Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wigilia klasowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7138 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiony scenariusz związany jest ze Świętami Bożego Narodzenia. Jego główny cel to kultywowanie polskich tradycji.


Konspekt zajęć otwartych, zintegrowanych w klasie III.

CYKL: Wieczór wzruszeń i życzeń.

Temat: Wigilia klasowa.

Cel ogólny: Przeżywanie w gronie najbliższych tradycji rodzinnych. Poznanie nastroju i Przeżywanie w gronie najbliższych tradycji rodzinnych. Poznanie nastroju i symboliki wigilijnego wieczoru.

Cele nauczania:
Poziom I – wiadomości:
Kategoria A
Uczeń:
  • pamięta wyuczony tekst
  • zna zwyczaje świąt Bożego Narodzenia
Kategoria B
Uczeń:
  • wyjaśnia pojęcie TRADYCJA
  • docenia znaczenie Wigilii w życiu rodzinnym

Poziom II – umiejętności:
Kategoria C
Uczeń:
  • swobodnie wypowiada się na określony temat
  • w rozmowach stosuje poezję
  • składa życzenia wigilijno – noworoczne
  • potrafi śpiewać znane kolędy
  • zgodnie współpracuje w grupie.

Cel wychowawczy:
  • pogłębianie stosunku uczuciowego do osób bliskich oraz przyzwyczajanie do okazywania im miłości przy każdej nadarzającej się okazji,
  • kształtowanie postawy współuczestnictwa.
Metody:
podające
  • pogadanka
eksponujące
  • pokaz połączony z przeżyciem
  • ekspozycja
aktywizujące
  • inscenizacja
Formy: Zbiorowa, indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana. Pojęcia kluczowe:
  • tradycja, symbole tradycji
  • polskie zwyczaje
  • Wigilia


Środki dydaktyczne: treść wiersza T. Kubiaka “Wigilijny wieczór”, upominki dla rodziców – świąteczne bombki, własnoręcznie wykonane na zajęciach, magnetofon, kaseta z nagraniem utworów: “Pada śnieg”, “Pamiętaj o nas, Święty Mikołaju”, płyta CD z kolędami, płyta CD z nagraniem A. Vivaldiego “Cztery pory roku – Zima", list od Świętego Mikołaja (arkusz brystolu z wypisaną treścią), rekwizyty do rozmowy o tradycjach (opłatek, kartki świąteczne, paczuszki, gałązka choinki, ciasteczka z masy solnej), zimne ognie, instrumenty muzyczne (dzwonki, organy, gitara), plansze do ewaluacji zajęć, karteczki.
treść wiersza T. Kubiaka “Wigilijny wieczór”, upominki dla rodziców – świąteczne bombki, własnoręcznie wykonane na zajęciach, magnetofon, kaseta z nagraniem utworów: “Pada śnieg”, “Pamiętaj o nas, Święty Mikołaju”, płyta CD z kolędami, płyta CD z nagraniem A. Vivaldiego “Cztery pory roku – Zima", list od Świętego Mikołaja (arkusz brystolu z wypisaną treścią), rekwizyty do rozmowy o tradycjach (opłatek, kartki świąteczne, paczuszki, gałązka choinki, ciasteczka z masy solnej), zimne ognie, instrumenty muzyczne (dzwonki, organy, gitara), plansze do ewaluacji zajęć, karteczki.

Scenografia: Stół przykryty białym obrusem, sianko pod obrusem, opłatek, pierniki, lampiony, choinka, stroik ze świeczką, szopka bożonarodzeniowa.

Przebieg zajęć:
Etapy zajęć Zadania dla uczniów Umiejętności kluczowe Uwagi
Zaangażowanie (20 min) Powitanie gości piosenką “Pada śnieg”. Uczniowie słuchają wiersza T. Kubiaka “Wigilijny wieczór”, czytanego przez nauczyciela.
Udzielają odpowiedzi na stawiane pytania:
  • Z czym kojarzy się Wam treść wiersza?
  • Co to jest “tradycja”?
Komunikowanie się na płaszczyźnie uczeń – nauczyciel, uczeń – uczeń. Śpiewanie piosenki z wykorzystaniem linii melodycznej.
Czytanie wiersza na tle nastrojowego utworu “Cztery pory roku – Zima”.
Przeprowadzenie analizy ukierunkowanej pytaniami.
Badanie i przekształcanie problemu (20 min) Uczniowie oglądają zgroma- dzone w kręgu symbole tradycji świątecznych. Określają, co one oznaczają.
Podają inne znane zwyczaje świąteczne.
Słuchają listu od Świętego Mikołaja czytanego przez rodzica: “Witajcie dziewczynki i chłopcy!” Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. We wszystkich domach trwają już do nich przygotowania . Wkrótce ubierzecie choinki, ozdobicie je różnobarwnymi bombkami, oświetlicie lampkami. Ja też szykuję się do podróży. Zaprzęgnąłem już do sań moje renifery. Zaraz załaduję olbrzymi wór, a w nim prezenty dla Was. Zabieram ze sobą pomocników – krasnali. To one będą rozdawać dzieciom paczki. Gdy ujrzycie pierwszą gwiazdkę na niebie oraz usłyszycie dźwięk dzwoneczków, to znak, że jestem już blisko.
Do zobaczenia!
Święty Mikołaj”.

Uczniowie analizują treść listu.

Śpiewają piosenkę “Pamiętaj o nas, Święty Mikołaju”.
Komunikowanie się.

Aktywne słuchanie.

Komunikowanie się.
Nauczyciel kieruje procesem gromadzenia wiedzy.

Uczeń innej klasy, przebrany za krasnala, dostarcza nauczycielowi list od Św. Mikołaja.
Nauczyciel prosi rodzica o odczytanie treści listu.

Udzielanie niezbędnych wskazówek.
Poprawne zaśpiewanie piosenki z wykorzysta - niem linii melodycznej, nagranej na taśmie magnetofonowej.
Prezentacje (50 min) Wspólna opowieść wigilijna –część artystyczna.
      Dzieci wstają, recytują życzenia dla rodziców: “Jak obyczaj stary każe, pragniemy złożyć Wam życzenia w dzień Bożego Narodzenia.
Niech ta gwiazda betlejemska, która świeci raz o zmroku, zaprowadzi Was do szczęścia w nadchodzącym Nowym Roku”.
Dzielenie się opłatkiem, wzajemne składanie życzeń.
Rozdanie rodzicom przygotowanych upominków.
Wspólny poczęstunek przy wigilijnym stole.
Wspólne z rodzicami śpiewanie znanych kolęd: “Pójdźmy wszyscy do stajenki”, “Jezus malusieńki”, “Dzisiaj w Betlejem”.
Grupy uczniów grają kolędy na instrumentach muzycznych.
Publiczne występowanie.
Komunikowanie się.
Słuchanie innych.
Współdziałanie w zespole.
Zapalenie świecy – wywołanie świątecznego nastroju. Prezentacja części artystycznej.
Zapalenie zimnych ogni przy recytowaniu życzeń.
W tle muzyka – kolędy.
Częstowanie piernikami.
Siostra zakonna gra kolędy na gitarze.
Nauczycielki pomagają przy rozłożeniu instrumentów.
Refleksja (10 min)
Uczniowie składają świąteczne przyrzeczenie: “-Nie sprawię nikomu przykrości.
  • Zapomnę o sprzeczkach i waśniach.
  • Gwiazdka w moim domu będzie radosna i wyjątkowa.
  • Sercem obdaruję innych.
  • Wrócę po świętach pełen zapału do pracy, nauki, zabawy.”
Wypowiadają się o swoich odczuciach, wrażeniach, jakie towarzyszyły im w spotkaniu wigilijnym.
Samoocena uczniów – przyklejają karteczkę w miejscu wskazującym swój nastrój po zakończeniu zajęć.
Podziękowanie rodzicom za wspólne wigilijne spotkanie.
Komunikowanie się na płaszczyźnie nauczyciel – uczniowie. Nauczycielki mówią po zdaniu, uczniowie powtarzają.

Podsumowanie zajęć.

Zawieszenie plansz do ewaluacji zajęć.

Zakończenie zajęć.


Scenariusz “opowieści wigilijnej”.

Nauczyciel:
Co oznacza słowo wigilia ?

Uczeń:
Słowo wigilia oznacza oczekiwanie. W tym szczególnie uroczystym dniu oczekujemy przyjścia na świat Pana Jezusa.

Uczeń:
Jest taka jedna, jedna jedyna, co radosnym mrugnięciem Wigilię rozpoczyna.

Nauczyciel:
Gdy na niebie zabłyśnie pierwsza gwiazdka, zasiadamy w rodzinnym gronie do wieczerzy wigilijnej.

Uczeń:
Choinka zielona, z zielonego lasu przyszła tutaj do nas. Choinka przybrana w słodycze, szczęśliwego Nowego Roku wszystkim dzieciom życzy.
Nauczyciel:
Trudno sobie dzisiaj wyobrazić święta Bożego Narodzenia bez choinki ozdobionej bombkami, oświetlonej kolorowymi lampkami. A czy wiecie, że choinka i bombki przywędrowały do nas dopiero sto lat temu? W dawnej Polsce wieszano u sufitu gałąź jodły przybraną jabłkami, orzechami, ozdobami ze słomy i kolorowych opłatków. Gałąź jodłowa była symbolem życia i zdrowia. Wnosiła do domu pomyślność i szczęście.

Uczeń:
Jak obrządek stary każe, gospodyni siankiem stół zaściela, na pamiątkę żłobu Zbawiciela”.
Nauczyciel:
Pod obrusem, na pamiątkę żłóbka, w którym urodził się Pan Jezus, umieszcza się garść siana. Z jego długości i źdźbeł wróżono dawniej przyszłość. Kto wyciągnął zielone, zdrowe i długie źdźbło, miał być zdrowy i szczęśliwy.

Uczeń:
Gdy opłatkiem się łamiemy, to życzymy bliskim, żeby pokój był na ziemi i niósł radość wszystkim.

Uczeń:
Żeby słońce nam świeciło zawsze naokoło, żeby ludziom tutaj było dobrze i wesoło.

Nauczyciel:
Dzieląc się opłatkiem, wybaczamy sobie nawzajem wszelkie urazy, znika gniew i wrogość, a pojawia się życzliwość i miłość.

Uczeń:
Na talerzu kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny. Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni.

Nauczyciel:
Wieczerza składa się z 12 potraw, tzn. tylu, ilu było uczniów Pana Jezusa. Przy stole zasiadano według wieku, od najstarszego do najmłodszego. Zostawiano zawsze jedno wolne miejsce dla niespodziewanego gościa. Każdy, kto zawitał w tym dniu do domu, był sadzany przy stole i częstowany wieczerzą.

Uczeń:
Podobno ta noc jest pokoju nocą, zwierzęta ludzkim przemawiają głosem.

Nauczyciel:
W tym szczególnym dniu ludzie i zwierzęta stanowią jedną, wielką rodzinę. Gospodarze częstują zwierzęta potrawami z wigilijnego stołu. Podobno w noc wigilijną zwierzęta przemawiają ludzkim głosem. Nie należy jednak ich podsłuchiwać, bo to przynosi nieszczęście.

Uczeń:
Miasta, wioski zaśnieżone, wszystko białe dookoła.

Uczeń: Na pasterkę biją dzwony, zapraszają do Kościoła.
Na pasterkę biją dzwony, zapraszają do Kościoła. Nauczyciel: Ten piękny, pełen dziwów i czarów dzień kończy się dla wielu pójściem na pasterkę.

Uczeń:
Taka już jest tradycja, że nucimy ją razem. Płynie z serca i myśli, pełna wspomnień i marzeń.

Uczeń:
Zaśpiewajmy kolędę dla małego Jezusa, niech nas nuta świąteczna mocniej łączy i wzrusza. Wspólne śpiewanie kolęd: “Hej, kolęda, kolęda…”, “Lulajże, Jezuniu”.

Uczeń:
Choinko, Ty jesteś symbolem szczęścia i pomyślności, więc Cię każdy na Gwiazdkę w swoim domu gości. Masz gałązki zielone, jak dawniej wierzono, zimę zdołasz pokonać.

Uczeń:
A pod choinką prezenty nas kuszą…
W Wigilię darowane każdemu być muszą!

Uczeń:
Wigilia – wieczór magiczny. Czas przebaczania, kolęd i życzeń rozlicznych.

Uczeń:
To spotkanie jest rodzinne: cudowne, szczególne, inne…

Uczeń:
Kiedyś wierzono, że jaka Wigilia, taki rok cały…

Uczeń:
W tym dniu osoby nic nie pożyczały, bo by w interesach złe czasy nastały!

Uczeń:
W wodzie z monetami myli ręce i twarz. Wierzyli, że bogactwo przyciągnie monet blask!

Uczeń:
Również łuski karpia moc taką miewają! Więc ludzie je suszą, w portfelach chowają!

Uczeń:
Pomyślność oraz dostatek zapewni z miodem opłatek!

Uczeń:
Będziesz miał zdrowie przez cały rok, kiedy się od stołu nie ruszysz na krok aż do końca wieczerzy! W to też każdy dawniej wierzył!

Uczeń:
Dziś wieczór dziewczyna każda ma pytanie:
Czy wyjdzie wnet za mąż, czy panną zostanie?

Uczeń:
Każdy do tej pory wierzy, że z pierwszą gwiazdką na niebie czas zasiadać do wieczerzy.

Uczeń:
A na bielutkim obrusie jedno nakrycie być musi dla zabłąkanego wędrowca! W ten wieczór nikogo się nie odtrąca!

Uczeń:
Niechaj parzysta liczba gości do wieczerzy dziś zasiada, no, bo liczba nieparzysta nieszczęście nam zapowiada!

Uczeń:
Dwanaście postnych dań na stole zapewnić ma szczęśliwą dolę.

Uczeń:
A każdego dania spróbować należy! Cały rok niczego wtedy nie zabraknie. Niech każde z dzieci w to uwierzy!

Uczeń:
Te polskie zwyczaje są piękne jak z bajek!

Uczeń:
Patrzcie, patrzcie dzieci! Już pierwsza gwiazdeczka na niebie nam świeci!

Uczeń:
Ta pierwsza gwiazdka, zdradzić Wam to mogę, do Betlejem trzem królom wskazywała drogę.

Uczeń:
Teraz się opłatkiem wspólnie połamiemy, a potem do wigilii razem zasiądziemy.

Uczeń:
A gdy się już skończy czas wspólnej biesiady, kolędę przy szopce razem zaśpiewamy!

LITERATURA:
  • Ryszard Przymus “Inscenizacje pełne radości dla klas 1 – 3”, Juka, Łódź 1995r.
  • Krystyna Lenkiewicz “Wybór wierszy okolicznościowych dla klas I – III, WSiP, Warszawa 1994r.
  • Małgorzata Krzyształowska “Wieczór wigilijny”, Życie Szkoły 10/2001.

Opracowała: Iwona Bryła

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie