Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie różnych odmian i form gry w piłke siatkową jako środka w procesie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1775 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem stosowania odmian i różnych form gry w piłkę  siatkową jest wykształcenie typowych dla dyscypliny zachowań poprzez wspomaganie rozwoju psychomotorycznego, tak aby przejście, w etapie późniejszym, do wyczynowej siatkówki przebiegało łagodnie i bez problemów. Gry i zabawy z piłką stanowią ważne podstawy do poznawania gier sportowych. Dlatego też na początku zaczynamy proces kształtowania postaw tak aby dziecko dobrze się bawiło i czuło się bezpiecznie.

 Joanna Antoszewska Kurs Instruktora Siatkówki AWF 2005 r. 

W grach i zabawach kształcimy podejmowanie decyzji, przewidywanie, uwagę szeroką zewnętrzną, orientację w przestrzeni, podzielność uwagi, kulturę zachowania się na boisku.

Etap szkolenia wstępnego rozpoczynamy od gier i zabaw ruchowych, które kształtują przede wszystkim postawy  w aspekcie:

-dbałości o zdrowie;
-higieny;
-prospołecznym
Ważne jest aby w etapie szkolenia wstępnego kłaść nacisk na:
·        wychowanie
·        współzabawę, współzawodniczenie, współdziałanie
·        nauczanie
 
MINISIATKÓWKA to wg Seweryniaka gra w piłkę siatkową dla dzieci w wieku 7-12 lat, rozgrywana w zespołach dwu-, trzy-, czteroosobowych, na zmniejszonym boisku, mniejszą piłką i z wybranymi przepisami dostosowanymi do możliwości dzieci.
Uzupełnia ona cały wachlarz gier i zabaw, w których biorą udział dzieci w danym etapie rozwojowym.
Uczestniczenie w grze powinno być przede wszystkim przyjemnością i radością oraz zachętą dla dzieci do  zainteresowania się  dyscypliną.
 
             W pierwszym roku szkolenia powinniśmy stosować różnego rodzaju ćwiczenia w zakresie techniki, motoryki i taktyki gry wykorzystując różne odmiany i formy gier w piłkę siatkową.
 
I  W zakresie taktyki gry zastosujemy formy gier: gry uproszczone ( dowolnie uproszczone przepisy),
          gry małe ( dowolna ilość grających, małe pole,
          dostosowana wysokość siatki, dowolne przepisy)
 
1.      gra pojedyncza – zawodnicy grają jeden na jeden na boisku o wymiarach 3x6 m. na jedno odbicie sposobem górnym oburącz, do dwóch wygranych partii.
2.      gra pojedyncza – zawodnicy grają na boisku o wymiarach 4,5x9 gra na dwa lub trzy dowolne odbicia.
3.      Single balonami – grający 1x1 przebijają dwa balony ponad siatką odbiciem jednorącz lub oburącz. Błędem jest upadek balonu na podłogę własnego boiska lub poza nim.
4.      Deble – gra 2x2, boisko 4,5x9m. Gra na trzy odbicia pierwsze oburącz górne lub dolne, drugie oburącz górne i trzecie oburącz górne w formie przebicia na stronę przeciwnika.
5.      Deble jw. gra na trzy odbicia trzecie przebicie na stronę przeciwnika tylko za pole ataku.

 
II W zakresie motoryki zastosujemy różne gry i zabawy oraz formy gier uproszczonych
 
1.      gry i zabawy przygotowawcze:
-         zabawy bieżne np. sztafety
-         gry i zabawy skoczne np. wyścigi
-         gry rzutne
-         gry o charakterze siłowym np. przeciąganie w parach, liny itp.
Poprzez te gry i zabawy kształtujemy u dziecka ogólną sprawność fizyczną i ruchową, wyrabiamy dyscyplinę wewnętrznego i  zbiorowego współdziałania i współzawodnictwa.
Wprowadzają one przyjemny nastrój wśród ćwiczących, pobudzają aktywność i zainteresowanie.

2.      tenis siatkarski  - grający 1x1, 2x2 na boisku o określonych wymiarach np. 3x5 m.
Odbicie piłki po koźle przez ławeczkę gimnastyczną. Błędem jest skierowanie piłki na aut lub podwójne odbicie.
3.      gra – ustawienie w dwójkach przez siatkę, rzut piłki do partnera dobiegnięcie do siatki i
powrót;
      lub odbicie piłki do partnera po odbiciu siad prosty i wstanie do kolejnego odbicia
      Błędem jest gdy ćwiczący nie zdąży wstać i odbić lub złapać piłki.

 III W zakresie techniki gry zastosujemy następujące ćwiczenia i formy gier- fragmentów gier ( ćwiczenia
      odzwierciedlające wycinki gry właściwej czyli walki z przeciwnikiem )
 
1.      poruszanie się krokiem zwykłym i biegowym w przód i w tył
2.      uderzenia piłki w dal na odległość 6 i 9 m. prawą i lewą ręką
3.      uderzenia w dal piłki przez siatkę prawą i lewą ręką
4.      odbicie oburącz górne w przód do partnera lub jedno odbicie nad sobą, drugie w przód
5.      nauczanie wyskoku bez piłki z rozbiegu po odbiciu się obunóż
6.      gra 1x1 z udziałem czterech zawodników; na każdej połowie boiska stoi po dwóch zawodników jeden za drugimi po każdym odbiciu zmieniają się miejscami; punkt zdobywa się gdy piłka upadnie na boisko przeciwnika
7.      gra 1x1 dwaj zawodnicy odbijają do siebie piłkę przez siatkę zwycięża para która wykona najdłuższą serię przebić w określonym czasie. Błędem jest stosowanie innych technik odbicia
8.      gra 3x3; piłka musi być dotknięta trzy razy, gdy gra zostaje przerwana zawodnicy przesuwają się o jedną pozycję. Zwycięża ta szóstka, która osiągnie największą liczbę przebić przez siatkę lub popełni jak najmniej błędów, w określonym czasie.
 
W drugim roku szkolenia realizujemy dalsze nauczanie techniki gry: poruszanie się po boisku, odbicia piłki, wystawianie, przyjęcie zagrywki, postawa obrony pola, rozpoczynamy naukę zbicia piłki i asekuracji.
W zakresie taktyki gry zastosujemy formy gier -  gry uproszczone i gry małe.
                       
1.   gra 1x1  boisko 3 x 3 m
2.   gra 2x2  boisko 3,5 x 4,5 m.  siatka 2m
3.      gra 3x3  boisko 4,5 x 7 m.  siatka 2,10 i 2,15 m.
gra na trzy odbicia, zagrywka górna lub dolna
 
 
Gra dwójkami jest pierwszym krokiem w nauczaniu umiejętności współdziałania zespołowego.
 Na poziomie klas V i VI wprowadza się grę trójkami.
W miarę opanowania nowych elementów techniki gry powinny być wprowadzane coraz to inne, bardziej złożone rodzaje małych gier. Zasady gier dostosowuje się każdorazowo do aktualnego stanu rozwoju fizycznego dzieci i stopnia opanowania techniki.
W trosce o zachowanie ciągłości gry, o jej ciekawy przebieg, jest rzeczą ważną ustalenie przed grą do ilu punktów w secie gra będzie się toczyć lub określić czas gry.
Praktykuje się grę do 5 punktów lub na czas 3 minut. Później gra toczy się np. do 10 – 15 punktów lub 5 – 10 – 15 minut. Ten krótki czas ma  duże znaczenie dla kształtowania  określonych cech psychicznych dzieci.
Gra powinna być wyzwaniem dla wszystkich jej uczestników.
Formy organizacyjne tych gier nie powinny się powtarzać zbyt często. W rozgrywkach turniejowych preferowany jest system ,,każdy z każdym’’ Wszystkie mecze powinny mieć oprawę właściwą zawodom siatkówki. Rozpoczęcie każdego meczu powinno poprzedzać przywitanie drużyn i podobnie na zakończenie meczu.
Ważnym elementem wychowania jest podsumowanie zakończonych gier, ustalenie kolejności zajętych miejsc, ogłoszenie wyników. Dzieci i młodzież oczekują uznania i oceny dlatego też nie powinno  się dopuszczać do gry nie licząc punktów. Gra taka pozbawiona jest głębszych wartości szkoleniowych.

          
   Praca z dziećmi w szkole podstawowej przypada na fazę ich rozwoju zwaną ,,złotym wiekiem’’ Ten  czas można wykorzystać do kształtowania motoryki i nauczania minisiatkówki. W okresie obok zwiększonej wydolności organizmu następuje względne zrównoważenie emocjonalne i proporcjonalny rozwój procesów poznawczych. Ruchy dziecka są świadome, oszczędne, szybkie i w miarę silne, połączone z poczuciem rytmu. Wpływa to na ogólną koordynację ruchów. W efekcie dziecko szybko opanowuje skomplikowane formy ruchowe, a jego sprawność pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie.

Pamiętając o tym, że dzieci znajdują się w okresie swoistej doskonałości motorycznej ( ogólne wzmocnienie aparatu kostno-więzadłowego i usprawnienie funkcji oddychania i krążenia) nie zapominajmy o ich najistotniejszych potrzebach. Oddziałujmy na dziecko wychowując je i kształtując system wartości. Wpajajmy normy i zasady postępowania w grupie sportowej kształtując właściwe nawyki higieniczne związane z aktywnością sportową ( zmienny strój sportowy, higiena osobista po zajęciach sportowych, higiena otoczenia, odpowiednie odżywianie się, sen itp.).  Współzawodnictwo przygotowuje dziecko do pełnienia różnych funkcji społecznych w przyszłym życiu. Kształtujemy postawę sukcesu bez pychy i przegranej, bez kompleksów. Kształtujemy też życzliwość wobec wygranych i przegranych.

 

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie