Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z opracowania i wdrożenia programu pracy z uczniem zdolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 25675 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

O zdolnościach ogólnych mówi się w odniesieniu do uzdolnień związanych szybkością i efektywnością uczenia się. Mają one ścisły związek z poziomem inteligencji mierzonej przy pomocy testów psychologicznych. Uczniowie wykazujący tego typu zdolności posiadają wyższe niż przeciętne możliwości językowe(zarówno związane z językiem mówionym , jak i pisanym) oraz matematyczne. Obie sfery aktywności są bardzo cenione w edukacji szkolnej.

1.Wstęp

Powszechnie przyjmuje się dwojakie rozumienie zdolności :
  • pierwsze-związane z osiągnięciami szkolnymi w postaci ocen szkolnych, wyników uzyskiwanych w konkursach i olimpiadach
  • drugie –w rozumieniu psychologicznym , gdzie jako wskaźniki zdolności przyjmuje się poziom inteligencji , określone cechy osobowości i temperamentu. Według innego podziału , uwzględniającego głównie jakość zdolności, dzielimy je na:
  • ogólne określane także jako poznawcze , akademickie lub szkolne ,
  • uzdolnienia kierunkowe – ujawniające się w konkretnej sferze aktywności , określane także mianem talentu oraz na zdolności twórcze.
     O zdolnościach ogólnych mówi się w odniesieniu do uzdolnień związanych szybkością i efektywnością uczenia się. Mają one ścisły związek z poziomem inteligencji mierzonej przy pomocy testów psychologicznych. Uczniowie wykazujący tego typu zdolności posiadają wyższe niż przeciętne możliwości językowe(zarówno związane z językiem mówionym , jak i pisanym) oraz matematyczne. Obie sfery aktywności są bardzo cenione w edukacji szkolnej.
     Ponieważ zdolności szkolne wiążą się wyraźnie z poziomem inteligencji, uczniowie włączani do edukacyjnych programów kształcenia dla osób szczególnie zdolnych , rekrutowani są na podstawie testowych badań psychologicznych.
     Zdolności szkolne mogą mieć charakter globalny i dotyczyć różnych dziedzin nauki. Najczęściej jednak osoby szczególnie zdolne ujawniają zdolności w pewnych , a nie we wszystkich , dziedzinach nauki.
     Program skierowany jest głownie do nauczycieli nauk ścisłych , a w szczególności do nauczycieli fizyki. Treści programu mogą być realizowane na zajęciach z uczniem zdolnym. Program zawiera wstęp, założenia programowe, cele główne , cele szczegółowe , kierunki działań i nowych form pracy z uczniem zdolnym, formy realizacji zadań na zajęciach z uczniem, przewidywane osiągnięcia pracy z uczniem zdolnym.

2.Opis i analiza programu pracy z uczniem zdolnym .
      Program przeznaczony jest dla uczniów zdolnych , którzy są zainteresowani rozszerzeniem swojej wiedzy z zakresu fizyki i astronomii , a także chcą brać udział w konkursach .Udział w konkursach wytwarza pewną odporność na stres i sprawia, że osoby te lepiej radzą sobie w trakcie życiowych egzaminów.
     Przez pojęcie zdolności rozumiemy indywidualną właściwość osobowości człowieka , której nie można sprowadzić do wykształconych nawyków ale dzięki której można kształtować różnego rodzaju nawyki , sprawności i umiejętności .
     Na rozwój zdolności wpływają :
  1. czynniki genetyczne
  2. czynniki środowiskowe
     Uczeń szczególnie zdolny , jest to uczeń , który w sytuacjach szkolnych wykazuje lepsze przystosowanie się do nich dzięki stosunkowo dużej zdolności rozwiązywania problemów , myśleniu twórczemu , osiąganiu wysokich rezultatów w nauce, wykazywaniu wszechstronnych lub specjalnych uzdolnień , żywej wyobraźni , bogatym lecz ukształtowanym zainteresowaniom oraz własnemu specyficznemu sposobowi uczenia się , powiązanemu z umiejętnościami korzystania z różnych ponadobowiązkowych źródeł wiedzy. Uczeń taki dysponuje bogatym słownictwem , wyprzedza w rozwiązywaniu zadań kolegów , stawia wiele pytań , niechętnie przyswaja wiedzę w sposób pamięciowy, domaga się udowodnienia wszelakich twierdzeń, przejawia najwyższą aktywność twórczą w chwili przerabiania nowych partii materiału oraz posiada większą od równolatków potrzebę poznawczą .
     Oprócz cech pozytywnych obserwujemy u uczniów zdolnych również cechy negatywne: brak emocjonalnego zrównoważenia , wysoki stopień znerwicowania , łatwość popadania w konflikty z otoczeniem , agresywność , skłonność do dominacji , egoizm , nadmierna próżność , zrywanie społecznych kontaktów , samotność , skrytość , brak nawyków systematycznej pracy , brak znacznych osiągnięć szkolnych .

3.Założenia
     Głównym założeniem pracy nauczyciela z uczniem zdolnym jest dążenie do stworzenia w szkole takiej organizacji nauczania i wychowania , by każdy uczeń mógł w pełni rozwinąć swoją osobowość , poznać możliwości i zainteresowania i jak najlepiej wykorzystać predyspozycje i zdolności .

4.Cel główny
  • Diagnozowanie zdolności ucznia .
  • Indywidualizacja wymagań .
  • Wspieranie w rozwoju ucznia zdolnego .
  • Wychowanie do sukcesu .
  • Walka ze stereotypami .
  • Budowanie prawidłowych relacji nauczyciel- uczeń zdolny .
5.Cele szczegółowe
Nauczyciel powinien :
  • kłaść szczególny nacisk na procesy samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiązywania problemów ;
  • dbać o rozwój zdolności poznawczych ucznia zdolnego ;
  • tworzyć koła przedmiotowe – szkolne i międzyszkolne- dla uczniów zdolnych ;
  • zachęcać ucznia do nawiązywania kontaktów ze środowiskami naukowymi;
  • zachęcać ucznia zdolnego do udziału w zajęciach w placówkach pozaszkolnych;
  • przygotować do udziału w konkursach i olimpiadach;
  • kształtować w uczniu zdolnym wiarę w siebie , samoakceptację i umiejętność pokonywania trudności;
  • poszerzać i wzbogacać program szkolny;
  • uczyć ucznia zdolnego - asertywności
  • stosować różne metody pracy;
  • udostępniać literaturę popularno- naukową ;
  • bardziej wyeksponować ucznia zdolnego , co nie jest równoznaczne z zapewnieniem mu pozycji uprzywilejowanej;
6.Kierunki działań i nowych form rozwiązań pracy z uczniem zdolnym
     Uważam, że system edukacji musi, zgodnie z ustawowym zapisem:
  • stworzyć bardziej spójny system opieki psychologiczno-pedagogicznej (zwłaszcza w zakresie diagnostyki i orzecznictwa) nad uczniami szczególnie zdolnymi, z bogatszą ofertą pomocy kierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli ;
  • modyfikować kształcenia kadr pedagogicznych wzbogacając program studiów o pedagogikę różnic indywidualnych , pedagogikę kreatywności itp., a także wprowadzać tę problematykę do systemu dokształcania i doskonalenia nauczycieli;
  • stworzyć system motywujący nauczycieli do systematycznej , efektywnej pracy nad rozwijaniem uzdolnień i zachowań twórczych dzieci;
  • udoskonalić działalność eksperymentalną i innowacyjną ;
  • umożliwić tworzenie przy samorządach lokalnych i regionalnych centrów wspierania rozwoju uczniów wybitnie zdolnych;
7.Formy realizacji zadań
  • przekazywanie nowych treści w formie wykładu , pogadanki i doświadczenia lub odczytu , pokazów na uczelniach;
  • ćwiczenia na zajęciach z uczniem zdolnym realizowane indywidualnym tempem;
  • wykorzystanie ciekawostek i nietypowych zadań fizycznych;
  • rozwiązywanie testów przygotowujących do konkursów i olimpiad;
  • wprowadzenie indywidualizacji , kładąc szczególny nacisk na procesy samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiązywania problemów oraz rozwoju własnych zdolności poznawczych
8.Treści realizacji zadań
     Tok zajęć realizowano zgodnie z planem wynikowym dla ucznia zdolnego. W wyniku konsultacji z uczennicą , nauczyciel fizyki wprowadził:
  • elementy astronomii,
  • elementy nauki o wektorach,
  • funkcje trygonometryczne ,
  • optykę ,
  • naukę o prądzie elektrycznym w zakresie szkoły średniej,
  • elementy fizyki atomu i cząsteczki w oparciu o program komputerowy, dołączony do programu ,
  • testy z fizyki przygotowujące do konkursów i olimpiad.
9.Przewidywane osiągnięcia
  • Poszerzenie zakresu wiadomości ucznia zdolnego z zakresu fizyki i astronomii.
  • Rozbudzenie zainteresowań fizycznych i astronomicznych.
  • Stworzenie możliwości rozwoju osobowości uczennicy.
  • Poznanie jej możliwości i zamiłowań.
  • Nauczenie ucznia zdolnego jak najlepiej wykorzystać predyspozycje i zdolności.
10.Efekty
     Nie każdy pedagog potrafi stawić czoło wyzwaniu, jakim jest praca z uczniem zdolnym. Uczennica , z którą pracowałam przez dwa lata była dla mnie takim wyzwaniem.
     Na początku mojej pracy, zadawałam sobie pytanie jak pomóc uczennicy w rozwijaniu i urzeczywistnianiu jej potencjalnych możliwości. Przecież każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego traktowania. Zauważyłam , że Ania* szybciej niż koledzy rozwiązuje problemy i trudne zadania . Podczas przerabiania nowych partii materiału przejawiała dużą aktywność twórczą .
     Oprócz cech pozytywnych zauważyłam u Ani * dość wysoki stopień znerwicowania , braku dyscypliny . Przyczyniało się to do popełniania przez nią częstych choć błahych błędów , które Ania* szybko poprawiała.
     W klasie nie miała koleżanek. Zawsze siedziała sama . Ale nie dlatego, że nikt jej nie lubił, ale dlatego , aby inni od niej nie ściągali. Raz w tygodniu spotykałyśmy się na zajęciach pracy z uczniem zdolnym. Na nich miałam okazję lepiej poznać uczennicę. Oprócz rozwiązywania testów przygotowujących Anię* do konkursów fizycznych , moim zadaniem było również kształtowanie w uczennicy wiary w siebie , samoakceptacji i umiejętności pokonywania trudności.
     Zachęcałam ją do nawiązywania kontaktów ze środowiskami naukowymi poprzez wyjazdy na wykłady do innych szkół , uczelni. Udostępniałam Ani* literaturę popularno-naukową. Zachęcałam do jej czytania podsuwając ciekawsze moim zdaniem artykuły. Zachęcałam również do udziału w zajęciach w placówkach pozaszkolnych.
     W efekcie , uczennica wygrała szkolny konkurs fizyczny, zajęła dobre miejsce w konkursie gminnym, bardzo dobrze napisała egzamin gimnazjalny i dostała się do wymarzonego liceum. Do swoich osobistych sukcesów mogę zaliczyć zaszczepienie w Ani* systematyczności , zdyscyplinowania i optymizmu , którego tak bardzo jej brakowało , na początku naszej pracy, a także wiary w siebie.

* Imię jest zmienione.
mgr Krystyna Buczkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie