Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gdzie zlokalizować osiedlowy parking?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1968 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentuję scenariusz lekcji, związanej z obchodami Dnia Ziemi – 22 kwietnia.

Można go wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy.

Scenariusz realizuje tematykę związaną z edukacją ekologiczną. Zajęcia angażują wszystkich uczniów i kształcą umiejętność pracy w grupach.


Cel ogólny.

Uświadomienie gimnazjalistom jednego z typów zagrożenia zanieczyszczeniami środowiska przyrodniczego w miejscu ich zamieszkania.


Cele szczegółowe.

Uczeń:

- wie, że parkingi osiedlowe są źródłem zanieczyszczeń środowiska,

- wie, jakie akcje proekologiczne mogą podjąć mieszkańcy osiedla,

- wie, jak należy dbać o środowisko w miejscu zamieszkania,

- wie, jak należy dobierać argumenty i wyrażać swoje opinie pracując w zespole,

- kształtuje umiejętność dochodzenia do kompromisowych rozwiązań.


Metoda i forma pracy:

- analiza tekstu,

- rozmowa naprowadzająca,

- praca w grupach.


Środki dydaktyczne:

tekst pt. „Gdzie zlokalizować osiedlowy parking?”,

kartki papieru A-3 i kolorowe kredki.


Przebieg lekcji.

  1. Wprowadzenie do tematu lekcji. Nawiązanie do Dnia Ziemi – 22 kwietnia – przypomnienie o szacunku do Ziemi i przyrody.
  2. Podanie tematu lekcji.
  3. Przeczytanie i przeanalizowanie tekstu pt. „Gdzie zlokalizować osiedlowy parking?”.

  1. Uzgodnienie sposobu pracy:
a) wybranie trzyosobowej grupy uczniów, której zadaniem będzie dokonanie analizy efektów pracy pozostałych grup uczniów,

b) podzielenie pozostałych uczniów na trzy grupy: kierowcy samochodów, dzieci i młodzież, dorośli nie posiadający samochodów,

c) przydzielenie zadań grupom:

- uczniowie w grupach mają narysować plan osiedla (plan ma uwzględnić szkołę, przedszkole, przychodnię lekarską, stację benzynową, sklepy) z zaznaczonym miejscem na parking,

- każda grupa przygotowuje równocześnie argumenty uzasadniające dokonany przez nich wybór miejsca osiedlowego parkingu,

e) po zakończeniu pracy, liderzy grupy prezentują projekt osiedla z parkingiem i przedstawiają przygotowane przez grupę argumenty,

f) wybrana na początku zajęć grupa, po wysłuchaniu przedstawionych propozycji i naradzie, przedstawia swoją kompromisową wersję rozwiązania problemu wraz z podaniem uzasadnienia wyboru,

g) wyrażenie opinii poszczególnych uczniów o wypracowanym rozwiązaniu.


5.   Podsumowanie lekcji przez nauczyciela:

- ocena pracy poszczególnych grup,

- zwrócenie uwagi, jak trudne do rozwiązywania są problemy związane z ochroną środowiska.


Gdzie zlokalizować osiedlowy parking?

W pewnym osiedlu mieszkaniowym powstał problem. Właściciele samochodów, których przybywało z miesiąca na miesiąc, zmęczeni ciągłym poszukiwaniem miejsca postoju, postanowili zbudować strzeżony parking. Wybrali teren znajdujący się w samym środku osiedla, co ich zdaniem było słuszne, gdyż wszyscy kierowcy mieliby podobną odległość od domu do parkingu.
Wielu mieszkańców przyjęło ten projekt z oburzeniem. Rodzice dzieci uczęszczających do szkoły i przedszkola, których budynki również znajdowały się w centrum osiedla, natychmiast żywo zaprotestowali. Ich zdaniem, ze względu na zwiększony ruch samochodowy w tej okolicy, wzrosłaby liczba wypadków z udziałem dzieci. Przedszkolny plac zabaw i boisko szkolne stykałyby się bezpośrednio z terenem parkingu, co naraziłoby dzieci na większy kontakt ze spalinami.
Koło ekologów z kolei oburzył fakt, że aby wybudować parking w miejscu wskazanym przez zmotoryzowanych, trzeba byłoby wyciąć szpaler starych drzew, który dotąd był chlubą i ozdobą osiedla. Ponadto drzewa – jak wiadomo - przyczyniają się do oczyszczania powietrza, pochłaniając dwutlenek węgla i pyły. W dodatku w słoneczne przedpołudnia na ustawionych pod drzewami ławkach odpoczywały dotychczas matki z małymi dziećmi, a także przesiadywali emeryci. Ci ostatni zaprotestowali również, dlatego, że musieliby, idąc do sklepu, okrążać ogrodzony teren parkingu.
Właściciele samochodów odpierali ataki, argumentując, że dzięki powstaniu parkingu przestaliby rozjeżdżać przydomowe trawniki i raz na zawsze skończyłyby się „pobudki” w środku nocy, spowodowane włączaniem się alarmów samochodowych. Ich zdaniem, ze względu na zwartą zabudowę osiedla, nie można było znaleźć innego miejsca na parking. Obiecywali też zasadzić krzewy wzdłuż płotu oddzielającego parking od boiska.
Samorząd osiedlowy zorganizował spotkanie, które miało doprowadzić do pogodzenia się zwaśnionych stron przy równoczesnym wypracowaniu optymalnego rozwiązania


Mieszkańcami osiedla jesteście Wy, uczniowie klasy........ .
Zdecydujcie, gdzie zlokalizować osiedlowy parking?

Opracowała Elżbieta Wrzalik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie