Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z moich doświadczeń zawodowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1519 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dzieci obecnie uczęszczające do przedszkola, za kilkanaście lat jako  ludzie dorośli, będą brały udział w życiu społecznym i podejmą pracę    zawodową. Przedszkole pogłębia prace wychowawczą nad kształtowaniem osobowości tych dzieci.

Marzanna Nizińska
nauczyciel  Publicznego Przedszkola Nr 21
w Jastrzębiu Zdroju
 
I śmiech niekiedy może być nauką,
kiedy się z przywar nie osób natrząsa...
( J.I. Krasicki „Monachomachia”)
 
HUMOR – kształtuje przyjazny stosunek do świata.
 
 
Dzieci obecnie uczęszczające do przedszkola, za kilkanaście lat jako  ludzie dorośli, będą brały udział w życiu społecznym i podejmą pracę    zawodową. Przedszkole pogłębia prace wychowawczą nad  kształtowaniem osobowości tych dzieci.
 
Dobrze wiemy o ogromnym wpływie literatury dziecięcej na wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Szereg wydawnictw podkreśla role literatury w wychowaniu umysłowym, moralnym oraz w kształtowaniu mowy.

  Mówiąc o wartościach książki moja ponad 20-letnia praca pedagogiczna w przedszkolu pozwoliła docenić wychowawcze znaczenie utworów humorystycznych, których znaczenie chciałabym przypomnieć.

Są one niezastąpione w codziennej pracy z moimi wychowankami. Ułatwiają często obiektywne spojrzenie na siebie i na otaczającą rzeczywistość, odróżnienie mniej ważnych spraw od zasadniczych.

   Jednak, aby skutecznie posługiwać się humorem w pracy z dziećmi należy poznać złożoność tego zjawiska. Pomagają nam w tym sławni teoretycy, tacy jak : S. Szuman, St. Gerstmann, E. Hurlock, J. Dudzikowa, którzy wiążą zdolność odbierania bodźców komicznych ze sferą poznawczą człowieka.

  Humor może być także wykorzystywany jako środek dydaktyczny, przede wszystkim dzięki swej funkcji rozrywkowej, gdyż przeciwdziała znużeniu.

Osobiście odczułam to w czasie wykładów, jeszcze za czasów studenckich. Podczas intensywnej pracy umysłowej, dłuższej koncentracji uwagi,

przeżycie humoru staje się relaksem i psychicznym odpoczynkiem.

  Sięgając jeszcze pamięcią wstecz do lat licealnych, mile wspominam profesorów obdarzonych poczuciem humoru, którzy nie tylko wzbudzali sympatię do swojej osoby, lecz sprawiali , że uczucie to przenosiło się na przedmiot, którego nauczali.

 Zapewne nie odkryję nic nowego pisząc, że utwory przedstawiające wesołe sytuacje, postaci, treści operujące na nonsensie na miarę dziecka są bardzo wartościowe dla naszych zamierzeń .Z moich codziennych obserwacji

Mogę tylko dodać ,że  poprzez przykłady przepełnione humorem dzieci lepiej

przyswajają treści, łatwiej zapamiętują przekazywane im wiadomości , wręcz chłoną podawana im wiedzę.

 
  Należy jednak pamiętać o czymś bardzo ważnych, na co zwrócił już uwagę 

 S. Gerstmann, pisząc:
 
  „ Niezależnie od stanu emocjonalnego należy wszystkim dzieciom szeroko udostępnić literaturę humorystyczną. Dzieci na ogół lubią śmiech i dowcip, umieją reagować na to co śmieszne.
     Wobec braku krytycyzmu, a nierzadko pod wpływem niewłaściwego przykładu starszych dzieci i dorosłych, poczucie humoru się wypacza.
Dlatego trzeba dziecku dawać przykłady i wzory prawdziwego humoru i żartu.   Służyć może do tego celu odpowiednia literatura dziecięca, zagadki i żarciki rysunkowe zrozumiale dla dzieci młodszych”(1)
 
Prawdą jest, że inscenizacje, teatrzyki, stwarzają możliwości zastosowania różnych rodzajów humoru, zarówno słownego, sytuacyjnego jak i postaci.Oczywiście w zakresie pojmowanym przez dzieci, gdyż nie wszystkie rodzaje humoru są dostępne do ich percepcji.
    Dzieci młodsze żywo reagują na komizm przesadny, kontrastowy zestaw przedmiotów, dźwięków, na różnego rodzaju niespodzianki .Bawią się elementami dźwiękowymi i powtórzeniami : klap-klap, człap-człap, bęc. Szczególnie lubiane przez dzieci jest przebieranie się , dzięki któremu jedno udaje kogoś drugiego, stąd ważne są  różnego rodzaju opaski, nakrycia głowy, chusty, aż w końcu udział w niecierpliwie wyczekiwanym balu karnawałowym. Doskonale bawi je przemieszczanie przedmiotów np. wystarczy ułożyć w łóżeczku  dla lalek mały traktorek i przykryć go kołderką ,z kolei wózkiem  powozić samochodzik i już dzieci śmieją się , bo dostrzegły niedorzeczność tej sytuacji. Często są zaskoczone, kiedy przychodząc do mnie po chusteczkę higieniczną do nosa słyszały: „ Proszę się poczęstować”....za każdym razem wywołuje to śmiech. Oczywiście mój wyraz twarzy potwierdza że to był tylko żart.  Dzieci reagują na mimikę, pantomimę, gestykulacje. Z radością uczestnicząw zabawach ruchowych: młodsze czekają , kiedy podczas zabawy pt.” Balonik” w końcu on pęknie i będą miały okazje przewrócić się na siebie „zarażając” przy tym swoim uroczym chichotem. Starsze natomiast podekscytowane tym ,czy w Wieczór Andrzejkowy wróżba się spełni, jakie będzie imię przyszłego wybranka.
 Bardzo ważny jest współudział nauczyciela w zabawie. Chodzi tu zarówno o pokierowanie zabawa, a często wręcz przyjmowanie roli czynnej przez samego nauczyciela.
  Rozśmieszanie stosuje się najczęściej do zredukowania nadmiernego pobudzenia emocjonalnego, np. płaczącemu dziecku ułatwia to opanowanie płaczu.

   Najmłodszym dzieciom dużą trudność sprawia samodzielne ubieranie się. Nauka przyporządkowywania części garderoby poszczególnym częściom

 ciała może przebiegać w sposób wesoły, humorystyczny. Nauczyciel najpierw pokazuje właściwe przyporządkowanie, a potem celowo się mili posługując się np. kukiełką. Dzieci w sposób spontaniczny prostują pomyłki, przy czym w ich świadomości utrwala się prawidłowe przeznaczenie elementów ubioru.

   A wszystko to odbywa się w sposób atrakcyjny, w atmosferze ogólnej wesołości. Oprócz tego, że dostarczamy dzieciom wiele radości z trafnego odgadnięcia, to jednocześnie ćwiczymy ich spostrzegawczość i w pamięci utrwalają nazwy przedmiotów.

    Innym razem trudne dla dzieci wiadomości ujęte w formę wesołego wierszyka lub poparte śmiesznymi przykładami stają się łatwo przyswajalne na długo pozostają w pamięci.

  Figle płatane przez dzieci bywają czasem kłopotliwe, nawet przykre, dlatego na niemądry żart najlepiej reagować żartem lepszym, dowcipniejszym.

Jednak należy unikać drwiny, która obraża i poniża dziecko, a nie wychowuje.

 
 Kultura żartu jest bardzo cenna, więc dobrze jeśli dziecko nabywa ją wcześnie.
   Pamiętajmy, że poczucie humoru odgrywa niebagatelną rolę w życiu każdego z nas, gdyż ułatwia często obiektywne spojrzenie na samego siebie i otoczenie. Przy ogromnym rozwoju techniki, komputeryzacji , nie zapominajmy o czytaniu dzieciom wierszy J. Brzechwy, J.Tuwima, którzy są mistrzami w przekazie humoru w literaturze.

  Na zakończenie pozwolę sobie przytoczyć słowa S. Szumana:

 
   „ Człowiek o wyrobionym poczuciu humoru potrafi nie kłócić się w tramwaju, zachować pogodę ducha w sytuacjach przykrych, jest miłym towarzyszem pracy i towarzyszem życia. Nie traktuje zbyt serio ułomności natury ludzkiej, jest przeciwieństwem sentymentalizmu, cierpiętnictwa i patosu”.(2)
 
 Dlatego wyrabiajmy u naszych dzieci poczucie humoru, które łączy się z ukształtowaniem pewnej postawy w stosunku do świata, a nawet może być też pewnym rodzaju - sposobem na życie , gdyż:
 
„ Humor nie jest kompromisem, jest przezwyciężeniem siebie i rzeczywistości”(3)

 
1)      S.Gerstmann: Kształtowanie uczuć dzieci i młodzieży. Warszawa1961,PZUS s.139
2)      S.Szuman : O dowcipie i humorze.Lwow1938, Księżnica - Atlas, s.4
3)      Tamże, s.23

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie