Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz inscenizacji ekologicznej - Zielony Kapturek i siedmiu krasnoludków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 26269 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W ramach obchodów Dnia Ziemi członkowie Szkolnego Klubu Ekologicznego ”OIKOS” działającego w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tarłowie przygotowują m.in. inscenizacje o tematyce proekologicznej dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej oraz grupy sześciolatków z tutejszego przedszkola. Jak pokazuje poniższy scenariusz dzieci są włączane do zabawy poprzez udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania i układanie haseł co pozwala na ich aktywny udział i przez to lepsze utrwalenie posiadanej przez nie wiedzy z zakresu ekologii oraz lepsze poznanie i zrozumienie nowych wiadomości.
BAJKA "Zielony Kapturek i siedmiu krasnoludków" 

Scenografia – las, porozrzucane śmieci, niby-domek krasnoludków

Rekwizyty: choinki, koszyk, laptop z bombonierki, czapeczki i kołnierze z bibuły / na zmianę/,7 szczoteczek do zębów, 3 duże grzebienie, kartony z  napisanym  wierszykiem końcowym, literki na karteczkach poprzypinane do płyt styropianowych: „ekologia”,  „higiena”, „ochrona środowiska”, „recykling” ,
4 worki z napisami „plastik”, „szkło”,  „papier”, „wszystkie śmieci” ,

ewntualnie drobne upominki dla dzieci  


Osoby:
Zielony Kapturek – dowolny, zielony strój
Siedmiu Krasnoludków –potargani, ubrani w kolorowe czapeczki i kołnierze z bibuły –na początku pomięte i brudne

Z.K. - Zielony Kapturek; 1-7—Krasnoludki

Z.K. – Idę przez zielony las, w ręku koszyk mam, a w koszyku smakołyków całą moc. Patrzą sobie dookoła, jak tu pięknie – serce woła, a duszyczka moja mała śpiewać ciągle chce.

Ale co to? Czy ja śnię? Co tu leży ?Jejku! Fe!

Jakieś śmieci… jakiś papier… stary but ..słoików sześć… Kto to zrobił?


Krasnoludek 1 przebiega i rozrzuca śmieci

Z.K.- kto tam?


Znowu ktoś biegnie i rzuca śmieci.

Z.K.- Hej! Ktoś ty?


Idzie za tym kimś,

Z.K.-

Czekaj no! I tak Cię dogonię.


Dochodzi do chatki

Z.K.- Halo! Czy ktoś tu mieszka! Hej-hej!


Puka. Wychodzi Krasnoludek 1.

1.My tu mieszkamy


Z.K.- My – to znaczy kto?


Wychodzą krasnoludki

7. My – to znaczy siedmiu krasnoludków.


Z.K.- A skąd wzięliście się w tym lesie? To przecież nie ta bajka.


2. Sami nie wiemy. Ale chyba podpadliśmy Królowej Bajek i nas za karę tu przeniosła.


3. Powiedziała, że nam się coś w głowach poprzestawiało.


5.  I że może w tej bajce wilk albo Z. K. nas rozumu nauczy.


4.  A ty kto jesteś?


Z.K.- No właśnie – to ja jestem Z.K.. A gdzie Królewna Śnieżka?


4, Ano- przyszła do nas ale tylko dwa dni posiedziała. Powiedziała, że coś nam się przeprogramowało bo miało być zupełnie inaczej. Nie spodobało jej się czy jak...?


5. W ogóle ciągle narzekała – a to że jakoś tak nieładnie pachnie, a to że pościel brudna, a to że bieżącej wody nie ma. No i wysłała maila do Królewicza żeby ją przed czasem zabrał. Przyjechał i  zabrał.


6. Nawet jabłka nie zdążyła zjeść!


1. No i wtedy Królowa Bajek nas tu przeniosła. Powiedziała, że musimy się zmienić i Z.K nam
 w tym pomoże.


Z.K. – Chyba wiem, o co tu chodzi…

Czy wy zawsze tak mieszkaliście?

Przecież to niedopuszczalne. Niehigieniczne. Nieekologiczne. I w ogóle „Nie”.


3. Nam też się zdaje, że coś tu nie tak, ale nie możemy się już w tym wszystkim połapać. Cywilizacja tak poszła do przodu, że chyba nam się wszystko pomieszało. Dawniej nikt do nas nie miał zastrzeżeń.


6. Mieszkaliśmy sobie w lesie jak w bajce piszą, Królewna Śnieżka była i wszystko było jak należy.


7. A potem nagle zaczęło coś nam się chyba mieszać.


Z.K. –Poczekajcie. Wezmę laptopa i zaraz wszystko sprawdzimy.

Podaj problem stuka na komputerze
Przeniesieni z innej bajki…

 Podaj tytuł

„Królewna Śnieżka i 7 krasnoludków”

Obserwowane zmiany…

Wpisuję… potargane włosy… /ogląda z niesmakiem brudne krasnoludki/...brudne uszy… nieuczesana broda… zaniedbane zęby…niestaranne kubraczki …i czapeczki …brudno w domu… rozgląda się dookoła

kupa śmieci na polanie… Enter.


2. do sąsiada Ty…patrz, jak świat poszedł z postępem…


Z.K. –Jest! Słuchajcie :”opisane zmiany zaszły najprawdopodobniej pod wpływem zmian środowiska. Polegają na tym, że dotknięte tym osoby zapominają znaczenia podstawowych słów związanych z dbaniem o czystość i o środowisko”.

Dzieci zwraca się do publiczności – powiedzcie, o jakich słowach zapomniały te małe ludki? Krasnoludki wnoszą płyty styropianowe z literkami w złej kolejności

Dzieci pewnie zgadują Układają wyrazy z przygotowanych literek i przypinają prawidłowo na styropianie. Jeśli nie wiedzą, Z.K.  Pomaga im:

W tym przypadku osoby te prawdopodobnie zapomniały znaczenia słów „higiena” i „ochrona środowiska” i „ekologia

Bardzo dobrze! Widzicie, krasnoludki? Dzieci świetnie wiedzą, o jakie słowa chodzi.


    Dzieci – czy potraficie wyjaśnić krasnalom, co te słowa oznaczają?


Dzieci pewnie umieją wyjaśnić - Z.K. im pomaga w razie potrzeby

Bardzo ładnie! No i co wy na to? Zwraca się do krasnali

1. – Hmmm… higiena… ekologia… było to już kiedyś. No tak! Przecież w naszej bajce żyliśmy higienicznie, ekologicznie i chroniliśmy przyrodę…


5. – co się z nami porobiło…łapie się za głowę

3. – Może to na nas zła Królowa rzuciła czar a nie na królewnę Śnieżkę?


Z.K. - W każdym razie muszę was odczarować bo i w mojej bajce narozrabiacie pokazuje bałagan dookoła. Poszukam odpowiedniego zaklęcia. szuka w komputerze
Jest. Enter.
Róbcie, co wam powiem i może uda nam się odczarować zły czar.

Zamknijcie oczy, palcem prawej ręki – prawej, mówię! – dotknąć lewego ucha a palcem lewej ręki – prawego ucha. Powtarzajcie za mną słowa zaklęcia: „ucho lewe ucho prawe niech się

w głowach ład znów stanie!”

Dźwięk –
Krasnoludki rozglądają się ze zdziwieniem jakby pierwszy raz się widziały

4. –Ty –  popatrz jak ty wyglądasz, Ha, Ha… patrzy ze zdziwieniem na 3

3. – Takiś mądry? Masz lusterko i ty się przejrzyj. Podaje mu lustro

4. – przegląda się O jejku! Ale zęby! Długo byliśmy tak zaczarowani?


Z.K. –Chyba długo, skoro Królowej Bajek brakło cierpliwości i was tu przeniosła.


5. –A jak tu brzydko dookoła! Kto tu tak zaśmiecił? Przecież musimy coś z tym zrobić.


6. – No to na co czekamy? Bierzmy się do roboty.


Z.K. Dzieci, powiedzcie im, co powinni zrobić.


Dzieci podpowiadają – trzeba się umyć, uczesać, posprzątać. Z. K. kiwa głową bo pewnie dzieci dobrze będą mówiły

Z.K. –Najpierw- zadbamy o waszą higienę. Wszyscy do strumyka. Umyć się, uczesać się doprowadzić kubraczki do jako takiego wyglądu. Macie tu, mydło, grzebień i szczoteczki do zębów. Bo o zęby trzeba szczególnie dbać. I myć.

Krasnoludki dostają od Z.K. szczoteczki do zębów, grzebień, wychodzą i szybko doprowadzają się do ładu – zmieniają czapeczki na czyste, czeszą się itp..

Z.K.- Dzieci -  czy wy myjecie zęby? Ładnie. A kto z was myje zęby dwa razy dziennie – rano i wieczorem – niech podniesie rączkę. A nie oszukujecie? No to dobrze. O zęby trzeba bardzo dbać. Zaraz zobaczycie, jak nasze krasnoludki będą ślicznie wyglądać, jak się doprowadzą do ładu.

 Rozmowę można poprowadzić inaczej w zależności od wypowiedzi dzieci.
Wracają czyste krasnoludki.
No proszę!!! Ani was poznać. Jakie ładne z was krasnoludki. I czapeczki jakie czyste. I uszy. I włoski jak ładnie uczesane. A pokażcie ząbki. No – nie ten sam uśmiech. Aż miło popatrzeć.


3.A teraz może weźmiemy się za las? Tutaj też nieźle nabałaganiliśmy.


4. Dzieci – co tu trzeba zrobić? Dzieci mówią, że trzeba posprzątać

6. No właśnie. Każde dziecko wie, że tak nie może być.


4. – no to - do roboty.


2.

Bierzmy się już za sprzątanie

Niech porządek tu się stanie!

5.

Pozbieramy wszystkie śmieci

Niech nam słońce znów zaświeci!


Wrzucają śmieci do jednego wiaderka z napisem „Wszystkie śmieci”

Z.K. –zaraz, zaraz… Dzieci -  czy wszystkie śmieci powinny być wrzucane do jednego kosza?


Mówią, że nie, a jak nie mówią to Z.K. im podpowiada

Właśnie. Trzeba sortować śmieci.

A kto z was potrafi wyjaśnić, dlaczego?


Pewnie wyjaśniają

Bardzo ładnie. Bo z niektórych śmieci da się jeszcze coś zrobić – np. ze starych butelek w hutach szkła można zrobić nowe butelki, z makulatury można zrobić nowy papier.  Dzieci, czy wiecie, jak nazywa się wytwarzanie nowych przedmiotów – np. nowych butelek ze starych?

 Jeden z krasnoludków wnosi płytę styropianową z rozrzuconym hasłem „recykling”
Kto spróbuje ułożyć ten wyraz z literek?


 Jeśli nie potrafią, Z.K. układa po jednej literce – może to pomoże a jak nie to Z.K. układa całość. Jeśli całość ułoży dziecko – dostaje upominek.

Taki proces to recykling.

Krasnoludki – słyszeliście kiedyś o recyklingu?


7. Oczywiście. My zawsze postępowaliśmy mądrze i szanowaliśmy środowisko, nie zaśmiecaliśmy go, nie niszczyliśmy przyrody.


5. I teraz też nie będziemy. Biorą worki na różne śmieci

 Szybko sprzątają – wrzucają śmieci do worków z odpowiednimi napisami – sortują

Z.K. – No – to mamy wreszcie jaki taki porządek. Teraz muszę jakoś przenieść was do waszej bajki, bo jak się wilk o was dowie to was może pozjadać i znowu bajki się pomieszają. Słuchajcie, krasnoludki! Chcecie wrócić do waszej bajki?


1-7 razem Chcemy!


Z.K. - To uważajcie. pisze na komputerze Miejsce pobytu – bajka o Zielonym Kapturku .

Miejsce przeniesienia – bajka o królewnie Śnieżce i 7 krasnoludkach.

Wpisz kod coś tam wpisuje
 Enter.
Dźwięk.
Krasnoludki zamykają oczy, kręcą się w kółko i oddalają się w stronę drzwi, wychodzą.

Z.K. - Uff… Myślałam, że więcej będzie z nimi kłopotu. Biedne krasnoludki. Kiedyś żyło im się spokojnie ale dzisiaj ten postęp, ta cywilizacja… Ludzie zapominają, że o świat trzeba dbać bo bez niego nie możemy istnieć. Zapamiętajcie sobie dzieci taki wierszyk:


Wchodzą krasnoludki wnoszą kartki  z fragmentami wiersza i go recytują

1-chociaż mało mamy lat

2-to już dbamy o nasz świat

3-śmieci nigdzie nie rzucamy

4-kwiatków w lesie nie zrywamy

5-i żyjemy higienicznie

6-oraz też ekologicznie.


4. Powtórzmy go wszyscy jeszcze jeden raz.

Dzieci powtarzają – czytają z kartek, Z.K. wskazuje kolejne linijki do czytania..
Wszyscy się kłaniają i schodzą  ze ” sceny”.


Autor : Elżbieta Główka
Opiekun Szkolnego Klubu Ekologicznego „OIKOS”
w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tarłowie


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie