Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Komputer w edukacji dzieci w młodszym wieku szkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1740 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Umiejętność posługiwania się komputerem staje się we współczesnym świecie nieodzowna. Toteż trudno wyobrazić sobie współczesną edukację bez nowoczesnego, technicznego środka dydaktycznego, jakim jest komputer.
Zadaniem szkolnictwa jest wyposażenie uczniów w odpowiednią wiedzę i umiejętności, a w konsekwencji – przygotowanie do życia i funkcjonowania w tworzącym się społeczeństwie informacyjnym.

Technika komputerowa umożliwia zdobywanie informacji, ich przetwarzanie i multimedialne łączenie, dlatego też od najwcześniejszego poziomu edukacji powinno się zapoznawać uczniów z obsługą i sposobami wykorzystywania komputera.
Dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, które nie uświadamiają sobie jeszcze procesu uczenia się, jedną z najważniejszych form aktywności jest zabawa. Dzięki niej dziecko poznaje świat, wyraża swoje potrzeby, dążenia i możliwości. Znaczna część programów komputerowych opracowywana jest w myśl zasady –„ uczymy się bawiąc”
Wykorzystując coraz ciekawsze programy, pisane dla potrzeb najmłodszych, nauczyciel ma szansę stworzyć dzieciom bardziej interesujący i efektywniejszy sposób zdobywania wiedzy. Ma również możliwość ukazania sposobów właściwego korzystania z techniki komputerowej dla własnego, twórczego rozwoju.
Uczenie się z wykorzystaniem komputera jest dla dziecka niezwykle atrakcyjne.
Samo pozytywne nastawienie ucznia spowoduje zatem zwiększenie skuteczności oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych w procesie edukacyjnym.
Bawiąc się z komputerem, dzieci ćwiczą pamięć, wyrabiają spostrzegawczość, ćwiczą koordynację ręki i oka. Jak wiemy –są to umiejętności niezbędne w procesie uczenia się.
Pracując z komputerem, dziecko cały czas działa .Samo decyduje jakie funkcje ma wybrać, a poprzez to rozwija swoją samodzielność. Komputer rozwija różnorodne zainteresowania oraz dostarcza rozrywki i relaksu. Za pomocą odpowiednich programów można doskonalić mowę dziecka, a także wspomagać naukę czytania, pisania, liczenia i rozwiązywania zadań. Ucząc się przy pomocy komputera, uczeń może wielokrotnie powtórzyć te same czynności, aż do chwili osiągnięcia sukcesu.
Należy jednak pamiętać, by programy komputerowe były dostosowane do wieku, możliwości i zainteresowań uczniów. Praktycznie każdy program dydaktyczny daje uczniowi możliwość działania na różnych poziomach trudności i w różnym tempie, dostosowanym do indywidualnych możliwości i umiejętności ucznia.
Komputer nie wystawia oceny, a więc dziecko może pracować bez stresu. Nie bez znaczenia pozostaje także aspekt wychowawczo-dydaktyczny, gdyż komputer jest wymagającym, konsekwentnym i nieprzekupnym partnerem.
Komputer umożliwia łatwy dostęp do informacji. Korzystanie z multimedialnych encyklopedii, przewodników i słowników sprawia, że nauka staje się atrakcyjniejsza. Jest bowiem wtedy oparta w większym stopniu na aktywnym udziale uczniów w jej poznawaniu, a w mniejszym stopniu na przekazie nauczyciela. Multimedialność programów sprawia, że dzieci obok słowa otrzymują również obraz , dźwięk, animację- wszystko jest ciekawe i kolorowe.
Nie można również pominąć ogromnej roli, uwielbianych przez dzieci , gier komputerowych. Odpowiednio dobrane gry są doskonałym środkiem rozwijającym spostrzegawczość, wyobraźnię, refleks, logiczne myślenie, zdolność szybkiego kojarzenia, kontrolę ruchów oraz sprawność manualną.
Bardzo ważną rolę w kształtowaniu umiejętności właściwego posługiwania się komputerem pełnią dorośli – głównie nauczyciele i rodzice. Dla najmłodszych uczniów komputer przestaje szybko stanowić jakąkolwiek zagadkę i staje się przyjaznym partnerem w poznawaniu świata, w uczeniu się. Dzieci szybciej niż dorośli utrwalają schematy i nawyki myślowe. W związku z tym należy pamiętać, iż pierwsze wrażenia i spostrzeżenia w kontakcie dziecka z komputerem mają istotne znaczenie w kształtowaniu umiejętności posługiwania się technologią informacyjną na dalszych szczeblach edukacji.
W podstawie programowej w kształceniu zintegrowanym nie przewiduje się typowej informatyki czy technologii informacyjnej, charakterystycznych dla drugiego etapu kształcenia. Jest jednak w podstawie zapis mówiący o kształtowaniu umiejętności „efektywnego posługiwania się technologią informacyjną” jako ogólne zadanie szkoły, a więc dotyczy wszystkich etapów kształcenia.
W kształceniu zintegrowanym podstawową formą organizacyjną jest dzień pracy i wielokierunkowej aktywności dziecka. Pozwala to na całościowe poznawanie świata.
Multimedialność programów daje możliwość rozpatrywania zjawisk , procesów i faktów z różnych punktów widzenia, co zapewnia całościowe postrzeganie świata.
Stosowane programy komputerowe winny doprowadzić uczniów do przekonania , że są one pomocne w codziennym obserwowaniu oraz poznawaniu bliższej i dalszej rzeczywistości.
W pracy z dziećmi wykorzystuję programy: „Klik uczy czytać”, „Klik uczy liczyć”, „Klik uczy ortografii’’, „Encyklopedia przyrody”, „Encyklopedia zwierząt”, „Encyklopedia ptaków”, „Jak to działa”.
Zalety powyższych programów to:
- rozwijanie różnych umiejętności,
- przekazywanie wiedzy w atrakcyjny sposób,
- dowolna ilość powtórzeń,
- rozmowa z uczniem,
- reagowanie na błędy podpowiedzią,
- pochwała, nagroda,
- zachęta do poszukiwania rozwiązań, do wysiłku,
- kształtowanie umiejętności koncentracji,
- rozwijanie spostrzegawczości, wyobraźni,
- dostrzeganie własnych sukcesów,
- podwyższenie poziomu samooceny,
- wyzwalanie pozytywnego myślenia,
- kształtowanie wytrwałości i pracowitości,
- wyrabianie nawyku systematyczności.
Podczas zajęć w pracowni komputerowej, obserwuję u dzieci zaciekawienie, radość i zadowolenie. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że praca z komputerem – prowadzona od najmłodszych lat – jest celowa, potrzebna i przyszłościowa.


Opracowała: mgr Leokadia Renata Tarnawska
SP w Lisznie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie