Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Komu zagraża Hiv - Aids

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2643 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Scenariusz lekcji do wykorzystania na przedmiocie wychowanie do życia w rodzinie lub na godzinie wychowawczej.

Autor: mgr Renata Grosicka

Temat: Komu zagraża HIV/AIDS? (2 jednostki metodyczne)

Treści:
- choroby przenoszone drogą płciową
- AIDS
- drogi przenoszenia zakażenia
- profilaktyka – aspekt społeczny.

Cele ogólne:
- zagrożenia współczesnej cywilizacji
- HIV/AIDS

Cele operacyjne:
- uczeń potrafi wskazać pojęcia kluczowe – HIV/AIDS
- wie, na czym polega różnica między HIV i AIDS
- określa sytuacje sprzyjające zarażeniu
- wie, jakie zachowania sprzyjają zakażeniu
- wykazuje postawę tolerancji i ostrożności wobec osób zakażonych
- wie, na czym polega profilaktyka HIV/AIDS
- umie przyjąć odpowiednią postawę w sytuacjach ryzykownych
- broni własnej nietykalności seksualnej i szacunku dla swojego ciała.

Metody:
- mini wykład
- burza mózgów
- rozmowa kierowana
- argumenty „za” i „przeciw”
- wywiad
- technika zdań niedokończonych.

Przebieg lekcji:

1. Wysłuchanie wywiadu „Jak postępować?” („Wychowanie prorodzinne i seksualne” pod redakcją Janiny Miazgowicz, materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, wydawnictwo „Powiernik Rodzin”, Katowice 1998, str. 289 - 290 ).

2. Podział klasy na grupy 4 osobowe. Każda grupa dostaje arkusz z napisem „HIV/ AIDS” i zapisuje skojarzenia związane z tymi hasłami (np. zakażenie, cierpienie, lęk, strzykawka, strach, śmierć, prostytucja, przygoda, homoseksualizm, strzykawka...itp. )
Przedstawiciel każdej grupy odczytuje.

3. Skojarzenia dzielimy na „myśli” i „uczucia” i zapisujemy na jednej planszy w 2 kolumnach.

4. Podział uczuć na konstruktywne i destruktywne.
Pytanie: „co przeważa?”.
Wniosek: „ten problem nie niesie ze sobą nic pozytywnego”.

5. Wykład: poszerzenie i usystematyzowanie wiedzy, rozróżnianie tych dwu pojęć.
Słuchając wykładu uczniowie uzupełniają karty pracy (indywidualnie):
„a/ Napisz, czego dotyczył wykład...............................
b/ Wirus nosi nazwę.........., a choroba.........................
c/ Choroba została przywieziona z .............................
d/ Liczba osób zakażonych tym wirusem, to około.....

6. Sposoby zakażenia wirusem HIV (praca w grupach).
Każda grupa otrzymuje arkusz papieru podzielony na 3 kolumny:
- zachowania ryzykowne
- zachowania bezpieczne
- nie wiem,
oraz przykłady zachowań na karteczkach w kopertach.
Uczniowie przyklejają karteczki w odpowiednich kolumnach.
Dyskusja na temat niektórych zachowań: „ryzykowne czy też nie”.
Poszerzenie wiedzy uczniów o informacje, że wirus HIV został wykryty w krwi, płynie nasiennym, wydzielinie z pochwy, mleku matki, ślinie, pocie, łzach, przy czym źródłem zakażenia głównie jest krew, płyn nasienny, wydzielina z pochwy, mleko matki, a najmniejsze stężenie jest we łzach.
Omówienie zachowań najbardziej ryzykownych oraz tych sytuacji, podczas których nie można się zakazić (wspólne posiłki, korzystanie z tego samego prysznica, towarzyski pocałunek w policzek...)
Jak minimalizować niebezpieczeństwo zakażenia? (wyjaśnienie, że prezerwatywa nie chroni przed zakażeniem, gdyż pory w lateksie, z którego jest zrobiona są kilkakrotnie większe od wirusa i może się przez nie przedostać).
- abstynencja seksualna i stałość obu partnerów
- unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych i narkotyków
- zachowanie środków ostrożności w kontaktach z nosicielem.

7. Dyskusja dotycząca postawy emocjonalnej uczniów wobec chorych, mająca na celu wypracowanie postawy tolerancji dla nosicieli i uświadomienie uczniom, że odczuwany przez nich strach nie powinien rodzić agresji lecz ostrożność.
- czy w kontaktach z chorymi, nosicielami odczuwamy strach?
- Czy jest to zjawisko normalne?
- Jak strach pokonać?

8. Praca na 2 „wyspach” („zgadzam się”, „nie zgadzam się”)
Uczniowie ustawiają się na „wyspach” i przekonują się wzajemnie co do niektórych stwierdzeń, np. – Ludzie z HIV powinni izolować się od innych.
- Ludzie z HIV powinni być karani, jeśli zarażą.itp

Opracowanie: Renata Grosicka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie