Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uzupełniający program autorski nauczania języka angielskiego w klasie VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5153 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Niniejszy program jest uzupełniającym programem nauczania języka angielskiego, przeznaczonym dla VI klasy szkoły podstawowej. Można go stosować jako dopełnienie programów nauczania języka angielskiego dla II etapu edukacyjnego



UZUPEŁNIAJĄCY PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KL. VI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ



PRACA METODĄ PROJEKTU




Opracowanie:
Maria Lont-Wasielewska
Ewa Kulawiak
Beata Damaschke

Szkoła Podstawowa w Łebieńskiej Hucie
Rok szkolny 2004/2005


1 Wstęp

1.1 Metryczka programu

Przedmiot: język angielski
Typ szkoły: szkoła podstawowa
Etap edukacyjny : II – klasa VI
Typ kursu: kontynuacyjny
Autorki : Maria Lont- Wasielewska , Ewa Kulawiak , Beata Damaschke

1.2 Wprowadzenie

Niniejszy program jest uzupełniającym programem nauczania języka angielskiego, przeznaczonym dla VI klasy szkoły podstawowej. Można go stosować jako dopełnienie następujących programów nauczania języka angielskiego dla tego etapu edukacyjnego: Program nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI szkoły podstawowej E. Dzierżawska, I.Kubrakiewicz, M. Szpotowicz DKW – 4014 – 42/99, Program nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI Kurs dla początkujących dla klas 4-6 szkoły podstawowej II etap edukacyjny
M. Ellis, M. Niesobska, A. Rak DKW-4014-59/99

Projekt jest jedną z proponowanych metod pracy w wyżej wymienionych programach. Zabrakło w nich jednak konkretnych przykładów zebranych w całość, czy przykładowego cyklu lekcji. Praca metodą projektu jest próbą uzupełnienia tej luki.

Autorki programu uznały, że projekt daje uczniom możliwość nie tylko rozwijania kompetencji językowych, ale również kształcenia umiejętności uniwersalnych takich jak:
rozwijanie zainteresowań, nabywanie umiejętności samodzielnego uczenia się, twórczego myślenia oraz pracy w grupie. Stwarza również szanse na większe zaangażowanie wszystkich uczniów (nawet mniej uzdolnionych językowo) i pozwala odejść od szablonu typowo lekcyjnej formy.
Szczególny nacisk położono na zdobywanie umiejętności efektywnego komunikowania się przydatnego między innymi podczas podróży zagranicznych .

Program został napisany z myślą o uczniach pochodzących ze szkół, w których pracują autorki.

1.3 Warunki realizacji programu

Organizacja nauczania
Realizacja programu obejmuje jeden rok szkolny, w trakcie którego zaplanowano przeprowadzenie cyklu dziesięciu projektów realizowanych na 13 godzinach lekcyjnych (dowolnie rozmieszczonych w czasie roku szkolnego).

2 Ogólne cele nauczania
 Rozwijanie dociekliwości poznawczej
 Kształcenie umiejętności pracy w zespole
 Rozwijanie twórczego myślenia
 Rozwijanie własnych zainteresowań
 Kształcenie umiejętności planowania, organizowania i samooceny własnej pracy
 Budowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania
 Kształcenie poczucia przynależności regionalnej, narodowej i kulturowej
 Kształcenie postawy tolerancji wobec innych narodów i kultur
 Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł
 Wykorzystywanie umiejętności porozumiewania się w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych w praktyce

Szczegółowe cele nauczania:
Uczeń potrafi:

 Podać dane personalne ( imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania, narodowość)
 Mówić o swoich zainteresowaniach i upodobaniach,
 Przedstawić i opisać członków swojej rodziny
 Pytać o drogę
 Pytać o ceny produktów i robić zakupy
 Zamawiać posiłki w restauracji
 Odpowiednio zachować się w bezpośrednim kontakcie z obywatelami krajów anglojęzycznych
 Zainicjować i podtrzymać prostą rozmowę dotyczącą typowych sytuacji życia codziennego
 Mówić o swoim samopoczuciu i zdrowiu oraz w razie potrzeby prosić o pomoc
 Napisać i odczytać pocztówkę
 Zastosować odpowiednie zwroty w przypadku niezrozumienia sytuacji językowej
 Opowiedzieć i opisać miejscowości, z której pochodzi
 Wyrazić prośbę oraz życzenie
 Porównać realia życia nastolatków w Polsce i Wielkiej Brytanii
 Nazwać rzeczy, które zabierze ze sobą na wycieczkę

3 Procedury osiągania celów
Praca metodą projektu pozwala uczniom zdobywać wiedzę i umiejętności kluczowe w sposób aktywny. Rodzaje aktywności prowadzące do osiągania celów przez uczniów:

• W zakresie planowania i organizowania (planowanie działań zespołowych i indywidualnych, samoocena, podejmowanie decyzji )
• W zakresie poszukiwania i wykorzystywania informacji (gromadzenie, porządkowanie i selekcjonowanie informacji, przyswajanie i odtwarzanie informacji oraz korzystanie z informacji)
• W zakresie dochodzenia do wiedzy (burza mózgów, wyciąganie wniosków, stawianie pytań, badanie materiałów)
• W zakresie tworzenia własnych materiałów ( czytanie i redagowanie tekstów użytkowych np. menu , list)

4 Materiał nauczania:

Nr lekcji Temat lekcji Treści szczegółowe Oczekiwane osiągnięcia ucznia
1. Ja i moja rodzina Przymiotniki opisujące wygląd
Zwroty wyrażające upodobania


Przedstawia się
Opisuje wygląd członków rodziny
Mówi o zainteresowaniach
i upodobaniach
Podaje miejsce zamieszkania

2. Promujemy naszą miejscowość i okolice. Nazwy budynków użyteczności publicznej i najciekawszych miejsc w okolicy. Opisuje swoją miejscowość
3 A





3 B Wirtualna podróż po Londynie





Spacer po Londynie Atrakcje turystyczne w Londynie
kierunki (w prawo, lewo, prosto) Rozpoznaje i nazywa atrakcje turystyczne w Londynie
Pyta o drogę i podaje kierunek
Odczytuje plan Londynu
Wyszukuje informacje w tekstach dotyczących atrakcji turystycznych
4. Zakupy sklepów sklepie odzieżowym Nazwy sklepów
i produktów Podaje nazwy sklepów. Pyta o ceny produktów
i robi zakupy


5.






Życie nastolatków
w Polsce i Wielkiej Brytanii Życie codzienne
Nazwy codziennych czynności Porównuje sposoby spędzania wolnego czasu
przez nastolatków w Polsce
i Wielkiej Brytanii. Dostrzega różnice w
relacjach interpersonalnych w Polsce, Wielkiej Brytanii i USA.
6. Wizyta u lekarza Nazwy części ciała
i typowych dolegliwości. Mówi o swoich typowych dolegliwościach
i samopoczuciu
Prosi o pomoc w razie potrzeby
7. Posiłki Nazwy posiłków
i jedzenia
Nazwy elementów zastawy stołowej Nazywa posiłki i produkty żywnościowe
Stosuje odpowiednie zwroty grzecznościowe przy stole
8. Codzienne zwyczaje w Wielkiej Brytanii
i Polsce(podobieństwa i różnice) Zasady stosownego zachowania.
Rozpoznaje podobieństwa
i różnice w zachowaniu w Polsce i Wielkiej Brytanii.
Zna kody kulturowe (gesty)
i reaguje stosownie do sytuacji.
9. Pozdrowienia z podróży. Forma listu nieoficjalnego Zna strukturę listu.
Potrafi pozdrowić adresata
i przekazać wrażenia z podróży w prostej formie.
10. Przygotowanie do podróży. Lista niezbędnych rzeczy
Plan wycieczki Segreguje niezbędne rzeczy pod względem ważności.
Planuje trasę zwiedzania miasta.



PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
• wyrabia postawę tolerancji, otwartości oraz zainteresowania wobec inności kulturowych
• poszerzy wiedzę o Wielkiej Brytanii
• przeprowadza selekcję wyszukanych materiałów i wykorzystuje je w swoich pracach
• potrafi współpracować w zespole,
• potrafi występować publicznie używając języka obcego
• jest zmotywowany do dalszego zdobywania wiedzy i kształcenia umiejętności
językowych
Pozostałe przewidywane osiągnięcia uczniów są jednoznaczne ze szczegółowymi celami nauczania





METODY OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW:
Kontroli i ocenie podlegają prace praktyczne, prace pisemne i wypowiedzi ustne.
Wykorzystywana będzie skala ocen 1-6 zgodna z przedmiotowym systemem oceniania.
• prace praktyczne: własne albumy, przewodniki
• prace pisemne: listy , dialogi, menu
• wypowiedzi ustne: prezentacje indywidualne i grupowe, scenki, odgrywanie ról






Przykładowe arkusze oceny i samooceny pracy uczniów

Karta samooceny współpracy w grupie
Kryteria Przeważnie Czasami Nigdy
Aktywnie pracowałem w grupie
Wywiązywałem się z przyjętych zobowiązań
Byłem otwarty na propozycje kolegów
Pomagałem w podejmowanie decyzji
Dbałem o atmosferę sprzyjającą pracy
Wkład mojej pracy odpowiadał moim możliwościom




Przykładowa karta oceny albumu/przewodnika


kryteria punktacja 1-6
uczeń nauczyciel
Odpowiedni dobór informacji
Poprawność języka
Estetyka (staranny zapis, wykonanie lub wykorzystanie ilustracji)
Pomysłowość






EWALUACJA PROGRAMU

Przed wdrożeniem programu dokonano analizy spójności treści z celami. Podczas realizacji programu prowadzona będzie ewaluacja formatywna (wspierająca), która pozwoli zaobserwować zmiany dotyczące przyrostu umiejętności językowych i umiejętności kluczowych uczniów, ich wkładu pracy i motywacji do nauki, stopnia atrakcyjności i efektywności metod pracy. Ten rodzaj ewaluacji umożliwi ulepszenie programu poprzez wprowadzanie zmian
(w razie potrzeby) w trakcie jego realizacji.
Ewaluacja całościowa (sumatywna) zostanie przeprowadzona po wdrożeniu programu, na podstawie danych zebranych w trakcie jego realizacji(obserwacji, opinii nauczycieli
i uczniów) oraz ankiety końcowej adresowanej do nauczyciela prowadzącego zajęcia i uczniów (realizacja celów). Ostateczna ocena programu będzie się opierać na modelu SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia)



Bibliografia

Programy nauczania

1. Dzierżawska E., Kubrakiewicz I., Szpotowicz M., Program nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI szkoły podstawowej, Warszawa 1999.
2. Ellis M., Niesobska M., Rak A., Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla początkujących dla klas IV – VI szkoły podstawowej. II etap edukacyjny, Warszawa 1999.
Podręczniki szkolne
1. Dzierżawska E., Kubrakiewicz I., Bingo! 5. Podręcznik do języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa 1998.
2. Dzierżawska E. , Bingo! 6. Podręcznik do języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa 1999.
3. Hutchinson, Tom, New Hotline elementary, Oxford University Press1998
4. Kozanoglou D., Wakeman K., Brainwaves. Level 1. Podręcznik dla szkoły podstawowej,
Oxford University Press 1999.
5. Kozanoglou D., McKeegan D., Wakeman K., Brainwaves. Level 2. Podręcznik dla szkoły podstawowej, Oxford University Press 2000.
6. Kubrakiewicz I., Ściborowska B., Bingo! 4 Starter. Podręcznik do języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa 1999.
7. Nolesco R., Twist! 2, Oxford University Press 2000.

Materiały pomocnicze

1. Mary Glasgow Magazines, Timesavers for English teachers, London 1998.
2. Stempelski S., Tomolin B., Cultural awarness, Oxford University Press 2003.

Opracowania
1. Burwood S., Dunford H., Philips D., Projects with young learners, Oxford University Press1999.
2. Guja K., Konstruowanie szkolnych programów naucznia, Katowice 2003.
3. Harmer J., The practice of English Language Teaching, Londyn 1997
4. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa1999.
Artykuły
1. Mazurkiewicz A., Praca metodą projektów – lekcja geografii i języka angielskiego, „Języki Obce w Szkole” 2004, nr 2, s. 100 – 102.
2. Smurzyńska T., Praza metodą projektów w zespole o zróżnicowanym poziomie zaawansowania językowego, „Języki Obce w Szkole” 2004, nr 3, s. 105-106.
3. Szewczykiewicz M., Metoda projektu jako jedna z technik nauczania i sposób realizacji ścieżek edukacyjnych, „Języki Obce w Szkole” 2003, nr 6, s.163-168.


Opracowanie:
Maria Lont-Wasielewska
Ewa Kulawiak
Beata Damaschke

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie