Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Samorząd jako metoda wychowawcza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4396 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Celem wychowania w szkołach jest ukształtowanie wszechstronnie rozwiniętej osobowości każdej jednostki i przygotowanie jej do udziału w życiu dorosłego społeczeństwa. Realizacji tego celu służyć ma wyposażenie młodzieży w wiedzę o otaczającym ją świecie, życiu i zjawiskach zachodzących w społeczeństwie. Sama wiedza jednak nie wystarczy do uzyskania umiejętności życia w społeczeństwie.
      Przy realizacji tego celu muszą być spełnione następujące warunki: odpowiedni stosunek społeczeństwa do jednostek upośledzonych, a w szczególności rozumienie ich specjalnych potrzeb, gotowość szkoły normalnej do przyjęcia dodatkowych zadań i obowiązków wobec dzieci odchylonych od normy, przygotowanie personelu pedagogicznego szkoły do pracy rewalidacyjnej, wyposażenie szkoły w niezbędne dla dzieci z odchyleniami od normy aparaty i środki dydaktyczne
      Szkoła powinna kształtować umiejętność organizowania działania poprzez praktyczne doświadczenia. Nauczanie powinno mieć na uwadze nie tylko cele dydaktyczne ale i wychowawcze – kształtowanie pożądanych cech osobowości (pracowitość, obowiązkowość, odpowiedzialność, uprzejmość itp.) oraz odpowiednich form zachowania.
      Zbiorowość uczniowska to małe społeczeństwo. Jego członkowie działają w różnych zespołach i grupach, takich jak klasy szkolne, organizacje uczniowskie, koła zainteresowań, grupy koleżeńskie. W prawidłowo funkcjonującej społeczności wszyscy uczniowie powinni mieć wpływ na organizację i bieg życia zbiorowego oraz na podejmowanie decyzji o wspólnych sprawach. Osiągnięcie tego celu jest możliwe poprzez organizowanie i doskonalenie samorządnej i samodzielnej działalności młodzieży. Zorganizowaną zaś formą samodzielnych poczynań ogółu uczniów w szkole stanowi samorząd uczniowski.
      Jest on realizacją zapisu Konwencji (art. 13 i 15) oraz art. 55 ustawy o systemie oświaty. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. Samorząd może przekazać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły (por. art. 12 i 13 Konwencji). Również opiniowaniu przez uczniów podlega mierzenie jakości pracy szkół i placówek (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecić prowadzenie badań i ekspertyz, Dz. U. Nr 67, poz. 759).
      Tak więc sprowadzenie roli samorządu choćby do organizatora dyskotek jest zaprzeczeniem zarówno jego uprawnień, jak i szkolnej demokracji.
      Znamienna jest zależność pomiędzy respektowaniem praw uczniów i podejmowaniem przez samorząd szkolny problemów ważnych dla społeczności uczniowskiej a dobrymi relacjami między nauczycielami i uczniami.
      Niepokojąca i niezgodna z prawem jest również tendencja włączania regulaminu działania organów samorządu szkolnego określającego jego zadania i zasady funkcjonowania do programu wychowawczego szkoły. Program wychowawczy szkoły uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego, regulamin zaś, zgodnie z ustawą o systemie oświaty, uchwalany jest przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Nie może więc regulamin podlegać podwójnemu trybowi uchwalania. Jedynie szczegółowe kompetencje samorządu uczniowskiego określane są przez statut szkoły.
      Przedstawiciele samorządu szkolnego wchodzą w skład posiadającej znaczne kompetencje opiniotwórcze Rady Szkoły lub Placówki.
      Przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela dyrektor szkoły zasięga opinii samorządu uczniowskiego (art. 6a Karty Nauczyciela oraz par. 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997 r. w sprawie kryteriów oraz szczegółowych zasad i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela oraz zadań i obowiązków dyrektora szkoły w zakresie opieki nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, Dz. U. Nr 18 poz. 101).
      "Samorząd jest strukturą instytucjonalną z własnym statutem, aktywem i sekcjami pracy społeczno – wychowawczej, opierającą działalność na aktywności wychowanków, ich potrzebie działania, chęci osobistego uczestnictwa we wspólnych przedsięwzięciach, wysuwania inicjatyw oraz pragnienia podejmowania w miarę samodzielnych decyzji".
      Współudział wychowanków w szerokim zakresie prac społecznie użytecznych stwarza możliwości ukształtowania w nich ważnych cech dojrzałości, korzystnych dla całego społeczeństwa. Kształtuje w wychowankach takie cechy charakteru, zachowania, postępowania jak: zdyscyplinowanie, rzetelność, konsekwencja w postępowaniu, umiejętność konstruktywnego współdziałania i współżycia.
      Samorząd może stać się swoistą metodą wychowawczą czyli sposobem konsekwentnego i możliwie najbardziej skutecznego postępowania zmierzającego do realizacji wychowawczej zasady samorządności w instytucjach samorządu dzieci i młodzieży. Samorząd powinien obejmować nie tylko aktyw młodzieży, lecz całą młodzieżową społeczność.
      Tam, gdzie samorząd sprowadza się tylko do niewielkiej grupki aktywistów nie możemy mówić o wychowaniu młodzieży w samorządności. Samorząd właściwy to organizacja młodzieżowa szkoły obejmująca całą społeczność młodzieżową całej placówki wychowawczej.
      Przejawia się to tym, że wszyscy uczniowie szkoły należą do samorządu uczniowskiego, a uczniowie poszczególnych klas do samorządu klasowego. Przedstawiciele samorządów klasowych biorą udział w pracach samorządu uczniowskiego. Tworzą oni radę samorządu, która jest władzą wykonawczą, organem kierującym i organizującym życie zbiorowe.
      Uczniowie ci mają możliwość dotarcia do każdego ucznia, aktywizowania ogółu uczniów i włączenie ich w organizację szklonego życia.
      Zadania samorządu uczniowskiego oraz jego uprawnienia są dosyć rozległe i jeżeli młodzież potrafi dobrze z nich skorzystać to jej udział w kierowaniu życiem szkoły jest rzeczywiście znaczny, widoczny i ma to niewątpliwie wpływ na pełne osiąganie celów działalności samorządowej.
       Duże znaczenie w pracy samorządu ma osoba opiekująca się nim.
"Aby samorząd nie był powołaną z racji obowiązku strukturą, należy jego prowadzenie powierzyć takiemu wychowawcy, który dobrze orientuje się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym młodzieży, który jest zaangażowany, doświadczony oraz cechuje się demokratyczną i szczerą postawą".
      Opiekun taki powinien mieć wyrobioną u dzieci i młodzieży pozycję i autorytet, łatwiej wówczas przewidywać skutki.
"Jeśli nie podda się rutynie i emocjonalnemu zmęczeniu, jakie występuje już po kilku latach pracy, jeśli będzie umiał cieszyć się wynikami swojej pracy i osiągnięciami młodzieży, zostanie najlepszym partnerem dla swoich podopiecznych, którzy przy nim i pod jego kierownictwem będą się uczyć życia dla ludzi".

(Opracował nauczyciel Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego - mgr Adrian Lalik)

Bibliografia:

  1. O. Lipkowski, Problem integracji, Szkoła Specjalna, nr 1, 1976, s. 6 - 7
  2. Z. Prywer, Z. Ziarko, Samorządna i organizacyjna działalność dzieci i młodzieży w szkole, PWN, Warszawa 1980, s. 21.
  3. Departament Opieki i Profilaktyki Społecznej MEN, witryna internetowa
  4. A. Makowski, Wychowanie innowacyjne w internacie, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1988, s. 16-17.
  5. A. Kamiński, Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985, s. 41
  6. E. Urbańska, Samorząd czy samorządność, Szkoła Specjalna, 1997, nr 2, s. 102

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie