Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy warzywa - konspekt nauczania zintegrowanego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 49872 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Krąg tematyczny "Poznajemy warzywa" składa się z pięciu konspektów realizowanych w ciągu jednego tygodnia; przeznaczony jest do pracy z dziećmi niesłyszącymi w nauczaniu zintegrowanym.

Krąg tematyczny: Poznajemy warzywa.
Klasa pierwsza szkoły podstawowej, dzieci niesłyszące.
Opracowała: surdopedagog mgr Ramona Migda

    Każde zajęcia rozpoczynają się ćwiczeniami artykulacyjnymi i usprawniającymi aparat mowy. Ich zadaniem jest przygotowanie wszystkich mięśni twarzy do całodziennego wysiłku:
  • nadymanie policzków i swobodne wypuszczanie powietrza przy zbliżonych wargach albo: kto dłużej będzie wypuszczał powietrze lub wypuszczanie powietrza jak lokomotywa - pulsacyjnie;
  • wargi swobodnie, nabranie powietrza i swobodne wypuszczanie (jak motor);
  • "rozciąganie" warg (szeroki uśmiech) i zaciskanie warg (całuski bez odgłosu);
  • nabranie powietrza i przemieszczanie go z jednego policzka do drugiego;
  • zęby zaciśnięte, otwieranie i zamykanie warg;
  • wodzenie językiem po zębach - kółka;
  • "wymiatanie" językiem z dołu i z góry jamy ustnej;
  • podnoszenie brzegów języka - tworzenie "rurki"; w nagrodę dziecko może otrzymać rodzynkę;
  • oblizywanie ust; aby zachęcić dziecko, można posmarować jego usta miodem;
  • posyłanie całusów;
  • dmuchanie przez rurkę w wodę z płynem do naczyń, tworzenie baniek;
  • dmuchanie na małą piłeczkę (ćwiczenie w parach);
  • przenoszenie drobnych elementów z miejsca na miejsce, np. papierowych warzyw z "talerza" do "kosza";
  • dmuchanie na piórka, drobno pociętą bibułę itp.;
  • wciąganie powietrza nosem i wypuszczanie ustami lub odwrotnie;
  • naśladowanie odgłosów jadącego konia "kląskanie";
  • odczytywanie samogłosek, czytanie ich długo, krótko, śpiewanie wysoko i nisko, w połączeniu ze znanymi spółgłoskami z zachowaniem nadanego tempa.

1. Temat dnia: Poznajemy warzywa z naszego ogrodu
Cele operacyjne - dziecko:
  • nazywa warzywa,
  • samodzielnie określa kolor, kształt i segreguje wg poznanej cechy,
  • odczytuje globalnie nazwę warzywa,
  • samodzielnie dopasowuje etykietę do warzywa,
  • nazywa wykonywane czynności w ogrodzie.
Środki dydaktyczne: etykiety z nazwami warzyw, kosze.

Przebieg dnia:
  1. Wycieczka do ogrodu.
    Ponieważ dzieci w klasie pochodzą z różnych środowisk, dlatego warto zorganizować wycieczkę.
    • Podczas wyjścia do ogrodu warto zwrócić uwagę dzieci na to:
      • gdzie rosną warzywa,
      • jaki mają kolor,
      • jak się nazywają,
      • jaka część warzyw jest jadalna,
      • jak się je zbiera,
      • jaki mają kształt;
      Na przykład: marchew - pomarańczowa - długa - jadalny korzeń - wyrywamy; ziemniaki - brązowe - okrągłe - jadalna część wykopywana z ziemi - wykopujemy; pietruszka - biała - długa - jadalne zielona nać i korzeń - wyrywamy; burak - czerwony - okrągły - jadalny korzeń - wyrywamy.
    • Podczas rozmów z dziećmi nauczyciel nazywa warzywa używając znaków ideograficznych i daktylografii , czyta ich nazwy z etykiet i przyczepia je do odpowiednich warzyw. W ten sposób dzieci oswajają się z nazwą warzywa, jego kształtem, kolorem. Następnie dzieci pomagają w pracach w ogrodzie, nazywając wykonywane czynności.
      Na przykład nauczyciel pyta dziecko: Co robisz?
      Dziecko odpowiada: Wyrywam marchew.
      N. - Jaka jest twoja marchew?
      D. - Moja marchew jest pomarańczowa.
      N. - A ty co robisz?
      D. - Tu są ziemniaki, kopię je.
      N. - Czy dużo jest ziemniaków?
      D. - Tak. W ziemi jest dużo brązowych ziemniaków.

    Prowadząc rozmowy z dziećmi, nauczyciel używa głosu i języka migowego.
  2. Segregowanie warzyw według podanego kryterium: nazwy, koloru, kształtu.
         Nauczyciel podnosi etykietę z napisaną nazwą warzywa, a wskazane dziecko wkłada odpowiednie warzywo do właściwego kosza. Wykonując te ćwiczenia, uczniowie utrwalają słownictwo, związane z nazwami czynności, kolorów; ponadto dzieci doskonalą odczytywanie mowy z ust.
  3. Powrót do szkoły.
         Dzieci przynoszą do klasy dary jesieni z ogrodu i po zabiegach higienicznych odpoczywają, bawią się w kącikach zainteresowań. W tym czasie nauczyciel wraz z dyżurnymi przygotowuje wystawę z przyniesionych darów jesieni, do poszczególnych koszy przyczepia etykiety z napisanymi nazwami warzyw.
2. Temat dnia: Tańczące warzywa.
Cele operacyjne - dziecko:
  • dziecko rozpoznaje warzywa po smaku,
  • poprawnie dobiera obie połowy warzywa,
  • potrafi dorysować prawidłowo drugą połowę warzywa z zachowaniem kształtu,
  • prawidłowo reaguje na zmianę rytmu muzyki,
  • poprawnie czyta sylabami nazwy warzyw,
  • tworzy zbiory o określonej liczbie elementów,
  • poprawnie przelicza elementy w zbiorze.
     Środki dydaktyczne: warzywa, tamburyno, kołatki, nagranie przygotowane przez nauczyciela, karty pracy.
Przebieg dnia:
  1. Ćwiczenia artykulacyjne i usprawniające aparat mowy.
  2. Przypomnienie nazw warzyw - korzystanie z eksponatów zgromadzonych na wystawce. Dzieci po odczytaniu mowy z ust samodzielnie dobierają etykiety i poprawnie wymawiają nazwy warzyw, np. marchew, pietruszka, burak, pomidor, cebula, ziemniak, ogórek. Po wskazaniu któregoś z warzyw dziecko samodzielnie określa jego kolor i kształt.
  3. Zabawy z warzywami.
    • "Jakie to warzywo?" - smakowanie warzyw.
          Nauczyciel po umyciu warzyw kroi je na desce i daje dzieciom do smakowania. Każde dziecko próbuje warzywo i podaje jego nazwę. Następnie powtarzamy to ćwiczenie, ale dla utrudnienia zasłaniamy dziecku oczy. (Dzieci próbują tylko te warzywa, które nadają się do spożycia na surowo).
    • "Gdzie jest druga połowa?".
          Nauczyciel kroi warzywa na dwie połowy, miesza je, zadaniem dziecka jest odnalezienie obydwu połówek danego warzywa.
      Uwaga: Warto zacząć zabawę od wymieszania dwóch pokrojonych warzyw, systematycznie zwiększając ich liczbę.
  4. Dorysowanie przez dzieci drugiej połowy warzyw - praca samodzielna.
         Dzieci otrzymują kartki, na których są rozpoczęte rysunki warzyw. Ich zadaniem jest dorysować brakującą połówkę. Jest to ćwiczenie na spostrzegawczość i orientację przestrzenną, co jest bardzo ważne, a zarazem trudne dla dziecka głuchego.
  5. "Tańczące warzywa" - zabawa ruchowa.
        Dzieci zakładają na głowy opaski, do których są przyczepione połówki warzyw wycięte z papieru. Słuchając muzyki, poruszają się w odpowiednim rytmie, a na dźwięk tamburyna łączą się w pary. W parach naśladują "wzrost" warzyw. Następnie przy dźwiękach kołatki zmieniają partnera. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie.
  6.      Na tablicy są wywieszone ilustracje przedstawiające warzywa. Nauczyciel czyta nazwy zapisane na etykietach i dobiera podpisy do obrazków. Dzieci znakami ideograficznymi i w mowie, powtarzają nazwy warzyw i dzielą na sylaby. Następnie dobierają etykiety do warzyw przedstawionych na kartach pracy. Odczytują ułożony podpis.
  7. Praca domowa: Pokoloruj kontury warzyw odpowiednim kolorem, naucz się czytać daktylografią i samodzielnie pisać nazwy poznanych warzyw.
  8. Tworzenie zbiorów o podanej liczbie elementów z warzyw.
         Dziecko otrzymuje od nauczyciela kartkę, na której jest narysowana pętla z jednym lub dwoma warzywami w środku, a obok niej jest zapisana cyfra. Jego zadanie polega na odczytaniu cyfry i dorysowaniu takiego warzywa, aby zbiór był jednorodny i liczył tyle elementów, ile wskazuje zapisana cyfra.
         W tabelkach dzieci mają podane nie wszystkie elementy, zadanie polega na uzupełnieniu - cyfry - ilości kresek /symboliczna liczebność zbioru/ lub zbioru warzyw do danej cyfry.
3. Temat dnia : Małe i duże warzywa.
Cele operacyjne - dziecko:
  • układa podpisy do ilustracji warzyw z rozsypanki literowej; samodzielnie zapisuje nazwy warzyw,
  • czyta ze zrozumieniem polecenia,
  • czyta zapis matematyczny,
  • starannie wykonuje prace plastyczne.
Środki dydaktyczne:
Obrazki warzyw, etykiety, litery z ruchomego alfabetu, karty pracy, liczmany, plastelina, znaki matematyczne.

Przebieg dnia:
  1. Ćwiczenia artykulacyjne i usprawniające aparat mowy.
  2. Sprawdzenie zadania domowego, pochwalenie za dobrze odrobione ćwiczenia.
    Na tablicy przypięte są ilustracje warzyw i litery.
          Zadaniem dziecka jest ułożenie z rozsypanki literowej podpisu do poszczególnych obrazków warzyw. Dzieci mogą korzystać z wyuczonej daktylografii. /dla ułatwienia każde warzywo jest napisane w innym kolorze, jeżeli wywołane dziecko nie daje rady to na odwrocie znajdują się cyfry od 1do końca ilości liter w wyrazie i układając ich kolejność, a potem odwracając powstanie nazwa /
    Np.
    1   2    3    4    5    6    7    P    O   M   I   D   O   R
    • Praca samodzielna ucznia na kartach pracy.
           Na kartach pracy zamieszczone są ilustracje z poznanymi warzywami. Zadanie dziecka polega na tym, że pod każdym obrazkiem samodzielnie musi napisać jego nazwę,/ zachowując kolejność liter w wyrazie oraz dbając o estetykę zapisu - kształt liter, mieszczenie się w liniaturze.
    • Na tych samych kartach pracy dziecko koloruje warzywo zgodnie z jego rzeczywistym kolorem. Nauczyciel chcąc sprawdzić zrozumienie tematu i polecenie przez dzieci, podchodzi i pyta jakiego koloru teraz używa, jakie warzywo teraz kolorujesz. /dłuższe rozmowy zaleca się z dziećmi szybciej pracującymi aby wyrównać tempo i czas pracy pozostałych/
    • Na następnej stronie karty pracy:
           Na zajęciach w ogrodzie porównywaliśmy wielkości warzyw / etykiety z napisem duży - mały /Po wykonaniu, wspólnie z nauczycielem, ćwiczeń w segregowaniu warzyw według kryterium duży-mały dzieci samodzielnie muszą odczytać napis w tabelce i narysować odpowiedniej wielkości warzywo. Jest to ćwiczenie na sprawdzenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
      Duży- mały
      Duża marchew Mała pietruszka Mały pomidor Duża cebula Duży pomidor Mały ziemniak
           W ramach utrzymania higieny pracy proponuję zabawę ruchową lub kilka ćwiczeń rozluźniających.
    • Ćwiczenia ramion - wahadło zegara przechylanie się na boki, swobodne wymachy rąk do przodu i do tyłu.
    • Ćwiczenia wyprostne - chodzenie , a na sygnał schylamy się i zbieramy ziemniaki / dziecko udaje ,że w jednej ręce trzyma kosz a drugą zbiera ziemniaki/
    • Wyrywanie marchewki- dzieci swobodnie poruszają się po klasie , na sygnał schylają się i oburącz wyrywają marchew
    • Na koniec marsz zwykły i we wspięciu .
  3. Nauczyciel na tablicy umieszcza ilustrację na której jest 6 marchewek i 4 natki z "odgryzionymi" marchewkami. Zadaje dzieciom pytanie
    Co tu się stało?
    Ile było wszystkich marchewek na początku?
    Ile jest zjedzonych marchewek?
    Ile zostało dobrych marchewek?
    Jak to zapiszemy?
         Po przeanalizowaniu wszystkich danych jedno z dzieci podchodzi do tablicy i zapisuje odpowiedzi na kolejno zadawane pytania.
    10 - 4 = 6
    • Zadanie polega na tym, że dzieci po odczytaniu cyfry i koloru mają pokolorować w rzędach odpowiednią ilość narysowanych warzyw, a następnie zapisać w postaci działania matematycznego to co zrobiły np:
      4 czerwone buraki 3 żółte cebule 4+3 =
      6 zielonych ogórków 2 pomarańczowe marchewki ...........
      /nazwa koloru nie jest napisana lecz zaznaczona barwą/
    • Na tablicę nauczyciel przypina liczmany warzyw.
           Dzieci mają za zadanie policzyć ilość warzyw i zapisać działanie, np.:
      4 ziemniaki, 5 cebul 4 + 5 = 9
      2 buraki 7 pietruszek ..................
      1 marchew 5 ogórków ....................
           Chętne dzieci podchodzą do tablicy, przeliczają warzywa i odpowiednio zapisują na tablicy. Jeżeli mają problem z obliczaniem w pamięci obok tablicy stoi liczydło i w każdej chwili uczeń może z niego skorzystać.
  4. Dzieci otrzymują na kartkach formatu A4 narysowany kontur warzywa/ dla utrudnienia i sprawdzenia spostrzegawczości każde dziecko dostaje inny kontur warzywa/
         Zadanie polega na wypełnieniu konturów plasteliną. Dziecko swoją pracę rozpoczyna od wybrania odpowiedniego koloru, zmiękczenia plasteliny i dokładnym wypełnieniu konturów.
         Po wykonaniu zadania dziecko podchodzi do stolika nauczyciela i dobiera odpowiednią etykietę do swojego warzywa, czyta ją, dzieli wyraz na sylaby, przykleja pod obrazek i umieszcza na tablicy prac plastycznych. Nauczyciel w podsumowaniu chwali za wykonanie prac.
4. Temat dnia: Na straganie.
Cele operacyjne - dziecko:
  • używa form grzecznościowych /dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję/,
  • potrafi liczyć w zakresie 10 /z pieniędzy o nominałach 5, 2, 1/,
  • nazywa i dobiera etykiety do warzyw znajdujących się na straganie,
  • wie jak zachować się w miejscach publicznych: sklep-stragan, teatr,
  • poznaje inne nazwy warzyw występujące w przedstawieniu,
  • estetycznie wykonuje prace plastyczne,
  • samodzielnie i wytrwale przelicza elementy zbiorów /skrzynki/,
  • rozwiązuje proste zadania z treścią,
  • starannie wykonuje ćwiczenia
  • przestrzega zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.
Środki dydaktyczne:
Stragan, skrzynki , kosze i tace z warzywami, kukiełki do przedstawienia "Na straganie", tekturowe pieniądze, karty pracy, etykiety z nazwami warzyw, laski gimnastyczne, kocyk.

Przebieg dnia:
  1. Ćwiczenia usprawniające aparat mowy.
  2. W klasie nauczyciel przygotowuje "stragan".
    W skrzynkach, koszach i na tacach poukładane są warzywa.
    Nauczyciel pyta - co to jest?
    Dzieci odpowiadają: to jest sklep z warzywami.
    N: Tak to jest sklep z warzywami , ale można go inaczej nazwać jest to stragan, - nauczyciel wiesza na dachu etykietę "stragan"
    N: Co można kupić na straganie?
    D: Wymieniają nazwy warzyw i owoców,
    N: Zachęca do podpisania etykietami znanych warzyw,/ będzie to potrzebne podczas kupowania, /
    • Dziecko wyszukuje jedną, spośród wielu przygotowanych etykiet, odczytuje znakami ideograficznymi, daktylografią i głosem, układa przy odpowiedniej skrzynce czy koszu,
    • Nauczyciel staje za ladą straganu i zachęca dzieci do zabawy w kupowanie
           Dzień dobry. Co podać? , dzieci używając form grzecznościowych i wciągając się do zabawy, ustawiają się w kolejce, nazywają swoje zakupy, płacą za zakupiony towar " pieniędzmi"/ nominały 1,2 ,5 -wycięte z tektury/, na skrzynce przypięta jest cena , a jeżeli dziecko chce kupić np. pomidor / 2 zł/ i marchew / 1 zł/ oblicza sobie na liczydle / stojącym obok straganu/ lub w pamięci ile razem zapłaci / 3 zł/ Jeżeli poda 5 zł ile dostanie reszty 5-3=2 lub ile trzeba zapłacić razem? Nauczyciel zaprasza do teatru pt. " Na straganie" Jana Brzechwy
      • Przypomina jak trzeba się zachować w miejscach publicznych. Dzieci siadają na krzesełkach ustawionych w rzędach i oglądają przedstawienie.
      • Po przedstawieniu nauczyciel pyta kto tam występował , czy znają nazwy wszystkich występujących warzyw , czy im się podobało?
      • Etykietowanie znanych warzyw, czytanie globalne, daktylografią i znakami ideograficznymi. Pokaz nowych warzyw: seler, koper fasola kalarepa- ćwiczenia w czytaniu nazw ( globalne, daktylografia)
    • Dzieci zakładają na głowy opaski z wyciętymi z kartonu "warzywami" i próbują samodzielnie odtworzy kilka scen z przedstawienia.
    • Praca indywidualna na kartach pracy.
      • " Zakupy na straganie"- kolorowanie obrazka kredkami ołówkowymi.
      • Dobieranie etykiet -dziecko samodzielnie spośród wielu swoich etykiet podanych w kopercie, podpisuje znajdujące się w skrzynkach warzywa ,a na odwrocie samodzielnie pisze nazwy warzyw.
      • "Ile jest?"- na obrazku pokolorowanym ,dziecko przelicza warzywa w skrzynce i podpisuje cyfrą / cyfrę ,znajdującą się w kopercie, przykleja obok skrzynki lub koszyka/.
    • Dzieci otrzymują karty pracy na których są narysowane poszczególne sytuacje tematyczne . Takie same sytuacje są przedstawiane na tablicy dla przykładu. np.:
      • / 2 duże czerwone pomidory i obok 3 małe pomidory.
        Policz ile i podpisz. Ile jest?
        2+3= 5
        dziecko ma za zadanie samodzielnie zaobserwować różnicę między wielkością pomidorów i podpisać cyframi .
        Po wytłumaczeniu na tablicy dzieci uzupełniają swoje karty pracy.
        Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych w oparciu o rysunki.
      • / 5 cebul żółtych i 4 cebule ze szczypiorkiem. Ile jest?
      • / dwa pęczki rzodkiewek po pięć w każdym. Ile jest? Itd.
      Dzieci przebierają się w stroje gimnastyczne i wspólnie przechodzimy na salę gimnastyczną
    • Ćwiczenia gimnastyczne.
      • Ćwiczenia orientacyjno - porządkowe.
             Dzieci trzymają laski oburącz i biegają w różnych kierunkach z wymijaniem. Na sygnał dzieci zatrzymują się, opierając laskę na głowie po czym:
        • idą na wspięciu na palcach,
        • idą "gąsienicą"
        • zatrzymują się w rozkroku i wykonują skłon w przód, tak aby laska wraz z nogami tworzyła literę A
      • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
             Dzieci trzymają laskę oburącz za końce. Na polecenie przechodzą przez nią jedną a potem drugą nogą. Przesuwając laskę za plecami wznoszą ją nad głową i do przodu. Powtarzamy ćwiczenie.
      • Ćwiczenie mięśni grzbietu.
        Leżenie przodem, laska trzymana oburącz za końce:
        • podnoszenie laski w przód i wytrzymanie,
        • podnoszenie czoła laską, skłon tułowia w tył, ramiona nad podłogą zgięte w łokciach
      • Ćwiczenia ożywiające.
             Bieg w różnych kierunkach z omijaniem lub przeskakiwaniem przez leżące laski. Na sygnał każde dziecko zatrzymuje się przy najbliższej lasce.
      • Ćwiczenia stóp.
             Palce stóp obejmują laskę przy jednym jej końcu .Dzieci przesuwają się krokiem dostawnym po lasce od jednego do drugiego jej końca. Cały czas palce stóp podkurczone.
      • Ćwiczenia mięśni brzucha.
             Leżenie tyłem, laska w górze trzymana oburącz.
        Przekładanie nóg przez laskę do przodu i do tyłu.
      • Ćwiczenia zręczności.
      • Rozsypanka w dużych odległościach:
        • stojąc ustawić laskę na podłodze i zanim upadnie złapać,
        • kto potrafi utrzymać laskę jak najdłużej na dłoni lewej , prawej?
        • Improwizacja ruchowa z laską:
        • ruchy drwala,
        • oszczepnika,
        • zamiatacza ulic,
        • cyrkowca,
        • flecisty,
        • florecisty.
      • Ćwiczenia wyprostne.
             Siad skrzyżny , laska z tyłu za plecami przesuwanie laski poziomo i skośnie" wycieranie pleców ręcznikiem"
      • Ćwiczenia równowagi.
             "chód po lasce"- ręce wzniesione w bok pomagają w utrzymaniu równowagi
      • Bieg.
             Dzieci dobierają się parami, stojąc jedno za drugim, wspólnie trzymają laski za ich końce. Na sygnał pojazdy wyruszają- dzieci biegają w różnych kierunkach lub po obwodzie koła. Tempo i rodzaj biegu mogą być dowolne lub kierowane przez prowadzącą. Po pewnym czasie dzieci zmieniają się rolami.
      • Ćwiczenia zwinności.
              "szermierka"- dzieci ustawione parami twarzą do siebie manipulują laskami- walka szermierzy.
      • Ćwiczenia siłowe
             Wykorzystanie ustawienia parami z poprzedniego ćwiczenia. Jedno dziecko w siadzie klęcznym na kocyku , drugie za pomocą lasek ciągnie współćwiczącego.
      • Skoki- Dowolne przeskoki przez laskę- bokiem , przodem, tyłem .
      • Ćwiczenia wyprostne.
             Siad klęczny, laska trzymana za końce oburącz, wzniesiona w górę. Głęboki skłon tułowia w przód do ukłonu japońskiego, a następnie wyprost.
      • Ćwiczenia stóp.
              W siadzie laska ustawiona pionowo i trzymana oburącz. Wspinanie się po lasce palcami stóp w górę i schodzenie w dół.
      • Ćwiczenia uspokajające.
        Dowolny marsz i przyjmowanie pozycji:
        • leżenie tyłem i położenie laski przy głowie, tak by razem tworzyli literę T,
        • leżenie bokiem, położenie laski z prawej strony , tak by razem powstała cyfra 1,
        • dzieci dobierają się czwórkami i układają kwadraty.
        • Marsz w rytm muzyki i odłożenie lasek według wyznaczonych kolorów na miejsce.
              Po skończonych ćwiczeniach przechodzimy do umywalni , myjemy ręce i buzie , wycieramy się i przechodzimy do klasy ubierać się.
  3. Dla utrzymania higieny dnia wychodzimy na spacer .
         Podczas spaceru nauczyciel zwraca uwagę dzieci na pracę wykonywaną przez ludzi w ogrodzie szkolnym i w ogródkach przydomowych. Przypomina dzieciom nazwy czynności wykonywanych przez obserwowane osoby:
    co robi? - zbiera ziemniaki,
    a tu co robi? - wyrywa marchew itd., itp
5.Temat dnia: Sałatka warzywna.
Cele operacyjne- dziecko :
  • potrafi samodzielnie i bezpiecznie posługiwać się nożem,
  • zna nazwy warzyw,
  • potrafi samodzielnie określić kształt i kolor poszczególnych warzyw,
  • zna zasady higieny przygotowywania posiłków,
  • potrafi przygotować i zorganizować sobie warsztat pracy,
  • nie przeszkadza innym podczas pracy z nożem,
  • potrafi cieszyć się z własnoręcznie przygotowanego dania,
  • chce poczęstować innych celem pochwalenia się swoją pracą,
  • odczytuje mowę z ust i napis z etykiety,
  • różnicuje dźwięki z otoczenia /stołówka, kuchnia/
Środki dydaktyczne:
  • fartuchy, deski, noże, talerze, warzywa , etykiety
  • przyprawy, majonez, miska, łyżka, widelce,
  • taśma z nagraniem melodii szybkich, wolnych, o wysokich i niskich tonach , melodia i słowa piosenki "Na marchewki urodziny"
Przebieg dnia :
  1. Zajęcia odbywają się na stołówce szkolnej obok kuchni .
          Aby przypomnieć dzieciom jak nazywają się warzywa , jak smakują, i jaki mają kolor nauczyciel nawiązuje do dni poprzednich /pokaz, etykietowanie nazw, przypomnienie znaków ideograficznych i daktylografii/
         Dzieci znają z poprzednich lekcji smak niektórych warzyw w postaci surowej, dzisiaj ze względu na temat zajęć następuje pokaz i smakowanie tych warzyw po ugotowaniu.
    Co można zrobić z ugotowanych warzyw?
  2. Nauczyciel wraz z uczniami urządza stanowiska pracy.
    Przed przystąpieniem do pracy należy zwrócić uwagę dzieci na:
    • umycie rąk,
    • ubranie fartuchów, które pomogą ochronić dziecięce ubrania przed ewentualnym zabrudzeniem.
    • Następnie ustawiamy dzieci na stanowiskach pracy,
    • aby praca szła sprawnie następuje podział pracy, / jeden kroi ziemniaki, drugi marchew itd./
    • sałatka powinna być zrobiona estetycznie więc nauczyciel pokazuje sposób krojenia warzyw.
    • Nauczyciel zwraca uwagę na porządek na stanowiskach pracy poszczególnych uczniów.
    • W międzyczasie słychać odgłosy z kuchni ,dzieci nasłuchują je i próbują określić co to było? /np. spadający nóż, dźwięk opadającej pokrywki, gwizdek czajnika, praca miksera/
    • Gdy już wszyscy skończą krojenie składamy wszystkie warzywa do dużej miski i następuje mieszanie składników i przyprawianie sałatki,
    • Podczas gdy nauczyciel miesza sałatkę każde dziecko sprząta swoje stanowisko pracy. Po sprzątnięciu stołów i narzędzi pracy dzieci idą do umywalni myć ręce.
    • Wybrana grupa dzieci przygotowuje stół do spożywania posiłku. Nakrywa stół obrusem, kładzie serwetki i talerze. Podczas spożywania posiłku zwracamy uwagę na użycie form grzecznościowych" smacznego", "dziękuję".
  3. Podsumowanie pracy:
         Nauczyciel chwali za bardzo dobrze wykonaną pracę, kulturalne zachowanie się i przestrzeganie bezpieczeństwa podczas pracy z nożem. Nagrodą za tę pracę będzie wpisanie ocen.
  4. Po skończonej pracy fizycznej dzieci bawią się w słuchanie muzyki .
         Przy piosence "Na marchewki urodziny" dzieci odszukują wolną i szybką melodię oraz wysokie i niskie dźwięki. Znakami ideograficznymi pokazują udział występujących warzyw.
         Podczas słuchania nagrań wysokich i niskich tonów dzieci odpowiednio reagują na muzykę, i tak:
    • tony niskie - dzieci schylają się i zbierają ziemniaki,
    • tony wysokie - chodzą na palcach po wyznaczonym torze na podłodze świetlicy,
    • przy wolnej melodii - turlają się po podłodze jak ziemniaki,
    • przy szybkiej muzyce - podskakują jak wyrywane marchewki.
         Zmiana melodii następuje w różnych odstępach czasu więc skupienie dzieci jest maksymalne.
  5. Po omówieniu kręgu tematycznego "Poznajemy warzywa" nauczyciel, zachęca dzieci do:
    • samodzielnego przygotowania sałatki jarzynowej w domu,
    • robienia samodzielnych zakupów na straganie,
    • pomocy rodzicom w pracach w ogrodzie,
    • wykonania inscenizacji teatralnej z poznanych warzyw,
    • przekazania i nauczenia poznanych znaków ideograficznych rodzinie.
Ramona Migda Literatura.
  1. O. Perier "Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu".
  2. G.Demel "Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola"
  3. K. Wlaźnik "Wychowanie fizyczne" Z. Semadeni " Matematyka"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie