Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pomagam trzylatkom polubić przedszkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1577 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 We wrześniu,kiedy rozpoczyna się rok szkolny,rodzice i nauczycielki przedszkoli mają przed sobą trudne zadanie ,w jaki sposób zachęcać dzieci trzyletnie do uczeszczania do przedszkola,tak by nie stanowiło to dla nich cięzkiego przezycia i nie powodowało powaznych zaburzeń w ich systemie nerwowym.
     Dziecko trzyletnie,wkraczając w progi przedszkola,często po raz pierwszy opuszcza na większą część dnia środowisko domowe,a wraz z nim rozstaje się na wiele godzin z bliskimi osobami.
     W przedszkolu spotyka się liczną grupę rówieśników prawie tak samo bezradnych i zagubionych jak ono. Ta nowa sytuacja wywołuje cały zespół bodzców ,na które początkujący przedszkolak musi nauczyć się prawidłowo reagować ,tzn tak jak oczekuje tego środowisko.
     Nie jest jednak to łatwą sprawą.Trzeba samodzielnie się ubierać,jeść i podporządkować się poleceniom nauczycieli. Im szybciej posiądzie te umiejętności tym łatwiejsza stanie się rozłąka z rodzicami i przyjemniejsze kontakty z personelem przedszkola. Jednakze dzieci wstępujące do przedszkola bardzo róznią się między sobą.
     Wiele z nich ma powazne trudności z dostosowaniem się do nowego środowiska ,trudnościom tym towarzyszą róznorodne objawy zaburzeń w zachowaniu. W tej sytuacji zachowują się róznie.Jedne dlugo płaczą , inne reaguja gwałtownym krzykiem i szybko się uspakajają jeszcze inne stają się aptyczne nie szukają z nikim kontaktu.
     Są i takie u których występują objawy nerwicowe ,bóle głowy,brzucha,wymioty i nawrot moczenia itp.
     Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób ułatwić dzieciom przekraczanie tego nowego progu i jakie czynniki decydują o okolicznościach przystosowaczych małego dziecka.
     Mozna tutaj rozpatrywać dwie grupy czynników ,które określają te zdolności:

  • czynniki wewnętrzne,czyli psychiczne predyspozycjne dziecka do których zaliczamy indywidualne cechy układu nerwowego stan zdrowia i ogólny poziom psychoruchowego rozwoju dziecka.
  • czynniki zewnętrzne,takie jak:struktura rodziny,liczba jej członków,styl wychowania stosowany w rodzinie.
    Rodzina powinna zaspokoić liczne potrzeby psychiczne dziecka przede wszystkim.potrzebę bezpieczeństwa. Jest to potrzeba tak istotna ,ze wymienia się ją na pierwszym miejscu.
     Małe dziecko czuje się bezpiecznie tylko we własnym domu. Jeśli rodzina we właściwym stopniu zaspakaja tę potrzebę nie przejawia ono podstaw lękowych ,takze w innych środowiskach. Współpracę z rodzicami rozpoczynam , juz w pierwszym dniu pobytu dziecka w przedszkolu.
     Trzyletni malec,który czuje się bardzo związany z jednym z rodziców pozostawiony w przedszkolu po raz pierwszy moze nie od razu,ale po pewnym czasie zaniepokoić się ,i zacznie dotkliwie odczuwać nieobecność matki.
     Następnego dnia moze w ogóle nie będzie chciał wyjść z domu. Dlatego zadałam sobie pytanie co robić aby takich sytuacji było jak najmniej ,lub aby ich nie było wcale. Wszystko wokół jest nowe ,nieznane budzi ciekawość i chęć poznawania ale silniejszy jest strach przed rozstaniem z mamą i tatą. Taka jest reakcja większości dzieci po raz pierwszy przekraczających przedszkolne progi. Dlatego tyle łez i rozpaczy w pierwszych dniach września. Ale czy tak musi być czy emocje i zagrozenia muszą towarzyszyć wejściu w środowisko przedszkolaków.
A, moze mozna inadzej?.
     Jak wynika z moich obserwacji oddanie dziecka do przedszkola pod opiekę obcych osób jest często duzym przezyciem dla rodziców.
     Często staje to ,problemem większym dla nich ,niz dla dziecka. Wpływa to bardzo niekorzystnie na klimatyzację dziecka w nowych warunkach. Zachęcam do prowadzenia rozmów z dzieckiem na temat przedszkola i pozytywnego znaczenia zabaw z rówieśnikami.
     Zachęcam tez do wspólnych zakupów wyprawki dla przedszkolaka zwłaszcza ze stanowi to element przygotowania psychicznego,zarówno dzieci jak i rodziców,dopuszcza do ich świadomości konieczność rozstania się na kilka godzin dziennie,co do tej pory zdarzało się rzadko. Jest to więc przygotowanie do nowej sytuacji, którą przyniosą pierwsze dni września.
     Zaproponowałam rodzicom by w miarę mozliwości korzystali z bezpiecznego zapoznania dzieci z przedszkolem.
     A,sposób był prosty rodzice mogli przychodzić i bawić się ,w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci poznawały teren ogrodu,kolegów z piaskownicy,panią,zaglądały do przedszkola,miały nowe doświadczenia z kontaktów społecznych,a wszystko to w poczuciu bezpieczeństwa jakie daje obecność matki.
     Z tej formy wczesnego kontaktu z przedszkolem skorzystało wielu rodziców,niektórzy byli bardzo częstymi gościami na placu zabaw . Rodzice mieli mozliwość wejścia do sali razem z dzieckiem poznawali panią ,inne dzieci,zabawki,włączali się ,do wspólnej zabawy.
     Duzej grupie dzieci atrakcyjność zabawy i zabawek,chęć obejrzenia wszystkiego co znajdowało się w sali,pozwalała na bezpieczne rozstanie z rodzicami. Były tez dzieci, które wymagały dłuzszej obecności rodziców. Tym rodzicom pozostawiałam mozliwości samodzielnego decydowania o czasie odejścia od dziecka. Dzieci bardzo przywiązane do rodziców postanowiłam przyjmować stopniowo.
     Przez kilka dni matka lub ojciec przychodził wcześniej do przedszkola razem ze swoją pociechą mając okazję do zawierania więzi z nauczycielką i innymi dziećmi. Chodziło mi oto aby dziecko samodzielnie zblizało się do grupy i nauczycielki i zapomniało o potrzebie towarzystwa rodziców. Wspólne zabawy z rówieśnikami w sali i w ogrodzie,róznorodne i róznokolorowe zabawki,które same chciały się ,bawić z dziećmi. Wszystko sprawiło, ze dzieci nie miały czasu tęsknić i myśleć o rodzicach.
     W grupie, dzieci które przyzwyczajały się szybko lub nieco wolniej były i takie ktore wymagały z mojej strony indywidualnego podejścia szczególnej opiekuńczości i pomocy w róznych nowych sytuacjach. Niektórym potrzebna była słowna pochwała i zapewnienie ze mamusia przyjdzie inne dobrze się czuły na kolanach.
     Moja pomoc potrzebna była w czasie posiłków, przy myciu rąk w łazience ,szatni przy ubieraniu i w ogrodzie przy zorganizowaniu zabawy. Bardzo waznym elementem rzutującym na przebieg procesu adaptacji dzieci był kontakt z rodzicami.
     Codziennie zwłaszcza w tych pierwszych dniach ,mówiłam rodzicom co ciekawego działo sie w przedszkolu i jak zachowywało się dziecko. W czasie takich rozmów rodzice przekazywali swoje spostrzezenia. Wspólnie z rodzicami poznawałam dziecko i wspólnie ustalałam metody oddziaływania w domu i w przedszkolu.
     Dla moich trzylatków przedszkole szybko stało się miejscem bezpiecznym ,w którym przyjemnie przebywać. Jednak są wychowankowie, którzy nie zmieniają niechętnego nastawienia do przedszkola mimio, ze nauczyciel rozumie dziecko.
     Rodzice mający zamiar oddać dziecko pod opiekę przedszkola powinni poznać warunki,zapoznać się ,z regulaminem ,a szczególnie z wymogami, jakie stawia dziecku uczestnictwo w grupie rówieśniczej.
     W roku 2004|2005 byłam wychowaczynią dzieci trzyletnich ,opierajc się na swoich doświadczeniach , obserwacji i przemyśleniach doszłam do wniosku ,ze w przyszłości podejmując pracę w grupie trzylatków postaram się, opracować program adaptacyjny ,który pomoze mi zmiejszyć stres wiązący się z przystosowaniem do nowych warunków ,który przebiegałby w kilku etapach ,a rozpocząłby się , juz w kwietniu ,chciałabym opracować i skierować ankiety dla rodziców ,dotyczące programu adaptacyjnego, myślę ze, informacje zwrotne od rodziców pozwolą mi na modyfikacje programu, który mam zamiar napisać, a takze udowodnić ze poczynione wysiłki w duzym stopniu przyczyniają się do ułatwienia dzieciom ,przystosowania do nowych warunków.

Rady dla rodziców:
Po pierwsze:
    ,li>Poznać przedszkole,rozwijać swoje wąpliwości-zainteresować się ,jaki obowiązuje w przedszkolu rozkład dnia,ile jest dzieci w grupie, zobaczyć jak wyglądają sale, poznać przykładowy jadłospis ,poznać ofertę zajęć dodatkowych.
  1. Wziąć udział w zebraniach, spotkaniach adaptacyjnych ,dniach otwartych, jeśli z taką ofertą placówka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców.Gdy w programie przedszkola nie ma dni adaptacyjnych nalezy samemu wybrać się z dzieckiem do ogrodu przedszkolnego w czasie, gdy bawią się inne dzieci ,dowiedzieć się ,która pani obejmie wychowawstwo grupy,poznać z nią swoje dziecko, pokazać mu mu budynek z zewnątrz ,wejść z dzieckiem do środka, pokazać szatnię , zarezerwować znaczek.
  2. Zadawać pytania dyrektorowi,nayczycielkom personalowi oraz rodzicom, którzy juz znają to miejsce oraz dzieciom ,by rozwijać wszelkie wąpliwości.
  3. Pomyśleć o zorganizowaniu pierwszych dni w taki sposób, aby adaptacja przebiegała bez pośpiechu .
  4. Nie straszyć przez stwarzanie atmosfery grozby ,kary, ostrzezenia przez niewinne powiedzenie np:zobaczysz pójdziesz do przedszkola.
Po drugie
  1. Stopniowe przyzwyczajanie dziecka do pozostania pod opieką osób trzecich.
  2. Usamodzielnienie dziecka w zakresie samoobsługi korzystania z ubikacji samodzielności w jedzeniu rozbieraniu się.
  3. Wprowadzanie stałego harmonogramu dnia głównie pory chodzenia spać i wstawania o tej samej porze o jakiej dziecko będzie budzone przed wyjściem do przedszkola.
Uwazam ze nasze przedszkole:iv>
  1. Pomaga dzieciom w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi poznawczymi motywacyjnymi.
  2. Kształtuje umiejętności koncentracji na zadaniach ,wdraza do wytrwałości, samodzielności i odpowiedzialności.
  3. Wspomaga indywidualny rozwój ,prowadzi działania kompensujące.
  4. Uczy dzieci optymizmu ,wiary i zaufania we własne siły oraz otwartości na potrzeby innych.
Zofia Owczarczak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie