Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kryteria ocen z zachowania "Uczeń na szóstkę"

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1735 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Reforma systemu edukacji przyniosła ze sobą falę agresji do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, ale nie tylko. Zauważyć można wzrost liczby godzin nieobecności w szkole na zajęciach edukacyjnych i postępujący wzrost lekarskich zwolnień z wychowania fizycznego. Rady pedagogiczne bywają często bezsilne wobec tych zjawisk, a grupy nauczycieli - zespoły klasowe - próbują odpowiadać na zjawiska patologiczne, wybierając przemyślane strategie działania.

W wielu szkołach wzrosło zainteresowanie kryteriami ocen z zachowania. Rady pedagogiczne widzą w nich pomoc formalną - instytucjonalną, dyscyplinującą środowiska uczniowskie. Jednak słyszymy często i jesteśmy świadkami niedoskonałości kryteriów, według których nawet wybitni uczniowie otrzymują krzywdzące oceny z zachowania z powodu "przestępstwa przekroczenia limitu godzin nieobecnych". Rodzice spotykając się z wychowawcami młodzieży, otrzymują listę punktacji, z której wynikają paradoksy. Na przykład okazuje się, że skale ocen z zachowania zwierają źle dostosowaną punktację ujemną za frekwencję czy inne szkolne przewinienia ucznia. I bywa, że dobry uczeń nazbiera za jedno przewinienie, np. rzucie gumy na zajęciach, tak wielką liczbę punktów ujemnych, że nie zasłuży nawet na ocenę naganną z zachowania.

Umiar i zdrowy rozsądek wychowawców często zdają się nie wystarczać, aby przeciwdziałać szkolnym paradoksom...

Moja propozycja to wprowadzenie czytelnych kryteriów ocen z zachowania pod nazwą marketingową "Uczeń na szóstkę". Nazwa ta propagowana w środowisku szkolnym może odnieść pożądane działania integrujące i dyscyplinujące, wskazywać drogę działania uczniom i nauczycielom, którzy wykażą troskę o podnoszenie efektywności procesów szkolnych. Każdy uczeń może być "na szóstkę", może mieć celujące zachowanie i trzeba mówić, zachęcać, propagować, uświadamiać środowisko uczniów w zakresie kryteriów i tworzenia postaw sprzyjających rozwojowi młodzieży. Sześć to także liczba kryteriów, jakie uczeń musi spełniać, aby otrzymać upragnioną, najwyższą ocenę za zachowanie.

Jestem zdecydowanie za stawianiem jak największej ilości ocen wzorowych z zachowania. Oceny te są często największą i jedyną nagrodą dla uczniów (na nagrody rzeczowe wielu szkół nie stać), którzy miesiącami starają się dawać z siebie wszystko. Przy czym owo wszystko to nie jakieś tam nierealne bycie geniuszem - geniusze szkoły nie potrzebują - ale systematyczność, kultura osobista, zdyscyplinowanie i zaangażowanie, mrówcza praca ucznia dostatecznego, nawet dopuszczającego.

(...)

mgr Roman Rzadkowski
ZSP 1 Kluczbork

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie