Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawa jako forma nauczania integralnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6216 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zabawa to istotna forma aktywności dziecka , która wypełnia prawie połowę zycia dziecka . Zabawa to wg W . Okonia " ... działalność wykonywana dla przyjemności , którą sama sprawia , obok pracy , której celem jest zmiana otaczającej rzeczywistości i uczenia się , mającego na celu zmianę podmiotu ( ... ) zabawa jest główną formą aktywności dziecka . Wraz z rozwojem dziecka zabawa zmienia swój charakter , funkcję i formę . Początkowo jest indywidualna , potem wspólna , zespołowa . Wdraza dziecko do respektowania norm  do współdziałania , sprzyja kształtowaniu się postaw moralnych oraz systemów wartości .  W młodszym wieku szkolnym dzieci preferują gry , gdyz nie pochłania je juz sam proces zabawy , lecz jej wynik , który usilnie pragną osiągnąć .

Istnieje wiele różnych teorii zabawy i tak np. M . Lazarus uważał zabawę za wytchnienie po działalności  nie zabawowej , natomiast H . Spencer zabawę traktował jako nadmiar energii , a K . Gross mówi o zabawie jako ćwiczeniu funkcji w celu przygotowania się do walki o byt .

Zdaniem Okonia „ zabawa pełni wiele różnych funkcji : umożliwiając zaspokojenie indywidualnych potrzeb i zainteresowań , jednocześnie ułatwia dziecku wchodzenie w życie społeczne (... ) Spośród wielu podziałów zabaw najczęstszy jest podział na : zabawy funkcjonalne , tematyczne , konstrukcyjne , dydaktyczne i ruchowe „ .
Pokrótce scharakteryzuję poszczególne zabawy za W . Okoniem .
Zabawa dydaktyczna to „ ... zabawa wg wzoru opracowanego przez dorosłych , prowadząca z reguły do rozwiązania jakiegoś złożonego w niej zadania  , najczęściej gra umysłowa , której celem jest rozwijanie zdolności poznawczych . Do zabaw dydaktycznych zalicza się różne loteryjki , układanki , rebusy , krzyżówki , gry stolikowe „.
Zabawa konstrukcyjna „ polega na budowaniu różnych obiektów z klocków lub innych elementów ,  np. . domy , zagrody , maszyny , środki lokomocji itp.
Do zabaw konstrukcyjnych zalicza się również rozbieranie różnych przedmiotów i ponowne ich składanie . Zabawy konstrukcyjne doprowadzane do końca przyzwyczajają dzieci do wykonywania zadań , przygotowując je w ten sposób do pracy „ .
Zabawa ruchowa to zabawa wymagająca od uczestników częstszych zmian miejsca , stosownie do obowiązujących w niej reguł , w szczególnym stopniu rozwijająca funkcje motoryczne dzieci i młodzieży .
Zabawa tematyczna – „ zabawa w granie roli , umożliwia dzieciom fikcyjne spełnienie społecznych funkcji ( ... ) zrealizowanie przyjętej roli staje się dla dzieci osiągnięciem celu i przyczyną wywołanego przez to zadowolenia „ .
W niniejszej pracy , aby pełniej zrozumieć znaczenie zabawy , zatrzymałam się nad grami dydaktycznymi .
Gra dydaktyczna wg Encyklopedii Pedagogicznej „... określa rodzaj metod kształcenia należących do metod problemowych i organizujących treści kształcenia w modele rzeczywistych zjawisk , sytuacji lub procesów w celu zbliżenia procesu poznawczego uczniów do poznania bezpośredniego .
W . Okoń podaje następującą definicję gry dydaktycznej : „ gra dydaktyczna to gra podporządkowana jakiemuś celowi dydaktycznemu  , a więc będąca narzędziem kształcenia . Walor kształcący każdej gry dydaktycznej zależy od tego jakim zadaniom kształcącym służy , jak te zadania odbijają się w samym działaniu zabawowym , jakie prawidła regulują to działanie oraz od wyniku gry , a przede wszystkim od tego czy jest to gra o sumie zerowej ( gdy jedna strona tyle wygrywa ile druga przegrywa ) , czy o sumie niezerowej .
Z powyższych definicji wynika , że zabawy i gry edukacyjne pobudzają naturalną aktywność dziecka . Zabawy stymulują , pobudzając i rozwijając jednocześnie wszystkie sfery osobowości .
Zabawy wzbudzają uczucia poznawcze , tj . ciekawość , zainteresowanie , rozwój procesów  motywacyjno – emocjonalnych . Są one szczególnie przydatne przy pracy z uczniami mającymi trudności w nauce .Mają ogromny wpływ na stan zdrowia psychicznego dziecka , pełniąc rolę terapeutyczną , pozwalają dziecku zwiększyć poczucie własnej wartości , bezpieczeństwa , przeżyć sukcesy , uwierzyć w siebie , umieć radzić sobie ze stresami . Dobra atmosfera , przyjazny klimat , zabawa , ruch będą sprzyjały otwartości , szczerości w wyrażaniu uczuć , pragnień , szukaniu przyjaciela w drugim człowieku .
Rola zabawy polega na wzbudzaniu w dzieciach entuzjazmu i pozytywnych postaw wykonywania zadań szkolnych . Ćwiczenia realizowane w formie gier i zabaw dydaktycznych  , ćwiczenia w mówieniu , czytaniu , pisaniu , eksperymentowaniu , obserwowaniu – mogą stać się dla dziecka źródłem sukcesu . Od momentu zrozumienia zadania i podjęcia jego realizacji , zabawa staje się środkiem aktywizującym sferę poznawczą i społeczno – emocjonalną .
Podczas zabaw i gier dzieci przyswajają sobie reguły , definicje i określenia .
Dotyczyć to może np. trudnych i nie lubianych reguł gramatycznych , ortograficznych i matematycznych . Na wszystkie wymienione procesy poznawcze wpływ wywiera motywacja , która działa modyfikująco na przebieg tych procesów .
W zabawach mamy do czynienia z aktywnością percepcyjną ( poznawanie bezpośrednie za pomocą zmysłów ) , z aktywnością asymilacyjną ( przyswajanie
-         zwłaszcza pamięciowe ) oraz eksploracyjne , tj . odkrywanie nowych elementów wiedzy ( czynności odkrywcze i twórcze ) .
 W uczeniu się poprzez zabawę występują wszystkie elementy kształcenia wielostronnego ( uczenie się przez poznawanie , przeżywanie , działanie ) . Rozwijają się procesy percepcyjno – motoryczne , spostrzegawczość i wyobraźnia  , uwaga , pamięć i procesy umysłowe , tj . analiza i synteza , porównywanie , klasyfikowanie , abstrahowanie , rozumowanie i uogólnianie . Za pomocą zabaw można doskonalić wiele umiejętności praktycznych , gdyż podczas wielokrotnego ćwiczenia czynność przechodzi w umiejętność , a potem w nawyk . Jeśli ćwiczenia połączone zostaną z elementami zabawy czy gry , to staną się one atrakcyjne i niezbyt nużące . Największą rolę odgrywają zabawy przy utrwalaniu i zastosowaniu nowego materiału , mogą jednak być wykorzystane w różnych etapach pracy , w zależności od potrzeb i celów stawianych na lekcji .
Zabawa pełni  swoją funkcję , jeśli zostanie właściwie zorganizowana . Przede wszystkim należy pamiętać o tym , że powinna sprawiać dzieciom przyjemność i powinny w niej brać udział wszystkie dzieci . Przed rozpoczęciem zabawy należy zadbać o przyjemny nastrój . Nie należy stosować często zabaw tego samego typu .
W nauczaniu zintegrowanym zabawa jest jedną z form aktywnego działania ucznia  , a uczenie odbywa się za pomocą wszystkich zmysłów , co stanowi istotę kształcenia zintegrowanego . Uczeń dochodzi do wiedzy poprzez własną refleksję , a my nauczyciele często obserwujemy ich radość i zadowolenie z osiągniętego sukcesu .
Reasumując , należy stwierdzić że zabawa wnosi do procesu kształcenia pierwiastek swobody i twórczości , uatrakcyjnia go i intensyfikuje . Pełni rolę wspomagającą w integrowaniu nauczania i wychowania , a także w procesach poznawczych , w przeżywaniu i działaniu uczących się dzieci . Wywołuje pożądane napięcie emocjonalne , które podnosi motywację i skuteczność całego uczenia się . 

 
Dorota Bogacka


Bibliografia
Okoń W . : Nowy słownik pedagogiczny . Warszawa 1996 , wyd . Żak ,
Okoń W . : Zabawa a rzeczywistość . Warszawa 1987 ,
Przetacznikowa M . : Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży . Warszawa 1973 ,
Żebrowska M . : Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży . Warszawa 1977 ,
red. Milerski B . , Śliwierski B . : Pedagogika PWN Leksykon , Warszawa 2000, Wydawnictwo Naukowe PWN .

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie