Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 28973 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Każdy człowiek jest do czegoś uzdolniony, a wykrywanie tych zdolności jest bardzo ważnym zadaniem szkoły, czyli nauczycieli i wychowawców. Wiadomo, że tyle jest rodzajów zdolności, ile jest rodzajów działalności ludzkiej i każdemu rodzajowi działalności odpowiada rodzaj zdolności. Często jednak nawet wysokie uzdolnienia nie wystarczają do osiągnięcia sukcesu na miarę własnego talentu, jeżeli nie jest on wsparty rzetelną pracą i pomocą ze strony nauczyciela. Toteż wdrażanie uczniów do systematycznej pracy nad własnym rozwojem stanowi szczególnie ważną część składową działań pedagogicznych dynamizujących rozwój ich zainteresowań i uzdolnień.

Referat pt.: "Przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych"

"Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może"

Janusz Korczak


Opracowanie: Elżbieta Dziekońska, Zofia Alicja Łoś
 
Każdy człowiek jest do czegoś uzdolniony, a wykrywanie tych zdolności jest bardzo ważnym zadaniem szkoły, czyli nauczycieli i wychowawców. Wiadomo, że tyle jest rodzajów zdolności, ile jest rodzajów działalności ludzkiej i każdemu rodzajowi działalności odpowiada rodzaj zdolności. Często jednak nawet wysokie uzdolnienia nie wystarczają do osiągnięcia sukcesu na miarę własnego talentu, jeżeli nie jest on wsparty rzetelną pracą i pomocą ze strony nauczyciela. Toteż wdrażanie uczniów do systematycznej pracy nad własnym rozwojem stanowi szczególnie ważną część składową działań pedagogicznych dynamizujących rozwój ich zainteresowań i uzdolnień.
Czynne uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych sprzyja kształtowaniu osobowości i rozwijaniu zainteresowań.

W ogólnych założeniach praca z uczniami ma na celu rozwijanie ich zdolności i zainteresowań. Są to działania nastawione na:
- stwarzanie możliwości rozwoju ich zainteresowań;
- pobudzanie aktywności umysłowej uczniów, wyobraźni, fantazji;
- motywowanie uczniów do wykorzystania swoich zainteresowań i uzdolnień w dalszej pracy;
- przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy;
- doskonalenie koncentracji uwagi;
- kształcenie pomysłowości, krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności, a także przygotowanie uczniów do konkursów;
- udział uczniów w różnorodnych konkursach wewnątrzszkolnych i wyższego szczebla.


W/w cele umożliwiają dzieciom wyzwolenie aktywności twórczej, gromadzenie doświadczeń i przeżyć estetycznych, artystycznych i społecznych. Rozwijają wyobraźnię dziecka i jego kreatywność. Wpływają na rozwój jego osobowości, umożliwiają wypowiedź w różnych rodzajach ekspresji.


Bardzo ważna jest opieka pedagogiczna i psychologiczna nad każdym uczniem biorącym udział w konkursie. Należy respektować jego potrzeby, które wynikają ze szczególnych możliwości intelektualnych i emocjonalnych. Potencjał twórczy uczniów stanowi bogactwo narodu, może być motorem rozwoju całej społeczności.


Jest wielu nauczycieli, którzy uczciwie podchodzą do konkursów. Z rozrzewnieniem można patrzeć na zwycięzców, którzy nie kryją swojego zaskoczenia, iż zostali wyróżnieni. Sam fakt zajęcia jakiegoś miejsca, nawet otrzymanie wyróżnienia czy dyplomu uczestnictwa powoduje radość i ogromne dowartościowanie. Ile karier i dalszych wyborów życiowych swe początki miało w szkole i w uczestnictwie w jakimś konkursie! Nie na darmo robione wśród uczniów w szkole badania wykazały najbardziej motywujący czynnik do dalszej pracy, jakim jest po prostu chwalenie, pozytywna motywacja.


Przygotowanie uczniów do konkursów bazuje przede wszystkim na ich zdolnościach i zainteresowaniach.


Nie ulega wątpliwości, że warto i można kształtować zainteresowania. Trudniej określić, jak to robić, które czynniki oraz metody i formy oddziaływania są najbardziej skuteczne. Złożoność problemu wynika stąd, że na każdą jednostkę oddziałują w różnym stopniu odmienne czynniki. Zmieniają się one w zależności od wieku dziecka, jego aktywności, oddziaływania środowiska, rodziny, instytucji wychowawczych, organizacji dziecięcych i młodzieżowych oraz innych.
Te czynniki można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą: warunki domowe ucznia, w tym sytuacja mieszkaniowa, sytuacja ekonomiczna, atmosfera życia rodzinnego, tradycje rodzinne, postawy krewnych oraz ich stosunek do zainteresowań, szczególnie zaś do tych, które wykazuje jednostka.
Czynniki drugiej grupy obejmują środowisko podwórkowe dzieci i młodzieży, organizacje dziecięce i młodzieżowe, działalność instytucji kulturalno - oświatowych i wychowawczych, w tym domów kultury, kół zainteresowań, przedszkoli, szkół itp.
Czynniki z obu grup w większości wypadków nie oddziałują w jednakowym stopniu. Zawsze jedne z nich wywierają większy od innych wpływ na kształtowanie zainteresowań dziecka.
Rola szkoły w kształtowaniu zainteresowań uczniów jest niewątpliwa. Na niej to spoczywa odpowiedzialność za wykrywanie i rozwijanie zainteresowań. Jeśli praca dydaktyczna prowadzona jest przez szkołę w sposób ciekawy i urozmaicony, uczniowie interesują się wieloma problemami. Nauczanie szkolne zwiększa zasób wiedzy i wzbogaca ją różnorodnymi treściami, a tym samym tworzy szansę ujawnienia się nowych zainteresowań. Treści zawarte w programie nauczania, zarówno ogólne, jak i szczegółowe, winny znajdować odbicie w zainteresowaniach uczniów.
Ważnym czynnikiem wpływającym na zainteresowania są metody pracy stosowane przez nauczyciela. Jeżeli nauczyciel bacznie obserwuje swoich uczniów, umie dostrzegać u nich zainteresowania pewnymi sprawami. Ma on cenną wskazówkę do pracy w kształtowaniu i rozwijaniu zainteresowań swych wychowanków.
Zainteresowania budzą się łatwiej, jeżeli doświadczenia dziecka poparte są określonymi zdolnościami. Rozwojowi zainteresowań plastycznych sprzyjają zdolności manualne dziecka, wrażliwość na barwy, dobre różnicowanie kształtów. Absolutny lub dobry słuch - rozwojowi zainteresowań muzyką. Sportem szybciej zainteresuje się dziecko o rozwiniętych sprawnościach motorycznych, niż takie, u którego cechy te nie zostały rozwinięte. Czytelnictwem zajmie się przede wszystkim dziecko, które nie ma problemów z samym czytaniem. W związku z tym należy pamiętać, że okres dzieciństwa musi być wykorzystany maksymalnie dla kształtowania zainteresowań.
Jest wiele form i metod rozbudzania i kształtowania zainteresowań dzieci i młodzieży. Są to: zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań, różne zespoły, spotkania z ciekawymi ludźmi, wycieczki, wystawy, filmy, czytanie literatury, słuchanie opowiadań, wspólne zabawy, konkursy, wykonywanie różnorodnych prac.


Aby zmotywować uczniów do wzięcia udziału we wszelkiego rodzaju konkursach, trzeba umiejętnie wpłynąć na ich chęci, rozbudzić zainteresowania i pozytywne nastawienie do uczestnictwa w konkursach. Takie podejście pedagoga pozwala uczniom w pełni zaangażować się w realizację projektu konkursów.


Pomocne w przygotowaniu uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych jest uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, podczas których uczniowie poznają zagadnienia wykraczające poza program nauczania w szkole podstawowej. Poszerzają swoją wiedzę, rozwijają swoje zdolności, kształtują logiczne myślenie.


W jaki sposób przygotowujemy dzieci do konkursów?

· matematycznych poprzez:
- rozwiązywanie nietypowych zadań tekstowych
- rozwijanie sprawności rachunkowej
- gry i zabawy matematyczne
- rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania

· polonistycznych poprzez:
- zachęcanie do podejmowania prób własnej działalności literackiej
(z zastosowaniem wszystkich form wypowiedzi pisemnej objętych programem nauczania); pisanie tekstów wolnych, wierszy własnych, układanie baśni wg schematu i samodzielnie, narracje realistyczne - wydarzenia dnia powszedniego, przeżycia, uczucia, tworzenie komiksów, w roli reportera - wywiady, ćwiczenia redakcyjne, próba recenzji książki, przeredagowanie tekstu);
- poznawanie czasopism dziecięcych
- utrwalanie i rozszerzania wiadomości z zakresu gramatyki i ortografii
(przypomnienie wszystkich poznanych zasad ortografii, pisanie dyktand , rozwiązywanie krzyżówek i rebusów ortograficznych, ćwiczeń wzbogacających słownictwo czynne i bierne, ugruntowanie wiedzy gramatycznej, rozwiązywanie skomplikowanych zadań gramatycznych);
- rozszerzenie wiadomości z zakresu literatury pięknej
najważniejsze terminy literackie, prezentowanie przez uczniów twórczości ulubionych autorów, zapoznanie z fragmentami twórczości wybitnych poetów polskich
- podejmowanie prób recytacji poezji, inscenizacji i gry dramatycznej
Na zajęciach pracuje się nad wyzwalaniem u uczniów wyobraźni, zdolności do improwizacji, nauką dykcji, ruchu i gestu scenicznego. Zasadniczą rolę przypisuje się uczeniu tekstu przez przeżycie. Uczniowie mają możliwość odgrywania wielu scenek, wcielania się w różne role. Każdy pragnie poczuć się i sprawdzić w roli "małego aktora", wystąpić przed publicznością.
Tematyka zajęć ogniskuje się wokół spraw bliskich dziecku, znanych mu z własnego, uczniowskiego doświadczenia. Dlatego tez prace nad inscenizacją traktuje się jako twórcze poszukiwanie rozwiązań scenicznych przez dzieci.
Przygotowując inscenizację pierwszym zadaniem dla zespołu jest wspólne zastanowienie się kim są poszczególne osoby np. baśni, jakie one są, jak mogłyby się zachować w różnych sytuacjach życiowych. Z takich sytuacji wyłania się ruch, gest, sposób mówienia postaci scenicznych.
W "prawdziwym teatrze" najważniejsze jest przedstawienie, czyli rezultat pracy. W szkolnym teatrze równie ważne jest to wszystko, co prowadzi do rezultatu: poznanie i zrozumienie tekstu, przydział ról, próby, przygotowanie dekoracji i kostiumów. Dzięki tym działaniom dzieci zdobywają rozmaite wiadomości, umiejętności, doświadczenie.

· przyrodniczych i ekologicznych poprzez:
- zapoznawanie z metodami ochrony przyrody
- przybliżanie świata roślin i zwierząt
- pojęcie recyclingu, segregacji śmieci oraz selekcjonowania odpadów
- pogłębianie wiedzy dziecka o specyfice otaczającego je środowiska

· sportowych poprzez:
- ćwiczenia ogólnorozwojowe
- udział w grach i zabawach sportowych
- zainteresowanie "olimpijką"

· artystycznych poprzez:
- organizowanie sytuacji pobudzających dzieci do aktywności twórczej
- różne formy inscenizacji, dramatyzacje i dialogi
- pantomimę
- teatr ilustrowany muzyką
- śpiewanie piosenek

Wychowanie przez sztukę umożliwia dzieciom prawidłowy rozwój psychiki, wyzwala pozytywne emocje, uczy integracji w grupie, patriotyzmu, umiejętności wzajemnego okazywania uczuć. Uczestniczenie uczniów w tych zajęciach stwarza szerokie możliwości rozwoju intelektualnego. Uczenie się przez przeżywanie jest najbardziej skuteczną metodą.


Oczywiście, świadome jesteśmy tego, że omawiane umiejętności, uzdolnienia wzajemnie się przenikają i nie da się między nimi przeprowadzić ostrych granic. Zdecydowałyśmy się jednak na to sądząc, że ten sposób prezentacji będzie bardziej czytelny, przejrzysty.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie