Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie diagnozy potrzeb szkoleniowych nauczycieli

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6510 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Istota pracy nauczycielskiej wymaga postawy czynnej, poszukującej i twórczej. Zmieniające się potrzeby oświaty i wychowania wymagają gruntownego przyswajania wiedzy pedagogicznej i doskonalenia umiejętności, wymagają też by nauczyciel stawał się w coraz większym stopniu odpowiedzialny za dobre funkcjonowanie szkoły i jej rozwój. Doskonalenie się nauczycieli ma zasadniczy wpływ na jakość procesu wychowawczo - dydaktycznego w szkole. Ze względu na jakość świadczonych usług edukacyjnych, potrzeb rodziców i uczniów, wykwalifikowana kadra jest podstawową przesłanką do tego, że problemy które pojawią się w związku z realizacja planu rozwoju szkoły będą rozwiązywane w sposób kompetentny.
Warunkiem realizacji planu rozwoju szkoły jest też właściwe ukierunkowanie doskonalenia nauczycieli pod kątem wprowadzania zmiany w konkretnej szkole. W funkcjonującej dotychczas procedurze doskonalenia nauczyciel sam określał swoje potrzeby szkoleniowe mając na uwadze tylko własne zainteresowania, bądź biernie akceptując oferty szkoleniowe z zewnątrz.
Tak zorganizowane doskonalenie powodowało zdobycie nowej wiedzy i umiejętności przez pojedynczych nauczycieli, jednak nie powodowało (lub powodowało rzadko) zmian wewnątrz szkoły. Pozyskane wiadomości i umiejętności nie dostosowane do potrzeb konkretnej szkoły, rzadko znajdujące zastosowanie w praktyce, nie wpływały ani na rozwój szkoły ani na jakość pracy nauczyciela.
Dlatego też, mając na względzie rozwój szkoły koniecznym staje się diagnozowanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli i to zarówno pod kątem całej rady pedagogicznej jak i poszczególnych nauczycieli.
Tylko skonkretyzowanie potrzeb szkoleniowych daje gwarancję, że większość z tych potrzeb zostanie zrealizowana zgodnie z celami sformułowanymi w planie rozwoju i przyczyni się do jego realizacji.
W obecnej procedurze doskonalenia diagnoza ma fundamentalne znaczenie ponieważ pozwala na określenie poziomu posiadanej przez nauczycieli wiedzy i umiejętności, która jest niezbędna w procesie zmiany, a tym samym umożliwia właściwy, proporcjonalny przydział zadań dla wszystkich nauczycieli przy rozwiązywaniu problemu. Obecna procedura WDN bazuje na mocnych stronach pojedynczych osób i całej rady pedagogicznej, wykorzystując istniejące w szkole kompetencje i rezerwy.
Określenie potrzeb nauczycieli w tym zakresie pozwala również na podjęcie działań mających na celu rozwijanie, wzbogacanie i uzupełnianie potencjału już istniejącego. Prawidłowo przeprowadzona diagnoza umożliwia wyłonienie indywidualnych preferencji w zakresie stylu uczenia się nauczycieli, co wpływa na dostosowanie określonych działań do konkretnych osób - wpływając na większą efektywność zdobywania wiedzy i umiejętności.
Zgromadzone w toku diagnozy informacje pozwalają na zdefiniowanie trudności (finansowych, organizacyjnych) jakie mogą pojawiać się w związku z podnoszeniem kwalifikacji i podjąć odpowiednie kroki zaradcze w celu ich wyeliminowania.
Skuteczna diagnoza doskonalenia nauczycieli jest warunkiem:
- organizacyjnego zaplanowania zadań szkoleniowych podejmowanych przez całą radę pedagogiczną,
- wyłonienia zadań priorytetowych w zakresie doskonalenia,
- doboru odpowiednich metod pracy rady pedagogicznej do kolejnych faz w procesie WDN,
- pozyskania środków na realizację przedsięwzięć związanych z doskonaleniem,
- ustalenia zakresu problemów jakie muszą być rozwiązane przy pomocy osób z zewnątrz (ekspertów, moderatorów).
Tylko nauczyciel ukierunkowany przez diagnozę uczestniczy w różnych formach doskonalenia podnosząc swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe zgodnie z celem do jakiego zmierza cała społeczność szkolna.
Jest otwarty na nową myśl pedagogiczną, szybciej odnajduje się w nowych sytuacjach, lepiej i skuteczniej radzi sobie z występującymi w pracy szkoły problemami, a zatem w sposób istotny dla dalszego rozwoju szkoły wpływa na jakość jej pracy.
Podsumowując - diagnozowanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli umożliwia ściślejsze powiązanie procesu doskonalenia i samokształcenia z potrzebami i rozwojem konkretnej szkoły, mobilizuje grono pedagogiczne do działań i stanowi fundamentalną podstawę całej procedury WDN.
Pominięcie tego etapu jest jednoznaczne z powrotem do dotychczasowej procedury, w której rozwój szkoły nie ma większego znaczenia.

Literatura:
1. D. Elsner i K. Knafel "Jak organizować Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli"

Małgorzata Grinberg
Przedszkole nr 23 w Tychach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie