Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Narko sen

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7788 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Trudno nam uciec od problemu agresji , przemocy i uzależnień. Może dlatego, że dotyczą one nas wszystkich. Z problemem takim spotykamy się, jeżeli nawet nie bezpośrednio, to pośrednio - u naszych sąsiadów, znajomych, wychowanków. Problem przemocy, agresji i uzależnień nie jest obcy również dzieciom i młodzieży. Coraz częściej mówi się o aktach przemocy w szkole, o małych agresorach. Nauczyciele i wychowawcy stykają się z tymi sytuacjami na co dzień.

Dlatego warto zająć się tym problemem . Nie można tego problemu przemilczeć. Trzeba o nim rozmawiać, najlepiej z ludźmi, których on dotyczy. Mając na uwadze zalecenia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz Kuratorium Oświaty w Lublinie w sprawie profilaktyki w szkołach zrodził się pomysł stworzenia Programu Profilaktycznego Zespołu Szkół w Zagoździu.
Konstrukcja tematyczna programu obejmuje różne działania profilaktyczne na poziomie klas szkoły podstawowej i gimnazjum – są to lekcje wychowawcze i przedmiotowe ph.,, Zdrowym być – długo żyć”; działania profilaktyczne na poziomie szkoły – uroczystości szkolne, konkursy, apele, debaty ph. ,, Świat bez uzależnień byłby lepszy” oraz działania na poziomie środowiska - projekt przeciwdziałania agresji, przemocy i uzależnieniom ( apel do pracowników sklepów- ulotki, spotkania z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości, policjantami, z psychologiem, z pracownikiem Poradni Leczenia Uzależnień, z dziennikarzami); pedagogizacja rodziców – referaty; debata z udziałem realizatorów programu; promowanie działań profilaktycznych w środowisku lokalnym – wystawienie części artystycznej w świetlicy wiejskiej.
Jednym z takich działań było zorganizowanie uroczystości z okazji Święta Szkoły 21 marca 2005r. Był to dzień profilaktyczny ph. ,,NAŁOGOM – NIE!”- konkursy, turnieje, krzyżówki o tematyce profilaktycznej oraz część artystyczna – przedstawienie ,,Narko-sen”.

Scenariusz przedstawienia opracowany na podstawie opowiadania Katarzyny Głuszkiewicz z gimnazjum nr.2 w Dęblinie zamieszczonego w magazynie ,,Karan” nr.2 (32) 2000r. – kwartalnik poświęcony promocji zdrowia.


,NARKO – SEN”
scenariusz przedstawienia profilaktycznego

Występują: dziewczyna, znajomy – I, II, II, IV, drogowskaz, kapłan, kierowca, kotek, kelner. człowiek

Dziewczyna:
(zamyka oczy, próbuje zasnąć, w głowie tłoczą jej się różne myśli, przed oczyma migają jej twarze niedawno poznanych znajomych. Znajomi są niezwykle mili i sympatyczni. mówią do śpiącej dziewczyny.)
Znajomy I: - organizujemy przyjęcie...
Znajomy II: - ...na które oczywiście cię zapraszamy,
Znajomy III: obiecaj, że przyjdziesz,
Znajomy IV: na pewno będzie bombowo.
Dziewczyna: ( mówi przez sen) - ja i oni! Czy to się dzieje naprawdę?! Obiecali mi wspaniałą zabawę. Zabawę przy alkoholu i narkotykach. Moją pierwszą taką zabawę!
Tak...pójdę z nimi! Chcę być jedną z nich. Chcę? Jestem tego pewna?

( Dziewczyna w odpowiedzi słyszy tikanie zegara: tik-tak, tik-tak...W pewnym momencie podnosi się powoli. Zachowuje się jednak tak, jakby spała)
- nie to jednak chyba nie zegar..., przecież to kroki.
( idzie za odgłosem kroków. Widzi wysoki, drewniany drogowskaz – prawa strona Zwykłolandia, lewa Narkomania)
Dziewczyna: A to co?
Drogowskaz: Staram się pomóc zagubionym w tych okolicach wędrowcom.
Dziewczyna: (głośno myśląc) - który kierunek wybrać...? Powinnam wybrać się do Zwykłolandii. Pewnie! Przecież ja tam mieszkam...
(odwraca się w drugą stronę)
- te mroczne mury kryją jakąś tajemnicę. Ciekawe jaką?
( po chwili wahania poddaje się ciekawości, wkracza w granicę Narkomanii, wyciąga z kieszeni mapę tej krainy, czyta nazwy miast)
- Choroba, Cierpienie, AIDS. Stolicą jest Śmierć! Zbliżam się właśnie do Uzależnienia. Miejscowość ta leży u podnóża Gór Kokainowych.
(idzie dalej)
- gdzie ja jestem...? Znajduję się na ulicy Dilerów LSD?
( Z przerażeniem przygląda się otaczającym ją ludziom- brudnym, odzianym w łachmany, błądzącym po ulicach Uzależnienia)
- jak oni się trzęsą... jakie mają blade twarze... najgorsze są jednak ich oczy... widzę w nich cierpienie, lęk i jakby głód.
(Rozpoczyna się bójka. Przestraszona dziewczyna ucieka. Zatrzymuje się na ulicy Amfetaminowej, przy ogromnej świątyni).
- Schronię się tu. Tutaj będzie bezpieczniej.
(Pojawia się człowiek)
- Tu spotykają się wyznawcy religii, zwanej narkotyzmem.
(zaciekawiona wchodzi do środka. Zauważa ogromną strzykawkę, w niej utkwione są oczy wszystkich. Słyszy słowa kapłana).
- „Jam jest Pan, Narkotyk twój, którym cię wywiódł z ziemi szczęśliwej, z domu rodzinnego”.
(kapłan podchodzi do zgromadzonych, dziewczyna obserwuje z boku)
Kapłan: Powtórzmy teraz „Dekalog narkomanów”.
( zgromadzeni powtarzają głośno za narkotykowym sługą)
1. Nie będziesz miał używek innych przede mną.
2. Nie będziesz wzywał dilera swego nadaremno.
3. Pamiętaj, abyś Narkotyk swój święcił.
4. Czcij Narkotyk swój i dilera swego.
5. Dla Narkotyku zabijaj.
6. Dla Narkotyku cudzołóż.
7. Dla Narkotyku kradnij.
8. Nie mów fałszywego świadectwa przeciw dilerowi swemu.
9. Pożądaj Narkotyku dilera swego.
10. I każdej rzeczy która jego jest.
(Dziewczyna odchodzi ponura i przygnębiona. Przed świątynią spotyka kota, który bawi się pustą strzykawką. Na widok dziewczyny, odrywa się od swojej zabawki i z zainteresowaniem podnosi łepek.)
Dziewczyna: (do kotka) - czuję, że z towarzyszem raźniej będzie mi wędrować dalej po ulicach Uzależnienia. Wiesz co, dam ci imię „Narkotek”. To jedyne, co przychodzi mi do głowy w tym narkotycznym państwie.
(wędrując mijają zakłady pogrzebowe „Złoty Strzał”, „Boża Śmierć”, ,,Ostatnia Przystań”- kolorowe szyldy; dochodzą do dworca narkotykowego wsiadają do narkobusu).
Narkokierowca: Przepraszam, dokąd panienka chciałaby pojechać?
Dziewczyna: Wszystko jedno gdzie, byle by najdalej od tego miejsca. A dokąd pan jedzie?
Narkokierowca: Jadę do nowo otwartej Diskonarkoteki.
Dziewczyna: A czy to daleko stąd?
Narkokierowca: Na ulicy Halucynogennej.
( Dziewczyna z kotkiem wchodzi do pomieszczenia gdzie odbywa się dyskoteka. Ma wrażenie, że jest otoczona wrogością i nienawiścią. Tłum wydaje jej się niezwykle samotny; Na scenie pojawia się gwiazda wieczoru – Maryla Rodowicz. Dedykuje piosenkę dla wszystkich palaczy marihuany- „Maryśka mówią mi...” Gdy muzyka jest coraz głośniejsza kotek przytula się przestraszony. Szybko wychodzą.)
Dziewczyna: (do kotka z ulgą) - Dobrze, że opuściliśmy to miejsce. Jestem już zmęczona tą wędrówką, poszukajmy spokojnego miejsca, w którym będę mogła usiąść, odpocząć, zebrać rozbiegane myśli.
(zatrzymują się przy małej restauracji „U Maryśki”).
Dziewczyna: - Tu jest dobre miejsce na odpoczynek. Można też napełnić pusty żołądek.
( wchodzą do środka)
- Dzień dobry, chcielibyśmy zamówić coś do jedzenia.
Kelner:- Polecam specjalność dnia – gulasz z grzybków halucynogennych i kompot domowej roboty.
Dziewczyna: - (do kota) - To danie nie budzi mojego zaufania. (do kelnera) Dziękujemy, może uda nam się znaleźć coś innego.
(Idą dalej. Widzą napis „Hasz Donaldsa”; siadają przy stoliku).
Kelner: (podchodzi z tacą) - Proszę, oto spidburger z kokaidą.
Dziewczyna: (nie je, bierze ze stołu gazetę „LSD i TY”. Zwraca się do kota)
- Posłuchaj, przedstawiony jest tu wywiad z ministrem gospodarki i przemysłu, panią Marihuaną. Wypowiada się ona na temat niezwykle prężnego rozwoju kraju. Powstają nowe pola marihuany i haszyszu. Popyt na produkowaną w Narkomanii morfinę oraz heroinę z roku na rok rośnie. Amfetamina podbija szkoły. W sidła narkotyków wpada coraz więcej osób. Stają się ich niewolnikami. Narkotykowa potęga odbiera im wszystko. (po chwili)
- Zaczynam rozumieć, czym naprawdę jest ta straszliwa kraina. Czy chcę spędzić tu resztę życia? Oddać się Narkomanii? Nie!
( głaszcząc kota mówi)
- Teraz wiem, że nie należało ulegać ciekawości. Jak wiele bym dała, by móc cofnąć czas i stanąć znów przed drogowskazem. A może jeszcze nie wszystko jest stracone?
(bierze kota pod pachę)
- Uciekajmy stąd jak najszybciej!
(wybiegają z Hasz Donaldsa; dziewczyna zaczepia przechodniów)
- Przepraszam, jak wrócić do Zwykłolandii?
(wszyscy patrzą na nią ze zdziwieniem).
Odpowiadają:
- Nie ma drogi powrotnej.
- Nawet, jeżeli jest, to tylko i tak nielicznym udaje się ją odnaleźć.
- Zostaniesz tu.
- Sama przecież wybrałaś Narkomanię.
Dziewczyna: (odważnie) - Nie, nie poddam się tak łatwo. Znajdę wyjście z tego okropnego miejsca.
(idą dalej)
- Bezskutecznie błądzę ulicami Uzależnienia. (siada) Już prawie tracę nadzieję na powrót.
(kot patrzy na nią przez chwilę, po czym rusza z miejsca. Dziewczyna zmęczona, wolno udaje się za kotem. Stają przed drogowskazem)
Dziewczyna: (do kota) to właśnie ty Narkotku, mój mały przyjacielu pomogłeś mi odnaleźć wyjście z Narkomanii.
(dziewczyna bez zastanowienia wybiera drogę do Zwykłolandii. Narkotek idzie tuż obok niej wesoło miaucząc).
Dziewczyna: (podnosi się z łóżka) - Czy to kocia muzyka dźwięczy mi w uszach. To Narkotek? Nie ... to przecież odgłos budzika... A więc to był jedynie sen...?
( do widzów)
- A Ty, którą drogę wybierasz?



Scenariusz przedstawienia opracowany na podstawie opowiadania Katarzyny Głuszkiewicz z gimnazjum nr.2 w Dęblinie zamieszczonego w magazynie ,,Karan” nr.2 (32) 2000r. – kwartalnik poświęcony promocji zdrowia.

Opracowała:
Halina Krasuska
Nauczyciel nauczania zintegrowanego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie