Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4705 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki ( dyskalkulia rozwojowa) są zaburzeniem o złożonej strukturze, których źródłem są deficyty w obrębie psychicznych funkcji poznawczych niejęzykowych i językowych.
      Według KOŠČA –dyskalkulia rozwojowa jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych, mających swe źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach tych części mózgu, które są bezpośrednim anatomiczno- fizjologicznym podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem ,,jest zaburzeniem występującym bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji”.
Dyskalkulia jest złożonym zaburzeniem i należy ją rozumieć jako zaburzenie dojrzewania zdolności matematycznych.

Jak rozpoznajemy dyskalkulię?

  • trudności w przyswajaniu matematycznych pojęć,
  • nieukształtowane pojęcie ilościowego aspektu liczby i jej wewnętrznej struktury,
  • trudności w określaniu miejsca liczby w rzędzie oraz liczb sąsiednich,
  • automatyczne odtwarzanie porządku liczbowego (liczb od 46 do 51),
  • trudności w określaniu miejsca liczby w rzędzie oraz liczb sąsiednich (liczby przed 28- , licz do tyłu),
  • niedostateczne opanowanie matematycznego słownika,
  • niedokładne wyobrażenie obrazu graficznego cyfr i innych symboli matematycznych,
  • nieprawidłowe nazywanie i odtwarzanie liczb,
  • elementarny sposób wykonywania arytmetycznych działań w oparciu o działania zewnętrzne, np. liczenie na palcach, rysowanie kresek itp. lub całkowita niemożność ich wykonania,
  • nieznajomość tabliczki mnożenia, alfabetu,
  • trudności w rozwiązywaniu zadań z tekstem
Jakie są mechanizmy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki?
     Mechanizmy dyskalkuli mają charakter kompleksowy i obejmują wiele funkcji psychicznych niejęzykowych i językowych. Zakres zaburzeń determinuje stopień dyskalkulii: głęboki, średni, dyskretny.
  1. Deficyty w obrębie funkcji niejęzykowych obejmują:
    • niedostateczny rozwój sukcesywnej analizy i syntezy (trudności w ustalaniu kolejności, ustalaniu porządku w szeregu),
    • niedostateczny rozwój funkcji symultanicznej analizy i syntezy (trudności w określaniu precyzyjnych zależności międzykomponentami całości, trudności w klasyfikacji obiektów),
    • zaburzenia wyższych form percepcji wzrokowej, zwłaszcza uogólnianie,
    • zaburzenia sprawności manualnej
    • zaburzenia orientacji w schemacie własnego ciała,
    • zaburzenia orientacji czasoprzestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
    • zaburzenia pamięci krótkotrwałej i pamięci operacyjnej (wzrokowej i słuchowej),
  2. deficyty w obrębie funkcji językowych:
    • obniżony rozwój słownika czynnego i biernego
    • zaburzone rozumienie logiczno-gramatycznej struktury zdania,
    • trudności w czytaniu i pisaniu.
Literatura:
  • L.Košč (1982), psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych COM PWZ MoiW,Warszawa
  • E.Gruszczyk-Kolczyńska (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, Warszawa
Opracowała:
Ewa Rumińska
Nauczycielka kształcenia zintegrowanego
Szkoły Podstawowej w Małej Nieszawce

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie