Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sposoby rozwiązywania konfliktów i bariery w komunikacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 54777 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


     W rozmowie często skupiamy się na tym , co sami chcemy powiedzieć, nie zwracamy uwagi na to, co mówią inni, wchodzimy w słowo, przerywamy, słyszymy to , co chcemy usłyszeć . Zdarza się, że krytykujemy, obwiniamy, atakujemy, rozkazujemy, a nawet obrażamy naszego rozmówcę . Takie komunikowanie nie sprzyja porozumiewaniu, różnice zdań zamienia w konflikt .

     Szczególnie w trudnych sytuacjach mamy skłonność do traktowania rozmówcy jak przeciwnika . Zamiast rozwiązać problem, doprowadzamy do konfliktu . Konflikt może dotyczyć przekonań, interesów, celów, wartości, pragnień . W sytuacji konfliktu ostro ujawniają się różnice interesów, których jednoczesna realizacja w danych warunkach nie jest możliwa .

     Konfliktom najczęściej towarzyszą silne emocje osób zaangażowanych w spór . Konflikt sam w sobie nie jest zjawiskiem negatywnym . To stosunek do niego – chęć rozwiązania, zamiar osiągnięcia albo intencje piętrzenia konfliktu może być społecznie szkodliwy .

 
     Wyróżnia się kilka sposobów rozwiązywania konfliktów :
  1. walka, czyli dążenie do realizacji interesów za pomocą siły ( stosowanie przemocy fizycznej bądź psychicznej ) ;
  2. ustępstwa polegające na rezygnacji jednej ze stron ze swoich interesów w imię kompromisu;
  3. negocjacje, czyli proces wzajemnego poszukiwania takiego rozwiązania, które satysfakcjonowałoby zaangażowane w konflikt strony.
 
     Jeśli w drodze negocjacji strony nie osiągną porozumienia, można zastosować :

  • mediację- udział osoby trzeciej w rozwiązywaniu konfliktu,
  • arbitraż – osoba trzecia narzuca sposób rozwiązania konfliktu skłóconym partnerom .
 
     Negocjacja jest najlepszym z tych trzech sposobów rozwiązywania konfliktów . Negocjacja daje szansę realizacji swojego interesu w możliwym do akceptacji wymiarze, bez pogarszania wzajemnych stosunków między osobami uczestniczącymi w sporze . Musimy jednakże uznać, iż możliwości realizacji naszych celów są ograniczone przez fakt, że partner negocjacji ma również prawo do realizacji własnych celów . Negocjacja zakłada kompromis, wymaga rezygnacji z wygórowanych wymagań . Należy zatem przyjąć, że nie można osiągnąć wszystkiego, na tyle jednak dużo, iż wynik rozmów będzie nas zadowalał .

     Istotą  negocjacji jest porozumiewanie się .

 
Kilka negocjacyjnych przykazań 
·        atakuj problem, a nie ludzi ;

·        nie skupiaj się na stanowisku, ale na ukrytych za nim potrzebach i interesach ;

·        zadawaj pytania, zamiast opierać się na własnych fantazjach i przypuszczeniach ;

·        doceniaj to, co udało się osiągnąć, i głośno to wyrażaj ;

 
Inne dobre rady :

 
  • to, co najważniejsze, zapisuj- od razu stanie się jaśniejsze ;
  • użyj swojej wyobraźni przy poszukiwaniu różnych wariantów rozwiązań, nie upieraj się sztywno przy swoim pierwszym pomyśle .
 
A gdy rozmowy utkną w martwym punkcie :
 
  • wyliczcie jeszcze raz wasze wspólne interesy ;
  • określcie, co obie strony stracą, jeśli się nie dogadają ;
  • zaproponuj krótką przerwę , albo chociaż chwilę ciszy na wzięcie głębszego oddechu i przemyślenie wszystkiego jeszcze raz ;
  • nie zamykaj sobie drogi odwrotu i nie wpadaj w panikę ; zastanów się, czy możesz dalej działać, mimo że nie uda wam się dogadać .
 
 
 
 
 
 
 
Zasady aktywnego mówienia i słuchania 
     Komunikowaniem się nazywamy proces porozumiewania się . Porozumiewanie się ma na celu słowną bądź bezsłowną wymianę informacji między dwiema osobami, a także kształtuje stosunki między ludźmi . Komunikowanie się ma zawsze charakter dwukierunkowy, co oznacza, iż osoba, która przesyła informację do drugiej osoby- czyli nadawca, przyjmując odpowiedź na przekazany komunikat, staje się odbiorcą informacji zwrotnej . Podobna sytuacja dotyczy osoby, której przekazywana jest odpowiedź . Udzielając odpowiedzi, odbiorca staje się nadawcą .

     Informacja, czyli komunikat, może być przekazywana w różny sposób . Porozumiewamy się za pomocą słów – jest to komunikacja werbalna, gdy zaś porozumiewamy się za pośrednictwem sygnałów, wtedy jest to komunikacja niewerbalna .

     Komunikacja niewerbalna służy wyrażaniu emocji, postaw, ujawnia cechy osobowości, ułatwia przekaz werbalny .Stwierdzono naukowo, że w sposób werbalny ( słowny ) przekazujemy zaledwie 7% informacji, sposobem wokalnym ( głosem bez użycia słów ) – 38%, a wizualnym ( wzrokowym ) – 55% .

     Skuteczna komunikacja zachodzi wtedy, gdy odbiorca rozumie informacje zgodnie z intencją nadawcy .

     Dlaczego tak często dwie osoby nie rozumieją się nawzajem ? Dlaczego odbiorca rozumie intencje inaczej, niż to było zamierzone ?

     Nie zawsze jasno komunikujemy to, co mamy na myśli . Czasem nie potrafimy trafnie dobrać słów , wyrazić własnych opinii, określić precyzyjnie , czego naprawdę oczekujemy . Co jeszcze dodatkowo zakłóca komunikację ?

     Ludzie często nie słuchają tego, co mówią inni-wolą sami coś powiedzieć, niż słuchać . Czasem słuchają tylko po to, by osądzać i oceniać swojego rozmówcę .

     Na przykład ktoś przedstawia swoje argumenty, a odbiorca bez przerwy powtarza: „ To głupie.”- lub „ To nieprawda .”. Mówiący zaczyna wtedy wypowiadać się bardzo ostrożnie lub przestaje mówić, co naprawdę myśli .

     Umiejętność słuchania jest szczególnie ważna wtedy, gdy musimy rozwiązać trudne problemy . Dobre słuchanie przynosi korzyść dla obydwu osób – rozumiemy się nawet wtedy, gdy mamy sprzeczne poglądy i interesy .

 
 
    Oto kilka zasad dobrego – aktywnego słuchania :

 
  • Pokazuj bez słów , że słuchasz i starasz się zrozumieć rozmówcę .
  • Staraj się poznać intencję i uczucia rozmówcy, przysłuchując się dokładnie odpowiedziom .
  • Wczuj się w sytuację twojego rozmówcy, postaw się na jego miejscu .
  • Upewnij się , czy dobrze rozumiesz treść i intencję rozmówcy . Powtórz własnymi słowami najważniejsze myśli .
  • Nie przerywaj , nie popędzaj,  nie dawaj rad, nie ignoruj .
  • Jasno formułuj swoje opinie .
  • Patrz w oczy rozmówcy, bądź konkretny – nie mów ogólnikami .
 
     By skutecznie komunikować się należy zadawać pytania . Oto o czym należy pamiętać ćwicząc tę sztukę :

  • Stosuj dziennikarską zasadę sześciu pytań ( kto, gdzie, kiedy, jak, dlaczego ) .
  • Stosuj pytania otwarte i zamknięte ( tak, by pytany mógł się szerzej wypowiedzieć, lub wybrać jedną z gotowych odpowiedzi odpowiadając TAK lub NIE ) .
  • Pytania muszą być jasne i zwięzłe .
  • Pamiętaj o istnieniu pytań tendencyjnych, czyli takich , które sugerują jaka ma być odpowiedź .
 
 
 
                                                                           Opracowała : Joanna Chołuj

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie