Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy epifity i sukulenty Palmiarni Poznańskiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3622 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt zawiera wiadomości dotyczące sukulentów, epifitów i ich przystosowania do warunków środowiska. Jest to konspekt na zajęcia praktyczne w Palmiarni; dołączone są dwie karty pracy dla uczniów w Palmiarni.

Scenariusz zajęć dydaktycznych dla uczniów gimnazjum

Opracowała: Iwona Liszewska

Temat: POZNAJEMY EPIFITY I SUKULENTY PALMIARNI POZNAŃSKIEJ.

Zakres treści: Przystosowania roślin do warunków środowiska na przykładzie
epifitów i sukulentów z Palmiarni Poznańskiej. Modyfikacje liści, łodyg,
korzeni i kwiatów.

Cele nauczania w kategoriach:

1.Wiadomości:
Uczeń rozumie definicje sukulent, epifit, welamen, zna modyfikacje liści, łodyg i korzeni u sukulentów i epifitów oraz zna ich funkcję. Rozumie na czym polega podwójne nazewnictwo gatunku. Zna zarys historii Palmiarni.
2.Umiejętności:
Uczeń umie wymienić przystosowania epifitów i sukulentów do środowiska życia, umie podać przykłady epifitów i sukulentów znajdujących się w Palmiarni. Umie wykonać rysunek epifitu i sukulentu, umie podać kilka przykładów nazw gatunkowych.
3. Postaw:
Kształtowanie postawy obserwatora przyrody, zainteresowań biologią.

Forma organizacyjna: Grupowa – równym frontem

Forma nauczania: Lekcja na terenie Palmiarni


Metody: Praca w parach wg karty pracy, obserwacja okazów naturalnych
Opracowała: Iwona Liszewska


KARTA PRACY NR 1


Zajęcia dydaktyczne dla uczniów gimnazjum
w POZNAŃSKIEJ PALMIARNI – GR I

Szkoła:

Data:
Nazwisko i imię:


Klasa:
Godzina:
  1. Wymień 3 najważniejsze wydarzenia dotyczące historii Palmiarni.
    • ………………………………………………………………..
    • . ……………………………………………………………….
    • ………………………………………………………………
  2. Podaj nazwę parku w którym znajduje się Palmiarnia.
…………………………………………………………………………….

  1. W którym roku wybudowano Palmiarnię oraz jaką ma ona powierzchnię
obecnie?

…………………………………………………………………………….

  1. Jakie pomniki można zobaczyć w parku znajdującym się wokół Palmiarni?
……………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………..

  1. Ile gatunków roślin można oglądać na terenie Palmiarni?
………………………………………………………………………………

  1. Zaproponuj drogę dla turystów z dworca PKP do Palmiarni, podając nazwy ulic jakimi można dojechać ( jako zadanie dodatkowe podać nr tramwajów i autobusów) – może być szkic ulic z nazwami.
  1. Jak nazywa się roślina która przetrwała rok 1945 w Palmiarni i w którym pawilonie się znajduje?
…………………………………………………………………………………………….

  1. Odszukaj ją i narysuj jej pokrój, dlaczego przetrwała w tych trudnych warunkach?
  1. Na podstawie obserwacji roślin oraz schematu uzupełnij tabelkę poniżej:
Nr pawilonu
Nazwa pawilonu
Gatunki roślin ( 2)
Gatunki zwierząt
I




II i III




IV




V i VI




VII




VIII




IX




  1. Odszukaj w odpowiednim pawilonie sukulenty (przynajmniej 5), podaj numer pawilonu oraz ich nazwy gatunkowe.
……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….....

  1. Podaj z jakich dwóch wyrazów składa się nazwa gatunkowa roślin, jak nazywa się to nazewnictwo, kto był twórcą tego nazewnictwa.
………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

  1. Podaj przystosowania sukulentów do środowiska życia w postaci myślników.
  2. Wykonaj rysunek dwóch sukulentów, podaj ich nazwę gatunkową.



………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………..

14. Co to są kserofity i sklerofity?

……………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………...

15. Do czego wykorzystuje się kaktusy, ich znaczenie dla człowieka.

16. Gdybyś miał podyktować uczniom na lekcji w dwóch zdaniach charakterystykę
SUKULENTÓW jak ona by brzmiała? Zapisz propozycję.
  1. Wykonaj rysunek schematyczny zwierzęcia PRAPŁETWIEC, co ciekawego o nim powiesz?
18. Uzupełnij krzyżówkę:

1











2











3











4











5











6











7










8










9











10
























PYTANIA:

  1. Rośliny rosnące na pniach i gałęziach innych drzew.
  2. Cenne drzewo rosnące w lasach tropikalnych produkuje się z niego meble i instrumenty.
  3. Najmniejsze ptaki świata, zapylają kwiaty wielu sukulentów.
  4. Odbywają się w niej koncerty, zwłaszcza w lecie, znajduje się w parku.
  5. Kwiaty storczyków żyją w symbiozie z grzybami, proces ten nazywany jest….
  6. Roślina tworząca lejek, w którym zbiera się woda i substancje organiczne.
  7. Bardzo żarłoczna ryba występująca min w Ameryce, potrafi bardzo szybko pożreć dużego ssaka.
  8. Storczyk z tego rodzaju bardzo poszukiwany w 1765r, przyprawa o tej nazwie używana w wypiekach ciasta.
  9. Park, w którym znajduję się Palmiarnia.
  10. Warstwa komórek wchłaniających wodę z powietrza u epifitów.
19. Wyjaśnij definicję z hasła głównego.



KARTA PRACY NR 2
Opracowała: Iwona Liszewska

Zajęcia dydaktyczne dla uczniów gimnazjum
w POZNAŃSKIEJ PALMIARNI – GR II

Szkoła:

Data:
Nazwisko i imię:


Klasa:
Godzina:
  1. Wymień 3 najważniejsze wydarzenia dotyczące historii Palmiarni.
    • ………………………………………………………………..
    • . ………………………………………………………………
    • ……………………………………………………………….
  2. Podaj nazwę parku w którym znajduje się Palmiarnia
…………………………………………………………………………….

  1. W którym roku wybudowano Palmiarnię oraz jaką ma ona powierzchnię
obecnie?

…………………………………………………………………………….

  1. Jakie pomniki można zobaczyć w parku znajdującym się wokół Palmiarni?
……………………………………………………………………………..

  1. Ile gatunków roślin można oglądać na terenie Palmiarni?
………………………………………………………………………………

  1. Zaproponuj drogę dla turystów z dworca PKP do Palmiarni, podając nazwy ulic jakimi można dojechać ( jako zadanie dodatkowe podać nr tramwajów i autobusów) – może być szkic ulic z nazwami.
  2. Jak nazywa się roślina która przetrwała rok 1945 w Palmiarni i w którym pawilonie się znajduje?
…………………………………………………………………………………………….

  1. Odszukaj ją i narysuj jej pokrój, dlaczego przetrwała w tych trudnych warunkach?
9. Na podstawie obserwacji roślin oraz schematu uzupełnij tabelkę poniżej:


Nr pawilonu
Nazwa pawilonu
Gatunki roślin ( 2)
Gatunki zwierząt
I




II i III




IV




V i VI




VII




VIII




IX




  1. Odszukaj w odpowiednim pawilonie epifity (przynajmniej 5), podaj numer pawilonu oraz ich nazwy gatunkowe.
…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………….

  1. Podaj z jakich dwóch wyrazów składa się nazwa gatunkowa roślin, jak nazywa się to nazewnictwo, kto był twórcą tego nazewnictwa.
………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

  1. Podaj przystosowania epifitów do środowiska życia w postaci myślników.
  2. Wykonaj rysunek dwóch epifitów, podaj ich nazwę gatunkową.



………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………..
14. Co to są epifity?

……………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………...

15. Jakie znaczenie mają epifity dla człowieka?

  1. Gdybyś miał podyktować uczniom na lekcji w dwóch zdaniach charakterystykę EPIFITÓW jak ona by brzmiała? Zapisz propozycję.
17. Wykonaj rysunek schematyczny zwierzęcia PRAPŁETWIEC, co ciekawego o nim
wiesz?
  1. Uzupełnij krzyżówkę:
1











2











3











4











5











6











7










8










9











10























PYTANIA:

  1. Rośliny rosnące na pniach i gałęziach innych drzew.
  2. Cenne drzewo rosnące w lasach tropikalnych produkuje się z niego meble i instrumenty.
  3. Najmniejsze ptaki świata, zapylają kwiaty wielu sukulentów.
  4. Odbywają się w niej koncerty, zwłaszcza w lecie, znajduje się w parku.
  5. Kwiaty storczyków żyją w symbiozie z grzybami, proces ten nazywany jest….
  6. Roślina tworząca lejek, w którym zbiera się woda i substancje organiczne.
  7. Bardzo żarłoczna ryba występująca min w Ameryce, potrafi bardzo szybko pożreć dużego ssaka.
  8. Storczyk z tego rodzaju bardzo poszukiwany w 1765r, przyprawa o tej nazwie używana w wypiekach ciasta.
  9. Park, w którym znajduję się Palmiarnia.
  10. Warstwa komórek wchłaniających wodę z powietrza u epifitów.
19. Wyjaśnij definicję z hasła głównego.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie