Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia percepcyjno-motoryczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14437 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ćwiczenia percepcyjno-motoryczne

Wstęp
Opanowanie umiejętności czytania i pisania wymaga dobrze rozwiniętych funkcji poznawczych: percepcji, analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej, pamięci wzrokowo-słuchowej, orientacji kierunkowej i czasowo-przestrzennej, sprawności manualnej, logicznego myślenia i koncentracji uwagi.
W trudnej sytuacji dziecka dyslektycznego, wynikającej z wielorakich przyczyn szkolnych i pozaszkolnych, pewną pomocą w stymulacji i rozwoju tych funkcji – zwłaszcza w klasach początkowych – mogło by być wykorzystywanie w toku obowiązkowych zajęć wybranych ćwiczeń percepcyjno-motorycznych oraz na zajęciach dydaktyczno wyrównawczych.
Ćwiczenia te, to bardzo ważny element procesu uczenia.
Służy bowiem:
· wzbogacaniu i uatrakcyjnianiu treści programowych,
· rozwijaniu funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci z deficytami rozwojowymi,
· wprowadzaniu atmosfery odprężenia i rozrywki.
Ćwiczenia mają prostą strukturę wyrazową (jedna głoska odpowiada jednej literze). Są krótkie i łatwe do wykonania. Można je modyfikować.

I. Kształcenie percepcji słuchowej:
a) Selektywne pisanie głoski w usłyszanych wyrazach.
W przedstawionych grupach wyrazowych powtarza się samogłoska a, e lub o.

a
a
a
e
o
rak
klasa
aparat
brat
atak
pan
kram
lampa
sala
zabawa
bal
park
karawana
brama
banan
sen
beret
wesele
metr
sklep
rok
most
oko
kłopot
kolor

Czytamy wyrazy z pierwszej grupy. Uczniowie zapisują tylko „a”, wszystkie inne litery w każdym wyrazie oznaczają krótką kreską poziomą, np. -a- (rak). Następnie uzupełniają z pamięci czerwonym kolorem brakujące na kresce litery. Listę wyrazów w zmienionej kolejności dyktujemy ponownie tyle razy, ile to jest potrzebne. Dzieci po wysłuchaniu tych wyrazów uzupełniają litery za każdym razem innym kolorem.
W analogiczny sposób możemy przeprowadzić selektywne pisanie, w którym dzieci będą pisać tylko:

przedostatnią głoskę
głoskę po „b”
głoskę przed „d”
zegar
podłoga
gardło
okno
kartka
brat
torba
zebra
sobota
jabłko
woda
pogoda
medal
pudełko
powodu

b) Selektywne pisanie sylab w usłyszanych wyrazach.
Dyktujemy po sześć wyrazów dokładnie wydzielając poszczególne sylaby. Uczniowie zapisują jedynie określoną, np. pierwszą, drugą itp. Inne sylaby zaznaczają dłuższą kreską poziomą. Proponuję trzy zestawy wyrazów. Cyfra w nawiasie oznacza sylabę, którą trzeba zapisać.

koza (1)
praca (2)
sałata (2)
nauka (2)
lampa (1)
skarpetka (2)
woda (1)
komputer (3)
ulica (1)
balkon (2)
telewizor (4)
zagadka (2)
sobota (1)
pantofel (3)
jabłko (1)
kaloryfer (3)
traktor (2)
skowronek (2)

Następnie dzieci przypominają sobie usłyszane wyrazy i wpisują brakujące sylaby czerwonym kolorem na kresce. W razie potrzeby ponownie dyktujemy wyrazy w dowolnej kolejności. Dzieci po ich wysłuchaniu uzupełniają sylaby innym kolorem.

c) Tworzenie nowych wyrazów przez usunięcie jednej litery.
W tym ćwiczeniu rozwijamy analizę, syntezę wzrokową wraz z funkcją kierunkową, sprawność myślenia i koncentracje uwagi.
Tworzymy nowe wyrazy przez:
1) usunięcie jednej litery z początku lub końca wyrazu,
2) usuniecie jednej litery w środku wyrazu,
3) usunięcie jednej litery w dowolnym miejscu.
Uczniowie skreślają odpowiednia literę w wyrazie.
Utworzony wyraz wpisują na kresce. Wyrazów ma być tyle ile kresek.

1)
pora
por
kraj

prasa


kran
kra
bark

kawał


tlen

smak

krata


suma

mrok

marka


osad

koral

brama



2)
brat
bat
knot

klasa


kłos
kos
kora

karta


płot

ster

lampa


skok

blok

matka


arka

smok

kolej



3)
rosa
osa
stos


port
por
kloc


mrok

trok


okno

plan


gwar

grad



Ćwiczenie to powinno się przeprowadzić w płaszczyźnie słuchowej. W tym celu dyktujemy dzieciom pierwszy zestaw wyrazów (1), utworzony wyraz dzieci zapisują na kartce.

d) Ta sama głoska w parze wyrazowej.
Dyktujemy pary wyrazowe, w których powtarza się jedna litera, np.:
sen-noc
las-maj
rak-ser
kot-lek
huk-mur
mar-mak
tor-nos
but-bal
park-rym
mroki-raj
plan-lok
most-sen
ster-tor
plac-los
kran-por
młot-łuk
klasa-pole
krowa-głos
brama-most
bluza-klej
fotel-krem
balon-igła
praca-kret
obraz-plac
zamek-woda
potok-luty
wagon-port
futro-kran
sekret-ryba
gazeta-tron
sałata-koło
pogoda-sklep

Uczniowie na kartce wpisują powtarzające się litery. Na zakończenie można przeprowadzić konkurs – dzieci muszą wymyślić pary wyrazów, w których powtarza się jedna litera. Mogą pracować pojedynczo albo w grupach.

II. Kształcenie percepcji wzrokowej.
a) Z tych samych liter inne wyrazy.
W tym ćwiczeniu kształcimy analizę i syntezę wzrokową. Każde dziecko otrzymuje kartkę z rozrzuconymi na niej wyrazami drukowanymi. Trzeba odszukać i połączyć po dwa wyrazy o innym znaczeniu ale tej samej strukturze wyrazowej. Dzieci wpisują pary wyrazowe, osobno trzy i czteroliterowe.

PORT KORA KORT GRA TAMA GRA TAK GRAB KAT TROK SOK MATA STO GARB GAR TROP KTO KARA KARP POST PARK ARKA KOS RAK ORKA BRAK BARK

b) Wyrazy maksi i wyrazy mini.

1) Wpisujemy 2 wyrazy, np. KROKODYL, GRAMATYKA, a pod nimi w dowolnych miejscach odpowiadające im wyrazy mini. Wśród wyrazów mini mogą być różne części mowy. Wyrazy piszemy dużymi literami. Uczniowie wpisują poszczególny wyraz pod takim samym wyrazie maksi. Wykorzystany wyraz skreślają z rejestru.
2) Na oddzielnej kartce, oprócz poznanych już dwóch wyrazów, dopisujemy kilka nowych. Uczniowie musza zaznaczyć linią poziomą wyrazy mini w wyrazie maksi. Cyfra w nawiasie oznacza liczbę wyrazów, które należy wypisać. Wpisane wyrazy dzieci głośno odczytują.

KOTARA (5)
GRAMATYKA (6)
MAKULATURA (7)
PROSTOKĄT (5)
KROKODYL (4)
TRAKTOR (7)

4) Uczniowie z pamięci podają jak największa liczbę mini wyrazów znajdujących się w wyrazach np. MAKULATURA, GRAMATYKA.


LITERATURA
M.Bogdanowicz. „O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu”,
B.Zakrzewska „Mini treningi percepcyjno motoryczne”, „Życie szkoły”, 2001 nr 4.

Opracowała: Alicja Powroźnik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie