Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konspekt lekcji z języka polskiego w kl. III gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7631 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Proponowany scenariusz dotyczy zagadnień języka reklamy, jej świata i mechanizmów działania - uzmysławia, do jakich potrzeb ludzkich odwołuje się reklama.

Temat: Reklama – informacja, manipulacja czy kłamstwo?


Cele:

- wymienianie mediów, w których są zamieszczane reklamy
- uświadomienie roli i miejsca reklamy społecznej w świecie informacji
- znajomość pojęć: reklama,hasło reklamowe, slogan reklamowy
- badanie języka reklamy
- dostrzeganie zalet i wad reklamy jako komunikatu perswazyjnego
- odnalezienie przekazu zawartego w reklamie
- samodzielne zbieranie informacji i prezentowanie tematu
- budowanie świadomości odbioru komunikatu reklamowego
- wypowiadanie swojego sądu o reklamie we współczesnym świecie


Metody: dyskusja, ankieta, burza mózgów


Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa


Środki dydaktyczne: podręcznik do kształcenia językowego, plansza z pojęciami, arkusz papieru z wypisanymi opiniami o reklamie, przykładowe reklamy wycięte z kolorowych czasopism, arkusze szarego papieru i flamastry


Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie – burza mózgów: zapis na tablicy wszystkich skojarzeń związanych z pojęciem ,, reklama’’.

2. Następnie nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wyjaśnienie pojęcia ,,reklama’’ – potem wywiesza na tablicy planszę z pojęciem znalezionym w słowniku – następuje porównanie.

3. W kolejnej części lekcji uczniowie podają przykłady znanych im reklam i określają, gdzie są one zamieszczane ( telewizja, radio, prasa, billboardy, w kinie przed właściwym filmem )

4. Następuje prezentacja i omówienie ankiety – arkusz papieru z wypisanymi opiniami o reklamie:

1. Podstawowa reguła biznesu reklamy głosi, że nieważne, co się sprzedaje – ważne, jak to się robi.
2. Reklama nadaje wartość wszystkiemu, co składa się na nasz świat zewnętrzny, na naszą osobowość, wyznacza cele życiowe.
3. Reklama to płatna forma propagowania towarów.
4. Reklama pomaga zorientować się, jakie produkty znajdują się na rynku.
5. Reklama nie służy interesom nabywców, lecz kreuje ich potrzeby.
6. Dzięki reklamie wiemy, co powinniśmy kupować.

każdy uczeń stawia flamastrem kropkę przy tej opinii, którą uważa za najtrafniejszą. Opinie opatrzone największą liczbą kropek wskażą, jak większość uczniów postrzega reklamę: jako informację, manipulację czy kłamstwo.

5.W kolejnej części lekcji klasa zostaje podzielona na 6 grup, z których każda ma za zadanie dokonać opisu wylosowanej przez siebie reklamy, zwracając uwagę na wszystkie jej elementy:

a) kto jest nadawcą reklamy – jakie instytucje lub znane osoby firmują tę reklamę?
b) kto jest adresatem / do kogo jest skierowana?
c) treść reklamy ( postacie – wiek, płeć, przestrzeń, uczucia i postawy, kompozycja – spokojna czy dynamiczna )
d) graficzna strona reklamy – kolory, światło, barwy ( ciepłe czy zimne), treść napisu i jego umiejscowienie, kolor i wielkość czcionki
e) aluzje i skojarzenia ( z motywami literackimi, kulturowymi )
f) jaką funkcję ma pełnić ta reklama / jakie wartości są przywoływane?

( na arkuszach papieru grupy przygotowują plakaty )

6. Prezentacja pracy w grupach – grupy przedstawiają:

- informację wstępną ( czego dotyczy, co jest jej tematem, jakie są cechy rzucające się w oczy, na jakim pomyśle się opiera )
- dokładny opis według podanych wskazówek
- własną interpretację

7. Podsumowanie – wniosek końcowy:

Reklama jest skierowana do odbiorcy masowego, jej zadaniem jest zwrócenie uwagi na szczególnie istotny problem społeczny lub zagrożenie, a także promowanie dobrych wzorców.
Przekazuje treści ważne społecznie i ma charakter edukacyjny. Odwołuje się do emocji, by nie pozostawić odbiorcy obojętnym.

8. Praca domowa

a) Znajdź trzy przykłady innych reklam i napisz w kilku zdaniach, jakie cele wyznaczyli sobie ich twórcy.

b) Dla chętnych – wymyśl hasło reklamowe:

- reklama wskazanej lektury szkolnej, którą warto przeczytać
- zbiórka pieniędzy potrzebnych na zakup strojów dla zespołu tanecznego
- reklama otwarcia nowej sali gimnastycznej przy gimnazjum


Opracowała:
Jadwiga Wojtkiewicz
Gimnazjum w Janówce

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie