Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Techniki Feineta wprowadzające uczniów w życie społeczne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4918 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od kilku lat wdrażam w klasach I - III program z zastosowaniem technik pracy francuskiego pedagoga C. Freineta. Jego nowatorska koncepcja bazuje na wykorzystywaniu tkwiącego w uczniach potencjału, naturalnej aktywności, ciekawości poznawczej, zainteresowania pracą i otoczeniem. Dzięki stwarzaniu sytuacji sprzyjających wyzwalaniu emocji dziecka, jego spontaniczności można sprawić, że nawet uczeń słaby będzie czuł się w szkole dobrze. Metody Freineta pomagają również ujarzmić uczniów sprawiających trudności wychowawcze. Są więc uniwersalne i ponadczasowe. Wspomagają rozwój uczniów zdolnych, ale i słabych.

TECHNIKA "GAZETKI WYCHOWAWCZEJ"
     Gazetkę wychowawczą: Gratulujemy – Krytykujemy – Życzymy sobie - wprowadził C. Freinet w swojej szkole w Vence.
     Jest ona bardzo dobrym narzędziem wychowującym uczniów – służy bowiem do swobodnego wyrażania opinii, sądów, życzeń, podziękowań dotyczących spraw związanych z życiem klasy.
     Gazetka może mieć różne formy zewnętrzne np.: plakat, gazetka ścienna, zeszyt, koperty, kieszenie, w których uczniowie umieszczają swoje uwagi, spostrzeżenia i oceny. Wybór formy gazetki zależy od uczniów i nauczyciela, wiąże się z warunkami pracy klasy. Zawsze jednak powinna zawierać hasła: "Dziękujemy", Gratulujemy", "Krytykujemy", "Życzymy sobie" czy: "Proponujemy".
      Najbardziej popularna jest forma gazetki ściennej z umieszczonymi na niej hasłami. Uczniowie zawieszają karteczki samoprzylepne z informacjami w odpowiedniej kolumnie, kopercie, pudełeczku. Zapisaną informację podpisują swoim imieniem i nazwiskiem. W ten sposób uczą się odpowiedzialności za swoje wypowiedzi.
      Na gazetce wychowawczej może zamieszczać swoje uwagi również wychowawca klasy. Dzieci mają prawo wypowiadać się na temat zachowań swoich kolegów, oceniać na konkretnych przykładach jakie postępowanie jest dobre, a jakie złe. Pragną też planować swoje działania, wysuwać propozycje interesujących ich tematów do omówienia. Nauczyciel zaś powinien zadbać o to, aby dysponowały odpowiednim zasobem słów i pojęć oraz potrafiły zamykać myśli w granicach zdania.
      Technika gazetki wychowawczej - to stale aktualna metoda wychowania społecznego, oparta na współpracy, ucząca odpowiedzialności i samorządności. Stosowanie tej techniki jest stwarzaniem sytuacji, w których uczniowie czują się współgospodarzami klasy.
Gratulacje
     Gratulowanie innym uczy dzieci dostrzegania sukcesów swoich kolegów i wyrażania im szacunku. Jest to dobra okazja wyrabiania nawyku okazywania komuś uznania. Nie jest to sprawą łatwą, dlatego na początku wychowawca, dając wzór odpowiedniego zachowania powinien dzieci nakłaniać, aby gratulowały swoim kolegom. Czytanie "gratulacji" tworzy przyjemną, życzliwą atmosferę w klasie, a niektóre dzieci pochwalone przez kolegów poprawiają swoje zachowanie.
Przykład gratulacji:
Gratuluję Andrzejowi zajęcia I miejsca w szkolnym konkursie plastycznym.
Marek
Krytyki
     Rubryka gazetki "krytykujemy" może ograniczyć w klasach młodszych uciążliwe, dezorganizujące pracę kłótnie i skarżenie. Niejeden nauczyciel odetchnie z ulgą na stwierdzenie dziecka, że zamiast kłócić się z kolegą skrytykuje go na naradzie. Nauczyciel powinien czujnie kierować krytyką, tłumacząc dzieciom, że powinna ona służyć zwróceniu uwagi na problem, który trzeba rozwiązać, nie niszcząc krytykowanego. Krytykujemy zachowanie, a nie osobę. Na przykład:
     Krytykuję Jacka za to, że ciągle zapomina przyborów i zabiera mi moje, co utrudnia mi pracę na lekcjach.
Jola
     W pracy wychowawczej nie możemy unikać tych trudnych momentów, bo dostarczają okazji do rozmów o wartościach.
Proponujemy lub Chcemy rozmawiać o...
     Uczniowie wykorzystują tę rubrykę gazetki do proponowania tematów przeznaczonych do wspólnego rozważania, a dotyczących ich szkolnego życia. W ten sposób uczestniczą w zarządzaniu życiem klasy, nabywają umiejętność samorządnej działalności.
      Na początku należy nauczyć dzieci jak korzystać z tej rubryki i wspólnie zapisać jakiś aktualny problem. Uczniowie wpisują kto i o czym chce mówić.
Np. : Zachowanie się w autobusie – Małgosia
Naprawianie szkody – Julka
     O potrzebie dbania o ład i porządek w szkole - Olek
     Nauczyciel, jako równoprawny członek samorządu klasowego, może również proponować sprawy do przedyskutowania i zapisać je w gazetce: "Chcę rozmawiać o..." I to właśnie do niego należy zwracanie uwagi na ważne problemy klasowe, których dzieci nie dostrzegają. Problemy zawarte w gazetce wychowawczej omawiane są na naradach klasowych.
     Narada klasowa jest to zebranie wszystkich uczniów klasy wraz z wychowawcą. Należy zawsze ustalić terminy odbywania się narad np. na początku i końcu tygodnia. Czas ich trwania nie powinien przekraczać 15 – 30 minut. Na każdej z narad uczniowie siadają w kręgu, początkowo kierownikiem narady jest nauczyciel, w miarę upływu czasu prowadzą je uczniowie. Rozmawiają z nauczycielem o planach klasy, o propozycjach. Oklaskami dziękują tym, którzy zostali wymienieni w rubryce "Gratulujemy". Więcej czasu należy poświęcić krytycznym uwagom, jednak konflikty trzeba rozwiązywać w sposób cywilizowany, nie raniąc nikogo.
     Podczas narad większością głosów podejmowane są decyzje, wspólnie rozwiązywane są problemy i formułowane zasady postępowania. Narada daje uczniom możliwość uczenia się jak poszukiwać kompromisu oraz tworzy warunki do ćwiczenia się w podejmowaniu decyzji.
      Redagowanie gazetki wychowawczej kształtuje postawę odpowiedzialności za postępowanie, wyrażanie poglądów, rozwija wrażliwość na potrzeby innych, uczy tolerancji. Uświadamia konieczność podporządkowania się ogólnym prawom życia społecznego, które obowiązują w klasie szkolnej jako grupie społecznej.

KSIĘGA ŻYCIA KLASY – czyli KRONIKA KLASOWA
     Księga Życia Klasy obrazuje życie społeczności dziecięcej. W klasie pierwszej zapiski do kroniki układane są wspólnie, a wpisywane przez nauczyciela. Uczniowie zaś mogą wklejać zdjęcia i wykonywać rysunki, na których przedstawiają ważniejsze wydarzenia z życia klasy. W klasie drugiej i trzeciej przeważnie samodzielnie wpisują informacje. Prawo dokonania wpisu powinno być dla ucznia wyróżnieniem, co uaktywnia nawet najsłabszych.
     Dzięki wpisom pochwał, osiągnięć i wyróżnień "Księga Życia Klasy" jest źródłem nagrody i sposobem motywacji do pracy nad sobą. Prowadzenie kroniki klasowej uświadamia dziecku przynależność do grupy, rozwija systematyczność, odpowiedzialność, umiejętności językowe i plastyczne.
     Zarówno gazetka wychowawcza jak i Księga Życia Klasy to metody stymulujące uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu klasy, a tym samym do nieustannego doświadczania i poszukiwania sposobów rozwiązywania różnych problemów.
     Obie techniki są skutecznym narzędziem wychowującym uczniów i przygotowującym do życia i działania w społeczeństwie.

Opracowała:
Małgorzata Bandura

LITERATURA:
  1. Filipiak E., Smolińska – Rębas H.: "Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej w poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka", Wydawnictwo uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000.
  2. Kollek B.:"Ponad ćwierćwiecze z pedagogiką Freineta" (z doświadczeń wrocławskich nauczycieli), Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław 1995.
  3. Napiórkowska Z.: "Samorządna organizacja życia klasy", Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki C. Freineta, Otwock 2000.
  4. Pedagogika Freineta – doświadczenia i inspiracje. PSAPCF, Otwock 2000.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie