Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej - z zaburzeniami koncentracji uwagi -ADHD

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1394 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

ADHD – nadpobudliwość psychoruchowa – inaczej zespół nadruchliwości ( ADHD – Attention Deficyt Hyperactivity Disorder ).
Charakteryzuje się brakiem uwagi, nadpobudliwością i zbyt wysoką impulsywnością w stosunku do określonego wieku lub poziomu rozwoju. Przyjmuje się, że około 3 – 5 % dzieci w wieku szkolnym jest dotknięta tym schorzeniem.

Opracowała: Maria Czarnik

Szkoła Podstawowa w Machowej

DIAGNOZA.
Aby rozpoznać to schorzenie należy stwierdzić u dziecka, które ukończyło siódmy rok życia, co najmniej 6 spośród cech charakteryzujących zaburzenia koncentracji uwagi oraz dodatkowo 6 cech charakteryzujących nadpobudliwość i impulsywność. Objawy zaburzeń koncentracji uwagi muszą się utrzymywać przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację dziecka. Musza występować w dwóch środowiskach ( w szkole i w domu ).

OBJAWY.
  1. Zaburzenia koncentracji uwagi:
    1. dziecko nie zwraca uwagi na szczegóły; zarówno w pracach szkolnych, jak i w trakcie zajęć domowych popełnia wiele błędów przez nieuwagę,
    2. nie potrafi się skupić na zadaniach lub zabawie,
    3. wydaje się, że nie słucha uważnie, gdy się do niego mówi,
    4. nie stosuje się prawidłowo do poleceń i często nie potrafi ukończyć zadania,
    5. ma trudności z organizowaniem sobie pracy,
    6. dużą trudność sprawiają mu zajęcia i zadania wymagające długotrwałego wysiłku umysłowego,
    7. często gubi rzeczy potrzebne do wykonania zadań lub ćwiczeń, takie jak ołówki, książki, zeszyty, zabawki,
    8. łatwo się rozprasza,
    9. często jest roztargnione przy wykonywaniu rutynowych czynności.
  2. Nadpobudliwość:
    1. dziecko nadmiernie się kręci lub wierci,
    2. wstaje z miejsca w sytuacjach, gdy powinno siedzieć ( np. na lekcji),
    3. stale biega lub się wspina ( w szkole, w domu ),
    4. ma trudności z zadaniami wymagającymi zachowania spokoju, (nie umie spokojnie bawić się lub odpoczywać ),
    5. wydaje się być ciągle w ruchu; „ biega jak nakręcone”,
    6. jest nadmiernie gadatliwe.
  3. Impulsywność:
    1. dziecko wyrywa się z odpowiedzią, zanim zostanie sformułowane pytanie,
    2. nie potrafi czekać na swoją kolej,
    3. przerywa lub wtrąca się, gdy mówi ktoś inny.
PRZYCZYNA ADHD.
U dzieci dotkniętych ADHD występuje brak równowagi między bodźcem odbieranym przez niedojrzałe centra w prawej półkuli, której zadaniem jest skupienie uwagi, a obszarem przedczołowym, który dokonuje wyboru celów i planuje jak je osiągnąć. Dzieci i dorośli z uszkodzonym płatem czołowym nie potrafią skupiać uwagi i planować, co sprawia, że mogą się wydawać nieodpowiedzialne, a nawet aspołeczne.

3 FORMY NADPOBUDLIWOŚCI PSYCHORUCHOWEJ.
  1. Z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi – dzieci tzw. Marzycielskie, nie mogą się skupić, potrafią pozostać w bezruchu, jeśli wymaga tego sytuacja ( częściej występuje u dziewczynek );
  2. Z przewagą nadpobudliwości psychoruchowej – dzieci tzw. „ żywe srebra”, biegają w kółko bez obiektywnej przyczyny, odpowiednio zmotywowane potrafią się skupić na dłużej, ( częściej u chłopców );
  3. Typ mieszany – nasilone objawy nadruchliwości i zaburzeń koncentracji uwagi; ( częściej u chłopców).
SPOSOBY POSTĘPOWANIA.
W przypadku stwierdzenia objawów należy skierować rodziców do neurologa. Diagnozę zawsze stawia lekarz. Pomocne przy leczeniu tego schorzenia może być podawanie leków.
Optymalnym miejscem nauczania dziecka z ADHD jest mało liczna klasa o charakterze integracyjnym, z dwójką nauczycieli.

LITERATURA:
  1. Allen D. Bragdon, David Gamon – „ Kiedy mózg pracuje inaczej”Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 r.
  2. „ Remedium” 2004/2, s. 18 – 19.
  3. „ Psychologia w Szkole” 2004/1, s. 81.
  4. „ Szkoła Specjalna” 2003/5, s. 280 – 287.
  5. Hallowel – „ W świecie ADHD…”.
  6. „ Pilźnieńskie Echo” 2004/1.
MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW

7 PRZYKAZAŃ SZKOLNYCH DLA RODZICÓW.
  1. Nie strasz dziecka szkołą.
  2. Wspieraj dziecko, ale nie wyręczaj go ( nie przejmuj odpowiedzialności za naukę swego dziecka, nie odrabiaj lekcji za dziecko ).
  3. Schowaj swoje ambicje do kieszeni ( nie naginaj dzieci do swoich marzeń, zauważ talenty swojego dziecka i pomóż mu je rozwijać ).
  4. Doceniaj osiągnięcia dziecka.
  5. Nie zastępuj szkoły – dom nie może być przedłużeniem szkoły.
  6. Ufaj dziecku, stój po stronie dziecka.
  7. Nie daj sobie wmówić, że twoje dziecko jest okropne.
10 PRÓŚB DZIECKA NADPOBUDLIWEGO.
  1. Pomóż mi skupić się na jednej czynności.
  2. Chce wiedzieć co zdarzy się za chwilę.
  3. Poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić.
  4. Jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji.
  5. Chciałbym od razu wiedzieć, czy to co robię, jest zrobione dobrze.
  6. Dawaj mi tylko jedno polecenie naraz.
  7. Przypomnij mi , żebym się zatrzymał i pomyślał.
  8. Dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko – gubię się.
  9. Chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję.
  10. Wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, że się zmieniam, kiedy okazujesz mi jak mnie kochasz.
JAK PRACOWAĆ Z DZIECKIEM Z ADHD
  1. Dziecko musi dokładnie wiedzieć kiedy co się robi – należy ustalić stały plan zajęć, który da dziecku poczucie stabilizacji.
  2. Dziecko musi otrzymywać krótkie komunikaty – należy się upewnić czy dziecko usłyszało nasz przekaz.
  3. Należy tak rozmawiać z dzieckiem, by przykuć jego uwagę – zwracać się po imieniu, patrzeć w oczy, używać prostych słów.
  4. Dziecko dostaje tylko 1 zadanie tak długo, aż się z niego wywiąże.
  5. Zadania należy dzielić na etapy
  6. Należy zachęcać i wspierać dziecko – nie należy krytykować i potępiać.
  7. Jeśli dziecko trzeba skarcić, należy zrobić to od razu , jednocześnie udzielając mu wyjaśnień.
  8. Należy konsekwentnie egzekwować ustalone zasady.
  9. KARY FIZYCZNE ZAOSTRZAJĄ OBJAWY.
  10. Utrwalać pozytywne wzorce przez pochwałę, przytulanie, obdarowanie upominkiem.
  11. Należy skupiać uwagę na zaletach dziecka, nie gasić jego inicjatywy ciągłym upominaniem.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie