Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt lekcji z języka polskiego w gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3440 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W dzisiejszych czasach problem ekologii jest niezwykle istotny. Dlatego postanowiłam nawiązać do tego zagadnienia wraz ze swoimi uczniami. Proponuję więc konspekt lekcji z języka polskiego w kl. I gimnazjum na podstawie utworu Jana Twardowskiego pt:,, Świat"

Konspekt lekcji z języka polskiego w kl. I gimnazjum – na podstawie wiersza J. Twardowskiego ,, Świat’’


Temat: Świat jako dar obrazów, zapachów i dźwięków, czyli poezja o naszej Ziemi.


Cele:

- poznanie pojęć związanych z ekologią
- umiejętność przekonywującego argumentowania
- umiejętność odczytywania intencji autora
- wykonywanie ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych

Metody:

- burza mózgów
- dyskusja
- praca z tekstem
- ćwiczenia słownikowe

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: wyeksponowany ,, Kącik przyrodniczy’’ – z hasłem ekologicznym:

,, Ziemia nasza jest cudownym miejscem zamieszkania. Człowiek powinien być królem przyrody, natomiast w żadnym wypadku rabusiem’’

oraz wierszem M. Klubowicz ,, Spowiedź z piątego przykazania’’,
6 listków z napisem ,, za aktywny udział w lekcji’’, eksponaty przyniesione przez uczniów do kącika, słowniki, plansze, teksty literackie

Przebieg zajęć:

1. Nawiązanie do kącika przyrodniczego – obejrzenie wystawki o tematyce ekologicznej ( rysunki, plakaty, hasła, książki, widokówki itd. )


2. Zapisanie tematu lekcji.


3. Odczytanie wiersza J. Twardowskiego ,, Świat”

a) określenie pojęcia ,, świat’’ ( na tablicy )

świat: zwierzęta, rośliny, ludzie, przedmioty, przeżycia człowieka…

b) podkreślenie wśród wyrazów zapisanych na tablicy tych, które odnoszą się do świata w wierszu:

barwny, szary, różnorodny, monotonny, piękny, brzydki, niezwykły, przeciętny, ciekawy, nudny, radosny, smutny, tajemniczy, podarowany, narzucony, przyjazny, groźny…

4. Wykonywanie ćwiczeń słownikowych:

a) szukamy wyrazów bliskoznacznych do słowa przyroda – natura, środowisko, zieleń, przestrzeń nas otaczająca…

b) wyjaśniamy znaczenie związków frazeologicznych:
wybryk natury –
na łonie natury –
w zgodzie z naturą –
dziecko natury –

5. Próba dyskusji na temat znaczenia i ochrony środowiska – pod kierunkiem nauczyciela uczniowie przedstawiają własne opinie i starają się je uzasadnić, co kończy się wnioskiem podsumowującym ( przykład ):

Cywilizacja jest potrzebna. Dzięki niej życie staje się wygodniejsze, a praca lżejsza i bardziej bezpieczna. Jednak należy dbać o środowisko naturalne, bo jeśli zniszczymy przyrodę – zniszczymy samych siebie.


6. Wprowadzenie pojęcia: ekologia – nauka badająca wzajemne powiązania między organizmami a otaczającym je środowiskiem

Wyrazy pokrewne: ekologiczny, ekolog, ekologicznie, proekologiczne, tereny ekologiczne, opieka ekologiczna, oddziaływać ekologicznie, wychowanie proekologiczne, działania proekologiczne…


7. Analiza wiersza Marty Klubowicz ,, Spowiedź z piątego przykazania” – ustalenie, w jaki sposób można chronić środowisko:
- budowa oczyszczalni ścieków
- utylizacja śmieci
- ochrona lasów i sadzenie nowych drzew
- wykorzystanie odpadów jako surowców wtórnych
- zakładanie filtrów na kominy fabryk…

8. Praca w sześciu grupach – opracowanie propozycji zadośćuczynienia przyrodzie


NASZA SPOWIEDŹ Z PIĄTEGO PRZYKAZANIA:
·
·
·
·


9. Wręczenie listków sześciu najaktywniejszym uczniom – ekologom.

10. Praca w domu

Zastanów się, co Ty możesz zrobić dla ochrony środowiska i przedstaw swoje przemyślenia w dowolnej formie stylistycznej ( list, opowiadanie, dialog…)


Opracowała:

Jadwiga Wojtkiewicz
Gimnazjum w Janówce

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie