Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie skali staninowej do interpretacji wyników sprawdzianów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 46202 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Proces budowania skali staninowej nie jest powszechnie znany nauczycielom. W artykule przedstawiono, jak w prosty sposób, z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego EXCELL można skonstruować tę skalę, którą wykorzystujemy do interpretacji wyników sprawdzianu zewnętrznego lub do analizy porównawczej wyników, prowadzonych w szkole w kolejnych latach badań wyników nauczania.

Opracowała:

Wykorzystanie skali staninowej do interpretacji wyników sprawdzianu zewnętrznego i wewnątrzszkolnych badań wyników nauczania

(wskazówki praktyczne dla nauczycieli)

Skale różnicowe umożliwiają statystyczne porównywanie wyników uzyskanych w różnych latach na sprawdzianach zewnętrznych lub na prowadzonych w szkole w formie testów kompetencji badaniach wyników nauczania.

Przeznaczone są do porównywania wyników testowania ucznia i szkoły między przedmiotami lub dziedzinami wiedzy (kompetencjami). Wśród wielu skal różnicowych najbardziej godna polecenia jest dziewięciopunktowa, najkrótsza standardowa znormalizowana skala, zwana staninową. Została zaproponowana w 1942 roku przez J. P. Guilforda.

Pełna porównawcza analiza wyników sprawdzianu zewnętrznego w skali miasta i województwa zawarta jest w opracowanym przez OKE Raporcie, który dociera do szkół po zakończeniu roku szkolnego. Nie ma więc możliwości zaprezentowania Raportu zainteresowanym rodzicom uczniów. W terminie wcześniejszym docierają do szkół wyniki punktowe uzyskane przez uczniów na sprawdzianie w rozbiciu na poszczególne standardy wymagań. Na podstawie tych wyników można dokonać analizy i interpretacji wyników sprawdzianu zewnętrznego, porównując je z wynikami uzyskanymi przez uczniów w szkole w poprzednich latach. Opracowanie można wykonać wykorzystując skalę staninową.

Zalety skali staninowej:

  1. Możliwość porównania wyników uzyskanych przez uczniów w różnych latach.

  2. Szacowanie wyniku niezależnie od ogólnej liczby punktów możliwych do uzyskania przez ucznia.

  3. Łatwo czytelny dla rodziców i uczniów poziom osiągnięć ( po odpowiednim objaśnieniu im zasady skalowania wyników testowania).

Wady skali staninowej:

  1. Staniny dobrze informują o pozycji danego wyniku wśród wyników uzyskanych w próbie standaryzacyjnej tylko w przypadku, gdy test jest umiarkowanie trudny. Gdy test jest bardzo trudny (np. selekcyjny) lub bardzo łatwy (np. diagnostyczny lub przeznaczony dla najmłodszych uczniów), rozkład jego wyników nie daje rzetelnej informacji, jest zabiegiem sztucznym.

  2. Staniny nie informują o spełnieniu przez ucznia wymagań programowych ani o zrea-lizowaniu standardów edukacyjnych.

  3. Staniny nie określają poziomu umiejętności ucznia.

 

Proces budowania skali staninowej nie jest powszechnie znany nauczycielom. Nie wykorzystuje się jej więc zbyt często w szkole do przeprowadzania np. analizy porównawczej wewnętrznych badań wyników nauczania.

Przedstawiony poniżej prosty sposób tworzenia skali staninowej być może zachęci nauczycieli do wykorzystywania jej przy opracowywaniu analiz porównawczych wyników testów.

Aby zbudować więc skalę wykonujemy następujące czynności:

  1. Punktujemy zadania i ustalamy surowe wyniki testowania.

    (surowy wynik testowania to suma punktów uzyskanych przez każdego ucznia w próbie standaryzacyjnej)

  2. Porządkujemy wyniki testu rosnąco.
  3. Sporządzamy rozkład liczebności wyników

    ( liczebność to liczba uczniów, którzy otrzymali tę samą ilość punktów).

  4. Kumulujemy liczebności przez sumowanie liczebności uczniów uzyskujących dany wynik i wszystkich wyników od niego niższych.
  5. Liczebności skumulowane przedstawiamy jako procenty skumulowane

    (liczebności skumulowane dzielimy przez wielkość próby i mnożymy przez 100)

  6. Skalę surowych wyników testowania dzielimy na dziewięć przedziałów, zawierających kolejno 4 – 7 – 12 – 17 – 20 – 17 – 12 – 7 – 4 procent wyników.

    W ten sposób dokonujemy normalizacji wyników testu.

  7. Przedziały nazywamy staninami i numerujemy je od 1 do 9.
  8. Odpowiednim surowym wynikom testowania (nie uczniom) z poszczególnych stanin przyporządkowujemy określenia:
  • Najniższy
  • Bardzo niski
  • Niski
  • Niżej średni
  • Średni
  • Wyżej średni
  • Wysoki
  • Bardzo wysoki
  • Najwyższy
  1. Sporządzamy imienny wykaz osiągnięć uczniów w staninach.

 

 

Skalę staninową możemy skonstruować w prosty i szybki sposób korzystając z programu EXCELL. Poniższy przykład opracowano dla wyników uzyskanych przez 143 uczniów piszących test kompetencji złożony z 30 zadań wyboru punktowanych 0 – 1, oraz 2 zadań otwartych punktowanych 0 – 5.

Maksymalnie w teście uczeń mógł uzyskać 40 punktów.

 

A

B

C

D

E

F

1

Wyniki

testowania

Liczebności

Liczebności

skumulowane

Procent

skumulowany

Numer

staniny

Nazwa

staniny

2

3

0

1

1

0,7%

1

najniższy

4 % ogółu

wyników

4

1

1

2

1,4%

5

2

0

2

1,4%

6

3

1

3

2,1%

7

4

1

4

2,8%

8

5

0

4

2,8%

9

6

2

6

4,2%

2

bardzo niski

7 % ogółu

wyników

10

7

2

8

5,6%

11

8

3

11

7,7%

12

9

4

15

10,5%

13

10

1

16

11,2%

3

niski

12 % ogółu

wyników

14

11

5

21

14,7%

15

12

2

23

16,1%

16

13

3

26

18,2%

17

14

1

27

18,9%

18

15

3

30

21,0%

19

16

4

34

23,8%

4

niżej średni

17 % ogółu

wyników

20

17

3

37

25,9%

21

18

3

40

28,0%

22

19

3

43

30,1%

23

20

2

45

31,5%

24

21

5

50

35,0%

25

22

4

54

37,8%

26

23

2

56

39,2%

27

24

2

58

40,6%

5

średni

20 % ogółu

wyników

28

25

7

65

45,5%

29

26

2

67

46,9%

30

27

4

71

49,7%

31

28

5

76

53,1%

32

29

6

82

57,3%

33

30

8

90

62,9%

6

wyżej średni

17 % ogółu

wyników

34

31

3

93

65,0%

35

32

6

99

69,2%

36

33

6

105

73,4%

37

34

7

112

78,3%

7

wysoki

12 % ogółu

wyników

38

35

9

121

84,6%

39

36

3

124

86,7%

40

37

4

128

89,5%

8

bardzo wysoki

7 % ogółu wyników

41

38

7

135

94,4%

42

39

2

137

95,8%

43

40

6

143

100,0%

9

najwyższy 4% ogółu wyników

44

143

 

 

Przedstawione poniżej formuły programu EXCELL, można wykorzystać do sporządzenia tabeli staninowej:

  1. W komórki A3 do A43 wpisz rosnąco surowe wyniki testowania. Skorzystaj z formuły:

    0 wpisz w komórkę A3, 1 wpisz w komórkę A4. Zaznacz obie komórki. Przeciągnij uchwyt wypełnienia z A4 w dół do A43

  2. W komórki B3 do B43 wpisz kolejno ilości uczniów, którzy uzyskali poszczególne wyniki.

  3. Przejdź do komórki B44. Wpisz formułę: = suma( B3; B43 )

  1. Przejdź do komórki C3. Wpisz formułę: = B3
  2. Przejdź do komórki C4. Wpisz formułę: = C3 + B4

    Kopiuj formułę C4. Przeciągnij uchwyt wypełnienie z komórki C4 do C43

  3. Przejdź do komórki D3. Wprowadź formułę: = C3 / B44

Umieść kursor przed adresem komórki B44 i naciśnij klawisz F 4

Kopiuj formułę przeciągając uchwyt wypełnienia z D3 do D43.

Wciśnij klawisz; WYŚWIETL PROCENT

Podziel kolumnę D na przedziały 4 – 7 – 12 – 17 – 20 – 17 – 12 – 7 – 4 procent. Nazwij otrzymane przedziały zgodnie z kolumną F tabeli .

Przedstawiając nauczycielom, uczniom i rodzicom wyniki testowania należy zwrócić uwagę na fakt, że staniny stanowią miary pozycyjnych osiągnięć uczniów w badanej próbie. Są pojęciem statystycznym i nie określają spełnienia wymagań programowych.

Mam nadzieję, że materiał ten przybliży nauczycielom pojęcie skali staninowej i ułatwi jej konstruowanie. Być może coraz częściej w szkołach będzie wykorzystywana ta skala nie tylko do analizy wyników sprawdzianów zewnętrznych, ale również do opracowywania analiz porównawczych, prowadzonych w szkole w kolejnych latach wewnętrznych badań wyników nauczania.

Bibliografia:

  1. Pomiar wyników kształcenia – Bolesław Niemierko, wydawnictwo WSiP

  2. OFFICE 2000 cz. II, Wskazówki dla każdego, Biblioteczka KOMPUTER ŚWIAT

Opracowała: Danuta Orłowska

Gliwice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie