Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Działalność plastyczna w terapii dziecka chorego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1880 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Pobyt w szpitalu przeważnie związany jest z cierpieniem, oderwaniem od najbliższych i przyjaznego środowiska. Nasuwa się więc myśl, że należy uczynić wszystko, aby dzieciom ten pobyt ułatwić, uatrakcyjnić i sprawić, żeby przebiegał w atmosferze bezpieczeństwa i radości.
     Od kilku już lat pracuję na Oddziale Kardiologii i Pediatrii Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy, gdzie na leczeniu przebywają przede wszystkim dzieci cierpiące na schorzenia kardiologiczne i reumatologiczne. Przebieg tych chorób wiąże się często z długimi i powtarzającymi się pobytami na oddziale szpitalnym. Bardzo różne są reakcje dzieci na chorobę i potrzebę hospitalizacji. Oddalenie od domu, lęk przed zabiegami jest często przyczyną stresów paraliżujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz poznawanie świata.
     Doświadczenia zdobyte w czasie pracy w Zespole Szkół Nr 33, funkcjonującym na terenie bydgoskich szpitali, skłoniły mnie do refleksji i szukania jak najlepszych rozwiązań do pracy z dziećmi chorymi w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
     Ponieważ działania, do których zachęcamy dzieci w czasie trwania tych zajęć mają na celu wspieranie procesu leczenia, zachęcanie do walki z chorobą, przeciwdziałanie negatywnym skutkom hospitalizacji oraz wzmacnianie wiary we własne siły, szukałam takiej formy aktywności, która byłaby atrakcyjna dla dzieci w różnym wieku, z różnym stopniem sprawności fizycznej i wydolności psycho – ruchowej. Wraz z koleżanką pracującą na oddziale Chirurgii Dziecięcej Szpitala im. J. Biziela doszłyśmy do wniosku, że działalność plastyczna będzie tą formą aktywności, do której będziemy starały się zachęcić wszystkie dzieci. Natomiast tworzywem, najczęściej wykorzystywanym w trakcie zajęć będzie ogólnodostępny i dający szerokie możliwości działania – papier.
     Opracowałyśmy więc program innowacyjny, w którym usystematyzowałyśmy nasze spostrzeżenia i pomysły – "Różne formy papieroplastyki jako sposób wspierania procesu leczenia i usprawniania manualnego uczniów". Od czterech lat pracuję w oparciu o jego założenia, oczywiście wprowadzając wciąż pewne modyfikacje.
     Przy realizacji różnorodnej tematyki proponuję uczniom wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami, m. in.: origami przestrzenne i płaskie, kirigami, rzeźby z papieru, wycinanki, wydzieranki, collage, witraże, wyklejanki, malowanie różnymi rodzajami farb i kredek na różnych gatunkach papieru. Prace dzieci prezentuję na wielu wystawach organizowanych na oddziale, w szpitalu, a także przy okazji imprez i uroczystości organizowanych poza murami szpitala.
     Prowadzone obserwacje, nabyte przez uczniów umiejętności, kontakty z uczniami powracającymi wielokrotnie na oddział, potwierdzają trafność doboru metod i form pracy. Papier, jako tworzywo bardzo różnorodne pod względem struktury i kolorystyki, daje możliwość atrakcyjnego wykorzystania na zajęciach o różnej tematyce, przez cały rok szkolny. Efekty działalności dzieci osiągane są na bieżąco, na różnych etapach tworzenia. Jest to bardzo ważne szczególnie w pracy z dzieckiem chorym, często pozbawionym wiary we własne możliwości i umiejętności.
     Zawsze podkreślam, że najważniejszy jest sam proces tworzenia, w którym wychowanek uczestniczy, gdyż on spełnia zasadniczą rolę terapeutyczną i w nim doskonali się sprawność manualna ucznia. Mimo, że celem działania nie musi być piękny wytwór, to często prace naszych dzieci (takie, jakie są w stanie samodzielnie wykonać), wysyłam na różne konkursy organizowane przez szkoły i placówki z naszego miasta i regionu. Każda pochwała, wyróżnienie, a tym bardziej nagroda jest przyjmowana ze szczególną radością, wzmacnia wiarę w możliwości dzieci, umacnia w nich przekonanie, że warto tworzyć, mimo iż wymaga to czasem wiele wysiłku, nierzadko zmagania z chorobą i pochłania dużo czasu, szczególnie u osób mniej sprawnych manualnie.
     Radością jest dla mnie także świadomość, że angażując się w działalność plastyczną na zajęciach, dzieci nabywają umiejętności pomagające im przezwyciężyć chorobę i powrócić do pełnej sprawności. Zauważyłam także, iż są one zachętą do dalszej, samodzielnej aktywności. Ponadto czas spędzony w szpitalu dzięki uczestnictwie w pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych staje się sensownie wykorzystany i łatwiejszy do przetrwania.

Izabela Maciejewska
nauczyciel pozalekcyjnych zajęć wychowawczych

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie