Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Misjonarze w Afryce

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2136 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

SCENARIUSZ KATECHEZY W KL. V


TEMAT :
Misjonarze w Afryce.
( realizacja ścieżki : edukacja czytelniczo – medialna)

CELE :

• rozumienie terminów : misjonarz, misja;
• zadania misjonarza;
• uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka;
• kształtowanie postawy otwartości w działaniu;

METODY :
praca z tekstem, słuchanie opowiadania z kasety magnetofonowej, zabawa dydaktyczna „Mogę was tego nauczyć”, burza mózgów

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
Encyklopedia PWN, Encyklopedia Biblii, kaseta z nagraniem tekstu opowiadania misjonarza Jarzego Kuźmy SVD – Papua Nowa Gwinea (zamieszczony w „Misjonarz” nr 9 2002 str. 7), Pismo święte Mt 25, 40, wiersz „Świadczyć o cudownej miłości” – autor nieznany.

MATERIAŁY POMOCNICZE :
materiał pomocniczy nr 1 : plansza z napisem MISJONARZ,

PRZEBIEG ZAJĘĆ :

1. Na podstawie wcześniej zdobytych iformacji omów z dziećmi trudną sytuację dzieci w Afryce.

2. Kto to jest misjonarz ? – „burza mózgów”. Na tablicy powieś planszę z napisem MISJONARZ. Podziel klasę na dwa zespoły:
a) I zespół – 4 uczniów - przy pomocy Encyklopedii PWN , Encyklopedii Biblii odszuka znaczenie tego słowa;
b) II zespół – reszta klasy zgłasza swoje pomysły do utworzenia własnej definicji tego słowa. Wszystkie zgłaszane propozycje zostają zapisane na tablicy.
I zespół odczytuje efekt swojej pracy, II zaś analizuje z widniejącymi na tablicy. Błędne wypowiedzi wykreślamy, poprawne – tworzą definicję ucznia.

3. Trudna praca misjonarza – włącz dzieciom przygotowaną wcześniej kasetę magnetofonową z nagranym (męski głos) tekstem opowiadania misjonarza Jerzego Kuźmy SVD – Papua Nowa Gwinea . Po wysłuchaniu zrób z dziećmi analizę tekstu ze zwróceniem uwagi na fakt , że misjonarz naucza nie tylko modlitwy ale i prostych, nowych czynności ułatwiających życie.

4. Przeprowadź z dziećmi zabawę dydaktyczną „Mogę was tego nauczyć” .Uczniowie dobierają się parami, trójkami lub czwórkami. Każdy zespół wybiera spośród siebie „Misjonarza”, który będzie uczył pozostałych prostych czynności ułatwiających życie, np. mogę was nauczyć co trzeba zrobić z raną, gdy się skaleczysz....(dziecko opowiada co ma w ręku i kolejno analizuje wykonywane czynności, reszta zespołu naśladuje „misjonarza”), mogę was nauczyć jak z dwóch kawałków materiału uszyć ładną bluzkę....itp. Uczniowie prezentują swoje pomysły na forum klasy.

5. Odczytaj fragment Ewangelii wg św. Mt 25, 40 „A Król im odpowie : Zaprawdę , powiadam wam : Wszystko cokolwiek uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili”. Zrób analizę tekstu biblijnego . Sprowadź myślenie dzieci do tego, że w swoich małych społecznościach takich jak rodzina, klasa szkolna, przyjaciele to oni sami mogą być misjonarzami . Mogą od najmłodszych lat uwrażliwiać się na krzywdę drugiego człowieka, mogą podejmować działania aby zmienić taką rzeczywistość.

6. Pozwól na chwilę refleksji. Odczytaj wiersz „Świadczyć o cudownej miłości” – autor nieznany.

7. Podsumuj katechezę , utrwal kim jest misjonarz i jakie stoją przed nim zadania . Na koniec katechezy podaj dzieciom afrykański przepis na „banany z jogurtem”/"Misjonarz" 9/2002, s.33/



Wiersz :

„Świadczyć o cudownej miłości” /"Misjonarz" 9/2002, s.26/

Panie Jezu,
Ten świat napawa mnie lękiem
Wobec ogromnej liczby młodych narkomanów,
Ludzi szukających pracy,
Wobec milionów głodujących.

Czuję się bezsilny , sparaliżowany.
Przyjdź przez moc Twojego Ducha
I pomóż mi przezwyciężyć ten lęk.
Nieważne, jaki jest mój wiek.
Ty oczekujesz ode mnie kroku,
Który pomoże niektórym Twoim dzieciom
Odzyskać przyjaźń, godność życia
Lub męstwo do znoszenia doświadczeń dnia.

Będę wówczas świadkiem
tej cudownej miłości,
którą obdarzasz każdego z nas.


Autor nieznany
Tłumaczył Alfred Bocian


Autor scenariusza mgr Kubat Barbara

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie