Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauka przewrotu (salta) z miejsca w pozycji zgrupowanej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5417 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Mgr Lidia Wójcik
SP 25 Wrocław

Temat: Nauka przewrotu w tył ( salta ) z miejsca w pozycji zgrupowanej.
Przykładowy zestaw ćwiczeń koordynacyjnych.

I. Nauka przewrotu w tył z miejsca w pozycji zgrupowanej.
Wolny przewrót w tył z miejsca jest podstawowym elementem w grupie wolnych przewrotów w tył, na bazie którego następuje ewolucja rozwoju techniki i złożoności koordynacyjnej ćwiczeń (elementów ) akrobatycznych .
Technika wykonania
Z postawy zasadniczej następuje wznos ramion w bok (1) . Następnie zamachem ramion w dół i przodem w górę z jednoczesnym lekkim ugięciem nóg w stawach kolanowych (2) wykonujemy wyskok w górę w skos do tyłu (3-4). Obrót wokół poprzecznej osi ciała rozpoczynamy zamachem ramion ruchem okrężnym do tyłu i dochwytem rąk za podudzia (5—7). W pozycji skulonej następuje ¾ obrotu wokół poprzecznej osi ciała (8-10). W końcowej fazie obrotu następuje wyprost tułowia i nóg (12). Lądowanie rozpoczyna się na palce stóp z amortyzacją w stawach skokowych, kolanowych i biodrowych (13-14), przechodzimy do postawy z ramionami w górze lub w bok.
Metodyka nauczania
Baza wyjściowa
- przewrót w tył na ścieżce akrobatycznej
Ćwiczenia przygotowawcze
1. Z leżenia tyłem z RR w górze, na ścieżce akrobatycznej energiczne przyciągnięcie NN ugiętych w stawach kolanowych i biodrowych do klatki piersiowej i chwyt RR za podudzia.
2. W zwisie tyłem na drabinkach wznos nóg do zwisu przewrotnego w zgrupowaniu .
3. Z postawy na ścieżce akrobatycznej lub odskoczni zamachem RR w dół i przodem w górę, wyskok w górę z pomocą trenera i lądowanie na miękki materac. Podczas wyskoku tułów wyprostowany, a wzrok skierowany w przód
4. Z postawy na odskoczni, zamachem RR w dół i przodem w górę, wyskok w górę z pomocą trenera i przyciągnięcie NN ugiętych w stawach kolanowych i biodrowych do klatki piersiowej z chwytem RR za podudzia.
5. Z postawy na odskoczni, wyskok w górę w tył do leżenia w pozycji skulonej na stertę materaców.
6. Z postawy na odskoczni, wyskok w górę w tył do leżenia w pozycji skulonej na stertę materaców i przewrót w tył .
7. Z postawy na odskoczni , wolny przewrót w tył z pomocą trenera , do lądowania na miękki materac.
8. Z podskoków tempowych na batucie, wolny przewrót w tył z pomocą lonży asekuracyjnej, materacy wsuwanych do lądowania .
9. Z postawy na podwyższeniu (koń, skrzynia), wolny przewrót w tył do dołu z gąbkami na miękki materac z asekuracją.
10. Wolny przewrót w tył na batucie.
11. Z postawy na odskoczni, wolny przewrót w tył wykonany z asekuracją.
12. Z postawy na odskoczni, wolny przewrót w tył wykonany samodzielnie.
13. Wykonanie wolnego przewrotu w tył na ścieżce akrobatycznej z asekuracją i samodzielnie.
Sposób asekuracji
- w I fazie przy wyskoku pomoc w uzyskaniu wysokości ( jedną lub obiema RR pod biodra – podrzut );
- w II fazie pomoc przy lądowaniu , w przypadku niedokręcenia elementu chwyt jedną ręką pod klatkę piersiową, w przypadku przekręcenia przytrzymanie jedną ręką za plecy.
II . Ćwiczenia koordynacji
Koordynacja ruchowa zależy od wielu czynników , takich jak uzdolnienia ruchowe, doświadczenia, wyobrażenia, oraz umiejętności ruchowych nabytych w trakcie opanowywania innych ćwiczeń. Zasadniczą metodą rozwoju koordynacji ruchowej jest nauczanie nowych różnorodnych ćwiczeń oraz wykonywanie już znanych w zmieniających się warunkach.
Ćwiczenia koordynacji ruchowej możemy pogrupować następująco;
- ćwiczenia doskonalące zachowanie równowagi w miejscu i w ruchu,
- ćwiczenia asymetryczne kończyn górnych i dolnych,
- ćwiczenia z zastosowaniem nietypowych pozycji wyjściowych,
- ćwiczenia z wprowadzeniem dodatkowych ruchów do zasadniczej jego formy,
- ćwiczenia z zastosowaniem nietypowych warunków itp.
Pamiętać należy, że ćwiczenia koordynacji ruchowej stosunkowo szybko prowadzą do zmęczenia układu nerwowego, stąd wniosek, że należy ich uczyć metodą powtórzeniową przez krótki okres czasu w I części lekcji. Wykonując je należy przestrzegać następującej kolejności:
- doskonalić dokładność bez uwzględnienia czasu trwania ćwiczenia,
- zwiększać szybkość wykonywania utrzymując osiągniętą dokładność,
- modyfikować szczegóły ćwiczenia lub stosować je w zmieniających się warunkach
Przykłady ćwiczeń;
1. Stojąc na ławeczce poprzek – postawa
a ) wznos PR przodem w górę, LR w bok,
b) tą samą drogą powrót , do pozycji wyjściowej,
c ) to samo odwrotnie.
2 . Stojąc na ławeczce pobok – postawa
a ) przysiad ze wznosem PR przodem w górę , lewego w przód,
b ) powrót do pozycji wyjściowej,
c ) to samo odwrotnie
3 . Stojąc na ławeczce pobok – postawa
Krążenia prawym ramieniem w przód, a lewym w tył.
To samo odwrotnie.
4 . Stojąc na ławeczce poprzek – postawa.
a ) wznos PR przodem w górę, lewego w bok z równoczesnym uniesieniem PN w bok,
b ) powrót do pozycji wyjściowej,
c ) to samo odwrotnie
5 . Stojąc na ławeczce pobok – postawa ;
a ) wznos PR przodem w górę, lewego w przód z równoczesnym wznosem prawej nogi w ty,
b ) powrót do pozycji wyjściowej
c ) to samo odwrotnie
6 . Stojąc na ławeczce poprzek - postawa;
a ) wznos PR bokiem w górę, lewe ramię w poziom skurcz i wyprost w górę,
b ) wznos PR bokiem w dół, a lewego poprzez zaznaczenie skurczu poziomego w dół.
7 . W dwójkach; stojąc na ławeczce pobok przodem do siebie z chwytem za ręce
a ) przez wyprost ramion i wychylenie tułowia w tył powolne przejście do postawy zwieszonej stojąc na palcach stóp;
b ) powolny powrót do pozycji wyjściowej
8 . W dwójkach; stojąc na ławeczce poprzek obok siebie , lewym bokiem w pozycji równoważnej (prawa noga za lewą), chwyt za dłonie lewych rąk
a ) przez wyprost ramion powolne odchylenie tułowia w bok do postawy wieszonej bokiem,
b ) powolny powrót do pozycji wyjściowej.
W tył zwrot, chwyt za prawe ręce i odchylenie w drugą stronę .
9 . W dwójkach: stojąc na ławeczce pobok tyłem do siebie (prawa stopa ustawiona między stopami współćwiczącej), chwyt za ręce
a ) wychylenie tułowia w przód powolne przejście do postawy zwieszonej tyłem stojąc na śródstopiu (ćwiczące wzajemnie utrzymują równowagę),
b ) powrót do pozycji wyjściowej.
10 . W dwwójkach: każdy stojąc na jednej ławeczce poprzek (ławeczka ustawiona
równolegle na krok od siebie) z chwytem rąk wewnętrznych
a ) wspięcie na palce ze wznosem prawego ramienia bokiem w górę, leweg w bok,
b ) przysiad o nogach zwartych ze wznosem prawego ramienia w górę na zewnątrz (cały czas trzymając się za ręce)
c ) przysiad o nogach zwartych z opuszczeniem prawego ramienia bokiem w dół i wznosem lewego w górę na zewnątrz,
d ) wspięcie na palce ze wznosem lewego ramienia bokiem w górę, prawego w bok (trzymając się za ręce)
To samo ćwiczenie w szybszym tempie.
11 . W dwójkach: przodem do siebie, każdy na swojej ławeczce (ławeczki ustawione w odległości kroku)
a ) stoi na ławeczce z ramionami w przód w dół;
b ) siedzi na ławeczce pobok, nogi zaczepione o drugą ławeczkę, ramiona w przód z chwytem za dłonie
1-3 / a - powolny opad tułowia w przód,
b - powolny opad tułowia w tył (cały czas trzymając się za ręce),
4-6 / a - przysiad o nogach zwartych z ramionami w przód,
b - powrót do siadu z ramionami w przód,
7-9 / a - przejście do stania i odchylenie tułowia w tył , ramiona w przód w dół,
b - mały skłon tułowia w przód, przytrzymując za ręce „ a ‘’
To samo ze zmianą ćwiczących.
12 . W dwójkach: siad przodem do siebie, każda na swojej ławeczce na przemian (ławeczki ustawione równolegle w odległości kroku), ramiona w przód z chwytem za dłonie
a ) skłon tułowia w przód,
b ) opad tułowia w tył,
c ) to samo odwrotnie
To samo w szybszym tempie
13 . W trójkach: środkowa stoi na ławeczce poprzek, zewnętrzne stoją z boku
ławeczki przodem do środkowej z chwytem oburącz za rękę środkowej
a ) zewnętrzne – odchylenie tułowia w tył przejście do postawy zwieszonej do pozycji wyjściowej .
Zmiana ćwiczących.
14 . W trójkach: środkowy stoi na ławeczce poprzek, zewnętrzni stoją z boku ławeczki bokiem do środkowego z chwytem za ręce
a ) zewnętrzni - odchyleniem tułowia w bok przejście do postawy
zwieszonej bokiem
b ) zewnętrzni 0 ramiona w bok, powrót do pozycji wyjściowej, w tył
zwro, to samo na drugą rękę.
Zmiana ćwiczących.
15 . W zastępie (6 ćwiczących podzielonych na jedynki i dwójki): stojąc na
ławeczce pobok
a ) jedynki - powolne wspięcie ze wznosem ramion w górę na
zewnątrz i chwytem za za dłonie,
b ) dwójki - przysiad o nogach zwartych z ramionami w bok i chwytem za dłonie (tułów wyprostowany),
c ) jedynki - powolne przejście do przysiadu , ramiona tyłem w bok
d ) dwójki - powolny wyprost i wspięcie ze wznosem ramion przodem w górę na zewnątrz.
To samo ćwiczenie w szybszym tempie.
Literatura:
1. A. Kaczyński, R. Jezierski – Gimnastyka – AWF, Wrocław 1986
2. Z. Nożyńska, H Kubajska – Gimnastyka artystyczna – Sport i Turystyka, Warszawa 1967
Opracowała Lidia Wójcik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie