Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawy kształcące do pracy z dziećmi upośledzonymi w stopniu umiarkowanym i zna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 36346 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pracując z dzieckiem upośledzonym w stopniu znacznym opracowałam 12 zabaw dostosowanych do jego rozwoju umyslowego. Są to zabawy indywidualne i zespołowe, a wśód nich zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne i tematyczne. Bogacą one doświadczenia dziedcka, uwalniają od lęków i napięć, uczą współdziałania w zespole, rozwijają wyobraźnie oraz odstarczają mu wielu radosnych przeżyć. Zabawy te można z powodzeniem wykorzystać też do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym z normą intelektualną.

Propozycje zabaw kształcących do pracy z dziećmi z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.

Opracowała: Halina Wyrzykowska

Zabawy indywidualne
  1. Zabawa dydaktyczna "Co się zmieniło" - zabawa ćwiczy pamięć wzrokową i spostrzegawczość.
         Na stoliku przed dzieckiem kładziemy 3 - 4 zabawki i prosimy, aby dziecko je zapamiętało (dziecko przez chwilę może manipulować zabawkami). Następnie polecamy, aby dziecko na chwilę się odwróciło lub zamknęło oczy i odkładamy na półkę jedną zabawkę. Zadaniem ucznia jest odszukanie brakującej zabawki.
    Modyfikacja zabawy: Zamiast zmniejszać ilość zabawek, dokładamy jedną i porosimy o wskazanie zabawki, która przybyła.
  2. Zabawa dydaktyczna "Segregowanie klocków" - zabawa wyrabia umiejętność segregowania według podanej cechy oraz próby tworzenia zbiorów.
         Nauczyciel zasiada naprzeciwko dziecka. Wysypuje klocki w trzech kolorach i dwóch wielkościach (duże i małe). Dziecko ma możliwość manipulowania klockami. Następnie rozkłada dwa pudełka: duże i małe. Zadaniem dziecka jest pogrupowanie klocków według wielkości: małe do małego pudełka, duże do dużego pudełka.
    Modyfikacja zabawy: Dziecko grupuje klocki według koloru do pudełek w takim samym kolorze, co klocki.
  3. Zabawa dydaktyczno - muzyczna - "Instrumenty perkusyjne"- usprawnia słuch, uczy panowania nad przedmiotami, dostarcza nowych wrażeń.
         Dziecko dostaje zestaw instrumentów perkusyjnych: bębenek, tamburyn, grzechotki, trójkąty. Ma możliwość manipulowania instrumentami (uderzania, potrząsania) celem poznania ich dźwięków. Następnie nauczyciel gra na wybranym instrumencie podając jego nazwę i prosi dziecko o zagranie na takim samym. W dalszej części zabawy odwrócone dziecko próbuje odgadnąć po "głosie" i wskazać taki sam jak grający instrument w zestawie.
  4. Zabawa konstrukcyjna - swobodna - "Budowle" - rozwija sprawność ramion, dłoni i palców, uczy działania i rozwija funkcje poznawcze.
    Dziecko dostaje klocki drewniane, z których ma za zadanie ułożyć dowolną budowlę (wieżę, dom, plot).
  5. Zabawa konstrukcyjna - "Mój dom" - zabawa uczy chwytu małych płaskich elementów oraz celowego działania, wyzwala radość.
    Dziecko dostaje klocki - figury geometryczne. Z tych klocków ma ułożyć swój dom.
  6. Zabawa tematyczna - "Naprawiamy zabawki" - zabawa uczy wykorzystania narzędzi, usprawnia manualnie, dostarcza nowych doświadczeń i przeżyć.
    Dziecko dostaje zestaw narzędzi do majsterkowania przy ich pomocy ma za zadanie naprawić zabawki (skręcać, przybijać, ciąć piłą itp.).
Zabawy o charakterze zespołowym.
  1. Zabawa dydaktyczno - muzyczno - ruchowa "Muzykowanie na grzebieniu" - uczy higieny, zapoznaje z innymi funkcjami grzebienia oraz uczy muzykowania na przedmiotach nietypowych.
         Dzieci przynoszą grzebienie. Siedząc w kręgu, wypowiadają się swobodnie na temat użyteczności tego przedmiotu oraz wykonują na sobie czynność czesania. Jeżeli żadne z dzieci nie wpadnie na ten pomysł, nauczyciel pokazuje inną funkcję grzebienia, jaką jest możliwość grania. Dzieci dostają kartki i próbują grać na grzebieniu zbiorowo i indywidualnie. Można podzielić dzieci na dwie grupy, z których jedna będzie grać, a druga tańczyć. (Grzebień można wykorzystać w późniejszych zabawach swobodnych lub w działalności plastycznej tj: prace w plastelinie, malowaniu farbami).
  2. Zabawa dydaktyczna - "Co pływa, a co tonie?" - zabawa pozwala bogacić doświadczenia własne dzieci, poznać właściwości przedmiotów, aktywizuje dzieci i uwalnia od lęków i napięć.
         Dzieci wykonują na zajęciach plastycznych papierowe łódeczki. Nauczyciel przygotowuje duże miski z wodą oraz różne przedmioty do badania czy będą pływać czy tonąć (może to być kamyk, patyczek, klocek, gąbka, łyżeczka metalowa itp.). Dzieci zgromadzone przy miskach z wodą puszczają łódeczki próbując je wprawić w ruch poprzez dmuchanie lub uderzając o powierzchnię wody. Następnie nauczyciel zdaje dzieciom pytanie: Czy wszystkie przedmioty mogą pływać po wodzie? Po wypowiedziach dzieci sprawdzają słuszność swych twierdzeń wrzucając do miski z wodą kolejne przedmioty.
  3. Zabawa konstrukcyjna - "Wspólne budowanie" - uczy współdziałania w zespole, rozwija wyobraźnie.
    Każde dziecko dostaje taką samą ilość klocków o różnych kształtach. Dzieci siadają w kręgu, a na środku koła będzie tworzone wspólne dzieło. Dzieci układają kolejno po jednym klocku. Każde dziecko może dopiero wówczas położyć swój klocek, jeżeli jego poprzednik już to zrobił.
  4. Zabawa konstrukcyjna - "Tor przeszkód" - zabawa rozwija wyobraźnie, uczy współdziałania w zespole, rozwija sprawność fizyczną dzieci.
         Zadaniem dzieci jest na boisku szkolnym zbudować tor przeszkód z wykorzystaniem przyborów sportowych oraz naturalnych materiałów typu: kamyki, patyczki, szyszki, piasek itp. Następnie każde dziecko ma wykonać dowolne ćwiczenia pokonując zbudowany tor przeszkód.
  5. Zabawa tematyczna - kierowana. "U lekarza" - uczy pełnienia określonych ról społeczny, współdziałania w zespole, rozwija inwencję twórczą dzieci.
          Nauczyciel prosi dzieci, aby przygotowały rekwizyty do zabawy "U lekarza". Wspólne ustalenie ról: chore dziecko, rodzice, rodzeństwo, pielęgniarka, lekarz, farmaceuta. Odgrywanie ról zgodnie z inwencją dzieci.
  6. Zabawa dydaktyczno - tematyczna "Robimy zakupy" - zabawa rozwija wyobraźnie dziecka, uczy praktycznego zachowania w sklepie oraz pełnienia ról, daje swobodę działania i dostarcza wielu radosnych przeżyć.
         Dzieci przynoszą opakowania po produktach spożywczych, kosmetykach oraz reklamówki. Urządzają stoiska sklepowe. Następuje podział ról na: dostawców towaru, ekspedientki, kasjerki oraz klientów (mogą to być rodziny - typu mama z dzieckiem). Ekspedientki układają i podają towar oraz przyklejają ceny. Kasjerki przyjmują i wydają pieniądze. Klienci chodzą i oglądają towar, wkładają do koszyka, płacą w kasie za zakupy. Po pewnym czasie następuje zmiana ról.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie