Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie multimediów na lekcji matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4328 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Prezentuję trzy konspekty lekcji matematyki w kl. IV-VI z wykorzystaniem wybranych programów komputerowych: Pitagoras 2001, Matematyka 2001 - kl.IV oraz eduRom multimedialna baza wiedzy matematyka.

Teresa Szczech – Szkoła Podstawowa w Przechlewie

Konspekty lekcji matematyki w kl. IV-VI szkoły podstawowej z wykorzystaniem programów multimedialnych

1.Konspekt lekcji matematyki - kl. IV
Dział programowy: Podzielność liczb naturalnych ( "Matematyka wokół nas").

Temat: Dzielenie z resztą.

Cele:
    Uczeń potrafi:
  • wykonać dzielenie z resztą;
  • mnożyć i dzielić liczby naturalne w pamięci w zakresie 100;
  • sprawdzić dzielenie za pomocą mnożenia;
  • określić resztę z dzielenia;
  • korzystać z programu komputerowego.
Uczeń rozumie:
  • poznane pojęcia związane z nazywaniem i wykonywaniem działań na liczbach (suma, różnica, iloczyn, iloraz, dzielna, dzielnik);
  • sposób sprawdzania dzielenia z resztą;
  • rolę jedności w dzieleniu;
  • treść rozwiązywanych zadań tekstowych;
  • sposób podpisywania liczb w pisemnym dzieleniu liczb.
Uczeń:
  • współpracuje z kolegą siedzącym przy tym samym stanowisku;
  • dokładnie wykonuje zadania.
Metody: pogadanka, praca z komputerem.

Formy: praca w dwuosobowych grupach, indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: karty pracy; Dąbrowski, M., Mostowski, K. (2005). Matematyka 2001. Płyta CD-ROM do podręcznika dla klasy 4 szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S. A.

Przebieg lekcji:

A. Część wstępna:
  1. Rachunek pamięciowy.
         Podaj sumę liczb 26 i 13, iloraz liczb 56 i 8, iloczyn liczb 13 i 2, różnicę liczb 45 i 7. Iloczyn liczb wynosi 24 – jakie mogą być czynniki? itp.
  2. Ustalenie tematu lekcji.

    Karta pracy – "Dobieranka". Oblicz i połącz wynik z właściwą nazwą. Po wpisaniu sylab, otrzymasz temat dzisiejszej lekcji.

    Karta pracy – "Dobieranka". Oblicz i połącz wynik z właściwą nazwą. Po wpisaniu sylab, otrzymasz temat dzisiejszej lekcji.
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -
    różnica liczb 24 i 6 [nie]
    iloraz liczb 20 i 5 [ le]
    iloraz liczb 30 i 5 [resz]
    iloczyn liczb 30 i 5 [tą]
    suma liczb 30 i 5 [z]
    iloczyn liczb 20 i 4 [dzie]
    [80] [4] [18] [35] [6] [150]
    [ ] [ ] [ ] [ ] [ ] [ ]
    - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
  3. Podział uczniów na dwuosobowe zespoły. Ustalenie zasad pracy w zespole. Uruchomienie programu komputerowego "Matematyka 2001".
B. Część główna:
  1. Dokonanie wyboru Niespodzianki nr 7 "Dzielenie z resztą". Obejrzyj dokładnie animacje, które obrazują dzielenie z resztą liczby mniejszej od 50 przez liczbę jednocyfrową.
  2. Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem animacji nr 7. Uczniowie wykorzystując przycisk Parametry zmieniają opcje z "liczby losuje komputer" na " liczby wprowadza uczeń".
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Karta pracy – Rozwiąż zadania za pomocą Niespodzianki 7.
    zad. 1. Jeden bilet na pływalnię kosztuje 4 zł. Ile takich biletów można kupić za 49 zł?
    ..................................................................
    Odpowiedź:
    ............................................................................

    zad. 2. Ile stolików trzyosobowych co najmniej powinno być w sali, aby każdy z 35 uczniów miał miejsce?
    ............................................................................
    Odpowiedź:
    ............................................................................
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Podanie odpowiedzi przez wybranego ucznia.
  3. Uczniowie wybierają Zadania – nr 4 "Działania pamięciowe". W okienku Parametry zaznaczają "dzielenie" oraz "dzielenie z resztą".
    Oblicz w pamięci i wpisz w okienko wynik działania. Przykładowe działania:
    54:6= 84:4= 70:10= 174:3= 88:8= 35:7=
    Znajdź resztę z podanego dzielenia i wpisz ją w okienko. Przykładowe działania:
    20:17= 83:24= 23:86= 19:11= 17:89= 13:5=
  4. W oparciu o wykonane działania pamięciowe uczniowie uzupełniają karty pracy.
    ----------------------------------------------------------------------------

    Karta pracy – Wpisz odpowiedź:
    zad. 3. Jakie mogą być reszty z dzielenia liczby naturalnej przez:
    a) 5 ...............................................................
    b) 12 ....................................................................
    zad. 4. Przez jaką liczbę było wykonane dzielenie, jeśli liczba 14 jest największą resztą z tego dzielenia?
    ............................................................................
    zad. 5. Jurek podzielił pewną liczbę przez 8. W wyniku otrzymał 63 oraz resztę 5. Jaka to była liczba?
    ............................................................................
    ----------------------------------------------------------------------------
    Prezentacja i omówienie wyników pracy. Ocena prawidłowych rozwiązań.
  5. Uczniowie rozgrywają grę "Kółko i krzyżyk z liczbami. W okienku Parametry wybierają "dzielenie". Wygrywa ten, kto ułoży w jednej linii (poziomo, pionowo lub na ukos) trzy karty z właściwymi wynikami podanych działań.
C. Część końcowa:
Podsumowanie lekcji. Uczniowie wyrażają opinie na temat lekcji. Podają, jaka jest zawsze reszta z dzielenia oraz sposób sprawdzenia poprawności wykonania dzielenia z resztą. Nauczyciel ocenia pracę zespołów.
Zadanie pracy domowej. Wykonaj ćwicz. 1 str. 1 – Zeszyt ćwiczeń 2. (Matematyka wokół nas).

2. Konspekt lekcji matematyki – kl. V

Dział programowy: Ułamki dziesiętne ("Matematyka wokół nas").
Temat: Utrwalenie działań na ułamkach dziesiętnych.

Cele:
    Uczeń potrafi:
  • wykonać cztery działania na ułamkach dziesiętnych zgodnie z poznanymi algorytmami;
  • dokonać zamiany ułamków dziesiętnych na zwykłe;
  • dokonać zamiany ułamków zwykłych o mianownikach 2, 4, 5, 25, 50 na dziesiętne;
  • obliczyć ułamek danej liczby;
  • obliczyć liczbę na podstawie danego jej ułamka;
  • korzystać z programu komputerowego.
Uczeń rozumie:
  • algorytmy wykonywania działań sposobem pisemnym;
  • sposób obliczania ułamka danej liczby jako mnożenie liczby przez ułamek;
  • sposób obliczania liczby na podstawie danego jej ułamka jako obliczanie ilorazu liczby przez ułamek.
Uczeń:
  • dba o dobre kontakty i właściwą współpracę w zespole;
  • wytrwale dąży do osiągnięcia obranego na zajęciach celu.
Metody: praca z komputerem, pogadanka powtórzeniowa.

Formy: praca w grupach dwuosobowych, indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: zeszyty uczniowskie do obliczeń; karty ewaluacji zajęć; karty pracy grup; Zespół Wit-Soft, Lesiak, B. (2001). Pitagoras 2*103+1. Szkoła podstawowa 4-6. Kraków: Nahlik Soft.

Przebieg lekcji:

A. Część wstępna:
  1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
    Zapis na tablicy tematu, określenie celów lekcji.
    Podanie zasad pracy w grupach oraz sposobów oceniania.
  2. Sprawdzenie zadania domowego. Wskazani uczniowie odczytują rozwiązania.
  3. Powtórzenie wiadomości.
    Wskazani uczniowie łączą nazwę działania z formułą. Następnie obliczają i przypominają algorytmy wykonywania tych działań.
    Na tablicy przed zajęciami należy zapisać:
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    suma
    różnica
    iloraz
    iloczyn

    14,1 * 0,03
    1,41 : 0,3
    1,41 + 0,3
    141 - 0,3
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
B. Część główna:
Uruchomienie programu komputerowego "Pitagoras 2001". Polecenie dokonania wyboru użytkownika (każda grupa loguje się jako "grupa 1", "grupa 2" itd.).
--- --- --- --- --- --- -- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ----
Karta pracy
  1. Za pomocą przycisku Opcje/Wybór użytkownika podajcie numer grupy.
  2. Za pomocą przycisku Plik/Zakres wybierzcie "Program maksymalny" oraz klasę V.
  3. W czasie lekcji rozwiązujcie zadania z działu Obliczenia liczbowe – Zadania różne (od nr 1 do nr 6) i Ułamki (nr 10 i 11) oraz z działu Zadania tekstowe (nr 7 i 8).
  4. Obliczenia wykonujcie w zeszycie. Po rozwiązaniu zadania wpiszcie wynik do okienka odpowiedzi. Korzystajcie z przycisków umożliwiających wpisywanie symboli matematycznych.
  5. W przypadku problemów należy włączyć okienko z pomocnikiem lub skorzystać z systemu pomocy Pitagorasa. Nie zapominajcie również o możliwości zwrócenia się do nauczyciela. Powodzenia.
-- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- -- -- --- --- -- -- -- -- --
Przykładowe zadania różne:
  • 123,4 + 3,773 =
  • 71,13 – 37,731 =
  • 0,0034 * 1000 =
  • 2,1 : 100 =
  • 3,434 * 2,9 =
  • 45,51 : 3,7 =
Przykładowe zadania z działu Ułamki:
  • Zapisz ułamek w postaci dziesiętnej.
  • Zapisz liczbę 7,25 w postaci ułamka zwykłego.
C. Część końcowa
  1. Uczniowie z poszczególnych grup korzystając z przycisku Wyniki/Bieżąca sesja, dokonują przeglądu osiągniętych wyników. Nauczyciel przyznaje oceny zespołom o najwyższych wynikach.
  2. Ewaluacja lekcji. Uczniowie wypełniają Kartę ewaluacji zajęć.
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Przy każdym punkcie zakreśl wybraną odpowiedź lub wpisz własną.
    1. Lekcja była:
      nudna średnio interesująca interesująca bardzo interesująca
    2. Z tej lekcji:
      najbardziej podobało mi się ................................................
      nie wzbudziło mojego zainteresowania .......................................
    3. Po lekcji czuję się
      raczej zmęczony raczej ożywiony zainteresowany
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

3. Konspekt lekcji matematyki – kl. VI

Dział programowy: Diagramy przedstawiające dane empiryczne i przykłady przyporządkowań ("Matematyka wokół nas").

Temat: Prostokątny układ współrzędnych (2 godz.).

Cele:
    Uczeń umie:
  • nazywać osie układu współrzędnych;
  • odczytać współrzędne punktu zaznaczonego na płaszczyźnie z układem współrzędnych;
  • zaznaczyć w układzie współrzędnych punkt o danych współrzędnych;
  • zaznaczyć w układzie współrzędnych zbiór punktów określonych prostym warunkiem;
  • korzystać z programu komputerowego.
Uczeń rozumie:
  • układ współrzędnych jako parę prostopadłych osi współrzędnych o wspólnym początku i tej samej jednostce;
  • współrzędne punktu jako parę liczb określających położenie punktu na płaszczyźnie z układem współrzędnych.
Uczeń:
  • efektywnie współdziała z kolegą siedzącym przy tym samym stanowisku;
  • doskonali umiejętność koncentracji uwagi i dobrej organizacji swojej pracy.
Metody: praca z komputerem, pogadanka.

Formy: praca w grupach dwuosobowych, indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: "Matematyka wokół nas. Zeszyt ćwiczeń kl. VI cz. 1"; EduROM multimedialna baza wiedzy Matematyka Szkoła podstawowa. Gdańsk: Young Digital Poland S. A. 2001-2005.

Przebieg zajęć:

A. Część wstępna:
  1. Sprawdzenie pracy domowej. Uczniowie prezentują wyniki gry "Bitwa morska", omawiają sposób zaznaczania na planszy współrzędnych danej kratki.
  2. Zapoznanie z tematem lekcji. Ustalenie zasad pracy na lekcji. Uruchomienie programu komputerowego.
B. Część główna:
     Uczniowie pracują w grupach dwuosobowych. Praca przebiega w czterech etapach. Po pierwszym, drugim i trzecim etapie nauczyciel powinien rozpoznać poziom zrozumienia materiału. (pogadanka).

I etap. Strony 2 – 4 EduROM Matematyka P6 (animacja oraz objaśnienia lektora):
Różne sposoby określania położenia punktu:
  • skrzyżowanie prostopadłych ulic;
  • położenie figury na szachownicy;
  • położenie miasta na kuli ziemskiej – współrzędne geograficzne;
  • położenie punktu na płaszczyźnie z prostokątnym układem współrzędnych, nazwy osi, kartezjański układ współrzędnych, sylwetka Rene’ Descartes.
II etap. Strony 5 – 7 EduROM Matematyka P6 (animacje i objaśnienia lektora oraz zadania sprawdzające):
  • Znajdowanie współrzędnych punktu; zad. Podaj współrzędne punktów, dobierając właściwe zapisy.
  • Jak zaznaczyć punkt o danych współrzędnych? Zad. Jakie współrzędne ma początek układu współrzędnych? Zad. Prostokąt ABCD ma wierzchołki: A=(5, 2); B=(-3, 2); D=(5, -4). Podaj współrzędne punktu C. Zaznacz te punkty w układzie współrzędnych.
  • Ćwiartki układu współrzędnych; zad. Umieść każdy z punktów w odpowiedniej ćwiartce.
III etap. Strony 8 – 11 EduROM Matematyka P6 (animacje, objaśnienia lektora, zadania):
  • Zaznaczanie w prostokątnym układzie współrzędnych zbioru punktów o współrzędnych (x, 2) lub (5, y); zad. Napisz ogólne współrzędne dowolnego punktu leżącego na prostej.
  • Zaznaczanie w układzie współrzędnych zbioru punktów spełniających prosty warunek, np. x>3, y dowolny; zad. Dobierz warunek, który spełniają punkty leżące na części płaszczyzny zaznaczonej na zielono.
  • Dobieranie jednostek na osiach; zad. Dobierz tak jednostki na obu osiach, aby można było łatwo zaznaczyć punkty o współrzędnych (2500, 1000); (-3000, 4000).
IV etap. strony 12 – 18 EduROM Matematyka P6 (powtórzenie wiadomości oraz rozwiązywanie zadań sprawdzających stopień przyswojenia materiału).

C. Część końcowa:
     W części końcowej pierwszej lekcji uczniowie wykonają ćwiczenie nr 2 str. 87 z Zeszytu ćwiczeń cz. 1 (Matematyka wokół nas kl.VI).
     Drugie zajęcia zakończy analiza wyników zadań sprawdzających (w oknie strony tytułowej ćwiczeń) oraz podsumowanie i ocena pracy uczniów. Praca domowa – rozwiązanie krzyżówki z Zeszytu ćwiczeń (str. 89 Matematyka wokół nas)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie