Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęć w klasie pierwszej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 12950 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przygotowany przeze mnie scenariusz zajęć oparty jest o podręcznik „Świat ucznia” – podręcznik zintegrowany dla klasy pierwszej: część 4 Wydawnictwo JUKA

Blok tematyczny: Nasza encyklopedia

Temat dnia: Ć jak ćma lecąca do światła

Cel główny: wprowadzenie zmiękczeń ć, Ć na wyrazie ćma

Cele operacyjne:
  • uczeń pisze poprawnie wyrazy z „ć” ;
  • umie głośno przeczytać wskazany przez nauczyciela hasło i jego wyjaśnienie;
  • bezbłędnie przepisuje, pisze z pamięci, lub układa zdania z rozsypanki wyrazowej;
  • wypowiada się zdaniami na dany temat;
  • dokonuje analizy i syntezy głoskowo – literowej;
  • aktywnie uczestniczy w zabawach;
  • kształci swoją psychomotorykę;
  • wskazuje i nazywa części skrzypiec;
Zadania:
  • Wdrażanie do uważnego słuchania wszelkich form przekazu jako podstawowego
  • warunku ich aktywnego odbioru.
  • Wprowadzenie do czynnego słownika elementarnych pojęć przyrodniczych.
  • Kształtowanie umiejętności czytelnego, estetycznego i poprawnego pod względem
  • ortograficznym pisania tekstów.
  • Kształcenie umiejętności czytania poprawnego i płynnego.
  • Wyrabianie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
  • Wdrażanie do dokładnego wykonywania poleceń.
  • Kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas zajęć i w ciągu całego dnia.
Metody nauczania:
  • podająca – pogadanka, objaśnienie
  • problemowa – aktywizujące
  • eksponująca – pokaz
  • programowana – z użyciem podręcznika
  • słowna
Środki dydaktyczne: kartoniki z napisami, nakrywki samogłosek i spółgłosek, Encyklopedia szkolna, Leksykon zwierząt, kaseta magnetofonowa, plansza instrumentów muzycznych.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, indywidualna zróżnicowana, w parach.
Etapy zajęć Przebieg zajęć Uwagi
Część wstępna Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu pt. „Ćma”. Opowiadanie o ćmach, kiedy możemy je zobaczyć. Praca zbiorowa i indywidualna
Część główna
  1. Wymienianie znanych dzieciom zwierząt nocnych (które polują w nocy, a w dzień śpią) i wypisywanie ich na tablicy.
    Zapisywanie ciekawostek o zwierzętach nocnych:
    Sowa – lata w nocy i może obrócić głowę dookoła;
    Nietoperz – śpi głową w dół, trzymając się nogami;
    Mysz – mieszka w stodole i zjada ziarenka zbóż;
    Komary – latają, bzykają i spać nam nie dają;
    Kuna – podkrada się do gniazd kurników i zabiera jaja;
  2. Przeczytanie informacji o ćmach jako owadach z Encyklopedii szkolnej. Oglądanie ilustracji różnych ciem w Leksykonie zwierząt.
  3. Wprowadzenie zmiękczeń „ć, Ć” na podstawie wyrazu ćma – nauka pisania nowej litery – zwrócenie uwagi na skośne ustawienie kreski zmiękczającej. Zapisywanie litery w zeszytach. Przypomnienie o prawidłowej postawie podczas pisania.
  4. Przerwa śródlekcyjna – naśladowanie ciem latających wokół lampy, kręcenie głowy – sowa, próby złapania komarów – podskoki i klaśnięcia.
  5. Czytanie przez nauczyciela lub dzieci dobrze czytające haseł z „Naszej encyklopedii” z wyodrębnianiem „ć” z tych wyrazach (ćma, Ćmielów, ćwikła, ćwierkać, dostawać, paproć, kapeć, sześć)
  6. Układanie modeli wyrazów z „ć” z wykorzystaniem nakrywek czerwonych i niebieskich oznaczających samogłoski i spółgłoski.
  7. Wymyślanie nowego hasła do wyrazu zawierającego głoskę „ć”
    Ćwiartka – całą kartkę można podzielić na 4 równe części, jedna część tej kartki to ćwiartka.
    Malować – Ania lubi malować krajobrazy.
  8. Głośne czytanie przygotowanych wyrazów i przepisywanie ich w ćwiczeniu, podkreślanie tych w których „ć” znajduje się na końcu (ćma, paproć, kapeć, radość, sześć). Przypomnienie o prawidłowej postawie podczas pisania.
  9. Głośne wspólne przeczytanie hasła „ćma”.
  10. Przepisywanie, pisanie z pamięci lub układanie z rozsypanki wyrazowej zdania o ćmie. „Ćma to owad, który w nocy leci do światła”. Uczniowie samodzielnie wybierają dla siebie zadanie dzieląc się na trzy grupy. Nauczyciel chodząc po klasie sprawdza wykonaną pracę.
  11. Odczytanie przez uczniów lub nauczyciela przygotowanych zdań – wybór jednego z nich i przepisanie z tekstu drukowanego.
  12. Poznanie budowy instrumentu – skrzypce. Łączenie za pomocą strzałek odpowiednich części instrumentu z wyrazami : smyk, struny, kołki, gryf.
  13. Słuchanie utworu muzycznego wykonywanego na skrzypcach z nagrania kasetowego „Świat ucznia i Elementarz zintegrowany klasa 1 - JUKA”
  14. Przerwa śródlekcyjna – naśladowanie gry na skrzypcach, ćwiczenia ruchowe przy muzyce.
  15. Rozmowa na temat ulubionych zajęć dzieci.
  16. Odczytywanie zdań przez uczniów lub nauczyciela, wybór czynności, które dzieci lubią najbardziej. Uzupełnienie zdania wybranymi czynnościami, stosowanie przecinków.
Praca indywidualna



Praca zbiorowa, w parach.
Praca indywidualna.

Praca indywidualna.
Praca zbiorowa i indywidualna.
Praca indywidualna. Praca w parach.


Praca indywidualna.


Praca zbiorowa jednorodna. Praca indywidualna zróżnicowana.


Praca indywidualna.
Praca w parach i zbiorowa.

Praca zbiorowa.


Praca indywidualna.
Praca indywidualna.
Praca indywidualna.
Część końcowa
  1. Podsumowanie – przypomnienie wiadomości o ćmach i odczytanie wyrazów zawierających „ć”.
  2. Zadanie pracy domowej – nauczyć się czytać wybranego hasła z 4 podanych.
Praca indywidualna.
Opracowała: mgr Maria Kucharska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie