Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W jaki sposób praca Koła Przyjaciół Książki może wpływać na funkcjonowanie bibli

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1548 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współdecydowanie i współorganizowanie życia szkolnego uczy dzieci odpowiedzialności za powierzone im zadania, przygotowując do pełnienia ról społecznych w przyszłości. Dzieci uczą się odpowiedzialności za funkcjonowanie biblioteki jako instytucji   służącej całej społeczności. Czyniąc z uczniów współgospodarzy szkoły, realizujemy jedno z ważnych zadań reformy edukacji.

1.    IDENTYFIKACJA PROBLEMU

Biblioteka szkolna jest pracownią interdyscyplinarną. Jest ośrodkiem edukacji czytelniczej i informacyjnej dla uczniów. Bierze udział w wypełnianiu podstawowych funkcji szkoły w stosunku do uczniów: kształcąco-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej. Funkcje te przejawiają się m.in. w rozbudzaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych, rozwijaniu samorządności i gotowości do pracy społecznej, otaczaniu opieką uczniów wybitnie zdolnych i uczniów mających trudności w nauce, sprawiających kłopoty wychowawcze. Biblioteka ma za zadanie kształtować umiejętność odbioru dóbr kultury i życia kulturalnego szkoły. Ale nawet najlepiej wyposażona biblioteka szkolna nie może sprawnie funkcjonować bez współpracy z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem także współdziałania z uczniami. Niestety w ostatnich latach obserwuje się spadek zainteresowań książką i czytaniem. Aby zainteresować dzieci biblioteką i jej zbiorami oraz promować jej wizerunek w szkole i poza nią, od lat szukam sprzymierzeńców wśród uczniów.

2.    GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA


Moje kilkunastoletnie obserwacje nauczyciela bibliotekarza dowodzą, że uczynienie uczniów sprzymierzeńcami i współgospodarzami szkoły ma niebagatelny wpływ na rozwój i samokształcenie wychowanków, a co za tym idzie i na funkcjonowanie biblioteki szkolnej. Problem spadku zainteresowania książką nie jest czymś nowym i nie jest właściwy tylko polskiej społeczności uczniowskiej. Istnieje on również w innych krajach. W dobie gwałtownego rozwoju mediów obserwuje się spadek zainteresowań czytelniczych na rzecz telewizji i Internetu oraz gier komputerowych. Media te są dla dziecka z pewnością atrakcyjne, ponieważ ułatwiają spędzanie wolnego czasu, nie wymagając wysiłku intelektualnego, koncentracji uwagi i myślenia. Jawią się niestety jako podstawowe źródło kontaktów z kulturą i środek, który wypełnia znaczną część czasu wolnego. W świetle powyższego ogromnego znaczenia nabiera wyedukowanie małego odbiorcy do świadomego, krytycznego odbioru informacji. Droga do tego wiedzie m.in. poprzez książkę i zainteresowanie go działalnością biblioteki.
W tym celu w szkole działa Koło Przyjaciół Książki. Skupia ono uczniów zainteresowanych nie tylko czytaniem literatury pięknej, ale i propagowaniem czytelnictwa. Na początku każdego roku szkolnego zachęcam uczniów klas III-VI do udziału w pracach koła poprzez artykuły w gazetce szkolnej, rozmowy indywidualne w bibliotece. Uczestnicy koła, zainteresowani pracą w bibliotece przyprowadzają też swoich kolegów i koleżanki. W roku 2004/2005 działała grupa ponad 20 osób. Wśród chętnych byli zarówno uczniowie wybitnie zdolni, jak i uczniowie mający trudności w nauce, którzy lubili przebywać w bibliotece, gdyż znaleźli tutaj serdeczne przyjęcie, zainteresowanie ich problemami i pomoc w ich rozwiązywaniu.

3.    ZNACZENIE PROBLEMU

W KPK działają, zgodnie z zainteresowaniami uczniów, sekcje: organizacyjno-techniczna, imprez kulturalnych, plastyczna, informatyczna oraz sekcja łączników klasowych. Podczas pracy koła uczestnicy nabywają praktycznych umiejętności z zakresu techniki bibliotecznej (konserwacja książki, oprawianie w folię). Aktywnie uczestniczą z życiu kulturalnym biblioteki i szkoły, a nawet są jego inicjatorami i organizatorami rozwijając przy tym różnorodne zdolności (recytatorskie, plastyczne, organizacyjne). Rozwijają zainteresowania czytelnicze, uczą się pracy w zespole, odpowiedzialności i terminowości. Biorąc udział w działalności pozalekcyjnej biblioteki uczniowie przygotowują się do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Swoją pracą pomagają w sprawnym funkcjonowaniu biblioteki. Poprzez ich działania( konkursy czytelnicze, wystawy tematyczne, apele) biblioteka postrzegana jest przez uczniów i nauczycieli jako inicjator imprez kulturalnych w szkole. W związku z tym ważnym dla biblioteki i jej rozwoju jest aktywna działalność Koła Przyjaciół Książki.

4.    PROGNOZA

Zadałam sobie pytanie: jak może funkcjonować biblioteka, jeśli nie podejmę pracy z Kołem Przyjaciół Książki?

NEGATYWNA w przypadku zaniechania oddziaływań
·       Ze zbiorów biblioteki będzie korzystać mniejsza liczba uczniów
·       Prace bibliotekarsko-organizacyjne będzie wykonywał wyłącznie bibliotekarz, a co za tym idzie, będzie tych wykonanych prac znacznie mniejsza ilość
·       Gorszy przepływ informacji między wychowawcami i biblioteką
·       Mniej sprawne funkcjonowanie wypożyczalni i czytelni podczas przerw ( brak dyżurów uczniów)
·       Mniejsza dbałość o wystrój biblioteki (gazetki)
·        Mniejsza ilość imprez czytelniczych organizowanych przez bibliotekę
·       Mniejsza ilość recenzji ciekawych książek do propagowania wśród czytelników
·       Uczniowie nie będą czuć się współgospodarzami szkoły
·       Działalność biblioteki będzie mniej widoczna w środowisku szkolnym i poza nim

POZYTYWNA w przypadku wdrożenia oddziaływań
·       Ze zbiorów biblioteki skorzysta większa liczba czytelników
·       Zwiększy się liczba wykonanych przez uczniów prac bibliotekarsko- organizacyjnych ( konserwacja książki, oprawianie w folię)
·       Polepszy się przepływ informacji miedzy wychowawcami i biblioteką
·       Podczas przerw uczniowie będą pełnić dyżur w czytelni i podczas i przy wypożyczeniach, co zapewni sprawniejszą obsługę użytkowników biblioteki
·       W bibliotece odbędzie się większa ilość imprez czytelniczych (z udziałem uczniów)
·       Uczniowie napiszą większą ilość recenzji i przedstawią je czytelnikom gazetki szkolnej ”Dwójka” oraz swoim kolegom i koleżankom na apelach i lekcjach wychowawczych
·       Uczniowie nauczą się odpowiedzialności i terminowości kończenia prac
·       Uczniowie poczują się współgospodarzami szkoły, zaspokajając tym samym istotne potrzeby psychiczne – przynależności, uznania i szacunku

·       Działalność biblioteki stanie się bardziej widoczna w szkole i poza nią
·       Wzrośnie prestiż biblioteki w środowisku lokalnym

5.    PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA PROBLEMU

Cele:
·       Motywowanie uczniów do brania czynnego udziału w życiu biblioteki
·       Docenianie pracy pozalekcyjnej uczniów
·       Stworzenie warunków do rozwijania zainteresowań uczniów

Zadania:
·       Opracowanie programu pracy KPK uwzględniającego zainteresowania uczniów i różnorodne imprezy czytelnicze
·       Stworzenie w bibliotece atmosfery zaufania, serdeczności
·       Rozpropagowanie działalności KPK w szkole( plakaty, gazetki zachęcające do udziału)
·       Rozmowy w wychowawcami klas i wyłonienie łączników klasowych
·       Umożliwienie uczniom pracy w wybranych przez siebie sekcjach (informatycznej, organizacyjno-technicznej, imprez kulturalnych, plastycznej i sekcji łączników klasowych )
·       Pozyskanie sponsorów na zakup atrakcyjnych nagród na konkursy i imprezy

6.    EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

W wyniku podjętych działań w pracy biblioteki dały się zauważyć istotne zmiany, mające wpływ na jej sprawniejsze funkcjonowanie. Podczas przerw w czytelni i wypożyczalni dyżurują uczniowie, pomagając czytelnikom w wyborze książek. Członkowie sekcji organizacyjno- porządkowej dbają o rośliny w pomieszczeniach i książki na pólkach, oraz zajmują się naprawą zniszczonych egzemplarzy i oprawianiem ich w folię.
Sekcja plastyczna czuwa nad wystrojem biblioteki, wykonując gazetki okolicznościowe i prowadząc kronikę biblioteki. W pracach nad wykonywaniem gazetek wspierają ich koledzy z sekcji informatycznej, wyszukujący potrzebne informacje w Internecie.

Nad przygotowaniem imprez organizowanych w bibliotece pracuje cały zespół KPK, zapewniając sprawną organizację i oprawę plastyczną ( plakaty, napisy informacyjne, dekoracje). Członkowie koła współpracują także z gazetką szkolną „Dwójka”, zamieszczając w niej recenzje ciekawych książek oraz sprawozdania z imprez. Swoje artykuły na temat biblioteki zamieszczają także na stronie internetowej szkoły. Dzięki łącznikom klasowym polepszył się przepływ informacji między wychowawcami i biblioteką. 2 razy w ciągu semestru wychowawca i uczniowie są informowani o stanie wypożyczeń, o imprezach organizowanych przez bibliotekę. Łącznicy zgłaszają także zapotrzebowanie na materiały biblioteczne potrzebne nauczycielom do realizacji lekcji. Członkowie koła uczą się także zasad marketingu, biorąc udział w kiermaszach książek i zbiórkach książek dla biblioteki. Pomagają także w rozprowadzaniu gazetki szkolnej wśród uczniów. Uczniowie z KPK rozwijają kulturę czytelniczą wśród całej społeczności uczniowskiej. W czasie akcji „Cała Polska czyta dzieciom” starsi uczniowie czytali baśnie Andersena uczniom klas młodszych. Opowiadali także o swoich zainteresowaniach czytelniczych, ulubionych książkach. Uważam, że realizowanie tak różnorodnych zadań ma ogromne znaczenie dla uczniów. Każdy może tutaj znaleźć coś dla siebie, każdy może się wykazać, może czuć się potrzebny i akceptowany. Korzyści odnoszą nie tylko uczniowie. Dzięki współpracy z uczniami należącymi do koła biblioteka stała się bardziej postrzegana w środowisku szkolnym i lokalnym.

Mogę stwierdzić, że praca Koła Przyjaciół Książki wpływa w znaczący sposób na działanie biblioteki szkolnej.

Wanda Mika      

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie