Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tydzień europejski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7775 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz tych zajęć dotyczy Unii Europejskiej. Powstał dla potrzeb klasy trzeciej nauczania zintegrowanego. Zawiera trzy zajęcia przybliżające dzieciom kraje Unii, scenariusz prezentacji pt."Teleekspres na Litwie" oraz scenariusz apelu dla klas 0-4 na ten temat

Scenariusz zajęć w III klasie szkoły podstawowej poświęcony Unii Europejskiej – tydzień europejski.
Przygotowała mgr Lucyna Kozerska ze Szkoły Podstawowej W Goleszach Dużych

Temat bloku : Unia Europejska bez tajemnic.

Tematy dnia:
  1. Co wiemy o Unii ? (Co to jest Unia?, symbole unijne, języki urzędowe, cele i zadania, instytucje, waluta) .
  2. Poznajemy kraje należące do Unii (zwyczaje, główne miasta, zabytki, kulturę , zabawy dzieci itp.).
  3. Poznajemy kraje , które od 1 maja 2004 r. należą do Unii. (zwyczaje, główne miasta ,zabytki, kulturę , zabawy dzieci itp.).
  4. Konkurs związany z Unią Europejską – gry i zabawy.
  5. Przygotowujemy prezentację o Litwie – Teleekspres.
  6. Apel poświęcony Unii Europejskiej dla klas O – IV.
Założenia
Rodzaje aktywności:
- czytanie,
- mówienie,
- słuchanie,
- tworzenie,
- pisanie,
- liczenie,
- wycinanie i klejenie,
- organizowanie własnych działań,

umiejętności kluczowe:
- komunikowanie się,
- umiejętność wyszukiwania i porządkowania informacji,
- poszukiwanie twórczych rozwiązań,
- doskonalenie ( współpracy w grupie, wielozdaniowej ustnej i pisemnej wypowiedzi, umiejętności słuchania)

uczeń powinien umieć:
- wymienić państwa członkowskie Unii Europejskiej,
- ułożyć wielozdaniową wypowiedź na podany temat,
- powiedzieć co to jest Komitet Integracji Europejskiej,
- wyszukać informacji na mapie i w encyklopedii ,
- wymienić państwa , które wstąpiły do Unii wraz z Polską.

uczeń powinien rozumieć:
- co to jest unia,
- po co Polska chciała wstąpić do Unii Europejskiej.


uczeń powinien znać:
- symbol euro,
- walutę państw Unii Europejskiej,
- datę wstąpienia Polski do unii,
- flagę i tytuł Unii Europejskiej,
- datę święta Europy – 9 maja.

Formy prace: indywidualna, grupowa , zbiorowa.

Potrzebne materiały: puzzle – mapy Europy , papier kolorowy, klej, karteczki z nazwami państw i ich stolic, rozsypanka wyrazowa, mapa fizyczna Europy, szary papier, kartony, brystol, encyklopedia, nagranie „ Ody do radości” z IX symfonii Beethovena.

Przebieg zajęcia 1

Co wiemy o Unii ? (Co to jest Unia?, symbole unijne, języki
urzędowe, cele i zadania, instytucje, waluta) .


1 . Powitanie

Uczniowie wraz z nauczycielem stoją w kole i rzucają do siebie kłębkiem włóczki – tworząc pajączka – wymieniając przy tym imię osoby i cechę za którą ją lubią . Kiedy zostanie utworzona sieć, dzieci odpowiadają na pytanie : Co nas łączy? – nić przyjaźni, koleżeństwa itp. Sieć należy ostrożnie odłożyć na wcześniej przygotowany szary papier i przykleić.

2. Ustalenie tematu zajęć.

Na tablicy narysowanych jest tyle kresek poziomych ile liter zawiera hasło Unia Europejska. Dzieci kolejno grupami podają jedną literę , jeśli jest właściwa , to mogą próbować odgadnąć hasło , jeśli nie , to prawo do odgadywania przechodzi na grupę następną.. Wygrywa ta grupa, która odgadnie hasło.
Uczniowie pięknie przepisują je do zeszytu.

3. Część główna.

-Dzieci próbują ustalić co znaczy słowo unia.
-Wyszukują informacje na temat: Co to jest Unia Europejska?
- Ułożenie zdań z rozsypanki wyrazowej.
( Unia to polityczna i gospodarcza grupa piętnastu państw europejskich.
Postanowiły one współpracować ze sobą.
Budują wspólnie dobrobyt i bezpieczeństwo .
Nie rezygnują z własnej niepodległości i odrębności narodowej.)
(polityczna ,grupa , Unia, piętnastu, to, gospodarcza, europejskich. i, państw)
(współpracować, sobą. Postanowiły, ze, one,)
(dobrobyt, Budują, i, bezpieczeństwo. wspólnie ,)
(rezygnują , niepodległości , narodowej. Nie, z, i , odrębności , własnej ,)
- Wklejenie zdań do zeszytu.

-Poznają symbole unijne. Rozmowa na temat flagi .
-Dzieci malują przygotowane przez nauczyciela flagi. Gwiazdki na żółto , tło na niebiesko.
-Wysłuchanie hymnu Unii – „Ody do radości”.
-Jak należy słuchać hymnu ?
-Jaki nastrój ma ten utwór ?
-Kto napisał słowa i melodię ?
-Kiedy jest Dzień Europy ?
-Nauka hymnu.

-Rozmowa na temat : Jakie cele stawia sobie Unia?.
- Dzieci podzielone są na trzy grupy. Każda z nich na kartonie wykonuje jeden filar Unii i opisuje dziedziny , które one obejmują .

- Rozmowa na temat instytucji Unii. Co to jest Rada Europejska, komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości?

-Zapoznanie się z walutą euro i jej symbolem Є
Symbol Є jest inspirowany grecką literą epsilon, odwołuje się do początków europejskiej cywilizacji i stanowi pierwszą literę słowa Europa. Poprzeczne linie oznaczają stabilność. Wzory banknotów prezentują okresy w architekturze europejskiej. Na awersie pojawiają się okna i bramy jako symbole otwartości i współpracy w UE. Na rewersie – mosty z różnych wieków symbolizujące komunikację pomiędzy ludźmi w Europie. Tylko Szwecja, Dania i Wielka Brytania z różnych powodów nie przystąpiły do strefy euro.

4. Rozwiązywanie zadań matematycznych

* Masz 175 Є , twój kolega ma 207 Є . Ile pieniędzy macie razem? O ile więcej pieniędzy ma twój kolega?
*Masz banknot o nominale 20 Є , kupiłeś chleb za 1 Є, cukier za 2 Є i masło za 2 Є. W jakich monetach lub banknotach otrzymasz resztę?
*Wyjechałeś do kolegi na 10 dni. Masz 50 Є kieszonkowego, za 10 Є kupiłeś prezent dla niego, a resztę pieniędzy postanowiłeś podzielić po równo na każdy dzień. Ile Є możesz wydać każdego dnia?
*Dzieci będą na obozie przez tydzień. Mają kolejno : Ania 1176 Є , Bartek 1645 Є, Kuba 756 Є , Zosia 3563 Є, Janek 5320 Є. Wiedząc , że każdego dnia mogą wydać tyle samo pieniędzy , policz ile wydadzą w ciągu jednego dnia.

5. Podsumowanie pracy na zajęciach
- O czym dzisiaj rozmawialiśmy na zajęciach?
- Jak nazywa się waluta państw Unii?
- Jakie znasz symbole Unii Europejskiej?

6. Praca domowa.
Poszukaj w różnych źródłach i napisz jakie państwa wchodziły do Unii przed 1 maja 2004 roku ( piętnaście ).
Zajęcie 2 i 3

Poznajemy kraje należące do Unii (zwyczaje, główne miasta,
zabytki, kulturę , zabawy dzieci itp.).
Poznajemy kraje , które od 1 maja 2004 r. należą do Unii.
(zwyczaje, główne miasta ,zabytki, kulturę , zabawy dzieci itp.).

1. Powitanie.

Dzieci rzucają do siebie piłkę. Na sygnał nauczyciela uczniowie przerywają zabawę. Osoba , która posiada piłkę wymienia nazwę znanego mu państwa. Zabawa trwa dalej. Uczeń który nie wymieni nazwy , bądź powtórzy ją daje fant. Potem następuje wykupienie fantów.

2. Ustalenie tematu dnia.

Każda grupa otrzymuje szyfr do rozwiązania.
Kraje należące do Unii.

15 20 4 7 9 @ 16 4 12 9 24 30 45 9@

2 5 @ 10 16 35 35@

Ż 6 * 4 = I 5 * 7 = A 4 * 1 =
U 2 * 5 = K 3 * 5 = E 3 * 3 =
N 4 * 4 = R 5 * 4 = O 30 : 6 =
J 42 : 6 = L 4 * 3 = C 5 * 9 =
Ą 5 * 6 = D 16 : 8 =

3. Część główna.

-Dzieci porządkują informacje wg ustalonego kodu – państwa unii maja kolor niebieski , państwa kandydaci – kolor czerwony. Każdy uczeń losuje jedną karteczkę z nazwą państwa ( aż do wyczerpania ) i przypina w odpowiedniej kolumnie na tablicy.
Austria Belgia Dania Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Irlandia Luksemburg Niemcy Portugalia Szwecja Wielka Brytania Włochy
Cypr Czechy Estonia Litwa Łotwa Malta Polska Słowacja Słowenia Węgry

-Dzieci odszukują na mapie fizycznej Europy te państwa, potem szukają ich na swoich mapkach konturowych i malują na odpowiedni kolor. Podpisują nazwy państw.
-Zabawa puzzlami – każda grupa otrzymuje puzzle Europy i układ je na czas.
-Uczniowie korzystając z mapy przyporządkowują stolice państw do każdego państwa.
Wiedeń Bruksela Kopenhaga Helsinki Paryż Ateny Madryt Amsterdam Dublin Luksemburg Berlin Lizbona Sztokholm Londyn Rzym
Nikozja Praga Tallin Wilno Ryga Valletta Warszawa Bratysława Lublana Budapeszt
-Uczniowie dobierają się parami i każda para losuje nazwy 4 państw, a następnie wykonuje ich flagi. Wykonaną flagę przypina do państwa na mapie Unii Europejskiej .
-Pary wyszukują w dostępnych źródłach informacji o wybranych przez siebie państwach i wykonują w wymyślonej przez siebie formie prezentacje danych krajów wg planu:
1. Nazwa państwa.
2. Stolica.
3. Flaga.
4. Większe miasta.
5. Największe rzeki.
6. Zabytki.
7. Znane postacie.
8. Z czego słynie dane państwo.

-Prezentacja wytworów.

4. Obliczenia matematyczne.

-Dzieci układają treści zadań o tematyce państw Unii do podanych działań.

( 25 + 33 ) * 4 = ( 36 – 16 ) : 2 =

-Oblicz:
Sumy liczb 2563 i 6784 , 2984 i 5673, 5985 i 7394
Różnice liczb 6784 i 2563 , 9843 i 5920 , 5980 i 3961
Iloczyny liczb 564 i 6 , 890 i 7 , 395 i 5 , 870 i 4
Ilorazy liczb 1692 i 3 , 2140 i 5 , 6080 i 8 , 3642 i 6

-Zabawy ruchowe .

5. Podsumowanie dnia .
Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna wymyśla nazwę państwa i na migi próbuje pokazać jego cechy charakterystyczne . Druga grupa odgaduje jego nazwę.

Zajęcie 4

Konkurs związany z Unią Europejską – gry i zabawy.

1. Powitanie – zabawa w skojarzenia.
Dzieci dzielą się na dwie grupy. Jedna grupa podaje nazwę państwa , a druga wymyśla coś co kojarzy się z danym państwem np. Francja – sery , W. Brytania – królowa itp.

2. Część główna.

-Odszukaj na tablicy nazwy 15 państw Unii Europejskiej. Litery tworzące te wyrazy biegną prosto, w prawo, w dół. Pokoloruj odnalezione nazwy.

F I N L A N D I A S D N W B
R R H I S Z P A N I A I I R
A L U K S E M B U R G E E Y
N A U S T R I A D C R M L T
C N S Z W E C J A O E C K A
J D A N I A D W F L C Y A N
A I B E L G I A C O J S O I
S A C H O L A N D I A I A A
D P O R T U G A L I A P O D
E C B S D F I W Ł O C H Y E
C F V H B N A S D E R G T F

-Pokoloruj tym samym kolorem pary wyrazów : państwo i jego stolicę.

NIEMCY LIZBONA
AUSTRIA HELSINKI
FRANCJA ATENY
WŁOCHY BRUKSELA
HISZPANIA DUBLIN
PORTUGALIA BERLIN
GRECJA SZTOKHOLM
WIELKA BRYTANIA WIEDEŃ
IRLANDIA MADRYT
FINLANDIA KOPENHAGA
BELGIA RZYM
LUKSEMBURG AMSTERDAM
SZWECJA PARYŻ
DANIA LONDYN
HOLANDIA LUKSEMBURG
POLSKA NIKOZJA
CZECHY TALLIN
SŁOWACJA PRAGA
SŁOWENIA WILNO
ŁOTWA VALLETTA
CYPR RYGA
ESTONIA WARSZAWA
MALTA BRATYSŁAWA
WĘGRY LUBLANA
LITWA BUDAPESZT

- Wykonaj działania matematyczne. Literki przyporządkowane odpowiednim cyfrom utworzą rozwiązanie.


28 – 27 = ------------ H
8 – 1 = --------------- K
8 : 2 = ---------------- S
24 – 16 = ------------ I
6 : 2 = --------------- L
4 – 2 = -------------- E
12 : 2 = ------------- N
25 : 5 = ------------- I

1 2 3 4 5 6 7 8

Wpisz

............................................................................ to stolica

........................................................................................... .

- Konkurs pt. „ Unia bez tajemnic”.
Dzieci odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania. Wygrywa osoba która odpowie na największą ilość pytań.

3. Zakończenie.
Podsumowanie konkursu. Rozdanie nagród.

Zajęcie 5
Przygotowujemy prezentację o Litwie – Teleekspres.

Dzieci uczą się swoich ról , przygotowują dekoracje : flaga Litwy, mapa , zdjęcia z zabytkami, kwiaty z nazwami państw należących do Unii.

Sygnał Teleekspresu

PROWADZĄCY

Właśnie minęła godzina 17 . Do Teleekspresu zaprasza Maciej Orłoś. Dziś jesteśmy na Litwie , jednym z 10 krajów które , wraz z Polską ubiegały się o wejście do Unii Europejskiej Nareszcie nadszedł ten długo wyczekiwany dzień . W całej Litwie trwają uroczystości z tym związane . Gościmy na jednej z nich .

Dzieci ustawiają się i na tle flagi i godła śpiewają Hymn Litwy

Hymn Litwy

Litwo, ojczyzno nasza,
Bohaterów ziemio,
Niech z przeszłości twej synowie swą potęgę czerpią.

Niechaj dzieci twoje idą
Drogą moralności
I pracują na twa chwałę
Dla dobra ludzkości.

Niechaj słońce Litwy
ciemności odstraszy
a światło i prawda
towarzyszy czynom naszym.

Niech ojczyzny miłość
Zajmie serca wszystkie.
W imieniu twym Litwo,
Niechaj jedność kwitnie


KORESPONDENT
- Swiejki atwikia czyli witajcie po litewsku. Właśnie wysłuchaliśmy hymnu Litwy który wprowadził nas w bardzo uroczysty nastrój. Ale co my wiemy o Litwie? Zapytam o to naszego gościa z Litwy .

GOŚĆ
- Labas ( łabas) czyli cześć . Litwa to kraj pięknie położony nad Bałtykiem. Stolicą jest Wilno, główną rzeką Niemen. Walutą lit. Nie jest to zbyt bogaty kraj , dlatego z nadzieją wchodzimy do Unii.

KORESPONDENT
- Jakie są najciekawsze miasta i co można w nich zobaczyć.

GOŚĆ
Najciekawsze miasta to Wilno, Troki, Mariampol, Kalwaria, Druskienniki, Kowno i Kłajpeda. Zwiedziwszy już bezcenne zabytki Wilna takie jak Ostrą Bramę z cudownym obrazem Matki Bożej, Cmentarz na Rossie z Mauzoleum Marszałka Józefa Piłsudskiego, Muzeum Mickiewicza, warto spróbować wczuć się w duszę miasta; pogaworzyć ze śpiewnie zaciągającym staruszkiem, pobłądzić bez celu po wąskich uliczkach i zaułkach, wziąć udział w nabożeństwie w języku polskim, posiedzieć na parkowej ławeczce koło katedry lub nad Wilią, popatrzeć na nie z wysokości baszty Giedymina lub Góry Trzykrzyskiej. Dla was Polaków to „miłe miasto” ma szczególne znaczenie. Związanych jest z nim wiele postaci , których uważacie za rodaków np. Adam Mickiewicz , Juliusz Słowacki ,Stanisław Moniuszko.
KORESPONDENT
Wracając do Mickiewicza – czas na przerwę muzyczną. Zapraszam do nas eksperta w tej dziedzinie Hirka Wronę. Co nam dzisiaj zaprezentujesz.

HIREK

Labas ( łabas) cześć . Przedstawiam dzisiaj litewski zespół „ Traperzy znad Niemna” .
( wchodzi trzech chłopców przebranych za raperów )
Jaki rodzaj muzyki uprawiacie ?

ZESPÓŁ
Jesteśmy raperami i śpiewamy rap. Występujemy już od trzech lat i wydaliśmy dwie płyty.

HIREK
Co nam dzisiaj zaśpiewacie?

ZESPÓŁ
Oczywiście piosenkę z naszego najnowszego albumu pt. „Pan Tadeusz”. Słowa do niej napisał wspomniany tu już Adam Mickiewicz , a zmodyfikował trochę nasz kolega.

HIREK
Przed państwem „Traperzy znad Niemna”

PIOSENKA
Uczył się mój ojciec
I ja się uczyć muszę
Paru długich kawałków z Pana Tadeusza
Więc chodzę i wkuwam
Przecież o to chodzi
Słowo wkuwam po słowie
Lecz nic mi nie wychodzi
Co już umiem to zapomnę po dziesięciu minutach
I po co mi to wszystko i za co ta pokuta
Nagle słyszę za ścianą MC Hamer trzeba trafu
I odkryłem , że można ,że tylko trzeba rapu
Wtedy wszystkiego można się nauczyć na pamięć.

Litwo ojczyzno moja ty jesteś jak zdrowie
Ile cię trzeba cenić ten tylko się dowie, kto cię stracił
Dziś piękność twą w całej ozdobie
widzę i opisuję , bo tęsknię po tobie
gdzie bursztynowy świerzop, gryka jak śnieg biała
gdzie panieńskim rumieńcem dzięcielina pała.

Milknę, lecz stoję i ręce mam w kieszeni
Nie ma sensu próbować, nie warto też się zmieniać
Ktoś kiedyś powiedział, że „życie to nie bajka”
A ktoś inny z kolei, że Kain zabił Abla
I tak myślę co kiedy i kto wypowiedział
Czy wiedział o czym mówi i czy mówi o czym wiedział
Potem mówię już na głos więc pokażcie mi papier
Kto powiedział i kiedy , że Mickiewicz to nie raper.

KORESPONDENT
Wracamy do naszego gościa .
- A co z innymi miastami?

GOŚĆ
W Trokach zobaczymy czworoboczne gotyckie zamczysko na jeziornej wyspie, okolone murem i okrągłymi basztami, idealnie wkomponowane w krajobraz. To widok po prostu niezapomniany. Wrażenie niesamowitości potęguje dziewicza przyroda: budowle z czerwonej cegły schodzą miejscami do samego jeziora, którego brzegi porasta sitowie i szuwary. Obrazu dopełnia spokojna jeziorna toń, małe wysepki, drewniany chyboczący się mostek i dziesiątki wiosłowych łodzi i jachtów.
Druskienniki to przecudnie położone na wysokim brzegu Niemna, otoczone lasami i łagodnymi pagórkami, tonące w zieleni, przesycone zapachem ozonu i świeżej żywicy, najpopularniejsze litewskie uzdrowisko, którego sława sięga daleko poza granice kraju.
Kłąjpeda to litewskie okno na świat, wieli port.

KORESPONDENT

W jaki sposób Polska jest związana z Litwą?

GOŚĆ
Oprócz wymienionych już tu postaci osobą wiążącą oba kraje jest osoba Jagiełły. Był to litewski władca , który poślubił polską królową Jadwigę i połączył oba te państwa unią w 1385 roku. Na jej mocy rozpoczęła się chrystianizacja Litwy, a Jagiełło został królem Polski.

KORESPONDENT
A co z kulturą?


GOŚĆ
W tym sensie najbardziej "litewska" jest z pewnością sztuka ludowa. Przede wszystkim omówić wypada dajny, czyli pieśni litewskie. Tematyka dajn dotyczy przede wszystkim miłości i szeroko rozumianego życia rodzinnego.
Język dajn jest niesłychanie barwny, urozmaicony bogactwem środków stylistycznych i symboli. Na przykład pannę symbolizuje często kwiat ruty, natomiast symbolem młodzieńca jest rumak. Utratę niewinności wyraża się, mówiąc o zwiędnięciu wianka lub o zdeptaniu przez rumaka ogródka rucianego.

KORESPONDENT
I znów zapraszam Hirka Wronę. Czas na chwilę relaksu.


HIREK
Zapraszam do siebie dziewczyny z zespołu „ To Tu”. Co nam zaśpiewacie?

DZIEWCZYNY
Będzie to jedna z dajn czyli piosenek litewskich pt. „Rutka”

PIOSENKA
Rutka

My dziewczyny młode
Rutkę siejemy,
A gdy urośnie,
To ją zerwiemy.

Świeże zieloniutkie
Wianki spleciemy.
Tak wystrojone
Mężów znajdziemy.

PROWADZĄCY
Przenosimy się do kuchni. Jakie potrawy są najbardziej charakterystyczne dla Litwy.

KUCHARKA
To bliny , cepeliny, kołduny i chłodniki. Dzisiaj przygotowałyśmy bubliczki . Są to wileńskie obwarzanki. ( dzieci opowiadają o przygotowanych potrawach)
Praszam pasjiwejszinti ( proszę jeść)

PROWADZĄCY
Dekuj acziu ( dziękuję bardzo)

Pogoda w teleekspresie
(dziecko pokazuje na mapie Litwy miasta i opowiada o pogodzie)
W całej Litwie słonecznie. Znajduje się ona pod wpływem potężnego wyżu zachodnioeuropejskiego. Niesie on ze sobą bardzo korzystne zmiany w pogodzie. Ożywcze deszcze spodziewane są tylko nocami , natomiast dnie przyniosą nam słońce. Żadne chmury nie przesłonią błękitu nieba. Wiatr będzie lekki,, miejscami umiarkowany. Z pewnością orzeźwi i pozwoli swobodnie oddychać wszystkim mieszkańcom Litwy.
Mamy nadzieję , że taka pogoda utrzyma się jak najdłużej na obszarze naszego kraju.

PROWADZĄCY

Prezydent Litwy Valdas Adamkus i Premier Rolandas Paksas . Panowie co na wasze wejście do Unii odpowiedziała Europa.

PANOWIE
To!

Dzieci śpiewają „Odę do radości” . Na tle piosenki dziecko z 15 kwiatami symbolizującymi kraje będące w Unii podchodzi do wazonu z napisem Europa. Następne dziecko, z 10 kwiatami symbolizującymi państwa , które weszły do Unii 1 maja podchodzi do niego. Robią duży bukiet i razem wkładają go do wazonu.

PROWADZĄCY
I tym akcentem żegnamy się. Viso gero , do widzenia , cześć .
Program przygotowali: ( dziecko wymienia wszystkich biorących udział w programie )


Zajęcie 6

Apel poświęcony Unii Europejskiej dla klas O – IV.

UCZEŃ PROWADZĄCY
- Dzisiejszy apel poświęcony jest Unii Europejskiej. Od 1 maja 2004 roku Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii. Jest to polityczna i gospodarcza grupa piętnastu państw europejskich. Postanowiły one współpracować ze sobą. Budują wspólnie dobrobyt i bezpieczeństwo . Nie rezygnują z własnej niepodległości i odrębności narodowej. Wraz z Polską w tym dniu wstąpiło również 9 innych państw. A oto państwa które należą do Unii.
Po kolei na scenę wychodzą dzieci z kwiatami na których są nazwy państw, kłaniają się i głośno je odczytują.
Austria, Belgia ,Dania ,Finlandia ,Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy,
Cypr, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry,

UCZEŃ PROWADZĄCY
Symbolem Unii jest niebieska flaga, na której jest 12 żółtych gwiazdek. Hymnem jest „Oda do radości”. Słowa napisał niemiecki poeta Fryderyk Schiler, muzykę skomponował Ludwig van Bethowen . Unia ma również swoją walutę , jest to euro.
NAUCZYCIEL
Zapraszam teraz na konkursy związane z tą tematyką.
-Klasa O – 4 uczniów . Dzieci układają nazwy państw z rozsypanki sylabowej.
Fra ncja Gre cja Hi szpa nia Ho lan dia Li twa Nie mcy
- Klasa I i II – 4 uczniów . Dzieci układają parami puzzle Europy.
-Klasa II - 2 uczniów. Dzieci dobierają wyrazy na zasadzie skojarzeń.
Finlandia św. Mikołaj
Francja Wieża Eiffla
Grecja mity
Hiszpania walki byków
Holandia wiatraki, tulipany
Wielka Brytania królowa
-Klasa III – VI - 4 uczniów . Dzieci odgadują stolice państw.
-Dla wszystkich. Dzieci odgadują w jakich językach śpiewane są piosenki.

UCZEŃ PROWADZĄCY
Zapraszam teraz na Teleekspres. Przenosimy się na Litwę.

-Prezentacja przygotowana przez klasę III pt. „Teleekspres”
-Pożegnanie w różnych językach : do widzenia ( jęz. angielski ) – good morning , ( francuski ) – arewuar , ( niemiecki ) –aufiderzein, ( hiszpański ) –astamaniana , (czeski ) – nasledano, ( włoski ) –ariwederczi , (litewski)- viso gero



Załączniki:
1. Flaga Unii Europejskiej do malowania.
2. Mapa Europy do kolorowania.
3. Konkurs pt. „ Unia bez tajemnic”.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie