Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Świat liter jako świat znaczeń

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1679 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Innowacja pedagogiczna "Świat liter jako świat znaczeń" będzie realizowana zgodnie z obowiązującą podstawą programową , w której wspomaganie i ukierunkowaniem dzieci stosowne jest do ich wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych . Głównym celem innowacji jest "Kształcenie umiejętności czytania na podstawie metody Ireny Majchrzak".

MAŁGORZATA TRYCZYŃSKA

I. Wprowadzająca innowację :
MAŁGORZATA TRYCZYŃSKA

II. Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji :
Od 1. 09. 2005. do 25 . 06. 2006 .

III. Miejsce realizacji :
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA w STARYM STRĄCZU

IV. Zakres innowacji :
KLASA " O " PRZY PSP w STARYM STRĄCZU.

V. Rodzaj innowacji :
MODERNIZACJA

VI. Sposoby ewaluacji :
OBSERWACJE , ANKIETY , KARTY INFORMACYJNE O POSTĘPACH DZIECKA

I. IDEA INNOWACJI , KRÓTKI OPIS .
PRZYBLIŻENIE SYLWETKI P. IRENY MAJCHRZAK
      Moje 21-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym daje mi prawo by podjąć próbę zmiany metody nauki czytania. Metoda, która pragnę wprowadzić w życie w naszej szkole jawi się jako płynne i naturalne poznawanie świata liter. Na podjęcie decyzji o innowacyjnym nauczaniu wpływa również fakt, ze od kilku lat w naszej placówce nauczycielki nauczania zintegrowanego proces edukacji rozpoczynają z dziećmi 6-letnimi, a w związku z tym każda z nas sama przygotowuje dzieci do I klasy. W naszym środowisku zdecydowana większość dzieci kontakt z edukacja rozpoczyna dopiero od klasy zerowej. Wiąże się to z pracą na wielu poziomach, nie tylko edukacyjnym, ale i emocjonalnym, moralnym, fizycznym i kulturalnym. W/w. Metoda wprowadza dzieci w świat liter w sposób prosty i zrozumiały dla każdego dziecka, gdyż rozpoczyna się od poznania zapisu własnego imienia. Kiedy 6-latek poznaje ten zapis jest sam na sam z nauczycielką, która zapisuje imię w jego obecności. Sytuacja owa pozwala na bliższe poznanie się ucznia z nauczycielem i nawiązanie więzi przyjacielskich pozwalających w późniejszej działalności dydaktycznej na stworzenie atmosfery przyjaźni i budowania się wzajemnego zaufania. Każde dziecko jest bardzo emocjonalnie związane z własnym imieniem, a pozytywne emocje podczas uczenia są jednym z najbardziej stymulujących czynników wpływających na rozwój ucznia. Myślę, że każde dziecko jest bohaterem świata liter. Mały chłopiec staje się kimś, o kim się pisze, mała dziewczynka staje się kimś, o kim się czyta. Każde dziecko wskakuje w "Świat pisma"-można to porównać do aktu inicjacji. Każde dziecko zostaje "...wprowadzone w krąg komunikacji, której narzędziem jest pismo. Kartka z imieniem wprowadza je w świat znaczeń. Dziecko w tym momencie przeżywa silne wzruszenie, albowiem doświadcza samo siebie w dwóch formach bytu: fizycznej i symbolicznej". Rozumie, że to on mały chłopiec o imieniu Adrian nadaje znaczenie napisanemu słowu "Adrian".
      Pani Irena Majchrzak autorka nowego podejścia do nauki czytania nie jest z wykształcenia pedagogiem. Odebrała wykształcenie socjologiczne i przez długie lata z ta dziedziną wiedzy była związana. W latach osiemdziesiątych przebywała w Meksyku. Ów pobyt spowodował zainteresowanie się oświatą. Prowadząc obserwacje socjologiczne w Meksyku, nie można było dostrzec problemów oświatowych, z którymi borykał się wówczas Meksyk. Spostrzeżenia te nakłoniły Panią I. Majchrzak do postawienia pytania:"jak uczyć w Meksyku?"- nie naruszając delikatnej materii, jaką są różnice etniczne. Zaangażowanie, z jakim śledziła wysiłki rządu Meksyku we wprowadzaniu reformy oświaty spowodowało, ze ministerstwo Oświaty Meksyku zaproponowało jej zbadanie i sprawdzenie jak przebiega reforma oświaty w indiańskich wioskach, z dala od stolicy. Podjęła wyzwanie i wyruszyła w socjologiczno-pedagogiczna podróż w okolice zamieszkane przez Indian. Obserwacje, jakie poczyniła skłoniły ja do poważnego zastanowienia się, w jaki sposób zachęcić członków plemion indiańskich do nauki języka hiszpańskiego, a w szczególności ich dzieci. Po powrocie swoje wątpliwości i refleksje zawarła w raporcie do autora reformy oświaty Salomona Nahmada. Raport ten został opublikowany w formie książki pod tytułem "Listy do Salomona".
      Prawdziwa przygoda pedagogiczna rozpoczęła się, kiedy ów raport trafił do rąk gubernatora Tabasco, jednego ze stanów Meksyku i jego żony wybitnej pisarki Juliette Campos. Gubernator r zaproponował naszej rodaczce przyjęcie odpowiedzialności za rozwój kultury i oświaty w tej prowincji. Żona gubernatora skłoniła ja do opracowania programu pomocy pedagogicznej dla dzieci należących do indiańskiej grupy etnicznej Czontali. Powierzono jej pieczę nad 14 internatami. Jej poszukiwania pedagogiczne maja swoje źródło w metodzie nauczania Marii Montessori. Stały kontakt z dziećmi spowodował, że Irena Majchrzak opracowała swoją własna metodę nauki czytania, z której ja pragnę skorzystać.

II.WSTĘP. CHARAKTERYSTYKA ROZWOJOWA DZIECKA 6- LETNIEGO
      Średnie dzieciństwo przynosi wiele istotnych zmian rozwojowych i to zarówno w sferze anatomiczno-fizjologicznej, jak i psychicznej. Zmiany dotyczące wzrostu i wagi ciała nie są już tak intensywne jak w okresie wczesnego dzieciństwa. Dziecko staje się szczuplejsze, jego sylwetka wydłuża się, rozrasta się część twarzowa głowy.
      Istotne zmiany zachodzą w systemie nerwowym: postępuje mielinizacja włókien nerwowych, wytwarzają się nowe połączenia między neuronami, wzrasta synchronizacja pracy różnych pól mózgu. Zmiany te prowadzą do zwiększenia sprawności w kierowaniu uwagą, umożliwiają refleksję nad własnym zachowaniem i sprzyjaj ą rozwiązywaniu problemów.
      Zwiększa się wyraźnie harmonia, płynność i rytmiczność ruchów. Dziecko rozpoznaje kształty realnych figur geometrycznych oraz liter. Rozróżnia barwy. Stopniowo zdobywa orientację w większych przedziałach czasu, coraz lepiej ujmuje kolejność zdarzeń oraz opanowuje wyrażenia językowe służące do określania relacji. Jednocześnie polepsza się orientacja w przestrzeni. Dziecko staje się zdolne do ustalania relacji między przedmiotami a nie tylko między sobą a przedmiotem, doskonali się językowe opisywanie przestrzeni.
      Zwiększa się pojemność dziecięcej pamięci. Dziecko jest zdolne do odtwarzania szeregu złożonego z sześciu cyfr. Szybciej zachodzą operacje umysłowe. Dziecko nie potrafi jednak jeszcze adekwatnie ocenić swoich możliwości zapamiętywania.
      W tym okresie życia dziecko opanowuje zdolność sortowania przedmiotów poziomu podstawowego, natomiast trudności sprawia mu kierowanie się nazwą. Rozwiązuje problemy w sferze sensoryczno -motorycznej i percepcyjno - wyobrażeniowej, zaś problemy prezentowane w płaszczyźnie werbalnej sprawia-ją mu trudności.
      W średnim dzieciństwie następuje rozkwit dziecięcych teorii umysłu. Dziecko odróżnia przekonania na temat rzeczywistości od samej rzeczywistości. Odróżnia myślenie od innych form aktywności i wie, że jest ono aktywnością wewnętrzną. Dostrzega, że przekonania poszczególnych osób dotyczące tego samego elementu rzeczywistości mogą różnić się między sobą, rozumie kłamstwa, żarty i metafory.
      Słownictwo dziecka jest bogate, często tworzy neologizmy. Rozwija się jego kompetencja narracyjna - bogaci się struktura opowiadania. Doskonalą się również umiejętności konwersacyjne dziecka: uczy się samo uwzględniać punkt widzenia odbiorcy, słuchać i analizować wypowiedzi partnera.
      Sześciolatek rozumie emocje własne i innych osób. Reguluje już także ekspresję własnych emocji. Umie mówić o swoich przeżyciach. Potrafi określić przyczyny reakcji emocjonalnych oraz przewidzieć zachowania uzewnętrzniane przez inne osoby pod wpływem emocji. Nabywa procedury zaradcze, które pozwalają mu manipulować przeżyciami innych osób. Rozwijają się u niego uczucia związane z samooceną (np. duma).
      W trakcie zabawy dziecko poznaje różne role społeczne. Tworzą się pierwsze dziecięce przyjaźnie. Rozwijają się prospołeczne zachowania (np. empatia). Często obserwuje się także zachowania negatywne (np. agresja).
      Dziecko jest realistą moralnym - przejawia moralność przedkonwencjonalną. Rozwija się osobowość dziecka, wyznaczona już nie tylko przez cechy jego temperamentu. Dziecko staje się zdolne do samokontroli ,co przejawia się w powstrzymywaniu od natychmiastowego działania i ujawniania emocji, planowaniu działań, dostosowaniu do poleceń, próśb i norm kulturowych. Rozwija się obraz własnej osoby, w którym obok konkretnych sądów opisowych pojawia się samoocena.

III. CEL GŁÓWNY
      Innowacja pedagogiczna " Świat liter jako świat znaczeń " będzie realizowana zgodnie z obowiązującą podstawą programową , w której wspomaganie i ukierunkowaniem dzieci stosowne jest do ich wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych . Głównym celem innowacji jest "Kształcenie umiejętności czytania na podstawie metody Ireny Majchrzak".

Cele szczegółowe:
      Dzieci uczęszczające do klasy "0" w PSP Starym Strączu w zdecydowanej większości nie miały wcześniej kontaktu z placówkami edukacyjnymi, dlatego myślę, że metoda p. I Majchrzak pozwoli na bezstresowy sposób rozpoczęcia nauki czytania.Wykorzystując pozytywne emocje dzieci w/w metoda zbuduje poczucie własnej tożsamości i dostrzeżenia tożsamości kolegów. Szkoła jest miejscem , w którym przedszkolak zostaje wprowadzony w krąg komunikacji , której narzędziem jest pismo.Kartka z imieniem wprowadza w świat znaczeń.
  1. Poznanie zapisu własnego imienia.
  2. Stwarzanie i prowadzenie całościowego procesu edukacyjnego wspomagającego rozwój pełnej osoby dziecka .
  3. Budowanie przez dziecko "obrazu siebie" w relacji Ja – Ty , Ja – Wy , Ja – To .
  4. Kształtowanie umiejętności i elementarnych zdolności do literatury dziecięcej .
  5. Wprowadzenie dziecka w świat wartości i twórczych działań w przestrzeni edukacyjnej .
  6. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych usprawniających usprawniających biegłość w budowaniu i posługiwaniu się znakiem – słowem , w poznawaniu i zmienianiu siebie i świata.
  7. Kształtowanie zdolności dziecka do podporządkowania sobie techniki korzystania z komputera .
  8. Poprawa komunikacji językowej poprzez wzbogacanie słownictwa
  9. Kształtowanie umiejętności pokonywania negatywnych emocji .
  10. Wspieranie koordynacji wzrokowo- słuchowej
  11. Uświadamianie dziecku jego własnej wartości .
  12. Rozwijanie wyobrażni plastycznej na podstawie literatury dziecięcej .
  13. Uwrażliwianie na słowo pisane i czytane poprzez stałe obcowanie z literaturą dziecięcą .
  14. Poznanie pojęcia " alfabet" i korzystanie z niego podczas utrwalania poznanych liter .
IV. UZASADNIENIE
      Korzystając z doświadczeń p. I Majchrzak pragnę w swojej pracy zastosować w/w. metodę nauki czytania, która wydaje się być metodą, która harmonijnie stymuluje rozwój dziecka. W metodzie tej zauważyłam możliwości pracy, dzięki której nauka jest tajemnicą, a dziecko jest odkrywcą. Nauka staje się odkrywaniem tajemnic.
      Moje zainteresowanie nową metodą rozpoczęło się podczas odwiedzin w Samorządowym Przedszkolu w Sławie. Przekonał mnie fakt, iż 4-latki potrafią czytać i robią to chętnie, bez przymusu. Pragnę sama również pracować tą metodą, która przynosi efekty tak szybko i mobilizuje dzieci do dalszej nauki.
      W mojej szkole będę "przecierać szlak", wprowadzając metodę p. I Majchrzak. Planuję zajęcia pokazowe dla koleżanek z zespołu samokształceniowego klas 0-III. Zależy mi na współpracy z koleżankami, które pracują tą metodą, na wymianie doświadczeń i uwag. Innowacja dotyczy sytuacji zaplanowanych i okazjonalnych.
      Zainteresował mnie również inny aspekt metody p. Majchrzak , a mianowicie pomysł na wcześniejsze , niż dotąd zwrócenie uwagi na trudności ortograficzne oraz uwrażliwianie dzieci na zapis wyrazów. Mam nadzieję , że metoda ,którą wprowadzę w życie zapobiegnie w póżniejszej edukacji popełnianiu błędów ortograficznych . Uważam , że im szybciej dzieci spotykają się z trudnymi wyrazami tym szybciej sobie przyswoją ich prawidłowy zapis .

VI. PRZEWIDYWANE EFEKTY I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA
    Dziecko:
    • rozpoznaje litery
    • odczytuje litery blisko brzmiące
    • odczytuje swoje imię i imiona kolegów
    • zna litery alfabetu
    • tworzy inne wyrazy z liter własnego imienia
    • układa zapis imion z rozsypanych liter
    • zna dwuznaki : sz, rz, cz, ch
    • uwrażliwione jest na trudności w zapisie
    • potrafi czytać
    • interesuje się literaturą dziecięcą
    • rozumie znaczenie pisma
    • układa inne wyrazy z poznanych liter własnego imienia
    • potrafi utożsamiać zapis ze znaczeniem wyrazu
    Załącznik nr1
    Pracę w kl. " O " oprę o program DKW-4013-4/01 "JUKA" i poszerzam o następujące treści:
    • poznanie dwuznaków i ich odczytywanie
    • uwrażliwianie na trudności ortograficzne ó -u; ż - rz; ch - h;
    • uwrażliwianie na stowane w j. polskim zmiękczenia ś –si; ć – ci ; ż – zi ; dż – dzi ;
    • poznanie alfabetu i kształtowanie umiejętności wyszukiwania poznawanych liter w alfabecie
    • zapoznanie z techniką korzystania z komputera
    • zachęcanie do zabaw i gier edukacyjnych w technologii komputerowej
    Załącznik nr 2
    Założenia , które sobie wyznaczyłam będę realizować w następujących blokach tematycznych :
    1. Moje imię .
    2. Imiona moich kolegów i koleżanek .
    3. Litery. Prezentacja alfabetu.
    4. " Targ liter"
    5. Gra w sylaby.
    6. Nazywanie świata.
    7. Rytmizowanie i śpiewanie imion.
    8. Układanie rymowanek do imion.
    9. Recytowanie rymowanek-wierszyków.
    10. Malowanie imion farbami.
    11. Wyklejanie imion kolorowym papierem.
    12. Tworzenie humorystycznych zdrobnień do imion i nowo- poznanych nazw.
    13. Zapisywanie przy pomocy komputera imion i innych znaczeń.
    14. Tworzenie wzorów liter z własnego ciała .
    Małgorzata Tryczyńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie