Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wartości rewalidacyjne metody ośrodków pracy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 16471 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Metoda Ośrodków Pracy wprowadzona w Polsce w latach 20-tych przez panią prof.M.Grzegorzewską, wywodzi się z matody ośrodków zainteresowań opracowanej na początku XX wieku przez belgijskiego lekarza i pedagoga Ovide Decroly’ego.
Metoda ta poprzez całościowe nauczanie pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Jest to szczególnie ważne ze względu na specyficzne właściwości psychofizyczne uczniów z upośledzeniem umysłowym, którzy mają duże trudności w różnicowaniu, uogólnianiu, abstrahowaniu, wiązaniu logicznych całości, tworzeniu nowych pojęć, wnioskowaniu, samodzielnym myśleniu, orientacji w nowej sytuacji.

WARTOŚCI REWALIDACYJNE METODY OŚRODKÓW PRACY

Metoda Ośrodków Pracy wprowadzona w Polsce w latach 20-tych przez panią prof.M.Grzegorzewską, wywodzi się z matody ośrodków zainteresowań opracowanej na początku XX wieku przez belgijskiego lekarza i pedagoga Ovide Decroly’ego. W swojej metodzie Decroly opierał się na rozwoju psychicznym dziecka i zainteresowaniach wypływających z jego potrzeb, takich jak potrzeba oddychania, jedzenia, poczucia bezpieczeństwa, działania. W procesie opanowywania wiedzy o zjawiskach przyrodniczych i sytuacjach społecznych Decroly nie stosował podziału na przedmioty, a proces nauczania przebiegał według następującego schematu: obserwacja, kojarzenie w czasie i przestrzeni, ekspresja.
Wprowadzona w Polsce do szkolnictwa specjalnego metoda ośrodków zainteresowań była przystosowywana i modyfikowana do polskich warunków, pojawiły się w niej dodatkowo zajęcia wstępne.
Metoda ta poprzez całościowe nauczanie pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Jest to szczególnie ważne ze względu na specyficzne właściwości psychofizyczne uczniów z upośledzeniem umysłowym, którzy mają duże trudności w różnicowaniu, uogólnianiu, abstrahowaniu, wiązaniu logicznych całości, tworzeniu nowych pojęć, wnioskowaniu, samodzielnym myśleniu, orientacji w nowej sytuacji.
Metoda uczy widzenia, obserwowania, badania, myślenia, rozumienia zjawisk przyrody i zjawisk społecznych, uczy wyciągania wniosków, przyczynowego i systematycznego ujmowania zjawisk społeczno-przyrodniczych. Dzięki ciągłości, systematyczności i logice w układzie materiału, dzięki poznawaniu za pomocą wszystkich analizatorów w warunkach naturalnych dla danych treści poznania i dzięki powiązaniu teorii z praktyką sprzyja rozwojowi mechanizmów poznawczych.


Wartości rewalidacyjne Metody Ośrodków Pracy
1. Przez ścisły związek z życiem metoda ta wprowadza dzieci w poznanie świata stopniowo w nurt otaczającej rzeczywistości.
2. Przez motywowanie do aktywności własnej ucznia, daje mu możliwość wyładowania zahamowanych dynamizmów, pozwala normować jego czas pracy według indywidualnych możliwości oraz ugruntowuje zdobyte wcześniej wiadomości i umiejętności.
3. Przez:
• ciągłość,
• systematyczność,
• logikę w układzie materiału,
• czynną i poszukującą postawę ucznia
• poznanie wielozmysłowe, w warunkach naturalnych dla danych treści nauczania
• przez wiązanie teorii z praktyką

Metoda ta wpływa na usprawnienie czynności korowych, ćwiczy plastyczność i rozwija dynamizm dziecka. Usprawnia wszystkie zaburzone procesy poznawcze, przez stopniowe poznawanie rzeczywistości, systematyczną pracę i uaktywnianie ucznia. Ponadto kształtuje charakter, wzmacnia wiarę we własne siły i możliwości wraz z jednoczesnym rozwojem postawy czynnej w stosunku do zmian zachodzących w otaczającym środowisku.

Metoda Ośrodków Pracy
• wiąże z życiem wszechstronnie i usprawnia intelektualnie,
• wymaga od dziecka i nauczyciela postawy poszukującej,
• wymaga dostosowania treści do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
• sprawia, że praca szkolna jest dla dziecka radością, aktywnym gromadzeniem nowych doświadczeń,
• uczy pracy zbiorowej oraz kształtuje charakter.

Metody stosowane w Metodzie Ośrodków Pracy:
• obserwacja bezpośrednia,
• wielozmysłowe poznanie,
• poznanie całościowe,
• aktywne działanie

Etapy dydaktyczne w Metodzie Ośrodków Pracy:
1. zajęcia wstępne
2. obserwacja
3. przeróbka umysłowa materiału
4. ekspresja
5. zajęcia końcowe

Ad. 1 Etapy dydaktyczne zajęć wstępnych i wartości rewalidacyjne tych zajęć.
• powitanie
• ćwiczenia gimnastyczne
• zajęcia porządkowe
• swobodne wypowiedzi dzieci
• obserwacja pogody, zapisanie daty
• sprawdzenie zadania domowego,
• przypomnienie tematu dnia,
• ustalenie przebiegu dnia.

Zajęcia te to:
• ćwiczenia gimnastyczne-radosne rozbudzenie, kształcenie zmysłów orientacji, ożywienie wiary we własne siły ucznia
• zajęcia porządkowe-wdrażają do przestrzegania ładu i porządku w swoich rzeczach, przyborach szkolnych oraz najbliższym otoczeniu,
• sprawdzanie listy obecności-wdraża dzieci do punktualności i obowiązkowości oraz systematyczności, kształtuje samoocenę,
• prowadzenie kalendarza pogody, obserwacje przyrody-wdraża do systematycznej obserwacji zjawisk przyrodniczych, rozwija zainteresowania nimi, kształci uwagę i spostrzegawczość, ułatwia przyswajanie przez dzieci pojęć czasowych,
• praca dyżurnych-podejmowane przez dyżurnych prace porządkowe pozwalają na zaszczepienie i utrwalenie całego szeregu zachowań społecznych oraz kształtują nawyki zachowań w grupie,
• omówienie bieżących spraw- pozwala uwzględnić i załatwić nasuwające się sprawy wychowawcze oraz uzyskać cenne informacje dotyczące życia i pracy klasy, szkoły, a nawet informacji o tym co dzieje się w domu dziecka i szerszym środowisku.

Wartości i zalety zajęć wstępnych:
1. Ułatwiają i sprzyjają pełniejszemu poznaniu dziecka, przez nauczyciela, jego nastroju, gotowości do zajęć. Pozwalają poznać przyczyny gorszej dyspozycyjności ucznia w danym dniu .
2. Dzięki swobodnej atmosferze następuje proces de frustracji, ponieważ ćwiczenia są zawsze dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia.
3. Poprzez otwarte i swobodne wypowiedzi spychamy na dalszy plan absorbujące dzieci sprawy, niezwiązane z tematyką zajęć.
4. Systematyczne powtarzanie określonych czynności kształci nawyki higieniczne oraz utrwala zasady poprawnego zachowania się.
5. Pełnienie funkcji dyżurnych wdraża do systematyczności i odpowiedzialności, wpływa pozytywnie na samopoczucie uczniów mogących wykazać się swą pracowitością.

Wytworzenie właściwej atmosfery, odpowiednia motywacja, rozładowanie emocji i napięć w części wstępnej przyczynia się do wytworzenia warunków do efektywnej pracy dziecka podczas zajęć właściwych, przygotowuje dziecko do pracy.



Ad.2 Obserwacja

Obserwację podzielić możemy na:
-bezpośrednią-przy pomocy zmysłów, to obserwacja rzeczywistości w warunkach naturalnych lub na podstawie naturalnych okazów.
-pośrednią-korzystanie z wiedzy poprzednio zdobytej, obrazy, ilustracje, filmy lub inne materiały, dokumenty dostępne w danej chwili naszym zmysłom.
-okolicznościową czyli przypadkową i całościową będącą zasadniczym elementem Metody Ośrodków Pracy.
W toku obserwacji całościowej występuje zawsze obserwacja dowolna, spontaniczna; dzieci stykając się z nowym dla siebie przedmiotem oglądają go, dotykają, smakują, wąchają, samodzielnie zbierają o nim wiedzę.
Kolejnym etapem jest obserwacja kierowana, w czasie której nauczyciel naprowadza uwagę dzieci na pominięte przez nich szczegóły i cechy, uzupełniając w ten sposób wiadomości zgromadzone w toku obserwacji dowolnej.
W czasie obserwacji podstawowe znaczenie mają takie procesy psychiczne:
-odbieranie wrażeń
-dokonywanie spostrzeżeń
-uzupełnianie, korygowanie
W ten sposób w czasie obserwacji, czyli osobistych doświadczeń poznawczo-emocjonalnych dzieci gromadzą rzetelną wiedzę, konkretne spostrzeżenia, materiał, z którego na następnym etapie budują logiczny system wartości o obserwowanym zjawisku.
Obserwacja powinna się odbywać w warunkach charakterystycznych dla danego przedmiotu obserwacji, powinna uaktywniać postawę ucznia poprzez jego osobisty udział w obserwowanym zjawisku.

Ad. 3 Opracowanie i przeróbka intelektualna materiału

W omawianym etapie następuje:
-weryfikacja i uzupełnianie zebranych w czasie obserwacji wiadomości,
-uporządkowanie wiadomości oraz ich uogólnienie.
Dzieci porównują spostrzeżenia z wiadomościami poprzednio zdobytymi lub dostarczonymi im dodatkowo.
Wskazują na zachodzące między nimi:
*podobieństwa i różnice
*wzajemne ich zależności
*wydają sądy, opinie
*wyciągają wnioski
*uczą się klasyfikowania i abstrahowania
Omawiany etap pracy jest typową formą przeróbki intelektualnej materiału dostarczonego w drodze obserwacji i spostrzeżeń.( od bezpośredniego poznania do abstrakcyjnego myślenia i od niego do praktyki)

Ad. 4 Ekspresja

Ekspresja to zastosowanie zdobytych przez ucznia wiadomości w działaniu.
Zastosowanie tej wiedzy może nastąpić w formie:
-prac ręcznych, rysunków,
-inscenizacji,
-gotowania, prac porządkowych w ogródku,
-w związanych z ośrodkiem wypowiedziach ustnych i pisemnych
-matematycznych rozwiązań, występujących w danym ośrodku stosunków ilościowych, czasowych i przestrzennych.


Ekspresję dzielimy na: konkretną i oderwaną.
Ekspresja konkretna to rysowanie, wycinanie, malowanie, szycie itp. U małych, nieśmiałych dzieci bywa niekiedy jedyną formą odpowiedzi i porozumienia się z nauczycielem. Dzięki ekspresji konkretnej nauczyciel może zdobyć rzetelną wiedzę o dziecku. Ekspresja konkretna umożliwia wszechstronne oddziaływanie na dziecko:
-wzmacnia jego siły fizyczne, pomniejsza lub usuwa niedowłady,
-usprawnia funkcjonowanie ośrodków układu nerwowego,
-uczy skupienia uwagi i utrzymania w napięciu,
-pozwala na lepsze zrozumienie wiadomości,
-ożywia dzieci apatyczne oraz uspokaja nadmiernie pobudliwe i nerwowe.
Dzięki ekspresji konkretnej można uzyskać lepsze efekty wychowawcze.
Konkretne działania-prace ręczne, manualne uczą dzieci upośledzone umysłowo: sumienności, obowiązkowości, kształtują zaradność życiową, wiarę we własne siły oraz te cechy osobowości, które w życiu społecznym mają istotne znaczenie.

Ekspresja oderwana doustne i pisemne wypowiedzi dzieci oraz rozwiązywanie problemów matematycznych. W klasach I-III jest to przede wszystkim poznanie i opanowanie techniki poprawnego mówienia i wypowiadania myśli, czytania, pisania, liczenia. Nauka mówienia, czytania, pisania, liczenia w Metodzie Ośrodków Pracy jest ściśle związana z przerabianym ośrodkiem tematycznym.
Każda z odpowiednio dobranych, przeprowadzonych form ekspresji zarówno konkretnej, jak i oderwanej umożliwia nauczycielowi sprawdzenie czy dziecko właściwie zrozumiało przerobiony materiał oraz pozwala na lepsze przyswojenie i utrwalenie go przez samego ucznia.

Ad. 5 Zajęcia końcowe

Zajęcia końcowe obejmują:
-podsumowanie, co nowego poznały dzieci,
-ocenę,
-ustalenie tematu na dzień następny,
-pożegnanie dzieci.

Wartość tych zajęć to przede wszystkim:
-ocena, która motywuje do dalszej pracy, nadaje sens podejmowanego trudu, spełnia swój rewalidacyjny charakter
-inne sprawy, mogą być to sprawy wychowawcze, które wyniknęły w ciągu dnia bądź wskazówki do ćwiczeń itp.
-nakreślenie planu pracy na dzień następny budzi inicjatywę, zmusza do gromadzenia materiału i pomocy. Wywołuje u dzieci gotowość do podejmowania samodzielnych zadań. Nauczyciel powinien kierować się nieznacznym wyprzedzeniem wymagań wobec aktualnych możliwości dziecka.
-pożegnanie dzieci to nie tylko kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się ale również wywołanie u dzieci gotowości na następny dzień, nastawienie do pracy wynikające z chęci osiągnięcia sukcesu według zasady dziś mi się powiodło, jutro też tak będzie.

Anna Fuksiewicz
Bydgoszcz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie