Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ustrój republiki rzymskiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8553 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji historii w klasie I gimnazjum.
Klasa I Gimnazjum
Dział: Starożytny Rzym


TEMAT: Ustrój republiki rzymskiej.

Cele operacyjne:
- zna daty: 753 r.p.n.e., 508 r.pn.e., 27 r.pn.e., 476 r.n.e;
-rozumie pojęcie republika; cenzor, kwestor, edyl, pretor, senator, konsul;
-charakteryzuje zakres władzy poszczególnych urzędników rzymskich;
-porównuje ustrój Aten i Rzymu;
-rozumie zasady funkcjonowania republiki rzymskiej;

Umiejętności ponadprzedmiotowe:
-współpraca w grupie,
-wyszukiwanie, porzadkowanie informacji,

Środki dydaktyczne:
podręcznik „Starożytność” wyd. Juka; tekst źródłowy, domino „Urzędnicy rzymscy”

Metody: rozmowa nauczająca, praca z tekstem źródłowym, pogadanka

Tok lekcji

1. Wyjaśnienia pojęcia republika. Rozpisanie pojęcia w formie mapy mentalnej.
Republika, rzeczpospolita - forma ustroju państwa, w którym najwyższą władzę sprawuje wybierany na określoną kadencję, w wyborach pośrednich lub bezpośrednich, prezydent lub organ kolegialny. Republika występowała już w starożytności (demokracja ateńska, republika rzymska) i w średniowieczu (miejska republika włoska).

2. Narysowanie taśmy chronologicznej, przedstawiającej okres królestwa, republiki i cesarstwa.
a) okres królestwa (753 r. –509 r. p.n.e.) – małe terytorium wokół Rzymu rządzone przez królów, niezadowolenie z rządów króla Tarkwiniusza Pysznego powoduje jego wypędzenie. Był to ostatni król.
b) okres republiki (508 –27 r. p.n.e.) – po upadku monarchii rozgorzały walki plebejuszy z patrycjuszami o władzę
c) okres cesarstwa:
- pryncypat (27 r.p.n.e.- 284 r.n.e)
- dominat – (284-476 r.n.e)

3. Uczniowie zostają podzieleni na grupy 4 po 7 osób. Zadaniem każdej z grup jest wyszukanie informacji z tekstu źródłowego na temat danego urzędu republikańskiego. Czas przygotowania 10 minut. Na koniec zadania grupy układają z otrzymanego domina dotyczącego urzędników rzymskich schemat władz w republice rzymskiej.
Nauczyciel układa schemat na tablicy by sprawdzić, czy uczniowie poprawnie wykonali pracę.

Tekst źródłowy:

Polibiusz (ok. 200–ok. 118 r. p.n.e.) pochodzi. z Grecji, był jednym z najznakomitszych historyków okresu hellenistycznego. Autor dzieła „Historia” spisanego w 40 księgach. Z jego dzieł korzystali wszyscy późniejsi historycy rzymscy. W taki oto sposób Polibiusz opisuje instytucje ustrojowe republiki:

„Były zatem trzy składniki władzy państwowej, [...] konsulowie, [...] senat, [...] lud, [...].

Otóż konsulowie, póki z legionami nie wyruszą w pole i póki bawią w Rzymie, decydują o wszystkich sprawach publicznych. Bo wszyscy inni urzędnicy, z wyjątkiem trybunów ludowych, są im podwładni i ich słuchają, (...). Prócz tego oni przedkładają do obrad pilne sprawy, w ich też ręku spoczywa całe wykonanie uchwał. Także o wszystkie publiczne spraw, które muszą być załatwiane przez lud, im wypada się troszczyć i zwoływać zgromadzenia ludowe, im stawiać wnioski...Dalej co się tyczy zbrojeń wojennych i w ogóle kierowania wyprawą, to mają oni niemal absolutną władzę. mogą też z pieniędzy publicznych tyle wydawać, ile zechcą.

Jeżeli chodzi o senat, to ma on przede wszystkim władzę nad skarbem publicznym; mianowicie zarządza wszystkimi dochodami i tak samo wydatkami [...]. Tak samo wszelkie popełnione w Italii przestępstwa, które wymagają śledztwa ze strony państwa, jak zdrada, sprzysiężenie, trucicielstwo, skrytobójstwo – są przedmiotem troski senatu. Nadto jeżeli jakiś człowiek prywatny albo miasto w Italii wymaga pojednawczego załatwienia sporu, albo nagany, albo pomocy, albo ochrony [...], jeżeli do kogoś poza Italia należy posłać poselstwo bądź w celu załagodzenia sporów [...], bądź dla przyjęcia ludu w poddaństwo, bądź wreszcie dla wypowiedzenia wojny – tenże senat ma o to staranie. Również jak należy się w każdym wypadku wobec przybyłych do Rzymu poselstw zachować i jaka im dać odpowiedz – wszystkim tym kieruje senat2 [...].

[...] mimo to jednak pozostaje udział. także dla ludu, a pozostaje mu najwa˝niejszy1. Albowiem jedynie lud w państwie rozstrzyga o nagrodzie i karze [... ]. Lud sadzi w takich procesach, w których za przestępstwo grozi znaczna kara pieniężna, a zwłaszcza sadzi tych, którzy piastowali wysokie urzędy; wyrok za śmierci tylko on wydaje [... ]. Dale lud rozdaje urzędy między godnych ludzi, co jest w wolnym państwie najpiękniejsza nagroda za cnoty. Ma on także prawo zatwierdzania ustaw; a co jest najważniejsze, postanawia o pokoju i wojnie. A gdy chodzi o zawarcie sojuszu, zakończenie wojny i układy, lud jest tym, który to wszystko ustala i ratyfikuje, albo też unieważnia.”

4. Zapisanie zwięzłej notatki o urzędnikach i przerysowanie schematu. Wyszukanie brakujących informacji o urzędnikach w podręczniku: pretor, kwestor, cenzor, edyl, trybun ludowy.
Notatka:
Senat: 300 senatorów, zatwierdza ustawy uchwalone przez Zgromadzenie Ludowe, ustala podatki, reprezentuje państwo za granicą, powołuje i odwołuje dowódców wojskowych, mianuje dykatora
Zgromadzenie Ludowe: ustanawia prawo, decyduje o wojnie i pokoju, wybiera urzędników niższych i wyższych;
Konsulowie: sprawują nadzór na d armią, finansami i sądownictwem, w chwili zagrożenia jeden z konsulów zostaje dyktatorem,
Pretorzy: rozstrzygają spory, 1 między rzymskimi obywatelami, 2 spory cudzoziemców;
Cenzorowie: wybierani na 5 lat, ustalają listy senatorów, pilnują przestrzegania zasad obyczajowych, prowadzą spisy ludności
Kwestorzy: kontrolują finanse państwa i armii
Edylowie: czuwają nad porządkiem w Rzymie, organizują igrzyska i uczty dla ludu
Trybun ludowy: broni praw ludu, nietykalni, mieli prawo veta do rozporządzeń urzędników, senatu...
5. Podsumowanie.
Analiza podobieństw i różnic w demokracji ateńskiej i rzymskiej.

6. Praca domowa:
a) Współczesna Polska jest Rzeczpospolitą, czyli republiką. Uzasadnij słuszność tego twierdzenia.
b) Wyjaśnij posługując się encyklopedią pojęcie:
-zasada kolegialności.

opracowała Anna Furgał

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie