Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
UNIA EUROPEJSKA

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2100 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

MGR RENATA FRANCZAK
MGR GRAŻYNA STRASZEWSKA


MINI EDUKACJA EUROPEJSKA SZKOLNY PROGRAM NA ZAJĘCIA POZALEKCYJNE W DRUGIM ETAPIE KSZTAŁCENIA



GRUDZIĄDZ 2003
Wstęp

     Prezentowany szkolny program Mini Edukacji Europejskiej opracowany na zajęcia pozalekcyjne uwzględnia treści kształcenia zawarte w Podstawie programowej przedmiotów ogólnokształcących opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Program ten jest kontynuacją i rozszerzeniem treści wprowadzanych w pierwszym etapie kształcenia jak i realizowanych na zajęciach lekcyjnych w drugim etapie w szkole podstawowej.
  • W programie uwzględniono interdyscyplinarność czyli zazębianie się treści edukacji europejskiej z treściami innych przedmiotów nauczania i ścieżek edukacyjnych.
  • Nacisk położono na treści związane z historyczną podstawą cywilizacyjną Europy, na miejsce Polski w Europie i wspólne podstawowe wartości.
  • Ważne wartości edukacji europejskiej zostały włączone do programu wychowawczego szkoły.
  • Program Mini Edukacji Europejskiej przygotowuje ucznia do dalszego etapu kształcenia w gimnazjum.
     Etap nauki w szkole podstawowej w życiu dziecka to okres, w którym ma ono zdobyć taką wiedzę i umiejętności, aby bezpiecznie poruszać się w cywilizowanym świecie, rozwijać swoją ciekawość i aktywność, a jednocześnie mieć świadomość złożoności świata. Dziecko powinno umieć określić swoje miejsce w środowisku społecznym i kulturowym.
     Program przeznaczony jest do realizacji na drugim etapie edukacji w szkole podstawowej.
Udział uczniów w zajęciach jest dobrowolny, wynikający z zainteresowań dziecka.

Cele
Cele ogólne:
  • określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie
  • kształtowanie poczucia świadomości europejskiej
  • kształtowanie postaw patriotycznych i szacunku dla własnego kraju
  • przyczynianie się do powstawania świadomości: "jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem
  • kształtowanie postawy otwartości i tolerancji
Cele szczegółowe:
  • kształtowanie uczucia szacunku do kultury i tradycji regionalnych, polskich i innych narodów
  • rozwijanie i okazywanie szacunku wielkim osobistościom
  • rozumienie znaczenia symboliki narodowej
  • rozumienie procesów integracyjnych zachodzących w Europie
  • rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i wielkiej ojczyzny
  • poznawanie geografii i kultury państw europejskich
  • wiedza o wspólnej historii i dziedzictwie kulturowym
  • zdobycie wiedzy, umiejętności i zachowań niezbędnych do aktywnego życia w demokratycznym społeczeństwie
  • okazywanie szacunku dobru wspólnemu i prywatnemu
  • przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji
  • rozbudzanie potrzeb czytelniczych
Treści kształcenia:
  • elementy historii i współczesności regionu i jego wybitni przedstawiciele
  • związki regionu z Europą
  • Polacy w kulturze i nauce Europy
  • wiadomości na temat państw europejskich
  • flaga, godło i hymn jako symbole narodowe
  • zasady funkcjonowania, symbole Unii Europejskiej
  • członkowie Unii Europejskiej
  • Polska w organizacjach międzynarodowych
  • związki regionu z Europą
  • akceptacja i tolerancja dla różnorodności reprezentowanych przez państwa Europy
  • Polska w Europie
  • Starożytna Grecja jako kolebka cywilizacji i kultury
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • rozwijanie zachowań asertywnych
  • media jako środki poznania historii i współczesności
Realizacja treści kształcenia:

      Realizacja programu Mini Edukacji Europejskiej odbywała się będzie w drugim etapie kształcenia. Cele i treści kształcenia będą realizowane w ramach działalności Szkolnego Klubu Europejskiego "Europejskie Oczko", prowadzonego wspólnie przez mgr Renatę Franczak i mgr Grażynę Straszewską. Spotkania klubu będą odbywały się na zajęciach pozalekcyjnych. Scenariusze zajęć obejmować będą treści z zakresu różnych edukacji:
polonistycznej (poezja, proza, czytanie tekstów, pisanie),
przyrodniczej (geografia regionu, Polski i Europy)
plastycznej (różne formy plastyczne w zależności od tematyki zajęć),
muzycznej (muzyka i taniec różnych regionów Europy)
historycznej (elementy wiedzy historycznej i społecznej),
czytelniczej i medialnej (korzystanie z różnych źródeł informacji),
językowej (rozwijanie umiejętności komunikowania się z przedstawicielami innych narodów)
sportowej (zabawy ruchowe i rekreacja).

Procedury osiągania celów.
      W osiąganiu celów dydaktyczno-wychowawczych wzięto pod uwagę cechy rozwoju psycho-intelektualnego 10-13latków. Stosowane metody i formy pracy będą więc różnorodne i umożliwią uczniom aktywność w szeroko rozumianym zakresie.
  • współpraca członków klubu z:
    • dyrekcją szkoły
    • nauczycielami
    • środowiskiem lokalnym
    • innymi SKE
    • władzami samorządowymi
    • mediami
  • organizacja imprez kulturalnych
  • stworzenie gazetki ściennej poświęconej działalności klubu
  • opracowywanie własnych materiałów związanych z tematyką europejską
  • organizacja szkolnego i międzyszkolnego konkursu wiedzy o Unii Europejskiej
  • opracowanie własnej strony www.
  • prowadzenie kroniki SKE
  • współpraca z uczniami europejskich szkół
  • uzupełnianie i kolorowanie map i rysunków
  • wynajdowanie i poprawianie błędów w tekstach i rysunkach
  • czytanie z podziałem na role
  • odgrywanie ról
  • własnoręczne sporządzanie ilustracji i makiet
  • praca z tekstem popularno-naukowym
  • gry i zabawy edukacyjne
  • wystawy
Środki dydaktyczne

mapy, atlasy, filmy, zdjęcia i ilustracje, komputer, Internet, foliogramy, słowniki, teksty popularnonaukowe, rebusy, zagadki, scenariusze inscenizacji, materiały z Centrum Informacji Europejskiej.

Zakładane osiągnięcia uczniów:
  • zna i stosuje metody współdziałania i współpracy w grupie rówieśniczej
  • posiada umiejętność sprawnego komunikowania się
  • umie posługiwać się różnymi środkami w celu gromadzenia, opracowania i integracji wiedzy
  • posiada wiadomości na temat regionu, jego kultury i historii
  • wymieni wybitnych przedstawicieli regionu
  • wskaże na mapie miasta partnerskie Grudziądza
  • zna najważniejsze zabytki Starożytnej Grecji
  • wymieni najwybitniejszych naukowców, malarzy, pisarzy i poetów, muzyków i kompozytorów Europy
  • zna państwa Europy
  • rozumie jaką rolę pełni Polska w procesie integracji europejskiej
  • zna państwa należące i kandydujące do Unii Europejskiej
  • znajduje motywację do nauki języków obcych
Metody oceny osiągnięć uczniów:
  • wystawy prac ( własne teksty, ilustracje, makiety itp.)
  • przedstawienia ( scenki, inscenizacje)
  • zaangażowanie w pracę klubu
    • testy
    • ankieta ewaluacyjna
  • obserwacja uczniów
  • udział w konkursach, zajęciach warsztatowych, qizach
Ewaluacja
      Przez cały okres realizacji Mini Edukacji Europejskiej prowadzone będzie monitorowanie pracy i zainteresowania uczniów. Elementem ewaluacji będzie zaangażowanie uczniów w działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska np. przygotowywanie apeli i uroczystości związanych ze świętami Polski i Europy, opieka nad siedzibą Szkolnego Klubu Europejskiego, biblioteczką itp. Swoją postawą i zaangażowaniem członkowie klubu powinni stanowić wzór do naśladowania dla innych uczniów.
       Dokonując oceny osiągnięć uczniów i analizując wyniki ankiety ewaluacyjnej treści programu i formy jego realizacji będą dostosowywane do oczekiwań, potrzeb i umiejętności uczniów.

Uwagi końcowe
      Realizacja przedstawionego programu ma szerokie walory dydaktyczno-wychowawcze dzięki postawionym celom. Rozbudza i rozwija zainteresowania uczniów pozwalając na podejmowanie różnych form aktywności w czasie wolnym. Jest również formą pracy zarówno z uczniem zdolnym jak i mającym trudności w nauce. Przygotowuje ucznia do pracy na kolejnym etapie kształcenia w gimnazjum. Wpływa więc na podniesienie jakości pracy szkoły.

Ankieta ewaluacyjna

Zaznacz w jakim stopniu byłeś zainteresowany zajęciami Mini Edukacji Europejskiej.
Posłuż się punktacją od 1 do 6.
1 2 3 4 5 6

Czy jesteś zadowolony ze swojej pracy na zajęciach.
bardzo tak średnio nie

Czy chciałbyś zmienić coś w sposobach prowadzenia zajęć
tak nie nie wiem

Jeśli tak, to napisz co.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Podaj przykładowe tematy zajęć, które chciałbyś aby były realizowane na kolejnych spotkaniach.
............................................................................
............................................................................
............................................................................

Przykładowa tematyka zajęć Mini Edukacji Europejskiej
Lp. Tematyka zajęć Formy Data realizacji
1 Spotkanie organizacyjne. Wybory zarządu Klubu. Przedstawienie propozycji tematyki zajęć w nowym roku szkolnym. Pogadanka, wybory IX
2 Z Europą na Ty…"- gry i zabawy dydaktyczne Quiz, rebusy, zabawa z mapą, praca w grupach X
3 Geografia Europy. Praca z mapą i tekstem, krzyżówka, Rozsypanka literowa, praca w grupach X
4 Dzień Francuski- kultura, sztuka, architektura, sławni ludzie, potrawy itp. Pogadanka, praca z mapą, przewodnikiem, encyklopedią, zadania testowe praca w grupach XI
5 Dzień Włoski- kultura, sztuka, architektura, sławni ludzie, potrawy itp. Pogadanka, praca z mapą, przewodnikiem, encyklopedią, zadania testowe praca w grupach XI
6 Dzień Niemiecki- kultura, sztuka, architektura, sławni ludzie, potrawy itp. Pogadanka, praca z mapą, przewodnikiem, encyklopedią, zadania testowe praca w grupach XII
7 Wigilia Europejska
  • przygotowania do Wigilii, poszukiwanie informacji na temat tradycji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku w różnych krajach Europy
  • spotkanie Wigilijne Praca z encyklopedią, Internetem, praca w grupach, pogadanka, spotkanie Wigilijne XII
8 Karnawał Europejski
  • przygotowanie do karnawału, poszukiwanie informacji na temat zwyczajów karnawałowych w różnych państwach Europy
  • zabawa karnawałowa Praca z encyklopedią, Internetem, praca w grupach, pogadanka, zabawa I
9 Unia Europejska- historia i jej twórcy. Pogadanka, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym I
10 Unia Europejska- zasady funkcjonowania, władze Unii. Pogadanka, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym II
11 Państwa Unii Europejskiej- wiedza ogólna. Pogadanka, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym, mapą II
12 Geografia państw sąsiadujących z Polską. Praca z mapą i tekstem, krzyżówka, Rozsypanka literowa, praca w grupach II
13 Czechy i Słowacja- kultura, sztuka, architektura, sławni ludzie, potrawy itp. Pogadanka, praca z mapą, przewodnikiem, encyklopedią, zadania testowe praca w grupach III
14 Ukraina i Białoruś- kultura, sztuka, architektura, sławni ludzie, potrawy itp. Pogadanka, praca z mapą, przewodnikiem, encyklopedią, zadania testowe praca w grupach III
15 Litwa, Rosja- kultura, sztuka, architektura, sławni ludzie, potrawy itp. Pogadanka, praca z mapą, przewodnikiem, encyklopedią, zadania testowe praca w grupach III
16 Przygotowanie dekoracji na Dzień Europy. Praca w grupach, praca z Internetem, wykonywanie dekoracji IV
17 Szkolny etap Międzyszkolnego konkursu wiedzy o Unii Europejskiej. Rozwiązywanie testu IV
18 Przygotowania do Dnia Europy. Praca w grupach V
19 Podsumowanie obchodów Dnia Europy i Międzyszkolnego konkursu wiedzy o Unii Europejskiej. Pogadanka, film V
20 Spotkanie podsumowujące pracę Szkolnego Klubu Europejskiego w roku szkolnym 2003/2004 Dyskusja, ankieta ewaluacyjna, podsumowanie pracy VI

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACJA EUROPEJSKA

Temat: Poznajemy Europę

Adresat: członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego

Czas trwania zajęć: 90 minut

Cele edukacyjne:
  • gromadzenie podstawowych wiadomości o krajach Europy,
  • kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
  • poszanowanie innych narodów i ich dziedzictwa kulturowego,
  • rozwijanie umiejętności pracy zespołowej
Treści:
  • stolice i flagi państw Europy
  • położenie i wybrane elementy geografii państw Europy,
  • postaci, architektura, potrawy, kultura, produkty z których słyną poszczególne państwa,
  • kształtowanie właściwych postaw i świadome kierowanie własnym rozwojem,
Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
  • określi położenie geograficzne państw Europy,
  • poda stolice i określi ich położenie,
  • posługuje się prawidłowo materiałami źródłowymi,
  • poprawnie formułuje wnioski,
  • współpracuje z rówieśnikami podczas wykonywania zadań,
Środki dydaktyczne:
Mapy (fizyczna, polityczna), flagi państw, kontury państw, cukierki, przewodniki turystyczne, encyklopedie, podręczniki, atlasy, albumy, wycinanki, blok rysunkowy, kredki, farby, flamastry, kolorowe czasopisma, internet.

Metody:
Słowno- praktyczno- poglądowa z elementami waloryzacyjnymi.

Forma zajęć:
Zespołowa.

Przebieg zajęć:
  1. Faza organizacyjna (czas trwania 10 minut)
    Prowadzący wprowadza temat zajęć.
    Podział na grupy. Uczniowie losują chmurki, na których znajdują się nazwy państw.
  2. Faza realizacyjna.
    Ćwiczenie 1 (czas trwania 15 minut)
         Każda grupa otrzymuje kontur państwa. Pierwszym zadaniem jest określenie nazwy i położenia państwa na mapie Europy.
         Zabawa "Cukiereczki". Grupa wybiera spośród siebie dwóch biegaczy, sędziego, natomiast pozostali uczniowie są układaczami. Zadaniem sędziego jest przejście do sąsiedniej grupy i nadzorowanie poprawności wykonywania ćwiczenia. Biegacze przynoszą na zewnętrznej części dłoni po jednym cukierku ze stolika ustawionego w równych odległościach od wszystkich grup. Układacze układają z cukierków kontur wylosowanego państwa. Jest to zadanie na czas. Zwycięża ta grupa, która jako pierwsza zakończy zadanie. W nagrodę uczniowie zjadają cukierki.
    Ćwiczenie 2 (czas trwania 5 minut)
         Zadaniem uczniów jest namalowanie na konturze państwa flagi i zaznaczenie w odpowiednim miejscu stolicy. Po wykonanym zadaniu przypinają pracę na mapie konturowej Europy.
    Ćwiczenie 3 (czas trwania 10 minut)
         Skojarzenia. Na środkowym stoliku znajduje się rozsypanka ( ZAŁĄCZNIK nr 1). Zadaniem grup jest wybranie z niej pięciu haseł związanych z danym państwem. Uczniowie mogą korzystać z różnych źródeł aby potwierdzić prawidłowość swojego wyboru. Po wykonaniu zadania lider grypy przedstawia i krótko objaśnia wybrane skojarzenia.
    Ćwiczenie 4 (czas trwania 10 minut)
         Wykonanie plakatu. Zadaniem grupy jest wykonanie dowolną techniką plakatu o danym państwie. Plakaty zostają zawieszone w siedzibie klubu.
    Ćwiczenie nr 5 (czas trwania 30 minut)
          Młody Europejczyk. Grupy otrzymują karteczki, na których wpisują cechy jakie powinien posiadać Młody Europejczyk. Wypisane cechy przyklejają na kontur postaci zawieszony na tablicy. Prowadzący podkreśla, że każdy z nas jest Młodym Europejczykiem i powinien dołożyć wszelkich starań aby posiadać jak najwięcej pozytywnych cech i je doskonalić.
  3. Faza podsumowująca (czas trwania 5 minut)
    1. podsumowanie zajęć przez prowadzącego
      • prowadzący powinien podkreślić, że poznane na zajęciach treści to tylko niewielki zakres informacji na temat Europy i zachęcić do samodzielnego poszukiwania wiadomości
      • prowadzący ocenia stopień zaangażowania uczestników w wykonywaną pracę
    2. Ankieta ewaluacyjna

ZAŁĄCZNIK NR1
Johann Wolfgang Goethe
Mąż stanu, polityk
Winston Churchil
Pisarka, autorka książek dla dzieci
Johann Straus
Lekarz, wynalazca szczepionki przeciw wściekliźnie
Astrid Lindgren
Poeta,
Bernardo Bertolucci
Kompozytor, twórca operetek
Louis Pasteur
Reżyser filmowy

ZAŁĄCZNIK NR 2

Ankieta ewaluacyjna

Oceń swoje zaangażowanie w pracę na zajęciach

Zaznacz w skali od 1 do 6 w jakim stopniu byłeś zainteresowany tematyką zajęć.
1 2 3 4 5 6

Włóż do teczki to, co podobało ci się najbardziej na zajęciach.

Wrzuć do kosza to, co nie podobało ci się na zajęciach.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z PRZYRODY.

Autorzy: Renata Franczak, Grażyna Straszewska

Temat : Utrwalenie umiejętności posługiwania się kierunkami geograficznymi.

Cele Taksonomiczne
Cel ogólny: Doskonalenie umiejętności posługiwania się kierunkami geograficznymi
  1. Cele operacyjne
    1. Cele nauczania :
      1. poziom wiadomości :
        • uczeń zna nazwy kierunków głównych ( W K )
        • uczeń wie, że wyznacza się kierunki pośrednie ( W K )
        • uczeń wie, że podstawowym przyrządem do wyznaczania kierunków jest kompas (W K)
        • uczeń zna kierunki pośrednie ( W P )
        • uczeń zna skróty nazw kierunków głównych i pośrednich ( W P )
        • uczeń zna sposoby wyznaczania kierunków ( W P )
        • uczeń wie, że na półkuli południowej w nocy do wyznaczania kierunków wykorzystuje się Krzyż Południa (W D)
      2. poziom umiejętności :
        • uczeń podpisze kierunki główne na róży kierunków ( W K )
        • uczeń podpisze kierunki główne i pośrednie na róży kierunków za pomocą skrótów nazw polskich i angielskich (W P)
        • uczeń wskaże na mapie kierunki główne i pośrednie (W P)
        • uczeń wyjaśni jak wyznaczyć kierunki w terenie za pomocą kompasu i cienia w południe ( W P )
        • uczeń czyta ze zrozumieniem instrukcję zadania (W P)
        • uczeń objaśni jak wyznaczyć kierunki w terenie za pomocą zjawisk przyrodniczych ( W R )
        • uczeń potrafi poprawnie wykonać zadanie według instrukcji ( W R )
    2. Cele wychowania :
      • uczeń wykaże zainteresowanie tematem, aktywnie uczestniczy w pracy
      • uczeń wykorzysta zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym
  2. Zasady:
    • świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania
    • poglądowości
    • trwałości wiedzy
    • systematyczności i logicznej kolejności łączenia teorii z praktyką
  3. Metody:
    • elementy pogadanki
    • praca z mapą fizyczną Polski
    • praca samodzielna- karty pracy
  4. Środki dydaktyczne:
    • mapa fizyczna Polski
    • karty pracy
  5. Plan lekcji :
    1. Czynności organizacyjno- porządkowe.
    2. Podanie tematu lekcji.
    3. Opracowanie tematu lekcji.
      1. praca z różą kierunków
        • Nauczyciel rysuje na tablicy różę kierunków. Prosi o nazwanie i wpisanie kierunków głównych pełnymi nazwami.
        • Uczniowie przypominają skróty nazw polskich i międzynarodowych i wpisują na różę kierunków.
        • Uczniowie uzupełniają nazwy i skróty nazw kierunków pośrednich.
      2. przypomnienie sposobów wyznaczania kierunków
        • Uczniowie omawiają sposoby wyznaczania kierunków w terenie za pomocą:
          Kompasu,
          Gnomonu,
          Własnego cienia w południe,
          Gwiazdy Polarnej w nocy,
          Zegarka ze wskazówkami,
          Zjawisk przyrodniczych ( korona samotnego drzewa, słoje pnia drzewa, mchu na kamieniach i pniach drzew, mrowiska).
        • przypomnienie wyznaczania kierunków na mapie
          • Uczniowie określają położenie Grudziądza, a następnie położenie wybranych obiektów na mapie w Polsce i względem Grudziądza.
        • praca indywidualna z kartą pracy (załącznik)
    4. Podsumowanie tematu, ocena pracy ucznia.
ZAŁĄCZNIK

Załącznik zawiera bogatą ofertę zadań, które można w sposób dowolny konfigurować w zależności od czasu przeznaczonego na pracę i możliwości intelektualnych uczniów. Zadania zawarte w załączniku można wykorzystać podczas innych jednostek lekcyjnych.

ZADANIE 1
Napisz jaki kierunek wskazuje strzałka
………………….. …………………. ………………… ….…………….

ZADANIE 2
      Czworo dzieci rzuca do siebie piłkę . Każde z nich wykonało jeden rzut w kierunku jaki wskazuje strzałka. Przy każdym dziecku wpisz kierunek w jakim ono rzucało.

ZADANIE 3
Uzupełnij na róży kierunków nazwy i skróty nazw kierunków.

ZADANIE 4
Na przedstawionej róży kierunków pojawiły się błędy. Popraw je.

ZADANIE 5
Rozpoznaj kierunki widnokręgu i oznacz je symbolami międzynarodowymi

ZADANIE 6

Na podstawie powyższego schematu napisz w jakim kierunku znajdują się:
A od B ………………..
A od E ………………..
D od B ………………..
C od B ………………..
D od A ………………..
D od C ………………..
D od E ………………...

ZADANIE 7

Rozwiąż krzyżówkę.
  1. "Zimowa stolica" leżąca w południowej Polsce.
  2. Przyrząd służący do wyznaczania kierunków.
  3. Kierunek, który wskazuje Gwiazda Polarna.
  4. Jeden ze wschodnich sąsiadów Polski.
  5. Nazwa jednego z kierunków głównych.
  6. Obszar wokół obserwatora.
  7. Pora roku, w której Słońce w południe góruje najniżej nad widnokręgiem.
  8. Obrasta kamień i pień drzewa z północnej strony

ZADANIE 8
Zadanie to należy wykonywać na kartce w kratkę.
Zgodnie z podanym poniżej kodem zawierającym oznaczenia międzynarodowe kierunków świata narysuj rysunek. Pamiętaj, że dana cyfra oznacza liczbę kratek, a litery za nią kierunek główny lub pośredni. Kolejny odcinek zaczynasz rysować w miejscu, gdzie skończyłeś rysować poprzedni.

oznacza początek rysowania.

PIERWSZA FIGURA
1SW, 1W, 1S, 1E, 4S, 1E, 2N, 3E, 2S, 1E, 5N, 1W, 1S, 3W, 2N,

DRUGA FIGURA
1SW, 1NW, 1NE, 1NW, 1NE, 1SE, 1NE, 1SE, 1SW, 1SE, 1SW, 1NW, 6S, 2NE, 2N, 1E, 2S, 2SW, 1W,

TRZECIA FIGURA,
1W, 1NW, 1S, 1SW, 4S, 1SE, 1SW, 5S, 1SE, 5E, 1NE, 5N, 1NW, 1NE, 4N, 1NW, 1N, 1SW,

CZWARTA FIGURA
3W, 2S, 3E, 2S, 1SE, 1N, 6E, 1SE, 5N, 2SW, 4W, 4N, 2SW,

SCENARIUSZ PREZENTACJI "CO WIEM O PAŃSTWACH EUROPY"

Jest to scenariusz autorski opracowany przez Renatę Franczak i Grażynę Straszewską, które są opiekunami Szkolnego Klubu Europejskiego "Europejskie oczko" działającego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5, w Szkole Podstawowej nr 21 w Grudziądzu.
     Składa się on z 15 scenek przedstawiających krótko państwa należące do Unii Europejskiej. Scenariusz spełnia cele i treści zawarte w realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych.
     Zwroty pisane czcionką Italic to zapisane fonetycznie zwroty w poszczególnych językach. Są to głównie powitania i pożegnania.

WSTĘP.
Osoba 1
Wita zaproszonych gości i uczniów przybyłych na prezentację.
Witamy wszystkich serdecznie na wieczorze poświęconym państwom Europy. Zbliżamy się dużymi krokami do jednoczących się państw Unii Europejskiej. My dzieci nie rozumiemy zawiłych spraw polityki i ekonomii. Chcemy jednak wiedzieć co przyniesie nam wejście Polski do Unii Europejskiej. Postanowiliśmy dowiedzieć się czegoś o "krajach piętnastki". Oto efekt naszych pierwszych poszukiwań.
GRECJA
(Wchodzi ubrany w strój ze starożytnej Grecji.)
Kalimera kirios, kiria. Ime apo tin ellado.
Dzień dobry panowie, panie. Jestem z Grecji.
      To nie przypadek, że jako przedstawiciel Grecji występuję tu pierwszy. Grecja to starożytność. To bogowie, herosi, mity. Każdy zna Zeusa, Atenę, Herę, Herkulesa i Europę.
      To od imienia pięknej Europy, córki Aginora i Telefasy,w której kochał się sam Zeus nazwano nasz kontynent. Grecja przyciąga turystów z całego świata swym przepięknym krajobrazem, zabytkami nie tylko ze starożytności, wspaniałym jedzeniem, owocami południowymi, ciepłym i czystym morzem.
      Jeszcze raz zapraszam do poznania naszego kontynentu.
      Chcecie dowiedzieć się o nim wszystkiego? Nic z tego! Na to trzeba dużo czasu i wysiłku. Dziś zobaczycie z czym kojarzą się nam państwa Unii Europejskiej. Kalinihta!

(Chłopcy tańczą Zorbę.)

FRANCJA
      (Wchodzą dwie dziewczynki ubrane modnie i mówią z charakterystycznym akcentem i gardłowym r.)
  • Bonżur medam en mesje. Jestem Francuzką. Francja , Francja to taki cudowny kraj. Paryż nasza stolica to miasto, które raz ujrzane nie da się zapomnieć. Katedra Noter Damm, Wieża Aifla, La Defens, Sorbona, ach.
  • Przepraszam koniecznie należałoby jeszcze wspomnieć o innych miejscach cudownej Francji. Zamki nad Loarą , Lazurowe Wybrzeże, Karkasą i można tak wymieniać przez cały wieczór.
  • Moja droga zapomniałaś powiedzieć, że Paryż jest stolicą światowej mody.
  • Masz rację , ale teraz już chodźmy na kolację. Dziś żabie udka i sery.
  • A ja mam ochotę na ślimaki z kasztanami.
(Chór śpiewa "Frere Jacques")

HISZPANIA
      (Trzy dziewczynki ubrane w strój do flamenko i chłopiec ubrany jak torreador wychodzą na scenę. Jedna z dziewcząt podchodzi do mikrofonu.) Błenas trades. Soj de espania. Witajcie mucziaczios. Jestem z Hiszpanii, z jej stolicy Madrytu. Spójrzcie na kobietę. Jej strój to strój do naszego tańca flamenko. Prosimy o fragment.... (Dziewczynki tańczą flamenko)
      A co robi Pedro? On jest torreadorem. Na arenie podczas korridy walczy z bykami.
Eviva espania o le!
( Do muzyki z opery Carmen torreador maszeruje wykrzykując O le.)

WŁOCHY
       (Na scenę wniesiony zostają stół i krzesła. Kelner w białym fartuchu nakrywa stół obrusem. Wchodzą dwie dziewczynki i siadają)
Siniaras, siniores, bambini. Bon dżiorno, bon dżiorno . Sono Italia.
Czy wiecie skąd jestem? Italia czyli Włochy.
Znacie Rzym? Roma, Roma to nasza stolica.
Znacie Watykan? Si, si. Każdy wie, że to siedziba papieża.
A czy słyszeliście przysłowie "zobaczyć Neapol i umrzeć"?
Piękna jest Italia. Nie dziwię się, że aż tylu turystów tu przyjeżdża.
A ostatnio w październiku wybuchła Etna, nasz wulkan. Jeden z wielu. Cóż to były za widoki!
Ta lawa lecąca po stoku, fajerwerki stworzone przez naturę. Bellissimo!
-Moja droga kelner czeka co zamawiamy?
-Ja frutti di mare na przystawkę
-( Kelner: wyjaśniam państwu, że to owoce morza czyli krewetki, kalmary, małże i ryby)
- a jako danie główne spagetti
- ja poproszę pizzę .
-Kelner mówi : smacznego!
(Wszyscy wychodzą , rekwizyty zabierane są ze sceny.)

WIELKA BRYTANIA
      (Na scenę wychodzą pod rękę chłopiec i dziewczynka. Ona ubrana jest w garsonkę on w garnitur. Prowadzą rozmowę.)
Gud afternun.
-Maj lejdi, może zechce pani skorzystać z mego ramienia, służę pomocą.
- Och ser jestem bardzo wdzięczna, prawdziwy z pana dżentelmen.
- My Brytyjczycy słyniemy wszak z tego, że umiemy być pełni powagi, kultury.....
( Wbiega na scenę chłopiec z gitarą i przerywa mówiącemu)
-umiecie być tacy flegmatyczni. Hello, haj hał ar ju. Nie wierzcie, nie wszyscy tacy jesteśmy.
Nawet tu w stolicy w Londynie, pod pałacem Bakingam umiemy się bawić.
( Gra zespół The Beatles przedstawiony przez uczniów. Po piosence solista mówi : Uwaga Królowa, wszyscy kłaniają się, a dziewczynka ubrana jak królowa powoli i dostojnie przechodzi się po scenie. Po zejściu królowej wszyscy schodzą ze sceny

HOLANDIA
      
(Dziewczynka z koszem tulipanów chodzi po scenie i woła)
Tulipany, kupujcie tulipany.
( Spotyka parę i zwraca się do nich)
Gude morgen, może pan kupi tulipana dla pani. Dank y.
( Kolejna dziewczynka ubrana w strój holenderski mówi do mikrofonu)
      Jestem z Holandii. Amsterdam to nasza stolica. Holandia w dużej części położona jest w depresji. Holendrzy osuszali podmokłe tereny kopiąc kanały i wypompowując wodę za pomocą wiatraków. O takich jak ten w oddali. Budowali też poldery, czyli odbierali morzu fragmenty terenu. W ten sposób powierzchnia kraju zwiększyła się prawie o jedną trzecią.
      Obecnie także mamy wiatraki, ale nowoczesne produkujące energię elektryczną.
W Dolinie Sartawicko- Nowskiej po drugiej stronie Wisły osiedlali się w XII wieku Olendrzy. Przyczynili się oni czynnie do osuszenia bagnistych terenów doliny. Wiecie, że Holandia jest jednym z największych producentów tulipanów. Aha jeszcze pewnie zastanawiacie się co mam na nogach? To drewniaki , trepki a czasami inaczej nazywane tradycyjne nasze obuwie. Zrobione są całe z drewna. U was w Polsce też kiedyś takie robiono.

AUSTRIA
(Dwaj chłopcy wchodzą z nartami na ramionach)
-My Austriacy mamy kraj w znacznej części górzysty. Alpy najwyższe góry Europy zajmują więcej niż połowę kraju. Latem chodzimy po górach a zimą jeździmy na nartach.
-My? Przecież przyjeżdża do nas w góry ogromna ilość turystów z Europy i świata.
-A nasza stolica Wiedeń to podobno jedno z najpiękniejszych miast na świecie. Poza tym tworzyło tu wielu kompozytorów: Wolfgang Amadeusz Mozart, i cała rodzina Straussów.
-Tak, tak te walce nad pięknym modrym Dunajem.( mówi z zadumą)
(Dwie pary tańczą walca "Nad pięknym, modrym Dunajem".)

SZWECJA
      (Dziewczynka jako dziennikarka prowadzi wywiad ze szwedem)
-Gu dog.
Szwecja to jedno z państw skandynawskich. Stolicą Szwecji jest Sztokholm. Jest was 9 milionów na 450 tysięcy kilometrów kwadratowych. To niewielu ludzi a tak duży kraj.
- No, cóż u nas na północy jest zimno. Mamy tam noc polarną i dzień polarny. No i góry.
Dlatego głównie mieszkamy w południowej części kraju.
-Co powiedziałby pan naszym słuchaczom na temat Szwecji. Z czego tak bardzo słynie wasz kraj.
-Najbardziej rozsławił nas chyba Alfred Nobel. Ufundował Pokojową Nagrodę Nobla.
Jeśli się nie mylę, pani rodacy też ją otrzymali.
-Tak w dziedzinie literatury Polacy zdobyli cztery nagrody, jedną w dziedzinie polityki i jedną z chemii.
-A poza tym Pipi Langsztrumf i Muminki znają i lubią dzieci na całym świecie. ( W tym czasie dziewczynka ubrana jak Pipi z Muminkiem na ręku skacze po scenie)
-Myślę, że nie tylko dzieci. Dziękuję za wywiad. Hej do.

DANIA
      (Dziewczynka mówi do mikrofonu)
Gu eftermida.
Jestem z Danii. My też, jak Anglia, Szwecja czy Hiszpania jesteśmy monarchią, mamy królową. To Małgorzata, piękna i mądra kobieta. Wiele razy odwiedzała waszą stolicę, Warszawę. A swoją drogą w naszej stolicy Kopenhadze też mamy syrenkę. Siedzi sobie nad brzegiem morza i pozdrawia statki wypływające przez cieśniny z Bałtyku na Ocean Atlantycki. Czy wiecie, że do Danii należy największa wyspa Ameryki Północnej – Grenlandia. To ona. Popatrzcie.
Na powitanie mówimy gu eftermida lub popularne cześć, czyli gu da. A na pożegnanie: farwe lub farwe sułlenge.

Farwe sułlenge. (Wychodzi machając publicności na pożegnanie)

LUKSEMBURG
      (Chłopiec ubrany w kolory flagi Luksemburga mówi do mikrofonu)
Jestem z Wielkiego Księstwa Luksemburga, stolicą którego jest Luksemburg. Jest nas niewielu pół miliona mieszkańców. I nasze państwo jest niewielkie: 2600 kilometrów kwadratowych, sto dwadzieścia razy mniejsze niż Polska. Posługujemy się aż trzema językami urzędowymi: francuskim, niemieckim i luksemburskim. Oto nazwa naszego kraju w trzech różnych językach: po luksembursku : GROUSSHERZOGTUN LETZENBUERG, po francusku : GRAND DUCHE DE LUXEMBOURG, a po niemiecku : GROSS HERZOGTUM LUXEMBURG.
Na początku waszych wakacji 23 czerwca obchodzimy nasze największe święto narodowe urodziny wielkiego księcia Jana.

PORTUGALIA
(Rozmawiają dwie dziewczynki. Jedna ubrana w strój plażowy.)
-Seniora, przyjechałam z Polski.
-A Polonia, Warsowia si, si. To piękny kraj.
-Portugalia też jest piękna, piaszczyste plaże, ciepły klimat, palmy, a wewnątrz kraju góry – to takie romantyczne. A co może mi seniora opowiedzieć o swoim kraju?
-StolicA Portugalii jest Lizbona. Największe miasto i port kraju. Leżąca w pobliżu ujścia Tagu do Oceanu Atlantyckiego. Wiele można tam zobaczyć zabytków, muzeów, wspaniałych ogrodów. Ale każdy turysta powinien zobaczyć zespół pałacowy i leżący nieopodal pomnik odkrywców.
-A tak wiem ! Ferdynand Magellan był z pochodzenia Portugalczykiem.
-Tak, to sławny człowiek, jego wyprawa opłynęła dookoła Ziemię.
-Tak, tak w dawnych czasach…. (odkłada mikrofon i odchodzi rozmawiając ).

FINLANDIA
(Wchodzi dziewczynka ubrana w zimowy strój w czapce Mikołaja.)
Moj, olen Suomi. Rozumiecie ?
En yrumere Nie rozumiecie? Jestem z Finlandii.
Spójrzcie na mapę, to kraj skandynawski, leży nad Bałtykiem. W południowej części kraju jest Pojezierze Fińskie. Jest tu 60 tysięcy jezior, które powstały dzięki ogromnemu lądolodowi, a wędrował on z bieguna północnego miliony lat temu. Największe nasze jeziora to Saina, Kalla i Oulu. Jesteśmy najbardziej zalesionym krajem Europy. Aż 68% powierzchni zajmują lasy, głównie iglaste, to tajga. W tajdze można spotkać nie tylko niedźwiedzie ale i renifery żyjące dziko i hodowane dla mięsa i skór. Czy wiecie, że w północnej części mojego kraju śnieg leży aż 7 miesięcy. Nie jest więc dziwne, że Finlandia słynie ze sportów zimowych. W Helsinkach, naszej stolicy była zimowa olimpiada, do dzisiaj jest piękny stadion wybudowany specjalnie na tę okazję.

IRLANDIA
(Wchodzi chłopiec ubrany w strój pasterza z owieczką.)
     Jestem z Irlandii, nie ze stolicy, którą jest Dublin, ale z północnej części wyspy. Z czym kojarzy się Irlandia , z mgłą, rozległymi torfowiskami, łąkami i wrzosowiskami. Mamy bardzo mało lasów, a to dlatego, że klimat i skaliste podłoże im nie sprzyjają. No to hodujemy krowy i owce. Korzystając z położenia nad Oceanem Atlantyckim w naszym jadłospisie jest dużo ryb. Wracam do moich owieczek. A wy posłuchajcie irlandzkiego zespołu
The Cranberries.
( Uczniowie przedstawiają zespół)

NIEMCY
(Chłopiec ubrany w strój bawarski)
Guten Tag, Meine Damen und Herren ich komme aus Deutschland.
Jesteśmy z południowych Niemiec. To teren wyżynno – górzysty, ale na północy mamy niziny z dostępem do Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Nie zawsze byliśmy tak dużym krajem. Kiedyś były dwa państwa niemieckie. Zjednoczyliśmy się w 1990 roku. Z czego najbardziej nas znacie. Uczycie się naszego języka. A po waszych drogach jeżdżą Mercedesy, Volkswageny, Audi, BMW, Ople produkowane w Niemczech. A na koniec niespodzianka. W latach 80-tych, gdy was jeszcze nie było na świecie, śpiewał to zespół TOTEN HOSEN.
( uczniowie przedstawiają zespół )

BELGIA.
(Dwie dziewczynki ubrane w strój apelowy)
-Czy wiecie, że w Rodzinie Panującej w Belgii jest księżniczka Matylda, która ma polskie korzenie? Belgia jest też krajem z którego pochodzą czołowi kolarze świata. W naszym kraju znajduje się najstarsze miasto północnej Europy – Brugia. Warto je obejrzeć ze względu na piękne zabytki.
-Naszą stolicą jest Bruksela. W niej mieści się siedziba władz Unii Europejskiej. Znajduje się tu parlament i trybunał gospodarczy. Już niedługo i wy Polacy będziecie mieli swoich przedstawicieli w tym Parlamencie. Proszę Państwa Unii o potwierdzenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.( Wszyscy występujący wychodzą na scenę)
Kto za ? ( podnoszą ręce) Dziękuję.
(Chór śpiewa "Odę do radości")

ZAKOŃCZENIE.

     Dziękujemy wszystkim za przybycie na naszą prezentację. Mamy nadzieję, że Wam się podobała. Na zajęciach Mini Edukacji Europejskiej dowiadujemy się dużo więcej o Państwach Europy i Polsce w Europie. Część plonów naszej pracy można już dziś zobaczyć na wystawie. Zapraszamy do jej obejrzenia

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie