie pojedynczych sylab w okienku
· Czytanie w okienku pojedynczych wyrazów
· Czytanie tekstów z częściową przesłanką


Opracowała: mgr Elżbieta Hetmaniok

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie