Dzieci z Przedszkola nr 6 w Świeciu wzięły udział w wojewódzkim przedsięwzięciu edukacyjnym pt. " Zdrowie, czystość i uroda czyli europejska przedszkolaka przygoda''. Organizatorem tego przedsięwzięcia była Stacja Sanitarno - Epidemiologogiczna w Świeciu. Podsumowaniem całorocznych działań w zakresie edukacji zdrowotnej dzieci 4 / 5 letnich było przedstawienie pt. " Czystość i uroda to znaczy wiele - mydło i woda twoim przyjacielem''. Cele ogólne: * dostarczenie dzieciom wrażeń estetycznych i emocjonalnych poprzez kontakt ze sztuką teatralną; * projektowanie sytuacji pomagających dzieciom przełamywać nieśmiałość; * dostarczenie dzieciom określonego zasobu wiedzy z zakresu higieny osobistej ze szczególnym uwzględnieniem higieny ciała; * kształtowanie pożądanych umiejętności i nawyków; * wzbogacenie słownika dzieci o pojęcia i wyrazy w języku angielskim. Cele szczegółowe: dzieci: * znają różne przedmioty służące utrzymaniu higieny osobistej; * nazywają te przedmioty w języku angielskim; * swobodnie wygłaszają swe kwestie; * łączą ruch z muzyką podczas tańca i śpiewu (również po angielsku).
PROCEDURY REALIZACJI CELÓW: * informacje o zasadach kulturalnego zachowania się podczas przedstawienia; * wiadomości o różnych formach prezentacji opowiadań, bajek, itp.; * wiedza na temat higieny i zdrowia - kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą; * nauka i utrwalenie treści przedstawienia i piosenek; * przygotowanie wraz z rodzicami strojów i rekwizytów do przedstawienia.
SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA Dzieci ustawione w półkolu - zabawa integracyjna pt. "Dzieciaki przedszkolaki" z płyty pt. "Śpiewające brzdące".
Wychodzą na scenę dzieci - "brudasy" i tańczą.
Narrator - Do naszego przedszkola przybyli goście wszystkim dobrze znani, czy chcecie ich poznać? To Gucio z pszczółką Mają. Wokoło się popatrzyli, strasznie się zasmucili. A powodem tego są bardzo brudne dzieci. Ale słuchajcie uważnie nie róbcie hałasu, dowiecie się, co robić, by u was nie było brudasów.
(Na scenie pojawiają się pszczółka Maja i Gucio. Brudasy śpiewają piosenkę pt. "Gucio i Maja").
Tę pszczółkę, którą tu widzicie, zowią Mają I z czystości Maję wszyscy znają Maja fruwa tu i tam Czystość polecając nam. I Gucio, który razem z Mają tu przyleciał, Także czystość swoją wam poleca Więc latają tu i tam Czystość pokazując wam. Dziś spotka was maleńka, czysta pszczółka Maja Zawsze ładna i umyta Maja, Która tu nauczy was, jak o swoje zdrowie dbać La... la... la...
Pszczółki fruwają przed dziećmi.
Maja - Cześć. To jest mój przyjaciel Gucio (wskazuje na Gucia, ten kłania się)
Gucio - A to moja mała Maja, która jest bardzo śmiała (wskazuje na Maję, ta kłania się).
Maja i Gucio razem mówią - ciągle razem latamy, czystość wszędzie sprawdzamy.
Gucio - nie podoba mi się tutaj, bo zobaczyłem w locie brudasów bawiących się w błocie.
Brudasy - śpiewają: "My nie, my nie, my nie, my nie, my nigdy nie myjemy się".
Maja - ale my się nie boimy, z wami sobie poradzimy. Mydło, szczotkę weźmiemy, zaraz was wyszorujemy.
Brudasy krzyczą (po dwoje dzieci razem - jedno w języku polskim, z emblematem Polski, a drugie w języku angielskim, z emblematem Anglii)
1. Częste mycie skraca życie! 2. Washing hands, washing feet, washing knees there are yours enemies. 3. Mycie nóg to nasz wróg! 4. Mydło i woda to dla nas szkoda!
Brudasy razem - woda nam zbrzydła, dość mamy już szczotki, wstręt mamy do mydła! Od dwóch tygodni już się nie myjemy, czarne mamy ręce, (hands), nogi (legs) i szyję (neck)! Twarz mamy brudną od ucha do ucha i to właśnie lubimy! I myć się nie mamy zamiaru! I basta!
Gucio i Maja - cicho nie krzyczcie. Poradźcie dzieci, pomóżcie urodzie. Przecież nie można żyć w takim brudzie.
(na scenie pojawiają się dzieci z symbolami służącymi do mycia).
Mydło (soap)- ja każdemu chętnie myję: rączki (hands) buzię (mouth), uszy (ears), szyję (neck), a kto często mnie używa, ten czyścioszkiem się nazywa.
(Piosenka w wykonaniu wszystkich pt. "Mydło" ze słówkami angielskimi.)
Szampon (shampoo) - czy długie włoski, czy krótkie, wszystkie umyję w minutkę, bo czyste włoski pachną i rosną jak młoda trawka na łące wiosną.
Pasta i szczotka (razem) (toothpaste), (toothbrush) - czekamy na ciebie rano i wieczorem, by ząbki nie bolały, były piękne i zdrowe.
Pasta - w chorym ząbku dziura robi się powoli, buzia puchnie jak balonik i okropnie boli.
Szczotka - ząbki lubią częste mycie, wszyscy o tym wiedzą, zwłaszcza mądre dzieci, gdy cukierki jedzą.
Pasta i szczotka razem - kto o ząbki swoje dba, zawsze piękny uśmiech ma!
(pasta i szczotka śpiewają piosenkę pt. "Szczotka, pasta, kubek...")
Woda (water) - a ja jestem najważniejsza, bo beze mnie nie ma życia. Wciąż potrzebna jestem: do prania, do pływania, do zupki gotowania. I do picia, i do mycia. Czy kto stary, czy młody, ten nie może żyć bez wody.
Ręcznik (towel) - jestem duży, jestem miły. Już mnie dzieci polubiły. Każdego wytrę do sucha i starszego i malucha.
Grzebień (comb) - dużo ząbków mam - to prawda. Lecz słowo wam daję, ugryźć kogoś wcale nie jest moim obyczajem. Dziewczynkom i chłopcom pięknie włosy czeszę i ja się z tego bardzo cieszę.
Maja i Gucio - posłuchajcie dzieci drogie. Brud i błoto waszym wrogiem. Jak się umyć należy zaraz wam pokażemy, a do pomocy oczywiście was zapraszamy. A wy wszystkim pokażecie, że jeżeli tylko chcecie, to i wy o czystość dbać umiecie.
(Gucio i Maja razem z dziećmi zwracają się do widowni i pokazują czynności mycia w zabawie inscenizowanej pt. "Przedszkolak".)
Narrator - patrzcie tutaj moi mili! Dziewczynki czyste rączki mają. One wody się nie boją i o czystość ciągle dbają. A chłopcy, chociaż lubią spać, też o czystość swoją będą dbać.
Na zakończenie wszyscy wykonawcy i widownia śpiewają piosenkę - w języku angielskim.
Grażyna Jagła Teresa Nowakowska
|