Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs wiedzy przedszkolnej - przedszkolne łamigłówki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5777 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W ciągu roku nasze pociechy mają okazję brania udziału w różnych konkursach, spartakiadach, przeglądach organizowanych na terenie naszego miasta i powiatu. Imprezy te cieszą się wśród dzieci ogromnym zainteresowaniem oraz chęcią wzięcia udziału. Jedną wadą konkursów, bo przecież każdy jest interesujący, jest to, że przeważnie dotyczą one prac plastycznych, umiejętności recytatorskich czy muzycznych. A przecież dzieci mają tak wiele do pokazania, szczególnie 6 – latki. One muszą opanować tak dużo materiału w ciągu 10 miesięcy, by uzyskać dojrzałość szkolną do podjęcia nauki w szkole.


Przebywanie codziennie z dziećmi i rozmowy z nimi uświadomiły mi, że przecież można zorganizować dla nich taki konkurs, w którym pokazałyby jak wiele potrafią, a wielu dorosłym wydaje się to tak oczywiste.
To był ten bodziec – trzeba zorganizować KONKURS WIEDZY PRZEDSZKOLNEJ! Dzieci będą mogły pokazać jak pięknie czytają, liczą, rozwiązują zagadki muzyczne, jak wiele wiedzą o ekologii i przyrodzie.
Pytania konkursowe podzieliłam z koleżankami na 6 kategorii:
 Mowa,
 Matematyka,
 Muzyka,
 Przyroda,
 Ekologia,
 Rebusy.
Zadania z poszczególnych dziedzin ukryte były pod różnymi elementami dekoracji, które dzieci odkrywały i wspólnie z prowadzącą konkurs odczytywały. I tak pytania z mowy ukrywały kwiatki, matematyki – motylki, czterolistna koniczyna – przyroda, ekoludek – ekologia, nutka to chyba wiadomo – muzyka no i pod chmurkami ukryte były rebusy.
Każde przedszkole reprezentowała drużyna 3 – osobowa, która miała do rozwiązania 6 zadań, za każdą prawidłową odpowiedź drużyna otrzymywała dwa cukierki. Nie narzucałyśmy pytań, dzieci same wybierały kategorię, z której chciały odpowiadać.
Ze względu na to, że po raz pierwszy przeprowadzałyśmy ten konkurs ułożyłyśmy takie pytania , by nie sprawiały dzieciom kłopotów. Przedstawiam zadania, jakie ułożyłyśmy do poszczególnych działów:


MATEMATYKA




1. Ułóż od najmniejszego do największego elementy i policz ile ich jest.
( w kopercie włożonych było 7 piłeczek – liczmanów, które dzieci przyczepiały na tablicy)

2. Ułóż od największego do najmniejszego elementy i policz ile ich jest.
(w kopercie schowane były biedronki – 9, które również dzieci mogły zaczepić na tablicy)

3. Ułóż treśćzadania do podanego działania.
( dzieci miały przyczepić na tablicy 1 ślimaka, 2 żabki, 3 biedronki oraz cyfry ze znakami matematycznymi. Dziewczynka, która wylosowała to zadanie ułożyła taką treść: Na wiosenną zabawę przyszedł 1 ślimak, 2 żabki i 3 biedronki. Ile zwierząt bawiło się razem na łące?)

4. Odszukaj klocek: - duży, czerwony, cienki, kwadrat,
- mały, niebieski, trójkąt, gruby
- duży, żółty, prostokąt, cienki.
( dzieci odszukiwały wskazany klocek wśród rozsypanych na stole przed sobą klocków Dienesa)

5. Odszukaj klocek: - niemały, koło, czerwony, gruby,
- prostokąt, niebieski, niegruby, duży,
- trójkąt, żółty, nieduży, cienki.
( podobnie jak w poprzednim pytaniu, dzieci nie miały najmniejszych problemów)

6.Wstaw między cyfry odpowiedni znak.
( na tablicy zawieszone były cyfry: 8 9, 6 4, 3 3, dzieci miały do dyspozycji wszystkie znaki matematyczne, po prawidłowym ułożeniu działania odczytywały je)

7. Wstaw między cyfry odpowiedni znak.
( czynności dzieci podobnie jak w poprzednim zadaniu, tylko cyfry były inne)

8. Jaka zabawka jest na miejscu siódmym?, czwartym? dziewiątym? pierwszym?
( na ławeczce ustawiony był ciąg zabawek: pajacyk, książka, liczydło, lalka, auto, miś, globus, słoń, kostka Rubika,piłka. Dzieci wskazywały zabawkę, która siedziała na wskazanym miejscu)

9. Na którym miejscu jest: miś, globus, słoń, książka.
( czynności podobnie jak w poprzednim zadaniu, z tym że dzieci mówiły, na którym miejscu siedzi wskazana zabawka)

10. Ułóż według wzrastającej liczby elementów.
( w kopercie znajdowały się wykonane własnoręcznie z brystolu klocki domina z ilością kropek od 1 do 10)

11. Ułóż według malejącej liczby elementów.
( działania podobnie jak w poprzednim zadaniu)

12. Ułóż cyfry od 1 do 10.
( dzieci otrzymały „lizaki policyjne” z cyframi i układały je na stoliku zgodnie z usłyszanym poleceniem)












MOWA

1. Porozwieszaj pranie tak, aby sylaby napisane na praniu powieszone obok siebie utworzyły wyrazy.
( na zawieszonym sznurku rozwieszone były wycięte z papieru: spodnie, koszulki i spódnice. Na każdym z nich naklejona była sylaba, części garderoby – nie te same, powieszone obok siebie utworzyły wyrazy: łata, samolot, cebula, aparat, burak)

2. Zawieś ręczniki obok siebie tak by utworzyły zdanie.
( w koszu na pranie ułożone były ściereczki, na których przyczepione były wyrazy, zawieszone obok siebie na sznurze utowrzyły zdanie: Agata karmi kury i koguty.)

3. W podanym tekście podkreśl literę „r”.
( na tablicy ułożony był tekst: Franek namalował obraz. Namalował morskie fale i piasek. Namalował ładnie. Pod każdym zdaniem przyczepiona była biała kartka, na której dzieci zaznaczały mazakiem miejsce litery „r”)

4. Odczytaj podany tekst.
( powyższy tekst wybrane dziecko odczytało głośno przed innymi uczestnikami konkursu)

5. Podpisz ilustracje odpowiednimi wyrazami.
( na tablicy korkowej przymocowane były cztery obrazki: lalki, lisa, kury i sarny. Obok w koszyku znajdowały się wyrazy odpowiednie do obrazków, które należało przyczepić w odpowiednim miejscu)



6. W wyrazach wstaw brakującą literę.
( ułożone były wyrazy: wo ek, sa ol t, las a, ze ar. Poniżej przyczepione były litery: k, r, m, i, o, g, k, w, l. Dzieci prawidłowo ułożyły wyrazy: worek, samolot, laska, zegar.)

7. Podziel wyrazy na głoski i sylaby, podkreśl samogłoski na kolor czerwony.
( w tekście z zad. Nr 3 dzieci wybierały sobie dowolne trzy wyrazy dzieliły je na głoski, sylaby a następnie na podpiętym papierze zaznaczały samogłoski)

8. Dobierz tytuł do obrazka.
( na drabinkach zawiesiłyśmy trzy ilustracje i przygotowałyśmy do nich tytuły: Na wsi, Wakacje u babci, Zabawy w parku. Dzieci odczytywały tytuł i wskazywały do której ilustracji należy go przywiesić. Dzieci zaproponowały swoje tytuły: Wielkie grillowanie, Wspólne zabawy oraz Nie ma to jak wieś)

9. W rozsypance są różne litery, ułóż obok siebie tą samą małą i wielką literę.
( w kopercie znalazły się pomieszane litery: a, l, w, d, s, f, - pociechy nie miały namniejszego problemu, w przyszłym roku trzeba będzie wprowadzić utrudnienia)

10. Wybierz jedną z historyjek i ułóż według kolejności wydarzeń, powiedz dlaczego jest niebezpieczna.

( koło tablicy z rzepami ułożyłyśmy dwie historyjki: zabawa z zapałkami i niebezpieczna jazda na rowerze, dzieci wybrały tę pierwszą. Ułożyły wg kolejności, uzasadniając dlaczego tak, i powiedziały co czyni tą zabawę niebezpieczną)



MUZYKA
1. Rozpoznaj i nazwij grający instrument perkusyjny.
(nauczyciel początkowo pokazuje insrtumenty, kiedy dziecko rozpozna je i nazwie, wtedy prowadzący chowa się za tablicą flanelową, dziecko odgaduje nazwę usłyszanego instrumentu)

2. Rozpoznaj piosenkę po usłyszanej melodii („Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Jestem sobie przedszkolaczek”, „Rolnik sam w dolinie”)
( podobnie jak w poprzednim zadaniu, tylko że dziecko od razu rozpoznaje melodie i po ich usłyszeniu odpowiada na pytanie konkursowe)

3. Spróbuj wyklasakać usłyszany rytm.
( nauczyciel demonstruje dowolny rytm dwukrotnie, dziecko po jego usłyszeniu odtwarza go – dzieci nie miały żadnych problemów)

4. Powiedz z czym kojarzą ci się usłyszane dźwięki.CD: (dziecko słyszy dźwięki z płyty straż pożarna, szum morza, kumkanie żab, głos konia, sygnał karetki pogotowia - każdorazowo po usłyszeniu odgaduje jaki to dźwięk)

5. Do podanego rytmu ułóż inny tekst.
( dziecko słyszy rytm do którego prowadząca podaje tekst, zadaniem dziecka jest ułożenie innego tekstu do tego rytmu, musiałyśmy trochę dzieci ośmielić i podsuwać im pomysły, ale potem nie było już żadnych problemów)

6. Posłuchaj piosenek o kotku, powiedz która z nich jest o kotku wesołym, a która o smutnym.
(dziecko wysłuchuje melodii i po ich wysłuchaniu określa, która z melodii opowiadała o kotku smutnym, a która o wesołym)
7. Policz usłyszane dźwięki.
(prowadząca była schowana za tablicą, grała np. 3 razy na trójkącie, 2 razy na bębenku i 2 razy na kołatce – dziecko musiało policzyć ile razem dźwięków usłyszało. Zabawa bardzo podobała się naszym uczestnikom i było widać, że bardzo uważnie słuchały i pilnie liczyły, by się nie pomylić)



EKOLOGIA

1. Powiedz, w jaki sposób dzieci na ilustracji niszczą przyrodę

2. Czy wiesz do jakich pojemników wrzuca się szkło, plastik i makulaturę?

3. Wymień co najmniej dwie rzeczy, które zanieczyszczają wodę.

4. Wymień co najmniej dwie rzeczy, które zanieczyszczają powietrze.

5. Wymień co najmniej dwie rzeczy, które niszczą glebę.

6. W jaki sposób dbamy o środowisko?

7. Popatrz na ilustrację i powiedz, gdzie chciałbyś się bawić i dlaczego.

PRZYRODA

1. Nazwij przedstawione zwierzęta: biedronka, motyl, pszczoła, bocian, ślimak.

2. Powiedz o jakiej porze roku mówi zagadka.

3. Powiedz o jakiej porze roku mówi zagadka.

4. Czym się różnią między sobą pory roku: lato i zima.

5. Podziel zwierzęta na domowe, leśne i egzotyczne.

6. Ułóż obrazki, nazwij zwierzęta i powiedz gdzie ono żyje.

7. Z czego robi się te produkty: - chleb, - cukier, - masło, - papier.

Opracowała: mgr Iwona Kroker

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie