Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia korekcyjno– kompensacyjnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 38385 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęcia korekcyjno – kompensacyjnego dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu w klasie pierwszej ( Etap II Terapii pedagogicznej) przeprowadzony przez panią Jolantę Maruszewską w Zespole Szkół Samorządowych Nr 2 w Opocznie.


Temat: Różnicowanie głosek b – p na początku wyrazu na podtawie różnorodnych ćwiczeń

Cele ogólne:

- Usprawnienie funkcji wzrokowej i słuchowej oraz sprawności manualnej

Cele operacyjne:

- Uczeń potrafi różnicować głoski b i p na początku wyrazu
- uczeń zna graficzny obraz głosek
- uczeń potrafi napisać wyrazy z głoską p i b
- uczeń umie samodzielnie wyszukać wyrazy rozpoczynające się głoską p i b
- uczeń umie czytać wyrazy z głoską p i b

Metody:

słowna – rozmowa
czynna – zadania do wykonania, ćwiczenia utrwalające, samodzielna praca dzieci
praktycznego działania

Pomoce:

I. Zestaw obrazków: pióro, piła, płot, piec, pająk, pasek, bat, banan; 6 kartoników literą p i 6 kartoników literą b.
II. Zestaw obrazków: pajac, burak, piłka, pudełko, bałwan, pies, biurko, bocian,
III. Zestaw kartoników wyrazami do uzupełniania
IV. Zestaw kartoników z konturami obrazków: pasek, banan, balon, piłka, buda.
Plastelina, podkładka, kolorowe, różnej wielkości kształtu koraliki, zeszyt w trzy linie, ołówek, gumka, płyta z cyklu „ Ruch i muzyka” ( magnetofon)


Przebieg zajęć


I. Trening relaksujący

1. Dzieci maszerują w takt muzyki ( marsz z wysokim unoszeniem kolan). Na sygnał nauczyciela – podniesienie do góry kartonu z napisaną głoską b – dzieci wykonują podskok w górę z klaśnięciem, chóralne wybrzmiewanie głoski; gdy nauczyciel pokaże kartonik z głoską p – dzieci maszerują na czworakach jak pieski równocześnie wymawiają głoskę p.

II. Trening ogólnorozwojowy

1. Zabawa w sklep „ Kupowanie obrazków”
Dziecko otrzymuje 6 kartoników z literą p i 6 kartoników literą b.
Nauczyciel rozkłada na stole ( stół to sklep) obrazki. Zadaniem dziecka jest „ wykupić” obrazki, których nazwa zaczyna się głoską p lub b ( dziecko samo wybiera obrazki) dając w zamian odpowiedni kartonik. Równocześnie dziecko głośno nazywa „ kupiony obrazek” ( pióro, piłka, bat, płot, piec, pająk, pasek, buda, beret, butelka, banan, balon)

III. Trening specjalistyczny

1. Nauczyciel pokazuje kolejne obrazki nazywając je jednocześnie. Zadaniem dziecka jest wykonanie podskoku, jeżeli w wymawianym przez nauczyciela słowie słyszy na początku głoskę p lub przysiadu jeśli na początku usłyszy głoskę b.
( pajac, burak, piłka, pudełko, bałwan, pies, biurko, bocian)

2. Uzupełnianie wyrazów brakującymi literami – różnicowanie wzrokowo – słuchowe głoski b i p. Utrwalanie prawidłowego wybrzmiewania głosek.
Dziecko otrzymuje kartonik z wyrazami do uzupełniania oraz literki p i b. Po uzupełnianiu wyrazów głośno czyta sprawdzając równocześnie, czy dobrze je uzupełniło przez dotykanie dłonią krtani ( wybrzmiewacie głoski p i b)
Kartoniki z wyrazami do uzupełniania:
…iłka …eret …alon …ajac
…urak …iurko …iec …uda

3. Modelowanie z plasteliny bałwana.
Dziecko modeluje różniące się wielkością kule, z których następnie składa bałwana. Z innego koloru plasteliny wykonuje kapelusz, a z kolorowych koralików oczy, nos, usta, guziki.

4. Pisanie wyrazów ze słuchu.
Dziecko pisze ze słuchu wyrazy: pajac, płot, bat, pająk, buda, beret, bałwan, piłka, banan, biurko. Równocześnie ma zwracać uwagę na prawidłowe łączenie liter w wyrazach. Po napisaniu dziecko odczytuje wyrazy z równoczesnym dotknięciem krtani ( gdy popełniło błąd ściera gumką i poprawnie pisze wyraz).

IV. Trening utrwalający

1. Rozwiązywanie zagadek.
Nauczyciel czyta zagadkę. Zadaniem ucznia jest napisać na kartoniku rozwiązanie.
Dom dla Burka ( buda)
Odrabiasz przy nim lekcje ( biurko)
Ma go harcerz, zuch na głowie. ( beret)
Mama gotuje z niego smaczny, czerwony barszczyk. ( burak)
Dmuchany bywa wielki, lecz nie lubi igiełki. ( balon)
Uwielbiają go zjadać małpy. ( banan)
Może być palantowa, koszykowa, nożna … ( piłka)
Łyka węgiel, drewienko w chłodne dni daje ciepełko. ( piec)


V. Podsumowanie.

Zadanie domowe – wypełnianie kredkami świecowymi konturowych obrazków. Podpisywanie obrazków ołówkiem.
Nauczyciel dokładnie objaśnia sposób wykonania zadania domowego i zapisuje w zeszycie dziecka: Zamaluję kredkami świecowymi kontury obrazków i pod każdym obrazkiem napisze ołówkiem jego nazwę.
Kontury obrazków: pasek, banan, balon, piłka, buda.






Literatura:


1. „ Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu”. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. K. Grabałowska, J. Jastrząb, Jastrząb. J. Mickiewicz, M. Wojak. Toruń 1995 rok.

2. „ Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole” I. Czajkowska, K. Herda
Wydawnictwo Szkole i Pedagogiczne Warszawa 1996.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie