Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szkoła odkrywców Jastrzębiej Góry

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1791 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uczniowie podczas wyjazdu śródrocznego nabywają umiejętności i kompetencji zgodnie z podstawą kształcenia ogólnego. Program stwarza warunki do nabywania umiejętności komunikacji, radzenia sobie w nowych sytuacjach. Obcowanie z przyrodą daje sposobność obserwacji bezpośredniej, możliwość praktycznego wykorzystania nabytych umiejętności.

Program wyjazdu śródrocznego tzw. „Zielonej szkoły” do Jastrzębiej Góry
„SZKOŁA ODKRYWCÓW”

Opracowały: Iwona Pałasz
Monika Wywiał-Cios


I. Wstęp
Program wyjazdu na zieloną szkołę przeznaczony jest do uczniów klas III Szkoły Podstawowej. Obejmuje realizację umiejętności i kompetencji zgodnie
z podstawą kształcenia ogólnego, stwarza warunki do nabywania i doskonalenia następujących umiejętności: skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach, rozwiązywania problemów w sposób twórczy, planowania i podejmowania decyzji, efektywnego współdziałania w grupie, oceniania postawy własnej i innych osób. Program pozwala na realizację celów, które są trudne do podjęcia w normalnych szkolnych warunkach. Pozwala na poszerzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć szkolnych, łączy zajęcia edukacyjne z aktywnych rozwojem fizycznym oraz wypoczynkiem. Środowisko lokalne stwarza podstawy do bezpośredniej obserwacji
i doświadczeń, zaspokojenia ciekawości uczniów i umożliwia praktyczne poznanie świata. Na zróżnicowanie działań poznawczych dzieci pozwoli:
·  tematyka miejscowości, w której przebywam,
·  zajęcia ludności,
·  baśnie i legendy miejscowe,
·  wycieczki.

II. Cele ogólne
Praca wychowawcy z dzieckiem podczas wyjazdu na „zieloną szkołę” winna
w szczególności:
  • zapewnić warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego, psychicznego
    i intelektualnego,
  • rozbudzić zainteresowania środowiskiem w aspekcie historycznym
    i przyrodniczym,
  • poszerzyć wiedzę z różnych dziedzin życia,
  • kształtować właściwą postawę wobec przyrody i zasad właściwego gospodarowania jej zasobami ,
  • zintegrować zespół klasowy,
  • nauczyć podejmowania samodzielnych działań w grupie,
  • przekazywać skutecznie informacje wewnątrz grupy,
  • wzmacniać twórczą ekspresję o inspiracje regionem,
  • rozwijać samodzielność, obowiązkowość, odpowiedzialność,
  • wyrabiać poczucie godności i wartości, wiary we własne siły.

III. Szczegółowe cele edukacyjne, wychowawcze i materiał nauczania
Cele szczegółowe:
Uczeń powinien:
  • opowiedzieć poznane legendy, podania ludowe,
  • wskazać charakterystyczne elementy krajobrazu morskiego,
  • wymienić cechy kultury kaszubskiej, walory turystyczne i krajoznawcze,
  • wskazać historyczne miejsca na wybrzeżu,
  • obserwować przyrodę nadmorską,
  • rozpoznawać i nazywać typowe rośliny i drzewa nadmorskie,
  • znać zasady ochrony przyrody na wybrzeżu,
  • wymienić rodzaje transportu wodnego,
  • nazwać i wyjaśnić pojęcie „port”, wyjaśnić rolę portu,
  • wymienić ważniejsze porty w najbliższej okolicy, przedstawić pracę rybaka,
  • poznać i utrwalić techniki określania kierunków geograficznych w dzień i w nocy, wskazywać położenie miast wybrzeża,
  • poznać rolę latarni morskiej,
  • zwiedzać ważne miejsca na wybrzeżu,
  • wyrabiać umiejętności praktyczne,
  • znać zasady zachowania się w miejscach publicznych,
  • nabyć umiejętność radzenia sobie grupie, współżycia w grupie,
  • współpracować zgodnie w grupie rówieśniczej,
  • wykazać się samodzielnością, zaradnością,
  • wyrabiać umiejętność radzenia sobie przez dłuższy czas poza domem,
  • szanować odrębność kulturową,
  • praktykować nawyki higieniczne i prozdrowotne,
  • rozwijać zainteresowanie aktywnym spędzaniem czasu z przyrodą.
Treści nauczania:
1.      Miejscowość i życie jej mieszkańców- Jastrzębia Góra jej położenie, tradycje i zabytki.
2.      Przyroda w otoczeniu dziecka - krajobraz nadmorski, kształtowanie linii brzegowej.
3.      Określanie położenia miejscowości na mapie.
4.      Słuchanie baśni, podań i legend.
5.      Swobodne wypowiedzi uczniów.
6.      Pisanie swobodnych tekstów: listów, opowiadań. Adresowanie listów, widokówek do rodziców.
7.      Matematyka w sytuacjach konkretnych rozwiązywanie zadań tekstowych jednodziałaniowych i łatwych złożonych.
8.      Działania matematyczne, wykorzystywanie kolejności działań.
9.      Obserwacja zjawisk i procesów przyrodniczych.
10.  Formy ochrony przyrody.
11.  Zabawy i gry ruchowe, ćwiczenia terenowe, piesze wycieczki.
12.  Dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia.

IV. Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych
            Program autorski wyjazdu na zieloną szkołę obejmuje metody pracy:
podające, poszukujące ,praktyczne, aktywizujące, problemowe mające
doprowadzić do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju na płaszczyźnie rozwoju osobowości, pogłębienia wiedzy, rozwijania horyzontów, rozbudzenia wyobraźni, wiary we własne siły. Podstawę uczenia i nauczania stanowi obserwacja bezpośrednia i działalność praktyczna, zabawy i gry dydaktyczne i sportowe. Realizacja zakładanych treści nauczania pociągnie za sobą stosowanie różnorodnego wachlarza form pracy: praca indywidualna, grupowa jednolita i zróżnicowana oraz zbiorowa.

V Opis złożonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny
Ewaluacja osiągnięć uczniów:
- dokonywanie ewaluacji zajęć przez uczestników zielonej szkoły na koniec dnia w formie wspólnych dyskusji,
- dokumentowanie przebiegu zielonej szkoły przez uczestników w formie spisywania wrażeń, opowiadań, albumów fotograficznych, które zostaną zaprezentowane po powrocie do szkoły,
- obserwowanie zachowania uczniów podczas pobytu na zielonej szkole i w formie wniosków, przekazanie informacji rodzicom i przyszłym wychowawcom,
- ogłoszenie wyników konkursów, otrzymanie przez uczniów dyplomów i drobnych upominków.

Harmonogram Programu zielonej szkoły ” Szkoły Odkrywców” Jastrzębia Góra
Data (dzień pobytu)
Zajęcia dydaktyczne
Uwagi
1dzień
  1. Zbiórka uczniów przed Szkołą Podstawową.
    ·        Wnoszenie rzeczy do autokaru.
    ·        Sprawdzenie listy obecności uczestników wyjazdu.
    ·        Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w trakcie podróży.
  2. Odjazd autokaru sprzed szkoły.
  3. Przyjazd na miejsce, do ośrodka w Jastrzębiej Górze.
  4. Powitanie z kierownikiem ośrodka .
  5. Zakwaterowanie – przydzielenie pokoi, rozlokowanie dzieci.
    · Sprawdzenie stanu technicznego obiektu i terenu wokół budynku.
  6. Zapoznanie z regulaminem ośrodka – zawarcie kontraktu z dziećmi.
  7. Spacer nad morze – przywitanie się z morzem.
  8. Czas na odpoczynek po podróży i rozpakowanie bagaży.
  9. Cisza nocna.

2 dzień pobytu

  1. Pierwszy spacer do miasteczka i brzegiem morza (zakup widokówek, zbieranie na plaży skarbów morza do kompozycji mozaikowej).
  2. Omówienie bezpieczeństwa podczas pobytu na zielonej szkole:
    ·        rozmowy dotyczące bezpieczeństwa,
    ·        określenie zasad wzajemnego współżycia,
    ·        dbałości o urządzenia i sprzęt ośrodka,
    ·        bezpieczeństwo w czasie wycieczek i kąpieli.
  3. Zawarcie kontraktu z uczniami – ułożenie i zapoznanie uczniów z „Regulaminem odkrywców”.
  4. Zapoznanie uczniów z harmonogramem kolonii:
    ·        harmonogramem dnia,
    ·        harmonogramem korzystania ze świetlicy,
    ·        harmonogramem korzystania z basenu,
    ·        planem organizacji imprez.
  5. Ogłoszenie konkursów i zapoznanie się z ich regulaminami:
    ·        konkurs czystości „Czysto, znaczy zdrowo”,
    ·        konkurs na logo sypialni,
    ·        konkurs na piechura „Wytrwały piechur”,
    ·        konkurs na baśniopisarza.
  6. Wieczorek powitalny: gry i zabawy integrujące zespół

3 dzień pobytu

  1. Udział w nabożeństwie w kościele parafialnym dydaktycznych Jastrzębiej Górze.
  2. Wycieczka piesza do Lisiego Jaru:
    ·        tereny prawnie chronione,
    ·        zasadność prawnej ochrony obszarów, roślin i zwierząt zagrożonych,
    ·        zasady zachowania się w rezerwacie,
    ·        obserwowanie krajobrazów nadmorskich przez lornetkę.
  3. „Czy jestem dobrym obserwatorem?”
    ·        zasady korzystania z lornetki
  4. Zajęcia sportowe: rzut woreczkiem do partnera, rozgrywki piłki nożnej na plaży, gra w „Strzelca”
  5. Dyskoteka.

4 dzień pobytu

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych:
    Środowisko: Charakterystyczne cech krajobrazu nadmorskiego. Ukształtowanie terenu, gleba
    J polski: Moje pozdrowienia z Jastrzębiej Góry. Adresowanie widokówek. Pisanie miast wielką literą.
    Matematyka: Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem czterech działań.
  2. Zajęcia plastyczne: konkurs z nagrodami
  3. Śpiew i układanie piosenek.
  4. Zabawy sportowe na ośrodku: tenis stołowy, bilard, zabawa w chowanego.

5 dzień pobytu

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    J. polski: Zapoznanie się z treścią tekstu Zuzanny Rabskiej pt. „Legenda o flądrze bałtyckiej”. Ustalenie wydarzeń w tekście. Wyszukiwanie wyrazów z „rz”. Ryby zamieszkujące w Morzu Bałtyckim.
    Środowisko: Wyznaczanie kierunków głównych i pośrednich w terenie. Sposoby wskazywania północy przy wykorzystaniu środków przyrody(mchu, mrowiska, pnia drzew). Poznajemy okolicę – robimy rozeznanie w terenie.
    Plastyka: Przedstawienie kredkami świecowym krajobrazu nadmorskiego.
    Matematyka: Wykonywanie działań z zastosowaniem kolejności działań.
  2. Wyjście na basen- omówienie zasad bezpieczeństwa podczas kąpieli i udzielenie pomocy w nagłych wypadkach.
  3. Spotkanie z ciekawym człowiekiem. Rozmowa kulturze zwyczajach kulturze i zwyczajach kaszubskich.
  4. Gry i zabawy bieżne na plaży.

6 dzień

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    J. polski: Czytanie legendy pt. „Jak powstały Kaszuby?” - wyjaśnienie pochodzenia nazw :Ka-szuba, Kaszuby. Redagowanie planu wydarzeń.
    Środowisko: Odszukanie na mapie tego regionu zaznaczanie na mapie Polski. Zapoznanie się z kaszubskim abecadłem. Nauka śpiewania kaszubskiego abecadła.
    Matematyka: Rozwiązywanie zadań tekstowych
    z wykorzystaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym. Obliczanie odległości między miastami.
  2. Piesza wędrówka po okolicy.
  3. Zapoznanie się z dziejami zabytków okolicy i przyczynami ich zniszczeń (budująca i niszcząca działalność człowieka)
  4. Gry i zabawy na plaży: wyścigi na jednej nodze, skoki z piłką, skok w dal z rozbiegu.

7 dzień

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    J.polski: Czytanie czytanki pt. ”Siedem kolorów”. Wyjaśnienie znaczenia kolorów na kaszubski hafcie. Wyszukiwanie w tekście poznanych części mowy.
    Matematyka: Zastosowanie mnożenia sposobem pisemnym w rozwiązywanych zadaniach.
    Środowisko: Skarby morza ( sól, woda morska)
    Plastyka: Kolorowanie kaszubskiego stroju według opisu.
  2. Spacer po okolicy: zakup widokówek, pamiątek.
  3. Przygotowanie ogniska, pieczenie kiełbasek, nauka śpiewania szant.
  4. Pokaz i nauka wiązania podstawowych węzłów żeglarskich.

8 dzień

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    J.polski: Zapoznanie się z tekstem pt. „Nadmorska sosna” Ewy Szelburg Zarembiny. Odszukanie w tekście baśni fragmentu mówiącego wyglądzie sosny i wypisywanie cech. Odpowiedz na pytanie: Czy dąb słusznie mianował sosnę na królowa morskiego wybrzeża? Piszemy listy. Adresowanie kopert.
    Środowisko: Walory turystyczno- krajoznawcze wybrzeża.
    Matematyka: Wykonywanie obliczeń w zakresie czterech działań - karta pracy
  2. Zajęcia terenowe: spacer po lesie sosnowym:
    ·  pomniki przyrody wieloletnia –sosna
  3. Prognozowanie pogody ze względu na kierunki wiatru
  4. Czy umiem nasłuchiwać dźwięków przyrody?
  5. Opowieści o bursztynowym szlaku.
  6. Gry i zabawy na świeżym powietrzu: berek, piłka parzy.

9 dzień

  1. Spacer nad morze.
  2. Obserwacja wybrzeża, omówienie typów wybrzeży: mierzejowe, klifowe i płaskie z wydmami.
  3. Szkic wybrzeża klifowego.
  4. Dyskusja na temat roli czynników atmosferycznych kształtujących pogodę nad morzem.
  5. Zajęcia organizacyjno- porządkowe:
    ·   porządkowanie pomieszczeń,
    ·   pranie bielizny,
    ·   układanie garderoby
  6. Turniej sportowy na terenie ośrodka:
    ·   mecz piłki nożnej chłopców
    ·   gra „W dwa ognie”
    ·   wyścigi rzędów
  7. Dyskoteka: wybieramy Króla i Królową Tańca.

10 dzień

  1. Udział w Nabożeństwie w kościele parafialnym dydaktycznych Jastrzębiej Górze.
  2. Wyprawa do latarni morskiej na Rozewie
    ·        określanie wysokości względem terenów nadmorskich
    ·        historia powstania latarni
    ·        konstrukcja budowli latarni
    ·        źródło światła w latarni
    ·        oglądanie widoku morza i okolicy z tarasu
  3. Szkic rzutu prostokątnego latarni na pisaku
  4. Nauka śpiewania szant

11 dzień

  1. Całodniowa wycieczka autokarowa do Trójmiasta.
    ·        bezpieczeństwo w trakcie podróży autokarem i statkiem
    ·        historia i dzień dzisiejszego miasta
    ·        zabytki: zwiedzanie
    ·        rejs statkiem spacer po molo
    ·        obserwowanie wybrzeża
    ·        rola portu, ważniejsze porty
  2. Konkurs „Zgaduj zgadula” na temat wiadomości zdobytych podczas wycieczki

12 dzień

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    J.polski: Piszemy sprawozdanie z wycieczki do Trójmiasta. Pisownia nazw własnych wielką literą.
    Matematyka: Rozwiązywanie równań z niewiadomą. Wykonywanie sprawdzenia do działań.
    Plastyka :”Co na wycieczce zachwyciło mnie najbardziej?”- kredka świecowa
  2. Wyjazd na basen omówienie zasad bezpieczeństwa podczas kąpieli i udzielenie pomocy w nagłych wypadkach.
  3. Degustacja ryb morskich.
  4. Ścieżka zdrowia - bieg terenowy.

13 dzień

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    Środowisko: Zapoznanie się ze środkami transportu wodnego na przestrzeni wieków. Ćwiczenia praktyczne - wyszukiwanie na mapie portów.
    J. Polski: Czytanie opowiadania „Sztorm”. Cechy charakterystyczne ludzi związanych z morzem. Wyjaśnienie niezrozumiałych zwrotów. Wyszukiwanie wyrazów z „rz”, szeregowanie wyrazów według poznanych zasad ortograficznych.
    Plastyka: Rysowanie charakterystycznych roślin
    i zwierząt nadmorskich.
  2. Spacer po plaży.
  3. Pogadanka na temat bezpiecznego opalania „Słońce wróg czy przyjaciel?”
  4. Wpływ klimatu na zdrowie człowieka.
  5. Gry i zabawy na świeżym powietrzu.

14 dzień
  1. Udział w nabożeństwie kościele parafialnym dydaktycznych Jastrzębiej Górze.
  2. Krótka wycieczka piesza po najbliższym terenie.
  3.  Zabawy na plaży, ogłoszenie konkursu na najładniejszą rzeźbę z piasku, budowanie zamków z piasku.
  4. Słuchanie legendy czytanej przez nauczyciela pt.. „Jurata, królowa Bałtyku”. Obserwacja zachodu słońca na plaży, widoku latarni morskiej.
  5.  Konkurs „Spróbuj opowiedzieć poznane legendy”; wybór zwycięzcy.
  6. Określanie kierunków geograficznych na podstawie gwiazdy.

15 Dzień

  1. Realizacja zajęć dydaktycznych
    J.polski: Opisujemy zachód słońca na podstawie zgromadzonego słownictwa. Podkreślanie przymiotników. Wyrazy z „rz” i „ó” porządkowanie w kolejności alfabetycznej.
    Środowisko: Działalność człowieka w pasie nadmorskim.
    Plastyka: Szeroka gama barw ciepłych i zimnych szkice – motyw z natury (wyjście w plener)
  2. Wyjazd na basen: przypomnienie zasad kąpieli
  3. Zajęcia sportowe na plaży:
    ·   wyścigi rzędów,
    ·   berek, -zabawa z piłką plażową
  4. Krótki spacer po najbliższej okolicy.
  5. Dyskoteka Wybory Miss i Mister kolonii

16 dzień

  1. Ostatni spacer po Jastrzębiej Górze: zakup pamiątek.
  2. Pożegnanie z morzem.
  3. Zabawy na plaży.
  4. Ogłoszenie wyników konkursów, wręczenie dyplomów i nagród oraz świadectw ukończenia „Szkoły odkrywców Jastrzębia Góra 2006r”.
  5. Zajęcia organizacyjno-porządkowe
    ·   pakowanie rzeczy osobistych do walizek,
    ·   sprzątanie pokoi.
    ·   sprawdzenie stanu pokoi.
  6. Pożegnalne ognisko.
    ·   wspólny śpiew piosenek

17 dzień

  1. Pożegnanie z obsługą kierownictwem ośrodka.
  2. Przypomnienie zasady bezpieczeństwa podczas podróży
  3. Powrót autokaru z Jastrzębiej Góry.
  4. Przyjazd pod szkołę.
  5. Przywitanie z rodzicami.
  6. Powrót do domów.


Literatura:
1. „Wesoła Szkoła” Podręcznik Kształcenia Zintegrowanego kl.. III cz.3 H. Dobrowolska , A. Konieczna WSiP
2. J.Jeziorski :Środowisko dalekie i bliskie WSiP 2000
3. Legendy Polskie
4. Teksty źródłowe: „Legenda o flądrze bałtyckiej” Z.Rabskiego, ”Nadmorska sosna” E. Szelburg Zarembina
5.Wielki Śpiewnik Polski red. E. Wozowska Poznań 2003
1dzień

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie