Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca logopedy i nauczyciela w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11801 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Język jest jedną wspólną pracą wszystkich, którzy sie nim posługują"
Witold Doroszewski

     Profilaktyka nieprawidłowości w artykułowaniu dżwięków mowy jest jednym z ważniejszych aspektów pracy z dzieckiem w przedszkolu. Te dzieci, które żle mówią, zwykle żle odtwarzaja wyrazy w piśmie, maja problemy z właściwą komunikacją językową, a wadliwa wymowa staje się często żródłem kompleksów, niechęci do mówienia, a tym samym brakiem okazji do ćwiczenia umiejętności ładnego wypowiadania sie.
     W rozwoju językowym dziecka niezmiernie ważne jest oddziaływanie wielu czynników, w szczególności należy podkreślić wpływ środowiska rodzinnego, przedszkola i pracy logopedy. Dlatego należy uświadomić rodzicom, że w wieku sześciu lat ich dziecko powinno poprawnie realizowac wszystkie dżwięki.
     Ważna jest również postawa nauczyciela przedszkola, jego wykształcenie, osobowość i talent pedagogiczny w rozwijaniu poprawnej polszczyzny, korygowaniu podstawowych wad wymowy, ispirowaniu do twórczości słownej, w ścisłym kontakcie z rodzicami i logopedą. Wyrabianiu u dziecka dużej motywacji do doskonalenia języka przez rodzine, przedszkole, logopedę i uświadomienie płynących z tego korzyści przynosi wiele satysfakci. Obecność logopedy w każdym przedszkolu powinna być obligatoryjna. Właściwa współpraca logopedy, nauczyciela i rodziców jest gwarancją powodzenia terapii logopedycznej. Cały proces rozwijania i doskonalenia komunikacji językowej dziecka przedszkolnego powinien być ciągły, długofalowy i uwzględniający prawo do traktowania dziecka w sposób indywidualny, zaś formy i metody pracy muszą byc dostosowane do jego możliwości psychofizycznych.
     Celem nadrzędnym działalności logopedy i nauczyciela przedszkola winno być poszukiwanie efektownych metod współpracy przedszkola, rodziny, logopedy w zakresie rozwijania prawidowej mowy dziecka i jego sprawności językowej.

PRZYKŁADOWE FORMY REALIZACJI WSPÓŁPRACY LOGOPEDY I NAUCZYCIELA W PRZEDSZKOLU:

  1. Zapoznanie rodziców z aspektem rozwoju mowy dziecka na zebraniu z udziałem logopedy - prelekcja: " Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym oraz podstawowe wady wymowy tego okresu".
  2. Diagnoza logopedyczna dzieci i udostępnienie wyników badań zainteresowanym.
  3. Objecie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci i prowadzenie zajęć logopedycznych w przedszkolu przez wykwalifikowanego logopedę:
    • udzielanie porad i wskazówek,
    • zaprowadzenie zeszytów logopedycznych, dzienników logopedycznych. Poinstruowanie nauczyciela przez logopedę o sposobach korektywy wad wymowy z dziećmi przedszkolnymi - prowadzenie cyklicznych zajęć z profilaktyki logopedycznej.
    • Indywidualne spotkania rodziców z nauczycielka grupy w celu wymiany spostrzeżeń i omówienie rozwoju dziecka w tym zakresie.
    • W przypadku trudności nawiązania kontaktu z psychologiem, audiologiem, ortodontą, laryngologiem, foniatrą.
    • Pobudzanie dzieci do aktywności słownej przez udział w uroczystościach, inscenizacjach, teatrzykach, montażach słowno - muzycznych z udziałem i przy współpracy środowiska rodzinnego.
    • Konkurs recytatorski "Dziecięce wierszowanie" - zasiadanie rodziców i logopedy w jury. Zwrócenie szczególnej uwagi na prawidłową wymowę, dykcje, prozodię wypowiedzi.
    • Budzenie zainteresowań literackich wśród dzieci poprzez włączanie się do akcji " Cała Polska czyta dzieciom". Głośne czytanie wierszy, prozy przez rodziców, logopedę, dzieci, nauczycieli.
    • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez nawiązywanie współpracy z biblioteką i udziałem w cyklu zajęć bibliotecznych.
    • Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców wszystkich grup na temat " Czy Twoje dziecko mówi poprawnie".
    • Prowadzenie gazetki informatycznej dla rodziców dotyczącej zagadnień logopedycznych i pedagogicznych. Udostępnienie rodzicom literatury dotyczacej rozwoju mowy dziecka.
LITERATURA:
  1. Antos D.Demel G. Styczek I."Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy" WSiP Warszawa 1978
  2. Demel G. "Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola" WSiP Warszawa 1998
  3. Gałkowski T.Jastrzębowska G. "Logopedia"Wyd.Uniwersytetu Opolskiego Opole 1999
  4. Kaczmarek L."Nasze dziecko uczy się mowy" Wyd.Lubelskie Lublin 1982
  5. Rodak H."Terapia dziecka z wadą wymowy" Wyd.U.W. Warszawa 1997
  6. Sachajska E."Uczymy się poprawnej wymowy'' WSiP Warszawa 1992
  7. Słodownik-Rycaj E."O mowie dziecka " Wyd.Akademickie"Żak"Warszawa 2000
Julita Klimek- logopeda
SOSW Tomaszów Maz.


Bogusława Honisz- nauczyciel
Przedszkole nr 5 Tomaszów Maz.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie