Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozkład materiału - oddział przedszkolny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11803 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W rozkładzie materiału uwzględniono działania związane z treściami następujących książek przeznaczonych dla sześciolatków: J. Białobrzeska „Bawimy się głoskami i literami”, J. Białobrzeska „Karty pracy”, A. Łada – Grodzicka „Przygotowanie do pisania”.


WRZESIEŃ

I. Poznajemy swoich kolegów
    Dzień 1.
  • Gry i zabawy integrujące grupę mające na celu poznanie się dzieci: "Powitanie", "Hej, kolego, jak masz na imię?", "Wędrująca piłeczka".
  • Zwiedzanie sali, poznanie nazw i przeznaczeń regałów, tablic, kącików zainteresowań.
  • Słuchanie recytowanego wiersza I. Lavis "W przedszkolu". Omówienie treści utworu, ustalenie praw i obowiązków przedszkolaka oraz zasad zachowania się w czasie zajęć.
  • Oglądanie książki J. Białobrzeskiej "Bawimy się głoskami i literami" – wypowiedzi dzieci na temat książki.

    Dzień 2.
  • Wypowiedzi dzieci na temat ulubionych form spędzania wolnego czasu – analiza ilustracji "Bawimy się głoskami i literami", str. 6, 7.
  • Rysowanie kredkami ilustracji "Moje ulubione zajęcia".
  • Wznoszenie różnej wielkości budowli z klocków – próby określania wielkości i nazywania kolorów.
  • Założenie skrzyni skarbów.

    Dzień 3.
  • Zabawa dydaktyczna "Ile to słów?". Wprowadzenie pojęcia: zdanie. Podział zdania na wyrazy.
  • Poznanie zapisu własnego imienia w trakcie zabawy "Moje imię".
  • Wypowiedzi dzieci na temat napisów jakie znają.
  • "Zaproszenie do krainy liter" – oglądanie liter z alfabetu demonstracyjnego, próby układania imion, porównywanie liter.
  • "Portret ulubionej litery"- rysowanie i ozdabianie liter.
  • "Zaczarowane kreski" – dorysowywanie dodatkowych elementów ozdobnych do szlaczków (karta pracy str. 3).

    Dzień 4.
  • Słuchanie wiersza J. Tuwima "Abecadło". Wypowiedzi na temat wiersza.
  • "Ćwiczymy pamięć"- konkurs kto najlepiej zapamięta tekst.
  • Opowiadanie przez nauczyciela bajki o literkach. Próby układania przez dzieci własnej historyjki o literkach.
  • "Przygody literki..."- rysowanie historyjek obrazkowych z wybraną literką.

    Dzień 5.
  • Opisywanie pajacyka, nadawanie mu imienia. Próby ułożenia imienia pajacyka z liter ruchomego alfabetu.
  • Kolorowanie postaci pajacyka (karta pracy str. 1).
  • "Kopiowane szlaczki"- rysowanie szlaczków po śladzie na kalce technicznej (karta pracy str. 4).
  • Zabawa dydaktyczna "Skojarzenia"- kończenie zdania rozpoczętego przez nauczyciela.
  • Założenie księgi pamiątkowej.
II. Jesień
    Dzień 1.
  • Spacer do lasu – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, wiązanie tych zjawisk z nadchodzącą jesienią. Zbieranie eksponatów do kącika przyrody.
  • Rozmowa na temat: Po czym poznajemy, że przyszła jesień?
  • Słuchanie wierszy "Jesień chodzi po lesie", "Jesienią". Omówienie ich treści. Nauka wybranego wiersza na pamięć.
  • Portret Pani Jesieni – ruchome obrazy z materiałów przyrodniczych.

    Dzień 2.
  • Ćwiczenia kształtujące narządy artykulacyjne – zabawa "Głosy lasu".
  • Przeliczanie eksponatów przyrodniczych.
  • Wykonanie doświadczenia: Dlaczego drzewa zrzucają liście na zimę?
  • Wykonanie drzewa z liści – praca w grupach.
  • Nauka wiersza "Jesień" na pamięć.

    Dzień 3.
  • Zabawa dydaktyczna "Co porwał wiatr?"- ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej.
  • Wykonanie doświadczenia: Dlaczego nie wszystkie drzewa tracą liście na zimę?
  • "Jesienny pejzaż"- słuchanie utworu muzycznego "Cztery pory roku – jesień" malowanie farbami za pomocą palców i gąbek.
  • Zabawa dydaktyczna "Co to za figura?"- kojarzenie kształtu figury geometrycznej z jej nazwą.

    Dzień 4.
  • Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny.
  • Wysłuchanie wiersza J. Zaborowskiego "Piosenka o wiewiórce".
  • Zabawy z orzechami; rzuty do celu, przeliczanie orzechów, porównywanie liczebności zbiorów.
  • Orzechowa myszka i orzechowy żółw- łączenie różnych materiałów.

    Dzień 5.
  • Zabawa dydaktyczna "Dokończ wyraz".
  • Słuchanie wiersza "Grzyby" i zagadki o kurce.
  • Grzyby jadalne i niejadalne – oglądanie przyniesionych grzybów.
  • Zajęcia empiryczne: Gdzie ukryły się nasiona grzybów.
  • "Zbieramy grzyby"- zabawa dydaktyczna.
  • Wykonanie grzybów z masy solnej.
  • Założenie hodowli pleśniaka.

    Dzień 6.
  • Skąd wieje wiatr? – obserwacja lotu piórka lub kłębuszka waty.
  • Różne tory lotu – puszczanie liści, skrzydlaka klonu, kasztana.
  • Zabawa z materiałem: "Co może zrobić wiatr z prześcieradłem mamy?"
  • Kończenie rysunku "Wiatrak" ("ABC sześciolatka - przygotowanie do pisania", str.12).
  • "Czy widzimy wiatr ?"- rozdmuchiwanie farb na papierze za pomocą słomki.
  • Stemplowanie i malowanie piórkami.

    Dzień 7.
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego określania położenia przedmiotów na podstawie zabawy "Chowanka-zgadywanka".
  • Rozmowy na temat pracy rolników.
  • Słuchanie opowiadań Cz. Janczarskiego "Żyto i chleb", "Złote ziarno".
  • Zabawa dydaktyczna "Co z czego powstało"- dostrzeganie różnic w wyglądzie poszczególnych zbóż.
  • Układanie historyjki obrazkowej "Od ziarenka do bochenka".
  • Kończenie rysunku "Pieczywo"("ABC sześciolatka - przygotowanie do pisania", str.38).
III. Owoce i warzywa
    Dzień 1.
  • Rozmowa na temat zbiorów owoców z sadu i ogrodu.
  • Oglądanie, dotykanie, wąchanie, smakowanie zgromadzonych owoców.
  • Rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych w pudełku warzyw i owoców.
  • Nazywanie owoców z ilustracji "Bawimy się...", str. 32-33.
  • Wysłuchiwanie głosek na początku i na końcu wyrazów.
  • Podział na sylaby nazw owoców.
  • Układanie zagadek o owocach.
  • Przeliczanie i porównywanie liczby jabłek i gruszek z ilustracji.
  • Wykorzystanie ilustracji (karta pracy str. 8) do wykonania planszy pt. "W sadzie".
  • "Owocowe szeregi"- analiza i synteza wzrokowa.

    Dzień 2.
  • Analiza i synteza sylabowa (karta pracy str. 13-14).
  • Omówienie budowy owoców, porównywanie nasion - pestkowce i wielopestkowce.
  • Zbieranie pestek jabłka dla ptaków.
  • Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej pt. "Skąd się wzięło jabłko".
  • Słuchanie piosenki "Jabłko". Ćwiczenia emisyjne na samogłoskach a, o, u na podstawie piosenki.
  • Kończenie rysunku "Owoce"("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania").

    Dzień 3.
  • Analiza i synteza sylabowa (karta pracy str. 15-16).
  • Wartości odżywcze owoców – rozmowa.
  • Przygotowanie potraw z wykorzystaniem owoców np. owocowe koreczki, pieczone jabłka lub gruszki w czekoladzie.
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego. Wyodrębnianie głosek w nagłosie wyrazów – zabawa dydaktyczna "Który to obrazek?".

    Dzień 4.
  • Utrwalenie wyglądu i nazw niektórych warzyw na podstawie wierszy "Na straganie", "Pomidor". Wiązanie treści wiersza z ekspresją słowno-ruchową.
  • Rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych w pudełku warzyw.
  • Jadalne części roślin (warzyw)- doświadczenie.
  • Wykonanie planszy pt. "W ogródku warzywnym".

    Dzień 5.
  • Utrwalenie nazw warzyw w oparciu o zabawę dydaktyczną "Szukaj warzywa".
  • Incsenizacja utworu J. Brzechwy "Na straganie".
  • "Na straganie "- zabawa ruchowa.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych poprzez naukę piosenki "Urodziny marchewki". Tworzenie do piosenki akompaniamentu na instrumencie perkusyjnym.
  • Wykonanie stempli z warzyw.

    Dzień 6.
  • Zajęcia empiryczne: Co kryje w sobie ziemniak?
  • Wykonanie jeża z kartofla i wykałaczek.
  • "Mój przepis na niezwykłą zupę"- propozycje dzieci.
  • Zabawa w sklep.
  • Zabawa dydaktyczna "Czy znasz ten zapach?"- doskonalenie zmysłu węchu.
  • Utrwalenie poprzez różnorodne ćwiczenia znajomości kształtów i nazw figur geometrycznych.

    Dzień 7.
  • Marchewka i jabłko - różnice między warzywem a owocem (zajęcia empiryczne).
  • Zabawa "Prawda – nieprawda".
  • Wypowiedzi dzieci na temat: Które warzywo lub owoc lubię najbardziej?
  • "Co się zmieniło?"- ćwiczenie na spostrzegawczość wzrokową.
  • Rozwiązywanie i układanie zagadek o warzywach i owocach.
  • Kończenie rysunku "Cebule"("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", str. 10).
PAŹDZIERNIK

I. A ja rosnę i rosnę
  1. Nasz album
    • Wypowiedzi dzieci na temat :"Jacy byliśmy?" na podstawie zgromadzonych zdjęć i informacji zdobytych od rodziców. Wprowadzenie pojęcia "album".
    • Gromadzenie słownictwa związanego z tematem "Dziecko", uwzględnianie określeń poszczególnych etapów rozwoju (noworodek, niemowlę itd.) i innych używanych przez rodziców i najbliższych (bobasek, maleństwo itp.).
    • Wykonanie grzechotki dla niemowlaka.
    • Ćwiczenia w analizie sylabowej wyrazów (karty 68-70).
    • Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami"- analiza zdjęć ze str.9.
  2. Robimy zdjęcia
  3. Poznanie przeznaczenia, budowy i zasad działania aparatu fotograficznego.
  4. Zapoznanie dzieci z literą "a". Omówienie ilustracji z książki "Od A do Z - Bawimy się głoskami i literami", s. 3. Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 1, 2).
  5. Wykonanie okładki do albumu – wydzieranka z kolorowego papieru.
  6. Założenie albumu i wykonanie do niego zdjęć.
    • Świat dziecka
      • Rozwiązywanie sytuacji problemowych poprzez dramę.
      • Utrwalenie poznanej litery "a". Praca z książką "Od A do Z - Ćwiczenia", s.1.
      • Wykonanie litery "a" z drucików.
      • Zabawa dydaktyczna "Świat dziecka".
      • Rysowanie wzorów literopodobnych na foliopisach.
      • Ćwiczenia fonacyjne i oddechowe.
      • Zabawy tematyczne w dom.
      • Zabawa ruchowa "Literki".
    • Wszystko rośnie
      • Przybliżenie pojęcia "ssak".
      • Rozmowa na temat rozwoju ssaków na podstawie ilustracji (karta pracy str. 21-24).
      • Założenie hodowli fasoli.
      • Zabawy ruchowe "Rób to, co ja", "Taki mały, taki duży".
      • Wypowiedzi dzieci na temat "Moja ulubiona maskotka i jej niezwykłe właściwości".
      • Kończenie rysunku "Żyrafa" ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", s. 2).
      • Układanie modeli wyrazów z głoską "a".
      • Zabawa matematyczna "Kto wysoki, a kto niski?". Określanie różnic wzrostu i jej braku, porównywanie według wzrastającej i malejącej wysokości.
      • Wypowiedzi na temat: "Kim lepiej być małym, czy dużym? I dlaczego?".
    • Quiz
      • Zapoznanie dzieci z regułami quizu. Samodzielne formułowanie odpowiedzi na pytania.
      • Zabawa ruchowa "Kroki".
      • Wykonanie pracy plastycznej "To my".
      • Zabawa matematyczna "Odszukaj zdjęcie". Liczenie w zakresie 6, tworzenie zbiorów liczbowych od 1 do 6, rozpoznawanie znaków graficznych liczb.
      • Próby układania rymowanek.
      • Wykonanie puzzli z litera "a" (karta pracy s. 18).
    • Ciekawe historie
      • Układanie historyjek do ilustracji (karta pracy str. 21-24).
      • Opowiadanie śmiesznych historii z dzieciństwa.
      • Zabawa matematyczna "Do jakiej szuflady". Klasyfikowanie wyrazów w zależności od miejsca występowania w nich litery "a", utrwalenie litery "a".
      • Układanie i rysowanie szlaczków z elementów różniących się jedną cechą.
      • "Pokoik dziecka " – kolaż na popierze z wykorzystaniem elementów wyciętych z kolorowych gazet.
    II. Słyszę, widzę, czuję
    1. "Co widzę przez różowe okulary?" Zmysł wzroku
      • Zwrócenie uwagi na rolę zmysłów w poznawaniu świata – zabawa dydaktyczna "Słyszę, widzę, czuję".
      • Omówienie ilustracji z książki "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami".
      • Zapoznanie dzieci z literą "o".
      • Zabawa ruchowa "Figurki, figurki zmieńcie się".
      • Wypowiedzi dzieci na temat "Co widzę przez różowe okulary?".
      • Wykonanie różowych okularów.
      • Układanie szlaczków z liter, figur geometrycznych i innych materiałów.
      • Liczenie w zakresie 6. Porządkowanie zbiorów według wzrastającej liczebności. Zabawa dydaktyczna "Ja to widzę".
    2. Zmysł słuchu
      • Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała.
      • Analiza i synteza słuchowa wyrazów z głoską "o".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 3, 4.
      • Zabawa w "Głuchy telefon".
      • Liczenie w zakresie 7 – zabawa matematyczna "Słuchaj uważnie".
      • Zabawy dydaktyczne "Co słychać za zamkniętymi drzwiami?", "Gdzie ukryła się muzyka?", "Wędrówka za dźwiękiem", "Uważni słuchacze".
      • Zabawa "Moje uszy – słuchajcie!"- analiza i synteza słuchowa wyrazów.
      • Wykonanie mobili.
    3. Zmysł dotyku
      • Rozpoznawanie różnych materiałów za pomocą dotyku – zabawa "Zmysł dotyku".
      • Zabawa "Masuje, masuję, rysuję" – kreślenie w pionie kształtu poznanych liter.
      • Utrwalenie kształtu poznanych liter.
      • "Plastelinowe litery" – formowanie w poziomie kształtu poznanych liter.
      • Zabawy dydaktyczne "Kto to?", "Co to?".
      • Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, porównywanie liczebności zbiorów – zabawa matematyczna "Jaki to kształt?".
      • Portret litery "o"- rysowanie kredkami świecowymi.
    4. Zmysł powonienia i smaku
      • Rozmowa na temat wiersza Danuty Wawiłow "Zapach czekolady".
      • Rysunki na temat "Co ładnie pachnie?".
      • Zabawa "Co to za smak?", "Słodkie skarby".
      • Ćwiczenia warg i języka. Zabawy z lustrem.
      • Pieczenie piernikowych literek i paluszków.
      • Zabawa "Zjem cię".
      • Tworzenie zbiorów liczbowych w zakresie 6, dodawanie i odczytywanie sumy dwóch składników – zabawa matematyczna "Dobierz kartoniki".
      • Wykonanie pachnącej laleczki.
    5. Sposoby przekazywania informacji
      • Zapoznanie dzieci z pismem Braille’a, alfabetem Morse’a i innymi znakami wykorzystywanymi do przekazywania informacji.
      • Oglądanie znaków drogowych i porządkowanie wg kształtu i koloru.
      • Zabawa ruchowa "Sygnalizacja świetlna".
      • Wykonanie znaków informacyjnych do sali.
      • Wykonanie totemu.
      • Układanie modeli wyrazów (karta pracy str. 28).
    6. Robimy zakupy
      • Wypowiedzi dzieci na temat: "Jakimi zmysłami posługujemy się podczas robienia zakupów?" z wykorzystaniem planszy z serii "Sytuacje".
      • Zabawa ruchowa "Pracownik sklepu".
      • Omówienie działów sklepu wielobranżowego. Narysowanie półek i artykułów z danego działu.
      • Uroczyste rozdanie odznak "Słyszę, widzę, czuję".
      • Zabawa tematyczna w sklep.
      • Ozdabianie litery "o" (karta pracy s. 26).
      • Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 11 - "Co jeszcze mogę zobaczyć, usłyszeć, posmakować i dotknąć".
      • Zabawa dydaktyczna "Zakupy na raty".
    III. W wiejskiej zagrodzie
    1. Wiejska zagroda
      • Oglądanie i omawianie planszy z serii "Sytuacje"(str. 17). Układanie zdań dotyczących ilustracji, określanie czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe.
      • Zabawa ruchowa "Płot do zagrody’.
      • Ćwiczenia artykulacji dźwięków "Za płotkiem", "Hau, hau – miau, miau".
      • Analiza i synteza sylabowa wyrazów związanych z wiejską zagrodą.
      • Wykonanie makiety "Wiejska zagroda".
      • Rysowanie wzorów literopodobnych ("Od A do Z – Ćwiczenia", str. 8).
      • Słuchanie wiersza pt. "Na wiejskim podwórku". Liczenie, porównywanie liczebności dwóch zbiorów, zapisywanie za pomocą znaków matematycznych. Odczytywanie zapisów.
    2. Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie
      • Ssaki i ptaki – klasyfikacja zwierząt ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 17).
      • Konkurs na najciekawszy tytuł ilustracji.
      • Lepienie z plasteliny zwierząt do makiety.
      • Wywiad ze zwierzętami z wiejskiej zagrody.
      • Zabawa ruchowa "Zwierzęta i gospodarz".
      • Zapoznanie dzieci z literą "i".
      • Ćwiczenie oddechowe "Czy piórko uniesie się wyżej?".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 8 okienko 1 (kolorowanie indyka).
      • Zabawa matematyczna "Indycze jajo"- liczenie w zakresie 7, porządkowanie konkretów wg wielkości, porównywanie liczebności, sporządzanie zapisu i odczytywanie go.
    3. Wspólny dom dla zwierząt
      • Próba oceny zachowania bohaterów wiersza Jana Brzechwy "Kwoka".
      • Gry dramowe "Kulturalni goście i gospodarze".
      • Zabawa ruchowa "Gąski, gąski do domu".
      • Zabawa matematyczna "Kurczęta do kurnika" (liczenie w zakresie 7, utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych, określanie wspólnej części zbioru.
      • Wykonanie puzzli dla przyjaciela.
      • Zabawa dydaktyczna "Kto to, co to?"- wzbogacanie słownictwa i poprawność gramatyczną.
      • Praca z książką "Od A do Z- Ćwiczenia", str. 7, okienko 1 i 2.
    4. Dzień w zagrodzie
      • Samodzielne układanie i rozwiązywanie zagadek – konkurs.
      • Zabawa dźwiękonaśladowcza "Dzień w zagrodzie".
      • Zabawa ruchowa "Wyścig z jajkiem".
      • Wykonanie "świnki - skarbonki" z masy papierowej.
      • Tworzenie zbiorów zwierząt (karta pracy str. 45).
      • Teatrzyk pt. "W wiejskiej zagrodzie". Wykorzystanie sylwet zwierząt z kart pracy str. 43-44.
    5. Chata wiejska – dawniej i dziś
      • Formułowanie zdań na temat pracy gospodyni dawniej i dzisiaj.
      • Zabawa ruchowa "Łapanie zwierząt do zagrody".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 7.
      • Wykonanie podłaźniczki.
      • Ozdabianie wazonu z kwiatami ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", str. 49.
      • Zabawa matematyczna "Nieproszeni goście" (dodawane i odejmowanie w zakresie liczby 8, tworzenie zapisów działań arytmetycznych i odczytywanie ich).
    6. Konkurs "Wzorowi gospodarze"
      • Gry i zabawy integrujące grupę.
      • Przeprowadzenie konkursu "Wzorowi gospodarze".
      • Uroczyste wręczenie odznak "Wzorowi gospodarze".
      • Wycinanie serwetek z kolorowej bibuły.
      • Kończenie rysunku "Serwis" ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania’, str. 39).
      • Utrwalenie kształtu poznanych liter.
    IV. Mieszkańcy różnych stron świata
    1. Wyruszamy w podróż dookoła świata
      • Słuchanie fragmentu książki "Anaruk dziecko Grenlandii". Pokaz położenia Grenlandii na mapie i globusie.
      • Słuchanie opowiadań nauczyciela o zwyczajach Eskimosów.
      • Opisywanie stroju Eskimosa na podstawie ilustracji z książki "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 5.
      • Zapoznanie dzieci z literą "e".
      • Zabawa "Łowienie liter".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 5 okienko1).
      • Zabawa matematyczna "W eskimoskiej wiosce"- utrwalenie pojęcia liczby 8.
    2. Zabawy dramowe "Jestem Eskimosem"
      • Poznanie życia i zwyczajów Eskimosów.
      • Wykonanie pracy plastycznej "Portret Eskimosa".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 6 okienko 1.
      • Kończenie rysunku "Domy Eskimosów" ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", str. 11).
      • Zabawa matematyczna "Polarny połów"- liczenie w zakresie liczby 8, porównywanie liczebności zbiorów, układanie zapisów za pomocą cyfr i znaków.
      • Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 13. Omówienie krajobrazu i przystosowania ludzi i zwierząt do życia w "Krainie Lodu".
    3. W afrykańskim słońcu
      • Poznanie życia i zwyczajów ludzi Afryki.
      • Słuchanie opowiadań nauczyciela o Afryce. Pokaz Afryki na mapie i globusie.
      • Zabawy "Jestem Afrykańczykiem".
      • Wysłuchanie nagrań muzyki afrykańskiej. Wymyślanie piosenki i tańca afrykańskiego.
      • Wykonanie afrykańskich naszyjników i bransoletek.
      • Różnicowanie liter "a" i "e".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 8, okienko 2.
      • Zabawa matematyczna "Małpia szkoła" - rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie liczby 8, próby układania do nich działań arytmetycznych.
    4. W indiańskiej wiosce
      • Poznanie życia i zwyczajów Indian.
      • Wykonanie indiańskiego stroju.
      • Ozdabianie pióropusza wodza piórkami, kolorowym papierem i innymi elementami (karta pracy str. 35).
      • Wymyślanie indiańskiego powitania i okrzyku.
      • Określanie miejsca głoski w wyrazach podawanych przez nauczyciela (w nagłosie, w śródgłosie, w wygłosie).
      • Malowanie farbami plakatowymi portretu Indianina.
    5. Mieszkańcy różnych stron świata
      • Zabawa w skojarzenia – podsumowanie tematu.
      • Konkurs wiedzy na temat "Mieszkańcy różnych stron świata" (za prawidłową odpowiedź dzieci wklejają kolejne ilustracje ze str. 37 do tabeli str. 36). Zdobycie odznaki.
      • Wykonanie techniką kolażu portretu wybranego mieszkańca świata (lub kart pracy str. 33-34).
      • Scenki dramowe "Zapraszam cię do mojej krainy".
      • Polowanie na literę "e".
      • Rozmowa na temat "Wszyscy jesteśmy mieszkańcami Ziemi".
      • "Nasza Ziemia"- zapoznanie dzieci ze zjawiskiem przyciągania ziemskiego.
    LISTOPAD

    I. Zwierzęta i ich zwyczaje, przetwory na zimę
    1. Ul i pszczoły
      • Rozmowa z dziećmi na temat powstawania miodu. Zwrócenie uwagi na rolę pszczelarza.
      • Wprowadzenie litery "u".
      • Analiza ilustracji z książki "Od A do Z – Ćwiczenia" str. 18-19. Nadawanie imion pszczołom z ilustracji, konkurs na najdłuższe zdanie dotyczące ilustracji, porównywanie liczebności pszczół na obydwu ilustracjach. Omówienie cech charakterystycznych wyglądu pszczoły-przynależność do owadów.
      • Słuchanie utworu "Uparta pszczółka" z cyklu "Improwizacje dziecięce na fortepian"- muzyka J. Łuciuk. Zabawy przy muzyce.
      • Układanie zagadek o owadach.
      • Wykonanie domina z owadami.
      • Pisanie miodem na waflu kształtu litery "U", "u"- utrwalenie kształtu poznanej litery.
      • Makieta "Pasieka" – wykonanie elementów pasieki (ule, pszczoły, podłoże).
    2. Życie w ulu
      • Słuchanie opowiadania A. Bohdaja "Malowany ul". Rozmowa na temat życia pszczół na podstawie tekstu czytanego przez nauczyciela.
      • Projektowanie wnętrza bajkowego ula – praca w grupach.
      • Wyszukiwanie i oglądanie książek o tematyce przyrodniczej znajdujących się w bibliotece szkolnej.
      • Zwrócenie uwagi dzieci na owady żyjące w społeczności opartej na podobnych zasadach np. mrówki.
      • "Królowa pszczół"- malowanie farbami plakatowymi na przezroczystej folii. Wklejenie pracy do albumu.
      • Uzupełnienie słowniczka literowego – wklejenie litery "u", rysowanie ula (ułożenie kształtu ula z figur geometrycznych pod wklejoną do słowniczka literą , obrysowanie klocków, kolorowanie elementów ula).
      • Zabawa dydaktyczna "Ule"- utrwalenie poznanych samogłosek.
    3. Zwyczaje zwierząt
      • Gromadzenie wiadomości o wybranych zwierzętach (zdobywanie pokarmu zwyczaje, potomstwo, domy) - przygotowanie wiadomości przez dzieci.
      • Wyjaśnienie zwrotów i wyrażeń, w których zawarta jest cecha charakterystyczna zwierzęcia (uparty jak osioł, powolny jaj żółw itp.).
      • Zabawa "Woda, powietrze, ziemia".
      • Rysowanie oburącz motyla lub osy.
      • Utrwalenie poznanych liter – praca z książką "Od A do Z- Ćwiczenia", str. 9, okienko1).
      • Wykonanie pająka z drutów.
      • "Zwierzęta z kamyków" – ozdabianie kamieni farbami plakatowymi.
      • Zabawa matematyczna "Zwierzęta i ich domy"- porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie niektórych znaków graficznych liczb, łączenie aspektu porządkowego liczby z mocą zbioru, utrwalenie nazw "domów" zamieszkanych przez zwierzęta. Wykonanie ćwiczenia w karcie pracy str. 36.
    4. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
      • Słuchanie bajki Ezopa "Mrówka i Żuk".
      • Rozmowa na temat "Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?"
      • Przysmaki dla ptaków- przygotowanie ciasta, wykonanie smakowitej gałązki i szyszki.
      • Zabawa w skojarzenia.
      • Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne "Relaks misia".
      • "Niedźwiadek" – wykonanie formy przestrzennej z pasków papieru.
      • Zabawa matematyczna "Spiżarnia wiewiórki"- tworzenie ciągu liczbowego według wzrastającej liczebności elementów, łączenie liczebników głównych i porządkowych, określanie różnic miedzy zbiorami (o jeden więcej, o jeden mniej).
    5. Zapasy na zimę
      • Wprowadzenia pojęcia "zapasy" na podstawie zgromadzonych pomocy.
      • Rozmowa na temat miejsca i sposobów gromadzenia zapasów.
      • Ćwiczenia narządów mowy.
      • Wykonanie "spiżarni zerówki"- przygotowanie wianuszka suszonych grzybów, słoików z przetworami, etykiet na słoiki (wyklejanka z plasteliny, wycinanka, wydzieranka, rysunek).
      • Zabawa matematyczna "Dziwna jeżowa rodzina"- odwzorowywanie graficzne zbioru, dodawanie i odejmowanie. Nadanie rysunkowi formy plastycznej.
    II. Najbliższa rodzina
    1. Ja i moja rodzina
      • Słuchanie wiersza "Jadą goście".
      • Wypowiedzi dzieci na temat rodziny na podstawie własnych doświadczeń.
      • Ćwiczenie dramowe "Rozmowy przez telefon".
      • Zabawa ruchowa "Powitania".
      • "Moja rodzina"- rysowanie członków swojej rodziny na gwiazdkach i naklejanie ich na granatowy arkusz papieru.
      • "Zamienię młodsza siostrę na starszego brata" – analiza ilustracji ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 22-23). Wypowiedzi dzieci na temat: Co lubię robić wspólnie z bratem lub siostrą. Omówienie różnych sposobów unikania konfliktów.
      • Zabawa dydaktyczna: tworzenie "rodziny warzyw", "rodziny owoców" itp.
    2. Rodzice naszych rodziców
      • Rozmowa z dziećmi na temat babci i dziadka (podobieństwa fizycznego do przodków, dziedziczenia zdolności, dziedziczenia cech charakteru).
      • Wykonanie drzew genealogicznych.
      • Zabawa "Z dziadkiem na ryby".
      • Zabawy naszych dziadków.
      • Wykonanie prezentów dla babci i dziadka – kwiatek z kolorowego papieru i patyka.
      • Rozmowa z dziećmi na temat: Czego możemy dowiedzieć się od naszych dziadków i babć?
      • Rysowanie oburącz – kapelusz dla dziadka i fartuszek dla babci. Wypełnienie rysunków wzorami literopodobnymi.
    3. Jesteśmy razem
      • Gry i zabawy integrujące; "Jesteśmy razem", Tratwa", drama "Jesteśmy rodziną", "Rodzinny krąg".
      • Ustalenie zasad obowiązujących w grupie.
      • Układanie okrzyku zerówkowej rodziny.
      • Posadzenie drzewka w ogródku szkolnym.
      • "Nasze drzewko"- wykonanie drzewka z papieru samoprzylepnego.
      • Wyjaśnienie dzieciom pojęcia ceremoniał. Wymyślanie grupowych ceremoniałów.
      • "Śmieszne ołówki"- projektowanie swoich znaczków i przymocowanie ich do ołówków.
    4. Mój tata
      • Wypowiedzi dzieci na temat: Mój tata.
      • Wyodrębnienie wyrazu podstawowego "tata". Zapoznanie dzieci z literą "t".
      • Zabawa ruchowa "Litera T".
      • Konkurs "Krawat wiązany inaczej".
      • Wykonanie "modnych krawatów"- ozdabianie szablonów krawatów kolorowymi ścinkami materiałów.
      • Uzupełnienie słowniczka literowego; wklejenie litery "t", rysowanie przedmiotów, które w nagłosie posiadają głoskę "t".
      • Słuchanie wiersza "Do czego służy tatuś?". Tworzenie improwizacji słowno – muzycznej.
    5. Tata w krótkich spodenkach
      • Ćwiczenia dramowe "Zgadnij, co robi mój tata?
      • Omówienie ilustracji z książki "Od A do Z- Bawimy się głoskami i literami", str. 8. Układanie zdań o tacie na podstawie ilustracji.
      • Zabawa ruchowa "Sylaby".
      • Ćwiczenia przygotowujące do czytania (układanie z alfabetu ruchomego sylab, czytanie sylab).
      • Oglądanie zdjęć przyniesionych przez dzieci przedstawiających tatę jako chłopca. Wypowiedzi dzieci na temat zdjęć.
      • Rysowanie kredkami świecowymi portretu taty. Wklejenie pracy do albumu.
      • "Dziwna szafa mojego taty"- wycięcie ozdobionego swetra (karta pracy str. 59), tworzenie innych elementów mogących znajdować się w szafie taty.
    6. Sto sposobów na rozbawienie taty
      • Niespodzianka dla taty – praca w grupach.
      • Zabawa ruchowa "Śmieszne kroki".
      • Wymyślanie sposobów na rozbawienie taty.
      • Niesamowita historia dla taty – układanie opowiadań (praca w grupach).
      • Wykonanie breloczka dla taty.
      • Tworzenie zdrobnień do wyrazu "tata".
      • Gra w orzechy.
    7. Moja mama
      • Słuchanie wiersza S. Grabowskiego "Matki dłonie". Omówienie treści wiersza.
      • Wyodrębnienie wyrazu podstawowego "mama".
      • Wprowadzenie litery "m".
      • Analiza i synteza innych wyrazów z głoską "m"- wykonanie ćwiczenia w książce "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 13, okienko 1.
      • Zabawa ruchowa "Aerobik"- ćwiczenia w rytm muzyki.
      • Przygotowanie przez dzieci pytań do wywiadu z mamą.
      • Kreślenie wzorów literopodobnych – praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 14, okienko 2.
      • Projektowanie strojów dla mamy – kolaż z materiałów.
      • Uzupełnienie słowniczka literowego; wklejenie litery "m" oraz ilustracji z gazet przedstawiających przedmioty, w nazwach których występuje głoska "m".
      • Nauka piosenki "Mama w kuchni". Rytmizacja zdań o mamie z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych.
    8. Mama czarodziejka
      • Wypowiedzi dzieci na temat "czarów mamy" na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.
      • Zabawa dydaktyczna "Wielkie pranie"- zabawa z sylabami.
      • Zabawa ruchowa "Chusta".
      • Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia", str. 13, okienko 2.
      • Wykonanie czarodziejskiego pierścionka dla mamy – praca z modeliny.
      • Praca z albumem ( ułożenie z liter wyrazu "mama", wklejenie napisu na dole strony i narysowanie portretu mamy).
      • "Wesoła spódniczka"- ozdobienie dodatkowymi elementami rysunku spódnicy (karta pracy str. 65).
      • "Niespodzianka dla mamy"- układanie ilustracji w porządku chronologicznym (karta pracy str. 67). Układanie swoich historyjek obrazkowych.
    9. Nasi rodzice
      • Test "Wiadomości o rodzicach".
      • Tatusiowie i mamusie - odgrywanie scenek rodzinnych.
      • "Zajęcia mamy i taty" – analiza ilustracji ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 20-21). Wzbogacenie ilustracji rysunkami dzieci.
      • Układanie prostych wyrazów z wykorzystaniem podanych sylab.
      • Zabawa ruchowa "Mecz z balonami".
      • Wypowiedzi dzieci na temat : Co wyczarowałbym dla taty i mamy?
      • Zabawa matematyczna "Książeczkowe rodziny" - porównywanie zbiorów równolicznych i różnolicznych w zakresie liczby 9, zapisywanie równoliczności i różnoliczności za pomocą znaków matematycznych. Wdrażanie do stosowania prawidłowej terminologii przy odczytywaniu zapisów (karta pracy str. 297).
    10. Co lubię i co jest dla mnie ważne
      • Słuchanie wiersza Danuty Wawiłow "Szybko". Rozmowa na temat potrzeb bohatera wiersza. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: Co lubię i co jest dla mnie ważne?
      • Co lubię? – praca z szarym papierem.
      • Zabawa "Zgadnij, kto śpiewa?".
      • Wykonanie talizmanu – lalki z wełny.
      • Puszczanie baniek mydlanych.
      • Układanie imion rozpoczynających się podanymi sylabami.
      • "Zerówkowy chór"- ćwiczenia emisyjne z wykorzystaniem sylab otwartych z literą "m".
    III. Mój dom
    1. Dom
      • Oglądanie i porównywanie ilustracji przedstawiających domy (praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 25). Wypowiedzi dzieci na temat rodzajów domów, porównywanie ich wysokości.
      • Zapoznanie dzieci z literą "d".
      • Zabawa ruchowa "Omijamy domy".
      • Wykonanie pracy plastycznej "Wspólny dom".
      • Zaznaczanie miejsca głoski "d" w innych wyrazach. Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia" (s. 15, okienko 2).
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia" (s. 16, okienko 1).
      • "Od domu do domu"- utrwalenie przeciwstawnych pojęć określających cechy przedmiotów, porządkowanie według wysokości, w ocenie wizualnej, w formie ćwiczeń graficznych (karta pracy str. 73).
    2. Każdy ma swój dom
      • Wypowiedzi dzieci na temat różnych domów zwierząt.
      • "Każdy ma swój dom"- układanie zdań z wykorzystaniem wyrazów i rysunków (karta pracy str. 24).
      • Zabawa ruchowa "Dach, okno, drzwi".
      • Zabawa z sylabami.
      • Praca z tekstem z książki "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami" (s. 10). Czytanie sylab, wyszukiwanie w tekście wyrazu "dom", zwrócenie uwagi na pisownię wielką literą. Czytanie tekstu przez chętne dzieci.
      • Wykonanie szyldów z masy solnej.
      • Układanie zagadek o przedmiotach, które znajdują się w domu.
      • Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia" (s. 15, okienko1).
      • Wykonanie makiety wnętrza "Dom dla lalek".
    3. Mój dom
      • Wypowiedzi dzieci na temat "Mój dom".
      • "Odgłosy mojego domu" – ćwiczenie słuchowe.
      • Nauka piosenki "Rozśpiewany blok".
      • "Dom z naszych marzeń"- układanie wyciętych elementów z gazet i naklejanie ich na ilustrację (karta pracy 72). Określanie położenia tych elementów.
      • "Układanka"- konkurs w grupach (karta pracy str. 74).
      • Zabawa ruchowa "Domowy berek".
      • Wykonanie rysunku "Widok z mojego okna".
      • Rozmowa na temat niebezpiecznych miejsc w domu.
      • Założenie zerówkowej apteczki.
    4. Sąsiedzi
      • Próba oceny postępowania bohaterów wiersza Aleksandra Fredry "Paweł i Gaweł".
      • Zapoznanie dzieci z przysłowiami związanymi z domem.
      • Zabawa ruchowa "Sąsiedzi".
      • Zapoznanie dzieci z literą "y".
      • Analiza i synteza głoskowa. Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia" (s. 16, okienko 2).
      • Wykonanie magicznych kluczy: "Proszę", "Dziękuję", "Przepraszam".
      • Praca ze słowniczkiem: ułożenie wyrazu "dom", rysowanie przedmiotów rozpoczynających się głoską "d".
      • Zabawa tematyczna "Sąsiedzi".
      • "Gdzie mieszka chłopak z gitarą ?"- wyszukiwanie i wskazywanie szczegółów na ilustracji, odnajdywanie elementów podobnych i różnych. Praca z książką "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami", str. 26-27.
    5. Projektowanie domu
      • Budowanie domów z różnorodnych materiałów.
      • Przygotowanie przez dzieci ustnej oferty sprzedaży domu.
      • Zabawa z sylabami.
      • Czytanie tekstu. Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami" (s.11).
      • Wykonanie projektu domu – uwzględnienie wszystkich pomieszczeń.
      • Wypowiedzi dzieci na temat "Jak wyobrażam sobie domy w przyszłości ?".
      • "Zabawa w architekta"- projektowanie domu przyszłości.
    6. Moja miejscowość
      • Plan najbliższej okolicy – omówienie planu i symboli na nim umieszczonych.
      • Zabawa dydaktyczna "Droga do domu"- układanie wyrazów z sylab, czytanie i grupowanie sylab w zbiory.
      • Znajomość własnego adresu zamieszkania. Analiza elementów składających się na adres.
      • Zabawa dydaktyczna "Znajdź drogę"- odczytywanie nazw ulic z planu, określanie położenia danych budynków, wskazywanie i omawianie drogi do określonego punktu.
      • Zabawa ruchowa "Ulica".
      • Wykonanie makiety "Najbliższa okolica".
      • Układanie wyrazów z podanych liter.
    GRUDZIEŃ

    I. Ulubione zwierzęta
    1. Koty
      • Poznanie kotów różnych ras na podstawie fotografii i innych pomocy.
      • Zabawa ruchowa "Kocie ogonki".
      • Zapoznanie dzieci z literą "k".
      • Czytanie wyrazów "kot", "koty".
      • Wykonanie ćwiczenia str. 18, okienko 1 w książce "Od A do Z – Ćwiczenia".
      • Wprowadzenie znaku zapytania.
      • Wskazywanie zdań pytających w tekście czytanym przez nauczyciela.
      • Wykonanie wycinanki z kolorowego papieru "Mój kot".
      • Praca ze słowniczkiem literowym (wklejenie litery "k", rysowanie przedmiotów, które w nagłosie posiadają głoskę "k".
      • Układanie zdań ze słowami rozpoczynającymi się głoską "k".
      • Wykonanie ćwiczenia str. 17, okienko 1 z książki "Od A do Z – Ćwiczenia".
      • Odszukiwanie wyrazu "kot" ukrytego w innych wyrazach. Podawanie rymów do wyrazu "kot", "kotek", "kotka".
    2. Koci świat
      • Rozmowa na temat ulubionych zajęć kotów.
      • "Wyścigi myszek" – konkurs.
      • Odczytywanie sylab i tworzenie wyrazów.
      • Zabawa ruchowa "Kłębki".
      • Przygotowanie do czytania tekstu. Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 12.
      • Praca z tekstem str. 12 "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami" (czytanie wyrazów, analiza treści tekstu, pisownia imion wielką literą, czytanie tekstu przez chętne dzieci).
      • Wykonanie kolorowych pomponików z wełny.
      • Wyklejanie sylwety kota wełną i ścinkami materiałów.
      • Gromadzenie zwrotów i wyrażeń wokół tematu "kot".
      • Rozsypanka wyrazowa – układanie zdań według wzoru.
      • Praca z tekstem: podkreślanie wyrazów powtarzających się w tekście, zakreślanie samogłosek ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 28).
      • Opowiadanie treści historyjki obrazkowej, wymyślanie innego zakończenia. Nadawanie imion bohaterom oraz wymyślanie tytułu ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 29).
      • Klasyfikowanie elementów zbioru według dwóch cech: wielkości i barwy. Odczytywanie z plakietek cech kotów.
    3. Każdy chce mieć przyjaciela
      • Słuchanie przez dzieci opowiadania D. Raczyńskiej "Oswojenie".
      • Zabawa "Oswajanie".
      • Omówienie problemu więzi międzyludzkich.
      • Kreślenie na foliopisach wzorów literopodobnych.
      • Wykonanie znaczka dla przyjaciela – praca z modeliny.
      • Układanie z sylab wyrazów i zdań. Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia" str. 17, okienko 2.
      • Zabawa tematyczna "Pieski".
      • Kształtowanie pojęć: wysoko – nisko, niżej – wyżej. Łączenie liczebników głównych z porządkowymi. Doskonalenie umiejętności czytania.
      • Nauka piosenki "Było kotów siedem".
    4. Pies – wierny przyjaciel i pomocnik człowieka
      • Utrwalenie poznanych liter – tworzenie wyrazów.
      • Ćwiczenia przygotowujące do pisania litery "k" małej i wielkiej.
      • Słuchanie opowiadania "Mądry Azor".
      • Wykonanie historyjki obrazkowej "Pies ratownik".
      • Gromadzenie słownictwa wokół tematu "pies".
      • "Nasza ilustracja"- wspólne rysowanie w parach ilustracji do podpisów (karta pracy str. 83).
      • Wprowadzenie cyfry 4.
    5. Zwierzęta w domu
      • Wypowiedzi dzieci na temat swoich podopiecznych.
      • Ćwiczenia artykulacyjne z lustrem.
      • "Co powiedziałoby twoje zwierzę gdyby umiało mówić ?"- drama.
      • Wykonanie akwarium – praca z różnorodnego materiału.
      • Oglądanie poradników dla hodowców zwierząt.
      • Tworzenie albumu "Nasi ulubieńcy".
      • "Detektywi"- układanie wyrazów z sylab, wycięcie wyrazów, odszukanie, do której ilustracji pasuje dany podpis (karta pracy str. 81).
      • Zapoznanie dzieci z przysłowiami o zwierzętach.
      • Wykonanie zadań utrwalających cyfrę 4 – praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia".
    II. Dbajmy o swoje zdrowie
    1. Bajkowe buty
      • Zapoznanie dzieci z literą "b". Omówienie roli butów w bajkach (np. "Kopciuszek", "Kot w butach").
      • "O czym mówią buty"- próba układania dialogów między butami.
      • Praca z książką "Od A do Z - Ćwiczenia".
      • Miesiące kupują buty - liczenie i porównywanie zbiorów , utrwalenie pojęcia para, utrwalenie znaków graficznych liczb i nazw miesięcy.
      • Wykonanie pracy plastycznej "Stare kalosze" – tworzenie odbitek, porównywanie ich kształtów i wzorów.
      • "Cztery pory roku" – wybieranie ubioru stosownego do danej pory roku.
      • Wykonanie doświadczenia: Co się dzieje, gdy woda zamarza?
    2. Zabawy z butami
      • Słuchanie wiersza M. Witewskiej "Buty". Omówienie treści wiersza.
      • Zabawa dydaktyczna "But prawy, but lewy".
      • Ćwiczenia orientacji przestrzennej – strona lewa i prawa.
      • Praca z tekstem "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami" (czytanie sylab i tekstu, wyszukiwanie w tekście wyrazów "but", "buty", "butki").
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia".
      • Gromadzenie wyrazów zdrobniałych i przeciwstawnych do wyrazu "but".
      • Rysowanie kształtu buta i ozdabianie kredkami świecowymi.
      • Słuchanie wiersza "Zero". Wprowadzenie cyfry "0".
      • Wykonanie doświadczenia: "Tajemnice wody"- omówienie trzech stanów skupienia wody.
    3. Odżywiam się zdrowo
      • Rozmowa z dziećmi na temat: Jak należy dbać o zęby. Pokaz czynności towarzyszących myciu zębów.
      • Omówienie treści wiersza "Co jada Jola?".
      • Wyjaśnienie dzieciom, co znaczy "prawidłowe odżywianie".
      • Mój jadłospis – układanie jadłospisu na cały dzień (praca w grupach).
      • Zabawa dydaktyczna "Zdrowe jedzenie" – stosowanie określeń: waży mniej, waży więcej, waży tyle samo.
      • Przygotowanie sałatki owocowej i warzywnej – praca w grupach.
      • "Jak wygląda witamina?"- fantastyczne rysunki dzieci.
    4. Z wizytą u lekarza
      • Słuchanie wiersza J. Brzechwy "Żaba".
      • Wypowiedzi dzieci na temat: Jakie są objawy złego samopoczucia?
      • Badanie stetoskopem bicia serca.
      • Omówienie różnych specjalizacji lekarskich (dentysta, pediatra itd.).
      • Zabawa dramowa "Z wizytą u lekarza".
      • Dbajmy o swoje zdrowie – rysowanie jednego z omawianych czynników wpływających na nasze zdrowie.
      • Pokaz różnych termometrów i omówienie ich zastosowania.
      • Wykonanie doświadczenia "Kolorowe termometry"- uświadomienie dzieciom, że termometry nie zawsze wypełnione są rtęcią.
      • Utrwalenie znaku graficznego liczby 0. Sprawdzenie rozumienia pojęć: powyżej i poniżej zera, równa zeru w odniesieniu do temperatury powietrza.
      • Wykonanie narciarza – odrysowywanie postaci od formy i ozdabianie różnymi materiałami.
    III. Moje marzenia, przyjemności, zabawki
    1. Marzenia dzieci a marzenia bohaterów bajek
      • Gry i zabawy integrujące grupę.
      • Słuchanie opowiadania "O rybaku i złotej rybce".
      • Wymyślanie trzech życzeń.
      • "Moje spotkanie ze złotą rybką" – zilustrowanie trzech życzeń (praca w grupach).
      • Omówienie bajek, w których występuje wątek spełnienia życzeń.
      • Słuchanie fragmentu bajki "Lampa Alladyna".
      • Układanie zaklęć.
      • Zabawa dydaktyczna "Zaczarowany ołówek".
      • Przeprowadzenie i nagranie na kasetę magnetofonową wywiadów z pracownikami szkoły i dziećmi na temat: "Trzy życzenia", "Czy marzenia są potrzebne".
      • "Koleżanko, kolego zrobię dla ciebie coś miłego"- rysowanie marzeń kolegów, koleżanek.
      • Wykonanie drzewka dobroci.
      • Zabawy dramowe z wykorzystaniem słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
      • Układanie wyrazów z podanych liter.
      • Porównywanie liczebności zbiorów.
    2. Czy marzenia są potrzebne?
      • Słuchanie wiersza J. Tuwima "Dyzio Marzyciel".
      • Przygotowanie sali "słodkich marzeń".
      • Zapoznanie dzieci z literą "l".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia".
      • Uzupełnienie słowniczka literowego.
      • Ułożenie zdań z rozsypanki wyrazowej, tworzenie historyjki obrazkowej do zdań.
      • "Tor wyścigowy" – praca w grupach, zabawa w komentatora wyścigu.
      • Doskonalenie umiejętności w zakresie liczenia określonego zbioru oraz znajomości znaków graficznych liczb. Stosowanie określeń: najmniej, najwięcej.
      • Papierowe mobile - dekorowanie sali marzeń.
      • Wprowadzenie cyfry 5.
    3. Moja ulubiona zabawka
      • Wypowiedzi dzieci na temat swoich ulubionych zabawek.
      • Opis wyglądu zabawek.
      • Śpiewanie kołysanek dla lalek z wykorzystaniem kolejnych sylab z marginesu – praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 34.
      • Snucie opowieści o tym, co robią zabawki, kiedy my idziemy spać.
      • Wyszukiwanie imion z głoską "l".
      • Kolorowanie lalki według ściśle określonej instrukcji – karta pracy str. 99.
      • Opowiadanie nauczyciela o zabawkach naszych dziadków i rodziców.
      • Praca z tekstem "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami".
      • Wykonanie zabawki według własnego pomysłu.
      • Praca z książka "Od A do Z – Ćwiczenia".
      • Wykonanie gry planszowej – praca w grupie.
      • Zorganizowanie przyjęcia dla misiów i lalek.
      • Porządkowanie przedmiotów według wielkości, stosowanie określeń mniejsza od, większa od.
    IV. Witamy zimę i święta Bożego Narodzenia
    1. To już zima
      • Obserwowanie zimowego krajobrazu podczas wycieczki do lasu. Omówienie zmian występujących w przyrodzie w okresie zimy.
      • Poznanie oznak zimy na podstawie wiersza J. Ficowskiego "To już zima".
      • Wyrażanie własnych przeżyć w twórczości plastycznej – malowanie na szarym tle lasu w zimowej szacie.
      • Rozwijanie umiejętności wokalnych poprzez naukę piosenki "Kto się boi zimy?".
      • Wyjaśnienie na podstawie doświadczeń, zjawisk powstawania szronu i przyczyn zamarzania ziemi.
      • Wprowadzenie cyfry 6. Liczenie do 6.
    2. Ubieramy choinkę
      • Zapoznanie dzieci ze zwyczajem strojenia choinki na podstawie wiersza T. Kubiaka "Wesoła choinka". Nauka wiersza na pamięć.
      • Wykonanie plastycznych form przestrzennych – łańcucha na choinkę z różnorodnych materiałów.
      • Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek – słuchanie piosenki "Kolęda świetlista". Śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
      • Wykonanie zadań utrwalających liczbę i cyfrę 6.
    3. Zwyczaje świąteczne
      • Zapoznanie dzieci ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia: ubieranie choinki, wysyłanie życzeń, kolacja wigilijna, prezenty, pierwsza gwiazdka na podstawie opowiadania nauczyciela i ilustracji z książki "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 64-65.
      • Wykonanie bombki – witraża.
      • Dodawanie liczb w zakresie 6.
      • Zabawa rytmiczna przy piosence "Choinka zielona".
      • Nauka piosenki "Choinka strojnisia".
    STYCZEŃ

    I. Kto pyta, nie błądzi
    1. Witam i pytam
      • Wprowadzenie litery "c" na przykładzie wyrazu "cudak". Zapoznanie z literą "c".
      • Opis wyglądu Cudaka – praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 36.
      • Zabawa w "Cudaka".
      • Cudak – dorysowanie elementów do obrysowanej dłoni. Nadawanie imion.
      • Układanie i rozwiązywanie zagadek.
      • Uzupełnienie słowniczka literowego.
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 101.
    2. Nie bójmy się pytać
      • Słuchanie wiersza "Trudne pytania". Omówienie treści.
      • Funkcja znaku zapytania w zdaniu – praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 83.
      • Układanie pytań.
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 102.
      • Wykonanie Cudaka z różnych materiałów.
      • Słuchanie wiersza "Liczbowy Cudak". Liczenie w zakresie określonego zbioru, stosowanie liczebników głównych.
      • Kolorowanie Cudaka – karta pracy, s. 104.
    3. Formułowanie poprawnych pytań
      • Zabawa ruchowa "Cudaczek ma zły humor".
      • "Cudak olbrzym" – malowanie w grupach cudaka na szarym papierze.
      • Układanie pytań do ilustracji.
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 103.
      • Zabawa dydaktyczna "O czym pomyśleliśmy?".
      • Wykonanie wełnianej literki "c".
      • Zabawa dydaktyczna "Jak dojść do celu?"- poruszanie się zgodnie z wizualnymi i słownymi wskazaniami.
      • Indywidualne wykonanie ćwiczeń – karta pracy, s. 225.
    4. Zerówkowy konkurs "Sówka mądra główka"
      • Rozwiązywanie zadania quizowych.
      • Układanie pytań do zdania.
      • Przyporządkowywanie pytań do odpowiedzi.
      • Konkurs na najlepszą zagadkę.
      • Podsumowanie konkursu. Rozdanie odznak "Sówki mądrej główki".
      • Zabawa dydaktyczna "Tajemnicze wskazówki"- wyszukiwanie określonych przedmiotów, liczenie.
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 106.
      • Kształtowanie pojęcia liczby 7 w aspektach kardynalnym i porządkowym. Wprowadzenie obrazu graficznego liczby 7.
    II. Świat techniki
    1. W świecie techniki
      • Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia urządzeń technicznych w życiu człowieka.
      • Oglądanie zgromadzonych urządzeń technicznych.
      • Omówienie źródeł siły działania urządzeń technicznych. Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 111.
      • Przygotowanie reklamy urządzenia technicznego – karta pracy s. 111.
      • Zabawa ruchowa – naśladowcza "Urządzenia techniczne".
      • Zapoznanie dzieci z literą "r".
      • "Robot" – wycinanka z folii aluminiowej. Praca z albumem.
      • Przyrządzenie koktajlu owocowego.
      • Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych. Odwzorowywanie, odtwarzanie zbiorów liczbowych w zakresie opracowanego zbioru. Uzupełnienie ćwiczeń na 216 karcie pracy.
    2. Kraina robotów
      • Układanie z sylab imion dla robotów.
      • Przygotowanie strojów dla robotów.
      • Zabawa ruchowa "Taniec robotów".
      • Wymyślanie nazw robotów w zależności od ich przeznaczenia.
      • Zabawa ruchowa "Programowanie robotów". Tor przeszkód dla robotów.
      • Układanie robotów z figur geometrycznych – odrysowanie kształtów figur.
      • Praca z tekstem z "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 38.
      • Praca ze słowniczkiem. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
      • Przygotowanie prezentacji robota.
      • Liczenie w zakresie opracowanego zbioru liczbowego. Uzupełnienie ćwiczeń – 217 karta pracy.
    3. Jesteśmy wynalazcami
      • Omówienie historii wynalazku zgromadzonych przedmiotów.
      • Zabawa ruchowa "W pracowni u wynalazcy".
      • Projektowanie udoskonalonych urządzeń technicznych.
      • Doskonalenie umiejętności wyrazistego wymawiania grup spółgłoskowych z wykorzystaniem wiersza J. Tuwima "Pstryk".
      • Kończenie rysunku "Lampy". Praca z książką "ABC sześciolatka - przygotowanie do pisania", s. 19.
      • Wykonanie "wirującej serpentyny".
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 114.
      • Liczenie, utrwalenie znaków graficznych liczb, doskonalenie pamięci. Kolorowanie robota – karta pracy, s. 113.
    4. W kosmicznej przestrzeni
      • Zabawy integrujące grupę.
      • Utrwalenie poznanych liter.
      • Oglądanie ilustracji przedstawiających kosmiczną przestrzeń.
      • Ozdabianie kształtu rakiety kosmicznej według własnego pomysłu – praca w grupach.
      • Zabawa ruchowa "Podróż na planetę".
      • "Pamiątka z wyprawy" – malowanie farbami plakatowymi (praca w grupach). Prezentacja prac.
      • Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 115.
    5. Rybak
      • Zapoznanie ze znakiem interpunkcyjnym "!".
      • Wykonanie doświadczenia "Co pływa, co tonie?".
      • Praca z tekstem "Od a do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 39.
      • Praca ze słowniczkiem – układanie zdania z rozsypanki wyrazowej.
      • Zabawa ruchowa "Sieć rybaka".
      • Wykonanie pracy plastycznej "Królestwo złotej rybki".
      • Słuchanie wiersza "Pan Maluśkiewicz i wieloryb".
      • Wykonanie łódeczki z łupiny orzechów, wykałaczek i papieru kolorowego.
      • Porównywanie liczb w zakresie 7.
    III. Życie w Smokolandii
    1. Spotkanie ze smokiem
      • Słuchanie i omawianie legend lub bajek o smokach.
      • Zapoznanie dzieci z literą "s".
      • Wykonanie smoczych znaczków i czapek.
      • Analiza i synteza głoskowa innych wyrazów z głoską "s". Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s.
      • "Sympatyczny smok"- wymyślanie pozytywnych określeń smoka zawierających głoskę "s".
      • Uzupełnienie 115 i 116 karty pracy.
      • Układanie bajki o smoku – praca w grupach.
      • Słuchanie wiersza "Siedem dni tygodnia". Wprowadzenie pojęcia "tydzień" i nazw dni tygodnia.
    2. Smokolandia
      • Utrwalenie litery "s" z "Od A do Z – Ćwiczenia", s. , okienko 1.
      • Budowanie smoczych jaskiń z wykorzystaniem różnych materiałów.
      • Praca z tekstem "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 40 (czytanie sylab i tekstu, analiza treści tekstu, wyszukiwanie w tekście wyrazów z literą "s", układanie zdań oznajmujących i pytających z wyrazami z marginesu).
      • Uzupełnienie słowniczka literowego – ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej.
      • Zabawa ruchowa "Podróż do Smokolandii".
      • Lepienie smoków z plasteliny.
      • Wywiad ze smokiem – układanie pytań do wywiadu.
      • "Smocze kroki"- czytanie sylab otwartych i zamkniętych z przeciąganiem głoski "s".
      • Uzupełnienie 117 karty pracy.
      • Porównywanie sylwet według wielkości, liczenie w zakresie 7. Uzupełnienie 118 karty pracy.
    3. Witamy w Smokolandii
      • Przygotowanie symbolicznych szyldów – praca w grupach.
      • Praca z albumem – ułożenie wyrazu z rozsypanki literowej, wykonanie rysunku "Goście w Smkolandii".
      • "Co tu się ukryło?"- szukanie ukrytych wyrazów w słowach z tekstów. Praca z książką "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami".
      • Wymyślanie zdań, które mogłyby wypowiedzieć postacie z historyjki obrazkowej (119 karta pracy).
      • Quiz na temat smoków.
      • Liczenie w zakresie 7 i wykonanie zapisu działania. Wykonanie zadań na 120 stronie "karty pracy".
    4. Poczta
      • Wycieczka na pocztę. Zapoznanie dzieci z pracą poczty.
      • Praca z tekstem "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami", s. 41 (analiza tekstu, czytanie wyrazów i tekstu, zapoznanie dzieci z formą listu, odpowiadanie na pytania



    Sabina Piechówka

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie