Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola ćwiczeń grafomotorycznych w edukacji wczesnoszkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3204 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

  Zdobywanie umiejętności pisania jest procesem długofalowym i interpretuje się ją nie tylko jako czynność polegającą właściwym kreśleniu liter, lecz także uwzględnia się poprawność ortograficzną, gramatyczna i stylistyczną.
      Właściwa nauka pisania rozpoczyna się w klasie I szkoły podstawowej. Pisanie jest jedna z podstawowych sprawności, jaka dziecka ma opanować w pierwszych latach nauki.
      Nauka pisania, począwszy od wiernego odtwarzania znaków graficznych, jakimi są litery, poprzez różnorodne ćwiczenia, aż do jej całkowitego zautomatyzowania, jest umiejętnością trudną. Wymaga od dziecka dużego wysiłku i zaangażowania.
      Przed przystąpieniem do nauki pisania, konieczne jest usprawnienie motoryczne w zakresie szybkości, precyzji, melodii kinetycznej ruchów, koordynacji ruchowej całego ciała i rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dlatego tez niezmiernie ważne w procesie kształcenia umiejętności pisania jest podniesienie poziomu czynności rysowania. Można tego dokonać poprzez stosowanie różnych ćwiczeń grafomotorycznych.
      W ćwiczeniach grafomotorycznych czynności ruchowe odbywają się pod ścisłą kontrola wzroku kształcą, więc w najpełniejszej formie koordynację wzrokowo – ruchową. W ćwiczeniach tych konsekwencją ruchu są znaki graficzne: kropki, linie (pionowe, poziome, łamane, ukośne, krzywe, krzyżujące się) oraz figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, itp.). Ćwiczenia te dobrze przygotowują dzieci do czynności czytania i pisania, dlatego poprzedzają je w programie nauczania początkowego.
      Ćwiczenia grafomotoryczne maja równe formy i stopnie trudności. Można wśród nich wyróżnić:

  • Zamalowywanie obrazków – jest to najprostsza forma ćwiczeń grafomotorycznych, polega ona na zamalowywaniu różnymi kolorami drobnych cząstek, na które została podzielona płaszczyzna rysunku.
  • Kalkowanie rysunków – przez folię, kalkę techniczną i ołówkową, szkło matowe. Jest to również prosta technika gdyż rysujący wodzi po wzorze ołówkiem, kredką lub pisakiem. Stopień trudności zależy od stopnia komplikacji rysunku.
  • Obrysowywanie przedmiotów i rysowanie z użyciem szablonów – obie formy wymagają dobrej koordynacji rąk i oka, ponieważ rysowanie odbywa się pod kontrolą wzroku i dzięki współpracy obu rąk. Zajęcia te można zacząć od obrysowywanie własnej dłoni lub konkretnego przedmiotu, a później przejść do obrysowywania np. figur geometrycznych.
  • Rysowanie po śladzie – rysowanie po śladach wyznaczających rysunek w sposób mniej lub bardziej dokładny. Uzupełniając brakujące elementy dziecko tworzy rysunek na nowo. Stopień trudności zależy od stopnia niekompletności rysunku, a więc od rodzaju śladu:
    • ślad jako szkic ma postać drobnych elementów (kropki, kreski) tworząc dość dokładny kontur rysunku
    • ślad jako plan rysunku wyznaczony przez numerowane kropki
    • ślad jako etap przejściowy do samodzielnego komponowania rysunku
  • Rysowanie "od ręki" linii i szlaczków, figur geometrycznych – ćwiczenia polegające na samodzielnym wykonaniu rysunku bez linii pomocniczych. Dziecko powinno powtarzać te ćwiczenia wielokrotni za pomocą różnych narzędzi, na płaszczyznach o różnej wielkości. Wzory powinny zawierać linie coraz bardziej złożone oraz bardziej skomplikowane figury geometryczne. Zadania te przyjmują różne tory:
    • kontynuowanie rozpoczętych linii
    • uzupełnianie rysunku
    • zakreskowywanie konturów rysunków liniami
    • ćwiczenia w liniaturze
    • szlaczki bez liniatury
  • Odwzorowywanie rysunków – czyli przerysowywanie ich zgodnie ze wzorem. Wielokrotne wykonywanie rysunków utrwala potrzebne podczas pisania stereotypy ruchowe umożliwiające swobodne kreślenie linii czy okręgów. Ważne jest by były wykonywane bez użycia pomocy np. linijki,kalki lub szablonu.
  • Ćwiczenia ruchowo-słuchowo – wzrokowe - ćwiczenia grafomotoryczne,którym towarzyszy muzyka stanowią zasadniczą część metody dobrego startu. Włączenie do ćwiczeń grafomotorycznych elementów słowno – muzycznych umożliwia jednocześnie usprawnienie wszystkich trzech analizatorów (wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno - ruchowego) uczestniczących w czynności czytania i pisania. Ćwiczenie te kształcą koordynacje wzrokowo – ruchową, rozwijają motorykę rąk, kształcą prawidłowy uchwyt narzędzia graficznego, regulują napięcie mięśniowe, utrwalają nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania, orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
     Ćwiczenia grafomotoryczne prowadzone systematycznie pozwolą na:
  • stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
  • wyrównywanie dysharmonii rozwojowych
  • usprawnienie koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • usprawnienie mięśni palców i zdolności współpracy palców ręki
  • wyrabianie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziem piszącym
  • wdrażanie dokładności, staranności, kształcenie wrażliwości estetycznej
  • likwidowanie napięcia mięśniowego
  • wzmacnianie cech osobowości, wzbudzanie zainteresowań, wyrabianie właściwej motywacji do nauki
     Ćwiczenia grafomotoryczne wykonywane na zmianę raz jedna raz drugą ręką mogą pomóc w ustaleniu, którą ręką będzie pisało dziecko oburęczne. Nie można, nawet w dobrej wierze wywierać zbyt dużego nacisku na dziecko, aby kontynuowało ćwiczenia w sytuacji gdy przestaje się nimi interesować i co najważniejsze, wszystkie rysunki akceptujemy. Przeżycie sukcesu w rysowaniu ma dla wielu dzieci bardzo istotne znaczenie i motywuje je do wysiłków związanych z rozpoczęciem trudnej sztuki pisania.
Literatura:
  1. Marta Bogdanowicz Ćwiczenia grafomotoryczne Hanny Tymichowej usprawniające technikę rysowania i pisania Wyd. " Topos" Gdańsk 1991
  2. Marta Bogdanowicz Leworęczność u dzieci Wyd. "Topos" Gdańsk 2003
Opracowała: Eliza Pańko

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie