Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Techniki plastyczne na zajęciach świetlicowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3911 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Działalnośc świetlicy opiera się na zapewnieniu opieki uczniom przed i po zajęciach lekcyjnych. Stworzeniu warunków do wypoczynku, relaksu, rozwijania zainteresowań i uzdolnień. Prezentowany program "Zajęć plastycznych w świetlicy" ma na celu wpomaganie takich uzdolnień i zainteresowań poprzez wykorzystanie szeregu technik plastycznych jakimi uczniowie mogą posługiwać się tworząc swoje "dzieła".

Techniki plastyczne na zajęciach świetlicowych

Opracowała: mgr Małgorzata Korkosz wychowawca świetlicy
Szkoła Podstawowa im. Dzieci Zamojszczyzny w Zwierzyńcu
Zwierzyniec 2005r.

Charakterystyka programu

     Program zajęć plastycznych został napisany z myślą o dzieciach biorących udział w zajęciach świetlicowych. Przeznaczony jest dla uczniów z różnych grup wiekowych, bez względu na wiadomości, umiejętności i poziom uzdolnień. Każde dziecko, biorące udział w zajęciach ma możliwość wypowiedzenia się na swój, własny sposób. Tworząc, angażuje wszystkie sfery osobowości. Zajęcia plastyczne wspomagają wszechstronny rozwój dziecka, kształtują wyobraźnię i myślenie twórcze. Działalność plastyczna rozwija i poszerza język dziecka, gdyż forma dzieła i jego treść stanowią związek dwóch języków: plastycznego i werbalnego. Proces twórczy i właściwie dobrane techniki stwarzają olbrzymią radość dziecku – twórcy, pobudzają kreatywność, niosą ze sobą dużo nowych doświadczeń i wrażeń, pomagają rozwiązywać problemy i podsuwają alternatywne sposoby wykonania.
     Nabór do zespołu odbywa się w sposób dobrowolny. W zajęciach mogą brać udział dzieci ze wszystkich klas w szkole. Nauczyciel realizujący ten program powinien być otwarty, twórczy, operatywny, wyróżniający się umiejętnością współpracy i współdziałania z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami. Treści programowe mogą być wplecione podczas zajęć świetlicowych w ramach bloków tematycznych w połączeniu z godzinami zaplanowanymi jako cykl zajęć plastycznych.
     Realizacja programu wymaga wcześniejszych przygotowań ze strony nauczyciela. Dotyczy to odpowiedniego wyposażenia zaplecza, wydzielenia kącika, w którym znalazłyby się przybory malarskie i różnego rodzaju materiały gromadzone przez dzieci i nauczyciela.
     Wskazane byłoby, aby rodzice wyrazili chęć wspomagania działalności dzieci na zajęciach plastycznych w świetlicy. Nie wiąże się to z nakładami finansowymi. Chodzi o pomoc w gromadzeniu materiałów typu: włóczka, zasuszone zioła i liście, tektura, gąbka, styropian, gazety, sznurki, itp.
     Wśród środków dydaktycznych powinny znaleźć się: reprodukcje dzieł malarskich, fachowa literatura z przykładami różnorodnych technik plastycznych.

Cele ogólne:
Wspomaganie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju poprzez:
  1. Kształtowanie postawy świadomego twórcy i odtwórcy kultury.
  2. Rozbudzanie zainteresowań plastycznych.
  3. Wydobywanie i ukierunkowywanie emocji i uczuć.
  4. Wyrabianie postawy wrażliwego obserwatora życia codziennego i przyrody.
  5. Tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności ucznia.
Cele edukacyjne:
  1. Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi.
  2. Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, nastrojów i emocji za pomocą wybranych technik plastycznych.
  3. Stwarzanie sytuacji, w których dziecko rozwija aktywność twórczą.
  4. Rozbudzanie wrażliwości estetycznej i zachęcanie do twórczej i odtwórczej ekspresji.
  5. Rozwijanie uzdolnień indywidualnych.
  6. Wdrażanie do właściwego planowania i organizowania działań.
Metody pracy z uczniami:
  • metody twórczego rozwiązywania problemów,
  • metody poszukujące,
  • metody odtwórcze.
     Realizując zajęcia plastyczne w świetlicy nauczyciel powinien zmierzać do wzajemnego wiązania metod poszukujących, podających i praktycznych.
     Praca dziecka powinna opierać się też na metodach aktywizujących, czyli gromadzeniu potrzebnych materiałów, działaniu i doświadczeniu. Stosowanie powyższych metod pozwoli, by uczeń był:
  • wyposażony w wiedzę o sztuce,
  • ciekawy różnych technik plastycznych,
  • otwarty, radosny i opanowany,
  • odważny w wygłaszaniu sądów,
  • odporny na niepowodzenia,
  • chętny do podejmowania dodatkowych działań,
  • szanujący pracę własną i innych.
Formy pracy:
  • indywidualna – zróżnicowana,
  • grupowa – jednolita, zróżnicowana,
  • zbiorowa.
Materiał nauczania:

I. Wiadomości z zakresu sztuk plastycznych.
  1. Malarstwo, malarz, obraz, reprodukcja, portret, dzieło sztuki, krajobraz, martwa natura, oryginał, kopia.
  2. Rzeźba, rzeźbiarz, rzeźbiarstwo, płaskorzeźba, popiersie, pomnik.
  3. Architektura, architekt.
  4. Scenografia, dekoracja, rekwizyty, oświetlenie.
  5. Grafika, grafik.
Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
  • rozumie pojęcia: malarz, malarstwo, działo sztuki, oryginał, kopia, reprodukcja, rzeźba, rzeźbiarz, scenograf, scenografia, architektura.
Materiał nauczania:

II. Rodzaje działalności plastycznej.
  1. Malowanie farbami akwarelowymi i plakatowymi, plasteliną.
  2. Rysowanie patykami, kredkami, pisakami, świecą i tuszem
  3. Wydzieranie, wycinanie i wydrapywanie.
  4. Kompozycje różnorodnych materiałów (tworzywa sztuczne, materiały przyrodnicze).
  5. Lepienie z gliny, plasteliny, masy papierowej i solnej.
  6. Projektowanie form użytkowych.
  7. Poszukiwanie nowych (ciekawych) rozwiązań plastycznych.
Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
  • zna niektóre techniki malarskie i potrafi się nimi posługiwać,
  • potrafi modelować w glinie, plastelinie,
  • zna niektóre właściwości materiałów wykorzystywanych w pracach plastycznych,
  • zna niektóre narzędzia wykorzystywane w pracach plastycznych i umie się nimi posługiwać,
  • umie przygotować ogłoszenie, zaproszenie, plakat, laurkę, itp.,
  • jest otwarty na innowacje plastyczne.
Materiał nauczania:

III. Obserwacja otaczającej rzeczywistości i doświadczenie.
  1. Wyróżnianie i nazywanie cech przedmiotów: kształt,
  2. wielkość,
  3. barwa (barwy podstawowe, pochodne, odcienie barw, barwy ciepłe i zimne),
  4. linia, faktura.
    • Wyróżnianie części postaci ludzkiej, zwierzęcej i roślin.
    • Zjawiska i wydarzenia realne i fantastyczne.
    • Nastroje i stany uczuciowe inspirowane przez marzenia, sny, stany pogody, pory roku, utwory literackie.
    • Oryginalność i pomysłowość.
    • Rytm i symetria w pracach plastycznych.
    • Wrażliwość na piękno, harmonię barw i kształtów.
    Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
    • potrafi określić cechy przedmiotu: jego kształt, barwę, wielkość, fakturę,
    • potrafi wyróżnić części postaci ludzkiej, zwierzęcej i roślin, nazywa ich kształty, proporcje i barwy,
    • potrafi przedstawiać w formie plastycznej zjawiska fantastyczne i wydarzenia realne,
    • potrafi przedstawiać różnymi środkami plastycznymi ciekawy układ kompozycyjny zachowując rytm i symetrię,
    • w działalności twórczej przejawia oryginalność i pomysłowość, umie przedstawiać środkami plastycznymi emocje i nastroje,
    • rozumie, akceptuje i toleruje inne wypowiedzi artystyczne.
    Materiał nauczania:

    IV. Dziecko "małym malarzem"
    1. Praca w zespole plastycznym – współdziałanie.
    2. Tworzenie "dzieła" plastycznego.
    3. Etapy przygotowania stanowiska pracy i wytworu plastycznego.
    4. Właściwa motywacja do pracy.
    Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
    • umie pracować w zespole,
    • rozumie potrzebę podziału pracy,
    • kulturalnie prowadzi rozmowę z członkami grupy,
    • zauważa pozytywne i negatywne cechy swojej pracy,
    • chętnie podejmuje trud tworzenia,
    • czuje się odpowiedzialny za końcowy efekt pracy,
    • planuje kolejne etapy swojej pracy, wybiera spośród kilku najodpowiedniejszą technikę do realizacji "dzieła" plastycznego,
    • umie uzasadnić swój wybór,
    • porównuje wykonaną pracę z założonym planem,
    • wierzy we własne możliwości twórcze, czuje się odpowiedzialny za efekt końcowy.
    Materiał nauczania:

    V. Uczeń gościem galerii.
    1. Wycieczka do najbliższej galerii lub na wystawę prac malarskich (Ośrodek Edukacyjno - Muzealny RPN, Zwierzyniecki Ośrodek Kultury i Rekreacji).
    2. Praca malarza – spotkanie z malarzem.
    3. Percepcja dzieł sztuki poprzez oglądanie oryginałów i reprodukcji.
    Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
    • chętnie odwiedza galerie i wystawy malarskie w najbliższej okolicy,
    • szuka sytuacji umożliwiających kontakt ze sztuką,
    • umie kulturalnie zachować się w miejscach publicznych,
    • chętnie poznaje pracę malarza, słucha jego wypowiedzi,
    • umie sformułować pytanie i zadać je gościowi,
    • przejawia wrażliwość na piękno dzieł malarskich, akceptuje i docenia wypowiedzi artystyczne malarzy.
    Sposoby realizacji programu:
    • opracowanie planu pracy, uwzględniającego indywidualny rozwój dziecka,
    • przygotowanie cyklu zajęć,
    • wystawy prac plastycznych,
    • konfrontacje swoich umiejętności poprzez udział w konkursach szkolnych,
    • prowadzenie gazetki ściennej z wyeksponowanymi pracami uczniów.
    Ewaluacja programu:
         Poprawnie przygotowany program wymaga także zbadania jego wartości, co wiąże się z jego skutecznością, a zatem również odpowiedzią na pytanie o realizację zamierzonych celów. Skuteczność odnosi się do stopnia w jakim zamierzony cel danego działania jest rzeczywiście osiągany w praktyce.
         W praktyce rzadko osiąga się pełnię zamierzonych celów, ale badania ewaluacyjne pomogą wskazać w jakim stopniu zostały one osiągnięte. Ewaluacja będzie dokonywana przez obserwację, ocenę rodziców, rozmowy, udział w konkursach plastycznych.

    Bibliografia:
    1. R. Gloton, C. Clero "Twórcza aktywność dziecka", WSiP Warszawa 1985r.
    2. "Życie szkoły", październik 1997r, str. 479.
    Opracowała: mgr Małgorzata Korkosz

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie