Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z pamiętnika kurczaka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3857 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji dla dzieci z przedszkola mający na celu zapoznanie z rozwojem ptaków w życiu płodowym, jak i w pierwszym okresie po wykluciu się z jaj.Porównanie trybu życia i poziomu samodzielności piskląt wróbla i kury.

„Z pamiętnika kurczaka’’- zapoznanie dzieci z rozwojem ptaków w jajku i po wykluciu się z niego.
 
AUTOR: mgr Edyta Walentek – nauczycielka Miejskiego przedszkola Nr 8 w        
                Piekarach Śl.
CEL GLÓWNY: Zapoznanie z rozwojem ptaków w życiu płodowym, jak i w pierwszym okresie po wykluciu się z jaj. 
 
POMOCE:
-         ilustrowane opowiadanie pt. „Z pamiętnika kurczaka’’,
-         ilustracje przedstawiające wiejskie podwórze, po którym poruszają  się kwoka z kurczątkami oraz dziki ptak karmiący pisklęta w gnieździe ukrytym w zaroślach drzew,
-          po jednym jaju gotowanym i jednym surowym na stolik,
-         literatki,
-         magnetofon i kaseta magnetofonowa z nagraniem muzyki do zabawy ruchowej,
-         jajko zanurzone w szklance wypełnionej octem na kilka godzin przed zajęciem.
 
LITERATURA:
      H. Krekeler, M. Rieper- Bastian. „ Fascynujące eksperymenty”
PRZEBIEG:
 
1.      Opowiadanie nauczycielki pt. „Z pamiętnika kurczaka” z wykorzystaniem ilustracji uwzględniających poszczególne etapy rozwoju pisklęcia w jaju.
 
2.      Rozmowa na temat opowiadania. Uprzytomnienie dzieciom, jakie warunki musza być spełnione, aby z jaja wykluło się pisklę.
 
3.      Zaznajomienie dzieci z dalszym rozwojem ptaków, po wykluciu się z jaj.

Przedstawienie trybu życia piskląt kury i dzikiego ptaka-wróbla. Kurczątka chodzą wszędzie za mamą. Naśladują ją podczas szukania pokarmu, chronią się pod jej skrzydłami w razie niebezpieczeństwa i gdy zapada zmrok. Wyjaśnienie dzieciom, że kurę, która opiekuje się pisklętami, nazywamy kwoką. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: dlaczego kurczaczki podążają za matka? Kurczaczki muszą się trzymać blisko matki ze względu na własne  bezpieczeństwo. Gdy siedzą jeszcze w skorupkach, słyszą gdakanie kwoki. Po wykluciu się zapamiętują w ciągu paru godzin jej wygląd i glos.  Ile razy opuści ona gniazdo, tyle razy będą za nią podążać. Jeżeli kurczaczek zgubi się, a usłyszy głos matki, to od razu  rozpozna go.


Pisklęta wróbla i większości dziko żyjących ptaków nie są tak samodzielne jak kurczaczki czy małe kaczuszki. Są one zupełnie bezradne i całkowicie uzależnione od swoich rodziców, którzy dbają o ich pełne brzuszki tak długo, dopóki nie urosną. Dopiero wtedy  mogą opuścić gniazdo na własnych skrzydłach.
 
4. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kwoka i pisklęta”.                                  
Jedno z dzieci pełni rolę kwoki, pozostałe to pisklęta, które poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, kwoka zaczyna nawoływać pisklęta( ko, ko, ko), które jak najszybciej starają się do niej dotrzeć piszcząc (pi, pi, pi). Za każdym razem dziecko pełniące rolę kwoki, zmienia miejsce, w którym nawołuje pisklęta.
 

5. Zajęcie przy stolikach-zabawa badawcza.


-         Obserwowanie jaj w postaci surowej i gotowanej. Okręcanie jaj na stole. Zwrócenie uwagi na różnice w sposobie ich poruszania. Wyciągnięcie wniosku, iż w ten sposób można rozpoznać czy jajko jest ugotowane.
-         Rozbicie surowych jaj do literatek oraz obranie jaj gotowanych ze skorupek. Analizowanie wyglądu białka i żółtka w postaci surowej i gotowanej. Zwrócenie uwagi na białą plamkę na żółtku jak i na konsystencję jaja surowego. Przypomnienie dzieciom jaki wygląd musi mieć owa plamka i w jakiej temperaturze musi znajdować się jajko, by mogło się z niego wykluć pisklę. Uprzytomnienie dzieciom, że zbyt wysoka temperatura ścina białko i żółtko, dlatego z takiego jajka nie może wykluć się pisklę.
-         Obserwowanie skorupki. Zwrócenie uwagi na kształt, twardość, budulec
( wapno ), pory oraz błonę wyściełającą wnętrze.
6. Na zakończenie niespodzianka -  „ gumowe jajko”. Nauczycielka demonstruje dzieciom jajko zanurzone kilka godzin wcześniej w szklance wypełnionej octem. Wyjęcie jajka i umycie w wodzie. Wyjaśnia dzieciom, iż ocet, który jest kwasem, rozpuścił wapienną skorupkę, pozostawiając jedynie delikatną błonkę. Każde dziecko ma możliwość dotknięcia „ gumowego jajka” i przyjrzenia mu się pod światłem. Wtedy wyraźnie widać żółtko pływające w białku.
 
 
 
 
 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie