Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zagrożenia ze strony reklamy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3767 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zauważyłam, że młodzież bardzo sugeruje się reklamami. W dużym stopniu wpływa na ich życie. Można ją spotkać dosłownie wszędzie. Dlatego chciałabym pokazać jakie występują zagrożenia ze strony reklamy.
W dzisiejszych czasach nie ma dużej różnicy między informacją, rozrywką i perswazją. Wiadomość z dziennika telewizyjnego lub radiowego może wydawać się tylko informacją, ale wybrano ją ze względu na przyciągające odbiorców (rozrywkowe) wartości. Taka wiadomość może też pośrednio do czegoś przekonywać lub namawiać.
 
1.  Pojęcie reklamy.
 
Podczas gdy wszystkie środki przekazu mogą nami manipulować, reklama ma nas skłonić do zakupu produktu, czyli przede wszystkim przekonać nas, że ten produkt jest nam potrzebny. Reklama polega na kierowaniu do potencjalnych nabywców przez sponsora (zleceniodawcę), z reguły poprzez mass media płatnych komunikatów, które mają informować i promować towary, usługi i idee. Uważana jest za proces komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. Obejmuje te działania, które dotyczą prezentacji odbiorcom nieosobowej, płatnej i zidentyfikowanej ze sponsorem informacji o ofercie lub organizacji. Reklama jako jedno z czterech głównych narzędzi promocji, jest używana przez przedsiębiorstwa w celu dotarcia z informacją do potencjalnych nabywców. Bardzo często jest ona uważana za podstawowe narzędzie promocji i z nią utożsamiana. Reklamę wyróżnia to, iż wykorzystuje pośredni kontakt z klientem ( bez udziału sprzedawcy, za to przy wykorzystaniu środków masowego przekazu).
 
2.  Uwielbiamy reklamy.
 
Według prawa każda reklama musi być zidentyfikowana jako reklama, dlatego czasem strony czasopism są oznaczone drobnym drukiem jako „reklama” albo „promocja”, co oznacza, że są opłacone (i napisane) przez reklamodawców. W Unii Europejskiej obowiązuje zakaz reklamy niektórych produktów na przykład leków na receptę. Niektóre produkty mogą być tylko reklamowane w ograniczony sposób, jak na przykład papierosy.
Obecnie reklama jest olbrzymim, globalnym, przynoszącym miliardy dolarów przemysłem, którego skromne początki sięgają siedemnastowiecznych gazet. Najwcześniejsze reklamy były prostymi opisami przedmiotów na sprzedaż wraz z podanymi cenami. Wszystko ulegało zmianie wraz z rozwojem technik drukarskich w XIX wieku, które umożliwiły dodanie ilustracji i zastosowanie kolorów. Współczesna reklama została stworzona przez dziewiętnastowiecznych pionierów, takich jak Thomas Barratt, który używał „artystycznych” podobizn dzieci o anielskiej urodzie do reklamy mydła Pears – tworząc skojarzenie między cechami przypisywanymi dzieciom (czystość i niewinność) a cechami, które klienci mieli dostrzegać w mydle (czystość i łagodność). Dzisiejsza reklama wciąż działa w bardzo podobny sposób.
W późnej epoce wiktoriańskiej agencje reklamowe pojawiały się jak grzyby po deszczu, a w czasie pierwszej wojny światowej swoista forma reklamy – propaganda – stała się ważną bronią. Z nadejściem lat dwudziestych reklama pojawiła się w kinie i w stacjach radiowych. W związku ze wzrostem ilości towarów produkowanych po wojnie i wzrostem konkurencji reklamodawcy zaczęli „stwarzać popyt”. W latach pięćdziesiątych, kiedy ludzie mieli większe dochody niż kiedykolwiek przedtem, kultura konsumencka i reklama w pełni rozwinęły skrzydła, zwłaszcza kiedy pojawiła się telewizja, a w niej przerwa na reklamę.
 
Nadejście internetu umożliwiło nowe sposoby reklamy, w tym „wirusowy marketing”, który korzysta z poczty elektronicznej i stron internetowych, żeby zrobić szum wokół produktu. „Spam” w poczcie elektronicznej trudno jest kontrolować – ostatnie badania wykazały, że połowa wiadomości przekazywanych pocztą elektroniczną to spam. Równocześnie reklama nieustannie się rozwija. Nowe trendy to reklama środowiskowa – reklamy na autobusach, rowerach, taksówkach, owocach. Agencje reklamowe badają możliwość umieszczenia reklam w przestrzeni kosmicznej tak, aby je było widać z Ziemi. Roczny obrót telewizyjnego sektora reklamowego przekracza obecnie 50 miliardów euro.
 
3. Sztuka perswazji.
 
Zgodnie z prawem Unii Europejskiej reklama nie powinna wprowadzać w błąd. I tutaj dopiero zaczyna się problem! Chociaż hasło reklamowe nie może brzmieć „fast food jest dobry dla zdrowia” podobizna szczupłej i zdrowo wyglądającej osoby jedzącej hamburgera przekazuje podobną informację i jest dozwolona. W rzeczywistości krytycy reklamy twierdzą, że jej celem jest nie tylko promocja produktów, ale również promocja stylu życia, która wprowadza konsumentów w błąd – kupowanie produktów sprawi, że staniesz się młodszy, bogatszy i szczęśliwszy.
Celem reklamy jest przede wszystkim sprzedaż produktów, dlatego jej twórcy nie przejmują się tym, jaki jeszcze przekaz dotrze do jej odbiorców. W reklamie wykorzystuje się półnagie kobiety, coraz częściej także mężczyzn, żeby coś sprzedać i nikt nie martwi się faktem, że te wizerunki pokazują ludzi jako obiekty seksualne. Badania pokazują, że mężczyźni w reklamach często pokazywani są w sytuacjach, w których zachowują agresywnie, podczas gdy kobiety przedstawia się jako istoty bierne.  Te stereotypy można spotkać we wszystkich środkach przekazu, ale w reklamie są szczególnie popularne.
Ludzie, których oglądamy w reklamach rzadko bywają grubi, starzy lub łysi – chyba, że mają być zabawni. Często modelki i modele w reklamach są wyretuszowani, a ich wizerunek ulepsza się cyfrowo, co stwarza coraz bardziej nierealne wizje doskonałości fizycznej. Reklamy związane z modą wykorzystują niezdrowo wychudzone modelki: psycholodzy wykazali, że te wizerunki wystarczą, żeby wywołać uczucie niechęci do własnego ciała, a nawet powodować zaburzenia w odżywianiu (bulimię, anoreksję) u kobiet. Z tego powodu kliniki leczące chorych na anoreksję zakazują wszelkich czasopism związanych z modą. Na podobnej zasadzie, mężczyźni pokazywani w reklamach mają zazwyczaj wspaniale umięśnione ciała, a wielu młodych ludzi nadużywa sterydów, próbując osiągnąć podobny wygląd.
 
Jednym ze znanych skutków reklamy są „rozpoznawane marki’. Zapamiętujemy oglądane często znaki firmowe, a znane marki kupujemy chętniej. Innymi słowy ludzie kupują najczęściej reklamowane marki, o ile oczywiście nie zaczynają się zastanawiać nad swoim wyborem. Niedawno przeprowadzone badania wykazały, że do przeciętnego mieszkańca Ameryki Północnej dociera 3000 reklam dziennie, chociaż Europa też nie pozostaje w tyle. Okazuje się, że już pięcioletnie dzieci potrafią rozpoznać 100 marek. Zagrożenia jakie stwarza niekontrolowana reklama są oczywiste, dlatego Unia Europejska dąży do zwiększenia kontroli nad  przemysłem reklamowym.


4. Strzeżmy się reklam.
 
W dniu 31 lipca 2005 roku weszła w życie nowa dyrektywa Unii Europejskiej, zabraniająca reklamy papierosów w czasopismach, gazetach, rozgłośniach radiowych, internecie oraz sponsorowania międzynarodowych wydarzeń przez producentów wyrobów tytoniowych. Część reklam wyrobów tytoniowych będzie nadal dozwolona – plakaty, billboardy, reklamy w kinie i reklamy pośrednie, takie jak znaki firmowe na ubraniach. Prawo zezwala na uregulowanie tej kwestii przez poszczególne kraje. W 2004 roku wydano na reklamy prawie 100 miliardów euro, a reklama za pośrednictwem internetu wzrosła o 25,8%.
 

Współcześni doradcy do spraw marketingu mówią dużo o „dręczeniu rodziców”, kiedy reklama adresowana do dzieci sprawia, że dręczą one rodziców dopóki ci nie poddadzą się i nie kupią dziecku danego produktu. Dzieci coraz częściej są odbiorcami kampanii reklamowych żywności, napojów, zabawek i innych towarów. Jednak otyłość u dzieci, która osiąga rozmiary epidemii, i ograniczenia dotyczące reklamy zabawek  w niektórych państwach członkowskich ( w Irlandii przepisy takie weszły w życie w 2005 r., w Szwecji i Grecji zakazy już obowiązują) powodują, że rośnie presja na wprowadzenie ograniczeń ogólnoeuropejskich.

 
Strzeżmy się reklam, ponieważ ciągle jesteśmy bombardowani reklamami, nigdy nie brakuje nam pomysłów na zakupy. Reklama znajdzie cię nawet w kabinie toalety. Wielu producentów osiągnęło mistrzostwo w namawianiu nas do wymiany rzeczy, których wcale nie musimy wymieniać na nowe. Sponsorowanie różnych wydarzeń jest kolejną formą reklamy – powoduje skojarzenie marki z dobrą zabawą. Wielkie marki sponsorują wydarzenia sportowe i muzyczne, jak festiwale i uroczystości rozdania nagród po to, aby potencjalni nabywcy spędzili cały dzień lub wieczór we wspaniałej atmosferze i w otoczeniu znaków firmowych sponsora.
 
Reasumując, możemy stwierdzić, że reklamy atakują nas z każdej strony. Bardzo duży wpływ wywierają na życie młodzieży. Dziewczyny chcą mieć figurę modelki, ubranej w ciuchy zgodne z  ostatnim krzykiem mody firmy Versace. Natomiast chłopaki pragną mieć umięśnione ciało, które odziane jest w rzeczy z najnowszej kolekcji ubrań znanych marek. Wymieniłam tylko namiastkę różnych zagrożeń jakie niosą reklamy. Powinniśmy o tym mówić w szkołach uświadamiać młodzieży jak są one niebezpieczeństwo. Slogany reklamowe to tylko półprawdy. Pocieszające jest to, że w niektórych państwach są wprowadzane zakazy dotyczące emisji reklam skierowanych szczególnie do dzieci. 
 
Alina Jakubowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie